Manus til Politisk
argumentation som doktorsag 1988-91
|
|
||||||||||
|
Københavns
Universitet 1988-89 |
|
|
Aarhus
Universitet 1990-91 |
|||||||
|
|||||||||||
Senest
substans-opdateret 10/10 98;
senest layout-forbedret 16/10 2020
·
Nedsættelse
af bedømmelsesudvalg ° Oversigt over
afhandlingens indhold ° Opgaven ° Marginalvælgere - Mobilisering -
Flerdimensional konkurrence ° Hypotesernes
informative værdi ° Formalia |
|
|
|
|
Den 14. april
1988 Til Det
humanistiske Fakultetskontor, Her Hermed
indleveres vedlagte afhandling til bedømmelse med henblik på
erhvervelse af den filosofiske doktorgrad. Afhandlingen
har ikke tidligere i samme eller mere eller mindre afvigende skikkelse
været indleveret til noget universitet eller anden højere
uddannelsesinstitution til bedømmelse. Afhandlingen er
affattet på dansk. Den vedlagte sammenfattende redegørelse er affattet
på engelsk. Der vedlægges desuden en dansk version. Med venlig
hilsen Klaus Kjøller Bilag: 3 eks. POLITISK
ARGUMENTATION A-B 3 eks. POLITISK
ARGUMENTATION C-H 1 eks.
engelsk
resumé 1 eks.
dansk
resumé. Nedsættelse af
bedømmelsesudvalg: Lektor Klaus
Kjøller, Institut for nordisk filologi, KUA Reference /bh
Journalnummer 310-5.3-28/86 Dato 5. maj 1988. Det
Humanistiske Fakultetsråds budget- og forretningsudvalg har vedtaget at
nedsætte et udvalg til bedømmelse af Deres afhandling: "Politisk
Argumentation - En teori om offentlig politisk argumentation i et
velfærds-demokrati", som De har indleveret til fakultetet for at
erhverve den filosofiske doktorgrad. Udvalget består af: Professor,
dr.phil. Jørgen Fafner (formand) Professor,
fil.dr. Gunnar Sjöblom, Institut for samfundsfag og forvaltning Eventuelle
bemærkninger til ovenstående bedes sendt hertil inden den 13. maj 1988
med morgenposten. P. f. v. e. b. Kirsten
Stenbjerre kontorchef Lektor Klaus
Kjøller, Institut for Nordisk Filologi, KUA Reference /bh
Journalnummer 310-5-3-28/86 Dato 21. februar 1989. Vedr.
afhandlingen: "Politisk argumentation - En teori om offentlig politisk
argumentation i et velfærds-demokrati". Vedlagt sender
vi bedømmelsesudvalgets indstilling af 1. februar 1989. Da
indstillingen konkluderer i afhandlingens forkastelse, skal vi gøre
opmærksom på en ændring i doktorbekendtgørelsens § 13, stk.2, hvorefter
De, indtil 3 uger fra modtagelsen af indstillingen, d.v.s. den 22.
