Sproglig
rådgivning forside àSprogbrugsbegreber à[aktuelt begreb] |
AFSENDER
Når
man skal karakterisere afsenderen af et sprogforløb kan man bygge sin
karakteristik dels på iagttagelser i selve forløbet, dels på viden indhentet
andetsteds.
Den
første karakteristik vil være det billede som sprogforløbet tegner af
afsenderen. Denne afsenderkarakteristik
kalder vi den implicitte afsender.
En
karakteristik som bygger på andre kilder end det foreliggende sprogforløb,
kalder vi den faktiske afsender.
Disse kilder kan fx. være rygter, biografier og interviews.
Et
forløb kan have passeret flere forskellige afsendere når det modtages. Man kan fx tænke på et læserbrev eller et
telegram i en avis. Er
det læserbrevskriveren og telegrambureauet eller avisen (læserbrevs- og
telegramredaktionen) der er afsender?
Her må det afgørende være at det er redaktionen der bestemmer om
forløbet overhovedet skal bringes, i hvilken opsætning og om der skal
forkortes. Læserbrevskriveren og
telegrambureauet kan ikke beordre redaktionen til at bringe noget. (Vi ser her
bort fra det helt specielle tilfælde hvor læserbrevskriveren er en storaktionær
i bladhuset, eller et fremtrædende medlem af bestyrelsen.)