Sprog
og norm 06-07 |
holdets intranet à |
|
||
|
|
Kursusplan for Sprog og norm 2006-7Underviser: Jon Milner Tid og sted: se kursusbeskrivelsen i lektionskataloget: http://www.sis.ku.dk/lp/visafsnit.asp?snr=38544&sprog=dk&inframe=0
Ekstern lektor Lokale 22.3.57; tlf. 35 32 83 35 Mail: jomi@c.dk Privat: Hobrogade 4, 1. tv. Telefon 33 33 73 05 Semesterplan efterår 2006 for Sprog og normTirsdage klokken 14-17, lokale 22.1.47 12. september Introduktion 19. september Sproghistorie Detlef, Claus og
26. september Normativitet og deskriptivitet. Diderichsen, Paul (1968): Sprogsyn og sproglig opdragelse, kapitel 4: ”Sprogrigtighed – sprogvurdering – sprogregulering.” København: Nyt Nordisk Forlag Arnold Busk. 3.
oktober Rigssprogsnormen (RSN) 10. oktober Hvem bestemmer eller hvem skal bestemme? Henriksen, Lars (1976): ”Om rigtighed i sproget”. I: Meddelelser fra Dansklærerforeningen 1976 nr. 1. Schleimann, Jørgen (1990): ”Intet
kan lignes ved ordet”. I: Sprog og
kvalitet. Modersmål-Selskabets Årbog 1990. 17. oktober Efterårsferie 24.
oktober Nyere
synspunkter i debatten Kristiansen, Tore (2000): Normering og holdninger. I: Anne Holmen og J. N. Jørgensen (red.): Sprogs status i Danmark år 2011. Københavnerstudier i tosprogethed bind 32. København: Danmarks Pædagogiske Universitet. S. 21-58. Phillipson, Robert (2000): En sprogpolitik for Danmark. I: Anne Holmen og J. N. Jørgensen (red.): Sprogs status i Danmark år 2011. Københavnerstudier i tosprogethed bind 32. København: Danmarks Pædagogiske Universitet. S. 153-161. 31. oktober Lingvistik(ken) Saussure, Ferdinand de (1983): Course in General Linguistics. London : Duckworth. Siderne 65-78 og 110-120 Gregersen, Frans (1995): Strukturalisme. I: Finn Collin og Simo Køppe: Humanistisk Videnskabsteori. København: Danmarks Radio Forlaget. 7. november Nyere grammatikker Materiale udleveres 14. november Nation, sprog og identitet. Anderson, Benedict (1991): Imagined Communities. 21. november Nation, sprog og identitet. Anderson, Benedict (1991): Imagined Communities. 28. november Sprog
og identitet Billig, Michael (1995): Banal Nationalism, kapitel 5: ”Flagging the Homeland Daily.” London: Sage.
5. december Magt, sandhed og viden – og mulige
eksamensemner Foucault, Michel (1980): Power/Knowledge, kapitel 6: Truth and
Power. Danaher, Geoff, Tony Schirato og Jen Webb (2000): Understanding Foucault, kapitel 3: Discourses and institutions. London: Sage.
