Kjøller:
specialeskrivere à resumé |
|
Morten Adler TommerupFrit valg på alle hylder. En kritisk diskursanalyse af udvalgt materiale fra SF’s, Dansk Folkepartis og Socialdemokraternes valgkampagne i 2007Kontakt: mortenadler@gmail.com Formålet er at besvare disse spørgsmål:
Som analysegrundlag for besvarelsen er udvalgt valgvideoer og en annonce fra hvert af partierne. Der analyseres især ud fra Fairclough, Jørgensen & Phillips, Jørgensen, Frimann, Barthes, Kjeldsen, Lakoff & Johnson og Dahl. Specialet består af tre hoveddele: En teori- og metodedel, tre analysedele og endelig en del med diskussion og vurdering af analyseresultaterne. Analysen viser at en promoverings- og vare-reklamediskurs er fælles for de tre partier. Men der er, ifølge undersøgelsen, også klare formmæssige forskelle mellem dem. SF har en humoristisk og underspillende form som skaber nye rammer for markedsføring af politiske budskaber. Socialdemokraternes materiale reproducerer en velfærdsdiskurs uden mediemæssig fornyelse, dog med branding af Helle Thorning-Schmidt. Dansk Folkeparti benytter en stærkt provokerende form, men leverer ikke egentlige politiske argumenter for at partiet kan holde Danmark på ret kurs. [senest opdateret 14/8 2009] |
|