marts 1989 skriftligt kan fremføre Deres bemærkninger til indstillingen
eller trække afhandlingen tilbage. P.f.v. John Kuhlmann
Madsen dekan /Kirsten
Stenbjerre kontorchef 1.februar 1989 KØBENHAVNS
UNIVERSITET Institut for
Samfundsfag og Forvaltning, Rosenborggade 15, 1130 København K KØBENHAVNS
UNIVERSITET INSTITUT FOR
RETORIK, Metrik og Foredragslære Klerkegade 2,
1308 K Disputatssag,
jr-nr. 310-5.3-28/86. Klaus Kjøller:
Politisk Argumentation. En teori om offentlig politisk argumentation i
et velfærds-demokrati. 283 sider i to bd., A-B og C-H. Institut for
Nordisk Filologi, Københavns Universitet, Amager 1988. Til bedømmelse
af ovennævnte afhandling, som er indleveret med henblik på erhvervelsen
af den filosofiske doktorgrad, har Budget- og Forretningsudvalget ved
Det humanistiske Fakultet på Københavns Universitet under den 17. maj
1988 nedsat et udvalg, bestående af professor, fil.dr. Gunnar Sjöblom
(KU) og professor, dr.phil. Jørgen Fafner (KU, fmd). Udvalget er
nået frem til efterfølgende indstilling, der er enstemmig. Vedlagt:
ss.1-18 [sideinddelingen bibeholdes her i form af overskrifter i
firkantet parentes] INDSTILLING Oversigt over afhandlingens indhold Afhandlingen
falder i fire dele, A: Modellens rammer, B: Modellens agenter, C:
Agenternes offentlige argumentation og D: Kontrol af modellen. Hertil kommer
E: en kort afslutning med overvejelser over modellens modtagelse i det
velfærdsdemokrati, hvor den skal stå sin prøve, F: en sammenfatning på
engelsk, G: Referencer og H: Emneindex. Sit tyngdepunkt
har afh. i del C, der tillige er den omfangsrigeste (ss.143-243). Her
udvikles selve teorien på grundlag af A-delens redegørelse for
grundidéer og metode og B-delens valg af aksiomer og definition af
agenter i modellens "urtid", dvs. den tidlige fase i modellen, hvor
gruppedannelsens mekanismer træder klarere frem end i det fuldt
udviklede og mere komplicerede velfærdsdemokrati (s.62). Bogens mål er
at skabe en overordnet teori for politisk kommunikationsvidenskab (19),
"at beskrive/forklare den politiske argumentation i en politologisk
sammenhæng" (198). Sådan som
borgeren møder denne kommunikation, "partiernes output", vil den blive
opfattet som "argumentation for deres
(d.e.partiernes) selvbevaring" (23). Bogen kalder sig følgelig
"Politisk Argumentation" og fremlægger, som angivet i undertitlen, "En
teori om offentlig politisk argumentation i et velfærdsdemokrati". En sådan teori
må konstrueres som "en forenklet efterligning af den komplekse
argumentations-virkelighed" (27, 253), og den må være i stand til "at
forudsige hvorledes en situation/tilstand vil udvikle sig; i vores
tilfælde: hvorledes specielt den offentlige politiske argumentation i
en situation/tilstand vil ændre sig" (42). Sådanne
overordnede teorier er sjældne i den politiske kommunikationsvidenskab
(19); på dansk er der vistnok ingen analoge fortilfælde. Kjøller står
derfor i pionerens misundelsesværdige men vanskelige situation. Den
faglige udrustning, hvormed han tager sin ambitiøse opgave op, er
sprogforskerens, suppleret med politologiske selvstudier, som gennem
årene (siden 1973) er blevet udmøntet i en række afhandlinger og
artikler. Det er
velkendt, at argumentationslæren i teori og praksis (eller snarere: i
praksis og teori) har årtusinder på bagen. Den har rødder i den græske
bystat, hvor man lagde grunden til et indgående studium af, hvordan man
bærer sig ad med at vinde tilslutning til sine synspunkter. Det er også
velkendt, at man i vor tid har taget denne argumentationslære op til
fornyet revision. Det har ført til en frugtbar diskussion - både i form
