|
Koko 2006-7: Når eksamen nærmer
sig: opgivelser og andre spørgsmål
Hvem skal
aflevere opgivelser?
Folk der melder sig til
Eksamensformen fri mundtlig med
materiale,
eller enhver bunden prøve (se andre
mulige eksamensformer)
|
skal aflevere opgivelser i 3 eksemplarer ved instituttets
skrankeekspedition, senest engang i slutningen af april [dato offentliggøres af
administrationen]. Blanket hertil kan fås på instituttets hjemmeside, www.nordisk.ku.dk. Send udkast til
opgivelser pr. e-mail til underviseren senest et par dage før seneste frist
for underskrift.
Til grund for skabelonopgivelserne ligger den seneste studieordning.
Studerende der er optaget til bacheloruddannelsen med Dansk som grundfag d.
1. september 1996 eller senere, skal såfremt de ønsker at studere en
kandidatuddannelse i Dansk, studere efter denne ordning. Ordningen kan ses
på instituttets hjemmeside og downloades i pdf-format.
|
|
|
Hvor meget skal der opgives?
|
Koko tilhører den kategori af emner hvorom det i ordningen hedder:
"Ved sproglige emner på 1/4 årsværk hvis formål er at øge færdigheden
i at udtrykke sig i ikke-akademiske genrer, vil opgivelserne normalt være
på 800 sider, suppleret med 60 sider tekstprøver." Samtidig hedder
det: "Opgivelsernes sammensætning kan ved sproglige emner variere
stærkt, afhængigt af emnets art".
"800 sider" vil sige "800 sider sekundærtekst"; "60 sider
tekstprøve" vil sige "60 sider primærtekst".
Det umiddelbare misforhold mellem opgivelsesomfang ved sproglige over for
litterære og medieanalytiske emner (1200 sider) er kun tilsyneladende, da
ideen er at en væsentlig del af de 60 siders tekstprøver er produceret af
eksaminanden selv med en omregningsfaktor (ifølge ordningens bilag 2) på 1
s = 20 normalsider. De øvrige opgivne tekstprøver vil tilhøre andre
kategorier som opregnes i bilag 2 med omregningsfaktor, fx kategorien
"tekster som gøres til genstand for indgående sproglig analyse: 1 ns
er på 420 enheder", dvs. omregningsfaktoren er 1 s = 5 normalsider.
Deltagere som har bidraget til kurset med tekster, taler, oplæg og andet
skal være opmærksom på at sådant selvproduceret materiale kan – og faktisk
bør – opgives. Der skal især opgives tekster og materialer som den enkelte
deltager har produceret eller på anden vis beskæftiget sig med i
praktikken.
Deltagere kan også ønske at opgive værker som specielt har noget at gøre
med deres praktikophold. Hvis man ønsker at erstatte nogle af de værker som
er nævnt her i skabelonen med andre, må det begrundes. For folk som går til eksamen som selvstuderende,
skal opgivelserne justeres så de på rimelig vis dækker det øgede pensum på
2000 sider.
|
Skabelon til fælles opgivelser (med plads til individuelle variationer)
|
[Kommer eventuelt efter nærmere aftale med underviseren]
|
Materiale og synopsis (disposition)
|
Materialet udgør sammen med den mundtlige præstation den samlede
eksamen.
Et materiale består ifølge studieordningen (med seneste justering fra
september 2004) af tre obligatoriske dele: (1) en problemformulering, (2) en
citatsamling og (3) en kort disposition for den mundtlige fremstilling.
Hertil kan føjes (4) bilag, hvori de tekster m.m., der analyseres til
eksamen, er samlet.
Kurserne på Sproglig rådgivning er intensive træningskurser. Derfor vil
materialet altid omfatte selvproducerede bilag i ikke-akademiske genrer.
Problemformuleringen dækker hele eksamenen, altså såvel
materialet som den mundtlige del. Den er på mellem ½ og 1 side. Den skal
indeholde overvejelser af fx metodisk, teoretisk eller genremæssig art, ligesom
den skal begrunde materialets citatsamling.
På Sproglig rådgivning er problemet typisk at producere tekst, tale i en
defineret situation.
Citatsamlingen skal angive (evt. forskellige) vinkler på det
stof, der analyseres til eksamen og må højst have et omfang på 4 sider;
citaterne, som skal inddrages i den mundtlige fremstilling kan bruges som
begrundelse for ens eget standpunkt eller som afsæt for kritik. Citaterne
skal være nummererede, og de må ikke læses op under eksaminationen, idet
eksaminator og censor forudsættes at være bekendt med dem. Citaterne skal
være af teoretisk eller analytisk art, og de kan have form af skrift, af
modeller eller anden teoretisk fremstillingsform. De behøver ikke at stamme
fra eksamensopgivelserne.
Citatsamlingen er grundlaget for din forklaring af dine produkter.
