|
Kristeligt
Dagblad, d. 20/9 77:
Dialog
på nævekampe anbefales
Populær
bog om TV som demokratiets medie
Kunne
man forestille sig denne dialog mellem tidligere TV-journalist Uffe
Ellemann-Jensen og tidligere statsminister Poul Hartling:
Ellemann-Jensen:
Tag nu og hold op med at hælde vand ud af ørerne, Poul Fløjlstemme.
Hartling:
Jeg troede ellers ikke at en torsk kunne få for meget vand.
Nej
vel, ikke for åben skærm. Men det er, hvad sprogforskeren Poul Kjøller
[således
står der faktisk i originalen, kk]
kunne forestille sig som målsætning for "Folkebevægelsen for et
forståeligt demokrati". Desuden anbefales mindre nævekampe mellem
politikere og journalister og politikere indbyrdes.
Nu
skal situationen ikke tages ganske alvorligt, for Klaus Kjøller,
der tidligere har skrevet videnskabelige bøger om sproganalyse, muntrer
sig denne gang i en slags roman om en EDB-mand, der sætter sig for at
undersøge, hvorfor hans 2-årige søn forstår Hans Bischoffs
nationaløkonomiske udredninger, mens han selv sidder uforstående
overfor skærmen.
Kjøllers
anvisninger i bogens sidste kapitel er affattet med ironisk varme, for
det er ikke hans hensigt at oprette en folkebevægelse for Aktive Seere.
Hvad han gør i bogen, er at afklæde politikernes forhold til
befolkningen med fjernsynet som medie. Herved bliver bogen "Aktiv seer
eller Hvordan jeg lærte at elske politikerne" en populær
interaktions-analyse, der tager TV-kommunikationen op til kritisk
gennemgang.
Hvad
den fiktive hovedperson finder frem til med sine omfattende
TV-båndoptagelser er formentlig de samme som sprogeksperten har set og
lyttet sig frem til:
|
Det
drejer sig tilsyneladende for mediepolitikeren om at fremstå overfor
vælgerne – der altid er i hans tanker – som idealistisk, sagkyndig
(seeren skal helst ikke forstå alt, hvad man siger) og repræsenterende
et harmonisk politisk parti. Derudover skal han med jævne mellemrum
smigre vælgerne.
Nu
må Kjøller roses for at have udvist en betydelig grad af
selvbeherskelse, idet han passende skarpsindigt, men diskret kun har
tildelt Erhard Jacobsen og Mogens Glistrup begrænset plads i teksten.
Førstnævnte er citeret for sine udtalelser i marts 76 hvor han blev
interviewet i TV af Flemming Madsen, Ellemann-Jensen og Malin Lindgren.
Udtalelserne er selvafslørende på skærmen, de er det i katastrofal grad
på tryk, og de må have kostet forfatteren af analysen her usigelige
kvaler i hans underdrevne analyse af en folkeforførers verbale
manipulationer.
Den
mest spændende form for populariseret medie-analyse, som Klaus Kjøller
præsterer i sin bog, sker i nogle indskud mellem kombattanternes indlæg
i politikerdebatten efter det skelsættende valg i dansk politik i 1973.
Det valg, hvor fem gamle partier gik væsentligt tilbage for at give
plads til fem nye. I disse indskud lader forfatteren journalist og
politiker gøre sine overvejelser for åbent tæppe, og her kommer
motiver, forbehold og aggressioner frem som den sproglige teknik, hvis
beherskelse de "overskårne" mænds – som TV-billedet beskærer dem –
succes som mediepolitikere er så afhængig af. Det er ganske spændende
læsning.
Hvorfor
bogen er lagt ind i en fiktiv ramme, forbliver noget af en gåde. Der er
ikke tale om en roman, og sprogforskeren kunne såmænd godt selv have
stået ved de erfaringer, han har gjort foran skærmen.
Hvordan
seerne skal præsenteres for demokratiet i TV, er det spørgsmål,
"romanen" rejser. Den rummer selv nogle indirekte svar, for det er da
helt klart, at det ikke er tilstrækkeligt at opfordre til nævekamp
blandt de agtværdige mænd lige ind i vore stuer, og at sidde foran
skærmen og vente på det uforudsete: at Flemming Madsen falder ned af
podiet på vej henimod de meteorologiske forudsigelser, det er jo en
temmelig passiv form for demokrati.
Hou.
|