af opgør og forsoning mellem forskellige videnskabelige metoder:
scientistiske, strukturalistiske, hermeneutiske m.m. Ikke mindst når
det gælder en lære om argumentationen, bliver valget af
videnskabsteoretisk grundlag af eminent betydning for arbejdets
resultater, også de praktiske, som man af gode grunde ikke tør se bort
fra. Kjøllers metode
er modelbygningsmetoden, der vil "trænge ind i
virkelighedens sammenhænge ved at konstruere forenklede efterligninger
af virkeligheden" (31). Metoden er
regelsøgende eller nomotetisk (32 ff). Modsætningen
mellem "nomotetisk" og "idiografisk" metode udspringer af en
gammelkendt apori, der kan belægges med et utal af eksempler fra
filosofi, faglitteratur og digtning. Kjøller nærmer
sig skismaet med, som det synes, stor åbenhed. "Det er", siger han
(33), " ... nødvendigt at tage nomotetiker-brillerne af hver gang
modellen skal kontrolleres på virkeligheden." Det var noget lignende
Hjelmslev gjorde, når han "skelede til substansen". Udgangspunktet
lyder således betryggende nok. Alligevel er det, som om det nomotetiske
syn tager magten fra forfatteren og afskærer ham fra at tage stilling
til de nævnte, nyere problemstillinger i forbindelse med
argumentationens natur. Det må stå ved sit værd, om det er det anlagte
videnskabssyn, der blokerer for en sådan stillingtagen. Givet er det,
at den ikke findes, og det må betragtes som en væsentlig mangel. Kjøller
begynder så sin nomotetiske modelbygning med det han, kalder
"modelbyggerens første, ubønhørlige lov", som går ud på, at "en model
aldrig kan blive mere indviklet end at modelbyggeren selv kan fatte den
i sin helhed" (8). Følgelig abstraheres der foreløbig fra den
historiske og pragmatiske virkelighed i den forstand, at fremstillingen
ikke rummer "en eneste dansk politisk tekst som analyseres eller bare
bruges som illustration" (6). Det er
imidlertid specifikt danske forhold, der tages
under luppen. Kjøllers 'model' af parti- og mediesystemet baseres på en
abstrakt beskrivelse af det danske system. Med en ekstremt cirkulær
fremgangsmåde går Kjøller derefter tilbage til "Partierne i Danmark som
illustration" (102-105). Kun en direkte henvisning til den konkrete
danske situation kan eksempelvis forklare, hvorfor Det ekstreme
Erhvervsparti ( = Fremskridtspartiet) ikke i modellen er blevet begavet
med en egen avis (jfr.t.eks.s.132 , "Oversigt over parti- og
medietyper" samt s.183). For analysen som sådan har dette dog ingen
betydning, eftersom den koncentreres om konkurrencen mellem
"Socialpartiet" og "Erhvervspartiet" og om indholdet i medierne
"Midtposten" og "Frihedstidende" - samt i "Fælleskanalen", TV. Kjøllers model
er således lidet generel. Den er et redskab til
analysen af et "abstrakt case-study", in casu:
Danmark. Afhandlingens
B-del (45 ff) behandler modellens agenter. De bestemmes relationelt i
triaden: "handling", som forudsætter "agent'', der igen forudsætter
"situationsopfattelse". Det fører
videre i afhandlingens aksiomatiske hovedpåstand, at "agenterne handler
således at de bevarer sig selv" (47 og passim). Ved rationelle
mål-middel-forklaringer anvender vi stort set to forskellige metoder: 1) Agenten
erklærer at have bestemte mål og vi forstår derfor agentens handlinger
som midler til at nå disse mål. Sammenhængen mellem midler og mål kan
være godt eller dårligt begrundet. Er det sidste tilfældet, svinder
sandsynligheden for, at agenten når sine mål. 2) Vi
kender ikke agentens mål, men vi kender hans handlinger. Har vi en
formodning om, hvilke mål disse handlinger kan være middel for, slutter