Dispositionen er på højst 1 side. Den kan evt. justeres inden
eksaminationen. I så fald skal eksaminanden omdele en helt eller delvis
ændret version ved eksaminationens start.
Bilaget består af de tekster m.m., der gøres til genstand for analyse
ved eksaminationen. Bilagets art og omfang varierer meget efter det
konkrete emnes karakter, hvorfor såvel art som omfang aftales med
eksaminator inden afleveringen. Bilaget rummer det eller de selvproducerede
tekster i ikke-akademiske genrer som du forklarer teoretisk-analytisk.
Materialet skal afleveres på Institut for Nordisk Filologi 14 dage før
en mundtlig eksamen.
|
Udvidelse fra ¼ til 3/8 eller ½ stå
Udvidelserne er kun mulige ved
Eksamensformen fri skriflig
hjemmeopgave.
Når du opgraderer, skal du ikke søge studienævnet om dispensation, men
orientere din vejleder og eksaminator. Du anfører simpelt hen den ønskede
stå-vægt eksamen skal have, når du udfylder blanketten ved eksamenstilmeldingen.
Din situation
|
Du gør følgende
|
Du har fulgt kurset aktivt og ønsker ikke at udvide
|
Du skriver en fri skriftlig hjemmeopgave på 15-20 sider.
|
Du har fulgt kurset aktivt og ønsker at opgradere til 3/8 à
|
Du udarbejder en korpusliste (litteraturliste)
på 1000 sider teoretisk-analytisk litteratur (”sekundærlitteratur”). Denne
korpusliste indlemmes i studierapporten over
den selvstuderede ottendedel stå. Den fri skriftlige hjemmeopgaves omfang
er 25-30 s.
|
Du har fulgt kurset aktivt og ønsker at opgradere til 1/2 à
|
Du udarbejder en korpusliste (litteraturliste)
på 2000 sider teoretisk-analytisk litteratur (”sekundærlitteratur”). Denne
korpusliste indlemmes i studierapporten over
den selvstuderede fjerdedel stå. Den fri skriftlige hjemmeopgaves omfang er
35-40 s.
|
Du har fulgt kurset, men ikke tilstrækkeligt aktivt. Du ønsker at gå til
eksamen
|
Du går til eksamen som selvstuderende.
|
|
|
Definitioner
|
|
Primærlitteratur
|
eller primærtekst. Ved litterære emner er det romaner, digte, drama, altså
de tekster som studeres. Ved kommunikationsemner, herunder sproglig
rådgivning, er det de tekstprodukter i ikke-akademiske genrer som
analyseres, forklares, kritiseres og gives råd om.
Udtrykkene ’primær-’ og ’sekundærlitteratur’ udspringer jo klart af en
litterær tradition. På sproglig rådgivning og ved kommunikationsemner
behandler vi ikke kun tekster i traditionel forstand, men
kommunikationssituationer. Her er betegnelsen ’kommunikationssituation
hvori der indgår produkter i ikke-akademiske genrer’ mere dækkende.
I stedet for ’primærlitteratur’ eller ’primærtekst’ kan man også bruge
betegnelsen ’tekstprøve’.
|
Sekundærlitteratur
|
eller sekundærtekst, dvs. teoretisk-analytisk litteratur og litteratur om
metode. Sekundærlitteratur er litteratur der har primærlitteratur som
objekt eller emne. Sekundærlitteratur er derfor metalitteratur i forhold
til primærlitteratur, som er objektlitteratur.
|
Korpusliste
|
En korpusliste er en liste over den litteratur du har læst i forbindelse
med dit eventuelle selvstudium. Den godkendes af eksaminator inden
aflevering af pensumopgivelserne, eller indlemmes ved fri skriftlig
hjemmeopgave i studierapporten.
|
|
En studierapport er en beskrivelse af dit selvstudium. Studierapporten
tilsigter dels
(1) at
redegøre for studiet af den del af emnet som hverken er behandlet i
undervisningen eller i den fri skriftlige hjemmeopgave, dels
(2) at
redegøre for den research der ligger
til grund for affattelsen af den fri skriftlige hjemmeopgave, og som har muliggjort
indkredsningen af emnet, formuleringen af opgaven og siden dens løsning.
Første del af rapporten (1) skal rumme en oversigt over din læsning af
primær og sekundær litteratur, og eventuelt refleksioner over en eller
flere problemstillinger i det læste.
Anden del af rapporten (2) kan begynde med ideen til opgaven, fortsætte
med de vink lærerens vejledning har givet, redegøre for bibliotekssøgning,
for læsning af bøger, film, billeder, komme ind på problemer,
vanskeligheder og personlige overvejelser, nå frem til igangsættelsen af
skriveprocessen og endelig strejfe grænserne for researchen og dermed
opgaven.
