Lisbeth Langbein Weimann
”Gucci-Helle vil have magten” Analyse af formandsvalget hos
Socialdemokraterne 2005 – argumentation og køn
Kontakt: LLW@PKA.DK
Formålet er at besvare disse spørgsmål:
- Hvordan argumenterer Helle Thorning-Schmidt i
medierne for at man bør stemme på hende frem for på Frank Jensen?
- Hvordan argumenterer medierne omkring hende –
både i forhold til hendes modstander og i forhold til hele
valgkampsprocessen?
- Hvilken rolle spiller kønnet i valgkampen?
Disse spørgsmål suppleres med nogle mere detaljerede
underspørgsmål.
Det empiriske materiale for undersøgelsen er udvalgte artikler
fra landsdækkende dagblade fra perioden 9/2 – 13/4 2005 og
formandskandidaternes taler på den ekstraordinære kongres d. 12/3 2005.
Materialet analyseres dels ud fra danskfagets
veletablerede metodiske praksis (Galberg Jacobsen & Skyum-Nielsen),
kønsforskning (Dorte Marie Søndergaard, Bourdieu, Ulrikke Moustgaard), litterær analyse (bl.a. aktantmodellen, dvs.
Greimas, og berettermodellen), argumentationsanalyse (Jørgensen &
Onsberg, Kjøller). Som grundlag for overblik over den politiske situation
anvendes Hans Mortensen,
Qvortrup & Lunde, Hjortnæs. Til analyse af den politiske valgkamps
aktører anvendes bl.a. Ove K. Pedersen m.fl., Niels Krause-Kjær, Hans Jørgen Nielsen,
Jønsson & Larsen, Trent & Friedenberg.
De mest centrale begreber både i analysen af HTS’
argumentation og af mediernes argumentation er agent- og
handlingsargumentation (Kjøller).
Det konkluderes bl.a. at HTS’ køn i høj grad bliver hægtet
sammen med hvad dagbladene mener HTS mangler af erfaring, idealisme osv. Og
generelt at det kønslige tema spillede en stor, eksplicit rolle i valgkampen,
dog ikke i HTS’ egen argumentation.
[senest
opdateret 8/2 2007]
Øverst i dokumentet
kkj@hum.ku.dk
|