vi os til, at agenten faktisk har disse mål:
"Agenten kan ikke tænkes at handle, som han gør, hvis han ikke har
målene a, b,....... n." Begge
slutninger rummer vanskeligheder. I den første kan agentens
formålserklæringer være rent "retoriske" (her i betydningen: ikke
informative). I den anden kan visse handlinger eller mønstre af
handlinger være knyttet sammen med helt afvigende mål. I begge tilfælde
kan der foreligge utilstrækkelig viden om mål-middel-sammenhængen hos
såvel agent som analytiker. Man taler i så fald om "limited" eller
"bounded rationality". Forudsætningen
for at et mål - mere eller mindre stipuleret af analytikeren - skal
kunne udgøre en forklaring, dvs. betegne agentens handlinger som middel
til at nå et eller flere mål er, at afstanden mellem mål og middel ikke
er for stor, så at den m.a.o. ikke giver plads for alt for mange
mellemliggende variabler. Kjøllers
explanandum (eller uafhængige variabel) er "den politiske
virkelighed, således som borgeren i velfærdsdemo-kratiet møder den i
medierne" (21). Længere fremme præciseres - eller
omformuleres - det til: "den offentlige politiske
argumentation i et velfærdsdemokrati" (23). Denne
mediefremstillede virkelighed er umiddelbart afhængig af: "1) de
politiske partiers handlinger og udtalelser, 2)
mediernes behandling af partiernes handlinger og udtalelser" (23). Kjøllers teori
forsøger altså at forklare 1) og 2) ovenfor. Det mål, han postulerer,
at såvel partier som medier har for deres virke, er deres egen
overlevelse: "individet (læs: agenten) søger at bevare sig selv" (47,
vor parentes). En
grundlæggende - og afgørende - fejl i afhandlingen er, at dette
postulerede mål holder en altfor stor afstand til de typer af
aktiviteter, forfatteren analyserer, hvis disse aktiviteter skulle
kunne forklares med det stipulerede mål. Naturligvis kan både partier
og medier være truede på deres eksistens og tvinges til at "kæmpe for
livet" (med alt hvad det indebærer: udslettelse, at komme under
spærregrænsen for repræsentation, at blive nedlagt, at overgå fra
daglig avis til ugeblad etc.). Men det er netop ikke sådanne
situationer, Kjøller analyserer, men derimod tilfælde af
stemmemaksimering (d.e. at vinde det størst mulige antal stemmer i den
aktuelle situation), stemmetabsminimering (hvis stemmetab viser sig
uundgåeligt), oplagsmaksimering resp. lyttermaksimering (d.e. at øge
oplaget resp. lytter- eller seertal mest muligt i den aktuelle
situation), minimering af oplags- eller seer-tab etc. Det bør tages i
betragtning, at disse aktiviteter i almindelighed er marginelle i den
betydning, at agentens aspirationer varierer med hensyn til sagens
udgangsposition. Kun i undtagelsestilfælde "kæmper agenten for livet"
(for sin overlevelse). Midlerne for marginelle variationer af den
beskrevne art er med sikkerhed anderledes end midlerne til at sikre sin
overlevelse. Således er Kjøllers postulerede grundmål for de agenter
han studerer af ringe informativ værdi. Afstanden mellem dette mål som
forklaringsfaktor og de hypoteser (f.eks. om medieindhold), som
forfatteren formulerer (f.eks. afsnit C, jfr. også den engelske
sammenfatning), er stor. Andre
hovedmomenter i teorien, hvor man kunne ønske sig større nøjagtighed i
bestemmelserne, er forholdet mellem individ og kollektiv og selve
begrebet "velfærdsdemokrati". Kjøller er
naturligvis inde på konflikten mellem ener og gruppe/parti (f.eks. 51),
men de forenklinger han foretager i forbindelse med målaksiomet,
forekommer urealistiske. Agenten kan, ifølge terminologien, være
"atomar", dvs. et individ, eller
