POLITIKEN:
Kjøller mest glemte nulevende danske forfatter.
Seneste:
Sagsanlæg fra Sætningsknudeforbundet
– Ja, hallo, er det hos
Kjøller?
– Hvorfor det?
– Jeg ringer fra Politiken. Vi kører en serie
med glemte forfattere.
– Åh nej. Jeg troede jeg havde slettet alle
mine spor. Hvem har røbet mig?
– Ha ha. Du har en enorm hjemmeside som gør
det svært at overse dig.
– Det går ellers fint for flere og flere.
– Korrekt! Du er ifølge vores dugfriske
optælling klart den mest glemte nulevende danske forfatter. Målt på
ignoreringer både i forhold til udgivelser, selvforherligelser på egen
hjemmeside og opslag på Facebook. Du ligger i top. Ikke ringe.
– Tak.
– Hvad siger du til sagsanlægget fra
Sætnings-knudeforbundet på grundlag af dit forskræp til ”Arbejde i
fremdrift 2020”, som de vil have stoppet for krænkelser og
usædelighed?
– Vanvid. Ved de ikke at mine bøger mest
effektivt uddør af sig selv helt ubemærket? Nu vil denne bog blive
revet væk.
|
|
Seneste
POLITIKEN: Kjøller mest
glemte nulevende danske forfatter, 31/7
Kjøller afsløret i opslag på
Facebook fra tidligere elev, 28/7
Lækage fra uudgivet bog
”Arbejde i fremdrift 2020”: Befrugtende undervisning skaber nyt
fagudtryk, 23/7
Hvordan opstod ideen?, 10/7
Arbejde i fremdrift 2020: Ufødt,men
allerede fremmelig, 6/7
Kold afvaskning,
4/7
Med kropsmetoden kan alle lære
ethvert fag, 27/6
Læserspørgsmål
til ”Arbejde i fremdrift 2020”, 21/6
Arbejde i fremdrift 2020:
Bagsiden er klar, 19/6
Markedsføring af
”Arbejde i fremdrift 2020”, 9/6
Fri for smuds, Baggrunden for Arbejde
i fremdrift 2020, 8/5
|
|
Kjøller
afsløret i opslag på Facebook fra tidligere elev
Rita Poulsen skriver på Facebook:
“Dobbeltgarderingen med både Ossian som forfatterdække og en fiktiv
underviser, Frederiksen, kan ikke skjule at det er ham selv, Kjøller,
der i virkeligheden optræder i den såkaldte roman ”Arbejde i fremdrift
2020”. Han virkeliggør med bogen en drøm, som vi der gik på hans hold,
aldrig var i tvivl om han havde. Kun ved at stå sammen lykkedes det os
at holde undervisningen fri for excesser. Men ofte kneb det. Engang
havde han medtaget en ridepisk til undervisningen. Men vi lod som
ingenting, selv om han hele timen piskede, så vi måtte dukke os. Da
timen var slut, spurgte vi, hvad pisken skulle gøre godt for.
--- Pisken? Åh, Gud, sagde han. --- så har jeg
glemt min pegepind på Gammel Holte Rideskole.”
|
|
|
Lækage
fra ”Arbejde i fremdrift 2020”:
Befrugtende undervisning
skaber nyt fagudtryk
— Tak, sagde flere bagefter.
— En oplevelse for livet, sagde Sys.
— Jeg vidste ikke at grev Sexus kunne
råbe så meget, sagde Caroline. — Altså hvis du gav
ham lov, Zenia.
— Og så smukt, tilføjede Kathy.
— Skal vi ikke have pisk fordi vi har
været uartige? spurgte Ditte.
Frederiksen havde siddet tavst. Nu rystede han
på hovedet.
— Aldrig har sætningskællingeknuder
givet så store glæder, sagde han. — En
undervisningstime som blev en åbenbaring. Endelig lykkedes det! For jeg
har undervist i sætningsknuder – og også jævnligt i den firdobbelte
sætningskællingeknude – i mange år og haft mange hold. Men det var før
kropsgrammatikken. Tak, Total Orgasme, du har gjort en stor frivillig
indsats for holdet. Udført mirakler.
— Det var så lidt, sagde Caroline. —
Og fra nu af hedder det ikke
’sætningskællingeknude’, men ’sætningsherrebutterflyknips’.
|
Bogens
foreløbige titel omgivet af ansigter på elever i det øjeblik de for
første gang forstår korrekt kommatering af sætningsknuder
|
|
Kællingeknude (enkelt)
|
Herrebutterflyknips (ufuldendt)
|
|
Hvordan
opstod ideen?
