SR forside --> |
Sprog og norm |
|
|
|
|
[opdateret d. 22/3 2002]
Kursusplan
for Sprog og norm 2001-2
Underviser: Jon Milner
Fr 13-16, 10.2.53 (hvor andet ikke er angivet)
7.
september Introduktion
14.
september Rigssprogsnormen (RSN)
Hansen, Erik (1979): ”Den danske rigssprogsnorm”. In: Erik Hansen og Peder Skyum-Nielsen: Nydanske Studier & Almen kommunikationsteori (NyS) 12.
28. september Hvem bestemmer eller hvem skal bestemme?
Hansen, Erik (1975): ”Den skjulte præmis”. In: Klaus Kjøller (red.): Analyser af sprogbrug. Argumentation. København: Borgen.
Henriksen, Lars (1979): ”Om rigtighed i sproget”. In: Meddelelser fra Dansklærerforeningen 1979 nr. 1.
Schleimann, Jørgen (1990):
”Intet kan lignes ved ordet”. In: Sprog
og kvalitet. Modersmål-Selskabets Årbog 1990.
5. oktober Normativitet og deskriptivitet.
Diderichsen, Paul (1968): Sprogsyn og sproglig opdragelse, kapitel 4: ”Sprogrigtighed – sprogvurdering – sprogregulering.” København: Nyt Nordisk Forlag Arnold Busk.
12. oktober En opsummering af debatten om RSN og en videre diskussion.
Kristiansen, Tore (1990): Udtalenormering i skolen, kapitel 7: ”Udtaleproblemet i debatten om modersmålsundervisningen.” København: Gyldendal.
19. oktober – efterårsferie
26. oktober Sproghistorie
Detlef, Claus og Jørn Lund (1986): Stavning, kapitlet: Det historisk/sociologiske perspektiv. København: Dansklærerforeningen.
Hansen, Erik (1989): ”Count down”. In Erik Hansen: Da lo hun så hjerteligt. København: Fremad.
2. november Nation, sprog og identitet.
Anderson, Benedict (1991): Imagined Communities, kapitel 1: ”Introduction”, og kapitel 3: ”The Origins of National Consciousness.” London: Verso.
Jørgensen, Normann og Tore Kristiansen: ”Pæredansk og perkerdansk.” Kronik i Information onsdag d. 4. februar 1998. (uddeles).
9. november Nation, sprog og identitet
Billig, Michael (1995): Banal Nationalism, kapitel 5: ”Flagging the Homeland Daily.” London: Sage.
23. november Magt, sandhed og viden
Foucault, Michel (1980): Power/Knowledge, kapitel 6: Truth and Power. London: Harvester
Wheatsheaf.
Danaher, Geoff, Tony Schirato og Jen Webb
(2000): Understanding Foucault,
kapitel 3: Discourses and institutions. London: Sage.
30.
november Konsensus om normer
Habermas, Jürgen (1981): ”Hvad er universalpragmatik?” In: Jürgen Habermas: Teorier om samfund og sprog. København: Gyldendals Sprogbibliotek.
Andersen, John E. (1980): ”Hvad hedder egentlig berufsverbot på russisk?” In: Peter Harder og Arne Poulsen (red.): Hvad går vi ud fra? Om forudsætninger i sprog og handling. København: Gyldendals sprogbibliotek.
7. december Værdier og normer
Milner, Jon (2000): Etik hos Habermas og Foucault – i forhold til ideologibegrebet i kritisk diskursanalyse. Arbejdspapir nr. 36, Skolefag, Læring og Dannelse. Danmarks Pædagogiske Universitet.
14. december Værdier og normer
Bauman, Zygmunt (1993): Postmodern Ethics, introduktion: Morality in Modern and Postmodern Perspective. Oxford: Blackwell.
21. december Værdier og normer
Bauman, Zygmunt (1993): Postmodern Ethics, Kapitel 3: The Elusive Foundation, og slutningen af kapitel 8: Postmodern wisdom, postmodern impotence. Oxford: Blackwell.
Fredage klokken 13-16, lokale 10.2.53 (hvis ikke andet er angivet)
1. februar Værdier og normer
Bauman, Zygmunt (1993): Postmodern Ethics, introduktion: Morality in Modern and Postmodern Perspective. Oxford: Blackwell.
8. februar Universitetsopgaver: Hvad er en god/dårlig
opgave?
Materiale udleveres på dagen
15. februar Værdier og normer
Bauman, Zygmunt (1993): Postmodern Ethics, Kapitel 3: The Elusive Foundation, og slutningen af kapitel 8: Postmodern wisdom, postmodern impotence. Oxford: Blackwell.
22. februar Den sproglige rådgiver
Fairclough, Norman (1995): Critical language
awareness and self-identity in education. In: Critical discourse analysis: the critical study of language. London:
Longman. S. 219-232.
Togeby, Ole (1976): Kong Gulerod og vatnisserne. In: Mål og Mæle, 3. årg. Nr. 4, 1976.
1. marts Tekster, værdier og ledelse
Project Director Thomas Munk Plum fra Staffs & Quality Mangagement, Novo Nordisk A/S, kommer og (af)holder foredrag og work shop. Foredragets titel er: Værdier og visioner i praksis. En case om Novo Nordisk-vejen.