Studierapporten skal rumme en oversigt over det der er læst, en
redegørelse for hovedlinjerne i det læste, samt en redegørelse for
fremgangsmåden ved studiet af elementet. Studierapporten har et omfang af
5-8 sider og afleveres i tre eksemplarer sammen med hjemmeopgaven.
Studierapporten godkendes af eksaminator, men indgår ikke i bedømmelsen af
opgaven.
|
|
|
Skematisk
oversigt
|
|
|
|
¼ stå, aktiv holddeltalgelse
|
|
¼ stå aktiv holddeltagelse + 1/8 stå selvstuderet
|
|
¼ stå aktiv holddeltagelse + ¼ stå selvstuderet
|
|
|
teoretisk-analytisk
|
tekstprøver
|
teoretisk-analytisk
|
tekstprøver
|
teoretisk-analytisk
|
tekstprøver
|
opgivelser
|
800
|
60
|
800+400
|
60+30
|
800+800
|
60+60
|
korpusliste = 2,5 * opgivelser
|
|
|
1000
|
ingen
|
2000
|
ingen
|
fri skriftlig hj.opg.
|
15-20 s.
|
|
25-30 s. + studierapport på 5-8 sider
|
|
35-40 s. + studierapport på 5-8 sider
|
|
|
|
|
|
Eksamen for ikke-aktive deltagere
Hvor kravet om aktiv deltagelse i kurset ikke er opfyldt, betragtes
studiet som selvstuderet. At deltage aktivt vil sige at deltage aktivt i mindst
75% af undervisningen, dvs. være til stede, i tilfredsstillende grad deltage
i øvelser og diskussioner, og komme med oplæg.
Hvis dette krav ikke er opfyldt, betyder det at du som selvstuderende til
en eksamen på ¼ stå skal have godkendt en pensumliste på 2,5 gange det omfang
som gælder for de aktive studerende, dvs. 2,5 gange 800 = 2000 sider.
Korpuslisten (pensumlisten) skal afspejle de læste tekster i forbindelse
med selvstudiet af emnet og danner grundlaget for eksaminationen på linje med
undervisningsdeltagelsen i et ikke-selvstuderet emne.
Ved prøveformen fri mundtlig prøve med materiale godkendes korpuslisten af
eksaminator inden aflevering af pensumopgivelserne.
Ved prøveformen fri skriftlig hjemmeopgave indlemmes korpuslisten i studierapporten.
Andre mulige eksamensformer
Da Sproglig rådgivningskurserne ’Formidling’ og ’Koko med praktik’
ligger på Dansk kandidatuddannelse, kan alle gyldige eksamensformer på
kandidatuddannelsen anvendes. De anføres derfor nedenfor. Men da de to
former, ’Fri skriftlig hjemmeopgave’ og ’Fri mundtlig prøve med materiale’,
giver langt det bedste grundlag for at bedømme eksaminanderne allround, anbefales disse to former.
|
Bunden skriftlig prøve
Prøven består i en besvarelse af et af eksaminator skriftligt formuleret
spørgsmål der udleveres til eksaminanden ved eksaminationens begyndelse.
Prøven finder sted på universitetet under tilsyn og varer 6 timer.
Hjælpemidler kan medbringes.
Bunden mundtlig prøve
uden forberedelse
Prøven består i en besvarelse af et af eksaminator skriftligt formuleret
spørgsmål der udleveres til eksaminanden ved eksaminationens begyndelse.
Prøven former sig som en dialog mellem eksaminand og eksaminator. Prøven
varer 30 minutter inkl. votering.
Bunden mundtlig prøve
med forberedelse
Prøven består i en besvarelse af et af eksaminator skriftligt formuleret
spørgsmål der udleveres til eksaminanden ved forberedelsestidens begyndelse.
Der gives 30 minutters forberedelsestid. Det er tilladt at medbringe
hjælpemidler. Eksaminationen begynder med en sagsfremstilling på ca. 10
minutter ved eksaminanden, der efterfølges af dialog mellem eksaminator og
eksaminand. Prøven varer 30 minutter inkl. votering.
Bunden skriftlig ugeopgave
Prøven består i en besvarelse af et af eksaminator skriftligt formuleret
spørgsmål, som eksaminanden har en uge til at besvare. Ved studieelementer på
1/8 årsv. skal besvarelsen være på 6-8 sider på ¼ årsv. skal besvarelsen være
på 12-15 sider. Opgaveformuleringen afhentes efter nærmere aftale på
instituttet.
Da Sproglig rådgivningskurserne er færdighedsorienterede, vil der i
spørgsmålet ved formen ’Bunden skriftlig ugeopgave’ typisk indgå krav om indsamling
af tekstprøver og produktion i ikke-akademisk(e) genre(r) og
teoretisk-analytisk forklaring af tekstprøver og produktion.
|
[Sidst
revideret d. 12/2 2007]
Øverst i dokumentet
|
|