Studerende som forsøgte at spille
kønskortet med opstemte bryster, angribende dufte eller manisk mimik,
faldt hurtigt hen i den kastrerende døs som holdt mine grammatikhold i
jerngreb efter få timers undervisning.
— Nogle anmeldere
vil nok fremhæve din tydelige inspiration af de attraktive kvindelige
Danskstuderende som du har undervist i 40 år.
— Ha ha. Det kan
jeg helt afvise. Min universitetsundervisning var kønsløs. Selv
optrådte jeg afsexet i træsko, slidt lædervest og T-shirt som aldrig
formåede at skjule min mave. Studerende som forsøgte at spille
kønskortet med opstemte bryster, angribende dufte eller manisk mimik,
faldt hurtigt hen i den kastrerende døs som holdt mine grammatikhold i
jerngreb efter få timers undervisning. Næh, ideen til bogen opstod da
jeg for et års tid siden her på Kjoeller.dk lavede denne
kommenterende ”Zætning”, hvor jeg første gang mærkede styrken
i at forene nøgne kvindekroppe med skemaer som vi kender dem i
grammatikken. Styrken i denne forening kom bag på mig.
— Men
der er da langt fra kvindekroppe og så til sætningsskemaer?
— Præcis.
Det var først da jeg fik gjort sætningsskemaet og trappe- og
hypotagmediagrammet tre-dimensionalt, at der kom gang i romanen. Her
blev jeg inspireret af mine mange år med bogreoler og talløse forsøg på
som parcelhusejer at disciplinere pulterkamre og kaotiske udhuse med
værkstedsreoler. Da jeg først fik elevkroppene ind at ligge på
hylderne, gik resten som en leg.
|
|
|
Ufødt
|
|
Kold afvaskning
Snak fra pause i den
intensive undervisning
— Men på den anden side kan vi godt
se, at dit sædvanlige tilnavn blandt studerende, ”træsko-Knud”, ikke
virker spor erotisk, sagde Zenia. — Så det var godt, at du gjorde entré
her på kurset i sort tøj og sorte laksko og med ridepisk, og ikke som
sædvanligt i slidt, brun lædervest, sygekassebriller, hængerøv og tykke
strikkede skisokker i træsko. Men direkte erotisk ophidsende vil jeg nu
ikke kal-de det. Det var mest bare latterligt. Undskyld.
— Forleden hørte jeg i kantinen, at du gik
under navnet ”Kold Afvaskning”, sagde Sys.
— Det navn kommer du aldrig af med, når det
rygtes, at vi her på kurset har vinterbadet i Furesø-en, sagde Kathy.
|
|
|
Med
kropsmetoden kan alle lære ethvert fag
Udpluk
af centralt didaktisk sted i ”Arbejde i fremdrift 2020”
— I lærer grammatik med minimal brug
af grammatiske fagudtryk, sagde Knud Frederiksen. — Det er et
pædagogisk eksperiment med helt uprøvede konsekvenser for effektiv
indlæring. Kan revolutionere alle fag. Ikke kun grammatik, men også
filosofi, matematik, jura, fordi der jo altid er elever og mindst en
underviser tilstede. Alle med kroppe og stærke følelser bag facaden.
Med kropsmetoden kan man lære alle fag.
— Det bliver en pædagogisk revolution på
ungdomsuddannelserne, konstaterede Sys.
— Metoden anvendes allerede i politik, oplyste
Kathy. — En partilederdebat i TV kører med store seertal, selv om kun
nogle få politiske nørder fatter de kendsgerninger som debatteres. Men
alle fatter kroppene og skænderierne. Nogle mener at det er nødvendigt
for at demokratiet kan nå ud til alle.
|
|
|
Bagsiden
af Arbejde i fremdrift 2020
|
Ultrakort
bagsidetekst til SAXO.coms lancering
En desperat, yngre
mandlig grammatiklærer bruger alle midler for at få hul igennem til en
gruppe på 5 unge kvindelige studerende på et eksternatkursus i en ensom
hytte. Det kan lyde lidt af porno, men det er det bestemt ikke.
Bogen bliver
tilgængelig på SAXO.com når den er færdig og udgivet.
|
Bagsidetekst
Tests
på universitetet viser, at Danskstuderende ikke kan sætte korrekt
komma. Alle kendte indlæringsmetoder har spillet fallit. I igangværende
finanslovsforhandlinger trues universitetet med nedskæringer -- hvis
næste test om få dage igen viser, at Danskstuderende ikke kan sætte
korrekt komma.
