Kjøller:
specialeskrivere
>> resumé |
[senest opdateret 18/10 05]
Kontakt forfatteren: annekathrine76@hotmail.com
Formålet er at undersøge et udvalgt kampagnemateriale for Rådet for Større Færdselssikkerhed. Materialet er tv-spottet Dead Man Walking og webstedet www.dropdet.nu som begge henvender sig til en målgruppe – unge mænd på 18-24 år – der forventes at være meget imod det formidlede budskab. Spørgsmålet er om kampagnematerialet går længere end etisk forsvarligt. TV2 mente ja og ville derfor ikke bringe tv-spottet, mens TV Danmark, TV3 og landets biografer viste det – og spottet blev senere prisbelønnet af reklamebranchen efter en publikumsundersøgelse som udpegede det som årets bedste reklamefilm. Specialet tager stilling til det etiske spørgsmål ud fra Mikkelsens formidlingsetik. I forlængelse heraf skal formidlingsetikkens praktiske anvendelighed kort diskuteres. I kapitel 2
redegøres for Mikkelsens formidlingsetik. Der inddrages også i dette og
de følgende analysekapitler elementer fra bl.a. Jørgensen &
Onsberg, Grice og Harms Larsen. Kapitel 3 og 4 rummer æstetiske og
pragmatiske analyser af tv-spottet og webstedet. Her trækkes yderligere
bl.a. på Højbjerg, Fausing, Walton, Austin, Kjøller, |