"molekylær", dvs. en gruppe. Vi har ovenfor ved tilføjelsen af en
parentes (s.5 f.n.) antydet, at
der er afgørende forskel på, at "agenterne handler således at de
bevarer sig selv" og "individet søger at bevare sig selv". Også en
sætning som "agenterne handler rationelt" (48) er problematisk, al den
stund en gruppe ikke handler rationelt på samme måde som et individ. Hvis man vil
opstille en brugbar/realistisk argumentationsteori, er det nødvendigt,
allerede i denne tidlige fase at tage bestik af dette forhold. Det er
klassisk, kendt under navn af "Ciceros crux", men spiller også en stor
rolle i moderne argumentationslære. Det er en hovedpointe hos Perelman,
men udvikles mange andre steder, populært f.eks. i Andersen &
Furbergs "Politik og propaganda". Så er der
begrebet "velfærdsdemokrati", som ifølge Kjøller "betyder at der i
samfundet findes et stort antal store hierarkier. Det er det samme som
at sige at der er en stærk arbejdsdeling, og at der findes mange
forskellige kategorier af lønmodtagere. Endvidere er der en
udenrigshandel med ret få begrænsninger. - Tilstanden kan også
karakteriseres ved at være højt industrialiseret, med et
produktionsapparat som kræver mange forskellige typer af arbejdskraft
for at fungere" (83 f). Dette
velfærdsdemokrati har to grundlæggende ideologiske elementer:
"økonomisme" og "stabilisme" (85-87). Denne
definition af "velfærdsdemokrati" er helt inadækvat. Den indeholder et
antal elementer, som er konstituerende for et industrisamfund
(eventuelt: et post-industrielt samfund), men siger ingenting om det,
som er specifikt for en velfærdsstat, f.eks. stor
offentlig sektor, stærk politisk styring af økonomiske,
sociale og kulturelle systemer, stærk betoning af normen "lighed" med
dens policykorrelat i form af "redistribution" af goder m.v.
Naturligvis inddrager Kjøller faktorer af denne type i sin analyse; det
der er kritisabelt, er definitionsteknikken som sådan. Begrænsningen
til "velfærdsdemokratiet" synes samtidig at medføre en
argumentationsteoretisk begrænsning. Demagogiske og logokratiske
argumentationsstrategier samt principper som "ne-ars-appareat" og
"peitananke" blomstrer jo ikke blot i de totalitære, men også i de
demokratiske samfund. At Kjøller har holdt disse faktorer uden for
undersøgelsen, begrænser dens almene værdi. I bogens
hoveddel, C-delen, udfoldes så, hvad der betegnes som de væsentlige
hypoteser om den politiske argumentation (255, 91). Kjøller
foretager ikke nogen generel bestemmelse af selve argumentets eller
argumentationens natur som sådan. Det er hans valg, men det begrænser
teoriens retorikvidenskabelige værdi. I stedet får vi
en mere empirisk og "indholdsanalytisk" redegørelse for argumentationen
i dens specielle (danske) politiske sammenhæng. Her er det
ganske vist prisværdigt, at Kjøller dels foretager en udvidelse
af sit argumentationsbegreb, dels også forsøger en sondring
mellem dets to hovedarter. Begrebet
argumentation fattes i den betydning, der går ud over den
dagligsproglige ("et erkendt behov for enighed" etc., 23), og i stedet
bringes det til at omfatte det brede begreb "påvirkning". Der tages
ikke stilling til den nyere retoriks begreb om "udvidet persuasio", men
feltet "politisk argumentation" bliver i det mindste empirisk dækket
ind m.h.t. dens indhold. For det andet
skelnes der mellem meta- og objekt-argumentation. Den første (162)
udfoldes af afsenderen i og med afsenderrollen og uanset emnet iøvrigt.
Den anden (168) drejer sig om "sagen selv", løst fra
kommunikationssituationen. Sondringen
lyder rimelig nok, men kommer alligevel til at virke altfor håndfast.