Semesterplan forår 2007 for Sprog og normTirsdage klokken 14-17, lokale 22.1.49 6. februar Opsummering fra sidste
semester. Genlæs: Billig, Michael (1995): Banal Nationalism, kapitel 5: ”Flagging the Homeland Daily.” London: Sage. 13. februar Eksamensvejledning – Opgaven er at hver af jer skriver cirka en halv side om jeres (mulige) eksamensprojekt, som I sender til mig senest to dage før pr. mail eller brev, og over denne tekst forbereder man så hver især to minutters oplæg som fx kan være en beskrivelse af projektet eller en bestemt problemstilling i projektet, som kræver nærmere overvejelser. Derefter diskuterer vi så i plenum. Derudover er der evt. generel eksamenssnak. 20. februar Sproglig normering: en forestilling om det homogene sprog
Læs: Milner, Jon (2004): Sproglig normering: en forestilling om det homogene sprog. I: Helle Rørbech og Bente Meyer: Perspektiver på dansk. København: Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag. 22. februar Fællestimer
med Sprogbeskrivelse Lokale 22.1.49 kl. 13-16. Læs: Togeby, Ole (1976): Kong Gulerod og vatnisserne. I: Mål og Mæle, 3. årg. Nr. 4, 1976. 27. februar Konsensus om normer og den sproglige
rådgiver
Læs: Fairclough, Norman
(1995): Critical language awareness and self-identity in education. In: Critical discourse analysis: the critical study of language. Andersen, John E. (1980): ”Hvad hedder egentlig berufsverbot på russisk?” I: Peter Harder og Arne Poulsen (red.): Hvad går vi ud fra? Om forudsætninger i sprog og handling. København: Gyldendals sprogbibliotek. Eventuel videre læsning: Habermas, Jürgen (1981): Hvad er universalpragmatik? I: Jürgen Habermas: Teorier om samfund og sprog. København: Gyldendals Sprogbibliotek. 6. marts Politisk
korrekt sprog – og lidt om Labov
Kl. 14.30 afholder stud.mag., BA i dansk og retorik Marie Dinesen et oplæg over emnet politisk korrekt sprog. Marie også iværksætter af Forlaget Spektakel, se www.forlagetspektakel.dk Læs: William Labov: How I got into linguistics, and what I got out of it. Kan findes her: www.ling.upenn.edu/~labov/Papers/HowIgot.html 20. marts Sociolingvistik
og Sprogforandring Besøg på Danmarks Grundforskningsfonds Center for Sociolingvistiske
Sprogforandringsstudier, i daglig tale kaldet Sprogforandringscentret
(hjemmeside: www.dgcss.dk) hvor
professor Vi mødes kl. 14.15 i Njalsgade 136, bygning 27 ved elevatoren og følges ad op til 5. sal hvor centret ligger (ring på dørklokken for at komme op). Læs: 27. marts Videre
om værdier og normer Milner, Jon (2000): Etik hos Habermas og Foucault – i forhold til ideologibegrebet i kritisk diskursanalyse. Arbejdspapir nr. 36, Skolefag, Læring og Dannelse. Danmarks Pædagogiske Universitet. (Udleveres). Bauman, Zygmunt (1993): Postmodern Ethics. Påske
10. april Dansk sprognævn Jacobsen, Henrik Galberg mfl. (1979): ”Principperne for Dansk Sprognævns rådgivning.” I: Sprog i Norden 1979. København: Gyldendal. S. 34-65. Læs også Lov om Dansk Sprognævn, og Bekendtgørelse om Dansk Sprognævns virksomhed og sammensætning. Kan ses på www.dsn.dk under emnet: Om Dansk Sprognævn. 17. april Besøg
på Dansk Sprognævn
Vi mødes kl. 14.15 ved elevatoren i Njalsgade 136, bygning 27 og følges ad op til 3. sal hvor nævnet ligger. Der vil direktør Sabine Kirchmeier-Andersen vise os rundt og fortælle om Dansk Sprognævns arbejde.
Genlæs: Kristiansen, Tore (2000): Normering og holdninger. I:Anne Holmen og J. N. Jørgensen (red.): Sprogs status i Danmark år 2011. Københavnerstudier i tosprogethed bind 32. København: Danmarks Pædagogiske Universitet. S. 21-58. Phillipson, Robert (2000): En sprogpolitik for Danmark. I: Anne Holmen og J. N. Jørgensen (red.): Sprogs status i Danmark år 2011. Københavnerstudier i tosprogethed bind 32. København: Danmarks Pædagogiske Universitet. S. 153-161. 24. april (Kritisk) sproglig viden og bevidsthed. Gregersen, Frans (1993): ”Det nationale kompromis?” I: Karen Risager, Anne Holmen og Anne Trosberg (red.): Sproglig mangfoldighed – om sproglig viden og bevidsthed. Roskilde Universitetscenter: ADLA (Foreningen for anvendt sprogvidenskab i Danmark/Association Danoise Linguistique Appliqée). Genlæs også litteraturen fra d. 20. februar 2007. 8. maj Afslutning og akademisk skrivning – universitetsopgaven som et argument. Opfølgning på dagseminaret, eksamensvejledning, praktiske spørgsmål, vejen frem m.v. Materiale udleveres på dagen. [opdateret
d. 18/2 2007] |
|