|
|
ISBN: 87-593-1120-7 Udkom d. 10/9 2004. Direkte link til bogens hårde kendsgerninger og køb på forlagets netsted: http://www.samfundslitteratur.dk/bog/tekst-viderekomne Bogen indgår i en aktuel sprog- og kommunikationspolitisk sammenhæng som man kan få et indtryk af her: Link til undervisningskommentarer gennem de seneste ca. 10 år: http://www.kjoeller.dk/KU/kkj/kommentarer/ko_menu.htm Tekst for viderekomne danner par med Image, som handler om rådgiverens rolle og hendes kommunikative udfordringer. Køb bogen på SAXO.com eller i enhver anden boghandel. |
|
|
Menu: Det er altid billigere at producere en
tekst som piner læserne, end en tekst som kærtegner dem. Orientering
fra hestens egen mund Hvad var det sværeste ved at lave
bogen? Hvad er det mest interessante i bogen? |
Tekst for viderekomne gør dig bedre til at producere egne tekster. Bogen viser hvordan du kan skrive forståeligt argumentere effektivt fortælle en god historie der fanger læseren Den handler om de mest tekstnære dele af det arbejde der indgår i at skrive en tekst: valg af komposition, af sprogform og stil – netop alt det en professionel tekstskriver forventes at kunne. Samtidig introducerer bogen til sproglig rådgivning. Bogen henvender sig til alle der skriver eller skal skrive tekster i professionelt øjemed, fx kommunikations- og informationsmedarbejdere, pr-folk og tekstforfattere. [senere kommentar, KK:] Ja, denne brede målgruppe ville forlaget gerne have, men sandheden er, at denne bog er en akademisk lærebog (se dog nedenfor om bogen som genreeksperiment). Projektet var at levere en akademisk værdig bog som ikke endnu engang kun leverede de sædvanlige skriveråd til Gud og hvermand. Ambitionen var at begrunde og revidere/ udvide de sædvanlige råd så godt det er muligt på videnskabeligt grundlag. Og det gør jo bogen lidt tung for alle som ikke lige har disse særlige interesser som vi dyrkede på uddannelsen til Sprog- og kommunikationsrådgivning på universitetet.] |
Tekst for viderekomne bygger på de mange lærebøger i skrivning og på Kjøllers erfaringer fra mange års undervisning, skrivning i mange genrer, forskning og vejledning. |
Det er altid
billigere at producere en tekst som piner læserne, end en tekst som
kærtegner dem.
Derfor må borgere og kunder alt for ofte finde sig i at blive pint med elendige ”skrivelser” fra myndigheder og virksomheder. Det gælder alle områder fra meddelelser om underfrankering af breve, over skatteoplysninger til forsikringspapirer, information om låneomlægning, korrespondance fra private tv-kanaler og vejledning i at betjene videomaskinen. Det skyldes ikke at det er umuligt at skrive godt. Det skyldes at myndigheder og virksomheder ikke ofrer de penge og kræfter som skal til. Tekst
for viderekomne
vil gøre dem der skal redde os fra uforståeligheden, endnu bedre til at
lave tekster hurtigt og effektivt. |
|
I dialog med
undervisningen
Den 10/9 2004 udkom fagbogen ’Tekst for viderekomne – tekstproduktion og sproglig rådgivning’. Målgruppen er informationsmedarbejdere, kommunikationsrådgivere, tekstforfattere og andre med en akademisk baggrund som arbejder professionelt med at skrive tekster. Målgruppen omfatter desuden de lærere som underviser disse folk. Bogen er blevet til i dialog med undervisningen på uddannelsen til Sprog- og kommunikationsrådgiver (på Danskstudiet v. Københavns Universitet) gennem ca. 20 år. Centrale værdierBogen er en produktionsorienteret universitetsintroduktion til tekstskrivning i alle de genrer en organisation benytter. Bogens fokus er skriverens valg af tekstens informationsstruktur, komposition og sproglige stil. De centrale værdier er ’forståelighed’, ’effektiv argumentation’, ’god historie’. Analyse, kritik og rådgivningDet er en grundholdning i bogen at det rent tekniske arbejde med at skrive en forståelig, velargumenteret og velfortællende tekst har en ideologisk side: Teksten som skrives, beskriver/ præsupponerer/ skaber virkeligheden omkring sig og vurderer den samtidig. Herved lægger undervisningen af dagens informationsmedarbejdere m.m. sig klart i forlængelse af de ”ideologiske afsløringer af kapitalmagten” som var den sprogligt orienterede kommunikationsforsknings yndlingsbeskæftigelse i begyndelsen af 1970’erne – men jo nu med helt andre beskæftigelsesfremmende pointer. Bogen trækker linjerne i den historiske udvikling op og integrerer analyse, teknisk kritik og ideologikritik til et fremadrettet grundlag for rådgivning om tekst og kommunikation til virksomheder. Hvad var det sværeste ved at lave bogen?Det sværeste ved at lave bogen i sidste fase af redaktionen har været at gøre det muligt at holde det kvalificerede faglige niveau samtidig med at bogen skulle gøres så bred som muligt for at interesserede fra målgruppen kan ”hoppe på”. Selv om målgruppen er (kommende) professionelle tekstskrivere på en akademisk uddannelse, genopfrisker jeg grundlæggende sproglige og kommunikative begreber. Det sker i et fyldigt kapitel med alfabetisk ordnede begrebsforklaringer. Hvad er det mest interessante i bogen?De mest interessante teoretiske nyheder i bogen er nok nogle nye begrebsdannelser inden for informationsstruktur og komposition en ny, integreret metode til stilanalyse. Hertil håber jeg også at bogens mange regler om sammenhæng mellem situation og organisationens sprogbrug rummer nyheder, i hvert fald nye perspektiver. Endelig er der forhåbentlig en række nye, inspirerende analyser af principielt interessante tekster. Spræl i genrenSelv om det er en universitetsintroduktion, én af denne verdens mest fasttømrede fagbogsgenrer, har jeg eksperimenteret lidt med formen ved at indskrive elementer fra mine to forudgående mere udadvendte fagbøger (’Aschehougs store bog om at holde tale’ (2002), ’Netværk på godt og ondt’ (Borgen 2004)), bl.a. ved at besvare eksplicitte spørgsmål fra den implicitte læser undervejs og ved at formulere regler så fyndigt som muligt. Teknikken anvendes også i senere bøger: ’Manipulation. En håndbog’ (2. rev. udg. 2007 m. flere senere oplag) og ’Sprogets vej til sindets fred, version 2, nu med Dit og Dat’ (2. rev. udg. 2010). Sjovere, hurtigere, bedreMen det afgørende er om bogen kan befrugte undervisningen og skrivningen: Det skal være sjovere, hurtigere og bedre. |
|
Køb bogen på SAXO.com eller i enhver anden boghandel.
senest
opdateret 04-08-2020
10:28 |
|
Klaus
Kjøller, © klaus@kjoeller.dk
|
|
|