Hvis argumenters virkning ses som et iboende træk i argumenters natur,
bliver sondringen vildledende. Hvad man kalder "afsendertroværdighed"
kan, som Kjøller gør det, udmærket anskues som en art apriorisk
egenskab, som "metaargumentation". Men det der i denne forbindelse er
interessant, er, at afsendertroværdighed i lige så høj grad er noget,
der skabes i og med afsenderens eget engagement i eller interesse for
det emne, han argumenterer for. Afsendertroværdigheden kan i så fald
ikke uden videre isoleres fra fremstillingsformen. Sandheden i et
udsagn afgøres som bekendt af, at udsagnet er i overensstemmelse med
kendsgerningerne. Som troværdig opfattes den, der fremsætter sådanne
udsagn. Men i nyere tid er stadigt flere filosoffer begyndt at
interessere sig for den sammenhæng, der består eller etableres mellem
"sandhed" og "enighed" (konsensus). Der er dem der mener - og har gode
grunde til at mene - at "sandheden" ligefrem kan være resultat af
"enigheden". Det er emnet, der i og med sin formidling udfolder sin
argumentatoriske eller, om man vil, sin retoriske dimension. Kjøller har
ikke villet tage diskussionen op med denne konsensus-teori, til trods
for de betydelige konsekvenser den må siges at have for enhver
argumentationsteori, den være sig politisk, juridisk eller noget helt
tredje. I tråd hermed kommer han heller ikke rigtigt ind på det der er
karakteristisk for den "enthymemiske" eller den "kvasi-logiske"
argumentation, selv om netop den spiller en vigtig rolle i al politisk
debat. Som det
allerede er blevet sagt, står det forfatteren frit at vælge sådanne
begrænsninger. Men når han så henviser til retorikken (143 o.a.st.) og
ny-retorikken, vækker det betænkelighed. Det virker mere som ydre
gestus end som bydende nødvendighed. Sådan også med brugen af retoriske
begreber, f.eks. "topik" (som vi ikke skal komme ind på her, jfr.241)
eller "etos", som vi skal kommentere i det følgende. Et af de
retoriske begreber, som spiller en særlig rolle i Kjøllers model, er
talerens etos. Den regnes af de fleste for den vigtigste faktor i
argumentationen. Det mente allerede Aristoteles og han følges af
McCroskey (1978, se denne s.67), som er Kjøllers hjemmelsmand. En egentlig
definition af etos bringer Kjøller på side 160: "En afsenders etos er
den opfattelse modtageren har af ham/ hende/den. I moderne PR-sprog
taler man om image." Senere (162) hedder det:
''Modtageren vil ikke kunne acceptere en meddelelse uden samtidig at
acceptere at afsenderen har nogle bestemte egenskaber: at han besidder
nogle bestemte dyder. Besiddelsen af disse dyder
udgør afsenderens etos." Hvad angår den
sidste bestemmelse (for nu at begynde med den), så rummer den en
sproglig upræcision. Der er meddelelser, der - alle konsensus-teorier
ufortalt - af modtageren føles således i overensstemmelse med
kendsgerningerne, så at han må acceptere dem, uanset hans følelser for
afsenderen. Hvis man i stedet for "meddelelse" indsætter "argument",
bliver bestemmelsen rigtigere. I definitionen
er det især sidestillingen af "etos" og "image", der er betænkelig.
Begge begreber er komplekse og ikke uden videre sammenlignelige. Det klassiske
etos-begreb var et kompleks af tre hovedomstændigheder, som det ikke er
stedet at redegøre for her. Kjøller lader fire grundlæggende
dimensioner indgå i etosfaktoren: kompetence-dyden, idealisme-dyden,
ærligheds-dyden og identitets-dyden (163). Vi er ikke
overbeviste om, at Kjøllers omfordeling af etos-faktorens komponenter
bringer øget klarhed. F.eks. kunne vi have ønsket en mere indgående
analyse af idealisme-dyden og dens forhold til ærligheds-dyden.