4. marts Fællestime med Klaus Kjøller (sprogbeskrivelse) kl. 13-16
Foregår i 11.2.20
8. marts Danske dialekter (NB klokken 10.15!)
Stud.mag. Gitte Gravengaard vil holde et oplæg om sin hjemmeside ”dialekt.dk” (som bedes tjekkes ud!)
Derudover er der følgende læsning til dagen som optakt til næste uges besøg på Sprognævnet:
Jacobsen, Henrik Galberg mfl. (1979): Principperne for Dansk Sprognævns rådgivning. In: Sprog i Norden 1979. København: Gyldendal. S. 34-65.
Hansen, Erik (2000): Normering og Sprognævn. In: Anne Holmen og J. N. Jørgensen (red.): Sprogs status i Danmark år 2011. Københavnerstudier i tosprogethed bind 32. København: Danmarks Pædagogiske Universitet. S. 7-20.
15. marts Besøg på Dansk Sprognævn
Vi mødes klokken 12.45 i Palmehaven, og klokken 13.00 er vi inviteret indenfor hos Sprognævnet hvor Vibeke Sandersen vil guide, tegne og fortælle om nævnets arbejde (trappe og etage: 17.3).
Kristiansen, Tore (2000): Normering og holdninger. In: Anne Holmen og J. N. Jørgensen (red.): Sprogs status i Danmark år 2011. Københavnerstudier i tosprogethed bind 32. København: Danmarks Pædagogiske Universitet. S. 21-58.
Phillipson, Robert (2000): En sprogpolitik for Danmark. In: Anne Holmen og J. N. Jørgensen (red.): Sprogs status i Danmark år 2011. Københavnerstudier i tosprogethed bind 32. København: Danmarks Pædagogiske Universitet. S. 153-161.
22. marts Eksamensvejledning – Opgaven er at hver af jer skriver cirka en halv side om jeres eksamensprojekt, som I sender til mig senest to dage før pr. mail eller brev, og at I over denne tekst hver forbereder to minutters oplæg som fx kan være en beskrivelse af projektet eller en bestemt problemstilling i projektet, som kræver nærmere overvejelser. Derefter diskuterer vi, kommer med kommentarer og perspektiverer i plenum. Derudover kan der være generel eksamenssnak.
29. marts Påske
5. april Grammatik og normering
Lisbeth Falster Jakobsen (1998): ”Funktionalisme – et sprogvidenskabeligt paradigme.” I: Mål & Mæle 3. 1998. København.
Hansen, Erik (1998): ”Glæden ved grammatik.” I: Mål & Mæle 4. 1998. København.
Henriksen, Lars (1995): ”Grammatik? – Så har vi balladen!” I: Mål & Mæle 2. 1995. København.
12. april Udtale og normer
Heger Steffen (1981): Sprog og lyd. København: Akademisk Forlag. Læs kapitlerne: ”Sociofonetik” og ”Hvad hedder det?”, som i min version er s. 43-62.
Videre læsning (eller genlæsning):
Erik Møller (1991): ”Lad talesproget komme til orde!” I: Erik Hansen m. fl. (red.): Auditorium X. København. S. 181-203.
Lund, Karen (1991): ”Dansk med mange accenter.” I: Erik Hansen m. fl. (red.): Auditorium X. København: Amanda.
19 . april Danskernes sprogholdninger (NB fakultetets forskningsfredage lok. 8.1.13, kl. 13.15 -15.00)
Opgave: Da I kender lidt til Tore Kristiansen, skal I forberede tre kritiske spørgsmål til TK. Stil mindst ét under diskussionen efter nedenstående foredrag (som er et uddrag fra annoncefolderen):
”Danskerne opfatter gerne sig selv som mere liberale end nordmænd og svenskere, men på sprogområdet er danskerne mere autoritetstro og autoritære end de fleste”. Omtrent sådan plejer Tore Kristiansen at ordlægge sig når han tager danskerne og deres sprogholdninger under kærlig behandling. Kristiansen har gennem mange år forsket i danskernes holdninger til dialekter og standardsprog, sådan som de kan studeres både hos folk i almindelighed og i institutionerne. Han deltager gerne i en diskussion om de pædagogiske og politiske aspekter af sprogholdningsproblematikken.
Orienter jer i Kristiansen, Tore (1990): Udtalenormering i skolen. Skitse af en ideologisk bastion. København: Gyldendal.
3. maj Genre og normer
Palmer, Jerry (1990): ”Genrer og medier – et kort overblik.” I: MedieKultur 14. 1990. Aalborg: Sammenslutningen af Medieforskere i Danmark.
10. maj Opsummering af kurset - oversigtsdag
17. maj Eksamensvejledning
Opgaven er, som d. 22. marts, at hver af jer skriver cirka en halv side om jeres eksamensprojekt, som I sender til mig senest to dage før pr. mail eller brev, og over denne tekst forbereder to minutters oplæg som fx kan være en beskrivelse af projektet eller en bestemt problemstilling i projektet, som kræver nærmere overvejelser.