Men
alt håb er ikke ude. For en lille udvalgt testgruppe af særligt
kommaudfordrede kvindelige studerende og deres mandlige lærer træner på
et weekendkursus i at sætte korrekt komma. Det sker ved hjælp af en ny,
revolutionerende metode: kropsgrammatik, hvor elevernes kroppe bruges
som de sætninger, der kommateres.
Arbejde
i fremdrift 2020
fortæller, hvordan alle sejl sættes til på dette ultrakorte intensive
eksternatkursus i en pavillon ved Frederiksdal Fribad. Med overraskende
resultater.
|
09-06-2020
Markedsføring af ”Arbejde i
fremdrift 2020”
Som forfatter med efterhånden et par
bøger på samvittigheden ved jeg, hvor vigtigt det er helt fra starten
at tænke i markedsføring.
Derfor giver jeg her til højre et par
eksempler på markedsføringstekster. Med alt mulig forbehold. Der
arbejdes stadig med teksterne – parallelt med færdiggørelsen af
”Arbejde i fremdrift 2020”.
Det vigtigste er dog ikke
salgstekster, men de opmærksomhedsskabende handlinger som forfatteren
kan finde på omkring udgivelsen. Og som ikke bare tegner forfatteren
som skør eller genial. Men som faktisk får folk til at købe bogen,
bogstaveligt talt.
|
Annonce
i fagblade for undervisere (skitse):
Fiktion som gør
praktisk nytte.
De kropsgrammatiske øvelser i
campusromanen ”Arbejde i fremdrift 2020” er beskrevet med en præcision,
som gør det let for enhver underviser på ungdomsuddannelser og højere
niveauer at bruge dem i sin egen undervisning.
Og metoden kan let overføres til andre
faglige områder. Den kan bruges i enhver indlæring og træning af
kønsmodne og nogenlunde smidige personer, dvs. på ungdomsuddannelser og
opad. Med tilpasninger kan den også benyttes på pensionisthold.
Til de allerældste elever er
udarbejdet særlige opgaver, bl.a. rolatorkommatering, sætningsknuder
med inhalator. Og hver hylde i sætningsstativet er udstyret med en
udklappelig trappe med små trin og gelænder.
Råstof til
sætningsstativ
|
Annonceskitse
til fagblade for undervisere:
Kropsgrammatik
gør en forskel!
Mange vil mindes deres egen
grammatikundervisning og begræde at kropsgrammatikken ikke var opfundet.
Under et fotos af en lykkelig
underviser bringes denne udtalelse (stadig under udarbejdelse):
— Aldrig har sætningskællingeknuder
givet så store glæder. En undervisningstime som blev en åbenbaring.
Endelig lykkedes det! For jeg har forsøgt at undervise i sætningsknuder
– og også jævnligt i den firdobbelte sætningskællingeknude
– i mange år og haft mange hold. Men det var før kropsgrammatikken.
|
Fra
forside til kompendium i Dansk Grammatik, 1986
Fri for smuds
O8-05-2020,
senest opdateret 24-08-2020
Jeg har i op mod fyrre år undervist i
elementær dansk grammatik ved Danskstudiet på Københavns Universitet.
Jeg husker det som fornøjeligt og givtigt. Men selvfølgelig har jeg fra
tid til anden leget med tanken om som underviser at få en mere direkte
adgang til dybere lag i de studerendes psyke, så jeg kunne aktivere de
stærkeste lidenskaber i dem til gavn for dansk grammatik.
Denne adgang fik jeg aldrig. Trods dristige
forsøg som den illustration, der smykkede forsiden af mit
grammatikkompendium i 1986. Men det får hovedpersonen i romanen med
arbejdstitlen ”Grammatik i fremdrift 2020”, den løstansatte timelønnede
underviser Knud Frederiksen.
En særlig politisk situation i
Finanslovsforhandlingerne gør det nemlig nødvendigt for universitetet
med alle midler at sørge for, at Danskstudiets 5 svageste
grammatikelever består en hård test i grammatik. Ellers rammes
universitetet af besparelser.
Ledelsen indser straks, at kun Knud
Frederiksen kan løse opgaven. Hvis den kan løses.
Så selv om Frederiksen netop er blevet fyret på grund af
studenterklager over kontroversielle undervisningsmetoder, så hyres han
sort til opgaven.
Bogen skrives under pseudonym for fortsat at
holde mit ry som sprogforsker og kommentator fri for smuds.
|
|
|
Arbejde i
fremdrift 2019
Læs om Arbejde i
fremdrift 2019:
|
|
|
|