Afsender-interesserne vil ofte kun kunne bringes i samklang med
modtager-interesserne gennem en kompromittering af ærligheds-dyden, og
så bliver argumentationen let til "eine Kunst der Überlistung". Men dén
harmonerer til gengæld ikke med den klassiske etosfaktor eunoia,
der betyder, at afsenderen som etisk person har reelle og velvillige
hensigter med sit publikum. Og fremdeles: i lyset heraf sporer vi her
og dér i Kjøllers bog en konflikt mellem "troværdighedsdyderne"
idealisme, ærlighed og identitet på den ene side og
selvbevaringsaksiomet på den anden. Kjøllers
analyse af etos-faktorens sammensathed rummer således nogle ikke helt
klarlagte konflikter. En slags svar
herpå kan man se i fremstillingen af dynamikken mellem afsender og
modtager. Det hedder på side 163, at argumentationen for dyderne
"foregår ikke blot ved indholdet af det der kommunikeres, men også ved
den måde det kommunikeres på." Så sandt, men hvorfor indgår det ikke i
definitionen af etos, der fremstilles som en overvejende statisk
egenskab? Det klassiske etos-begreb var tillige dynamisk derved, at det
var en afhængig part i den virkende triade: etos - logos - patos. Etos
(og patos) skabes i og med logos, som "logos ethikos" (og som "logos
pathetikós"). I stedet for at følge denne retoriske dynamik op, vælger
Kjøller at bruge etos-begrebet i moderne, udtyndet form. Marginalvælgere - Mobilisering -
Flerdimensional konkurrence. I sin analyse
af partikonkurrence følger Kjøller stort set Anthony Downs' - med rette
berømte - bog "An Economie Theory of Democracy". Konkurrencen
ses her som noget, der hovedsageligt drejer sig om marginalvælgere på
en endimensional "venstre-højre-skala". Senere forskning (f.eks.
Garvey, Converse, Stokes, Sartori) har udvidet og nuanceret Downs'
analyse. Et valgresultat beror eksempelvis ikke blot på, hvordan
konkurrencen om marginalvælgere falder ud, men også i høj grad på
valgdeltagelsen, dvs. på i hvilken udstrækning de forskellige partier
formår at "mobilisere" deres sympatisører, så at de undgår at blive
"sofavælgere". Tilsvarende gælder for massemedierne: de kæmper ikke ene
og alene for at vinde "marginallæsere", men også for at overbevise
tvivlrådige avislæsere og vinde dem, som ikke før har købt aviserne. -
Fremdeles kan konflikterne og dermed konkurrencen i et politisk system
være flerdimensional, dvs. ikke blot være baseret på
"venstre-højre-skalaen", men også på religiøse, etniske, racemæssige,
regionale (etc.) konfliktlinjer - noget som stærkt komplicerer
identificeringen og lokaliseringen af "marginalvælgere". Hypotesernes informative værdi. Et afgørende
kriterium for bedømmelsen af en generel model er naturligvis hvorvidt
man ved dens hjælp kan konstruere hypoteser med informativ værdi. Det
spørgsmål Kjøllers model i særdeleshed forsøger at besvare er:
"Hvorledes foregår konkurrencen om de centrale marginalvælgeres stemmer
gennem medierne?" Dette medfører en koncentration om partierne
Socialpartiet, Hverken-Eller-partiet og Erhvervspartiet, og på medierne Fælleskanalen,
Midtposten og Frihedstidende. De vigtigste hypoteser gælder indholdet i
medierne (men også til en vis grad den direkte partikonkurrence). I det følgende
redegøres der for nogle af Kjøllers vigtigste hypoteser. Vi har valgt i
stor udstrækning at citere fra den engelske sammenfatning, eftersom den
er koncis og overskuelig; citater fra den danske tekst kunne have
nuanceret fremstillingen, men ikke ændret ved hovedsagen. 1.
En grundlæggende antagelse er, at jo
bedre de centrale marginalvælgere anser landets økonomi for at være,
desto mere begunstiger dette Socialpartiet/Midtposten; jo slettere de
anser landets økonomi at være, desto mere begunstiger dette
Erhvervspartiet/Frihedstidende. 2.
Hypotese om "argumentativt
equilibrium": dette equilibrium forudsætter, at landets økonomiske
situation er så dårlig, at selv Socialpartiet finder den uacceptabel
(220). "The argumentation of economic impossibility is not able to
counterweigh the value argumentation until the Social Party in public
expresses dissatisfaction with the state of the economy" (258). 3.
"...The Trade Party/ Freedom News is
interested in magnifying negative changes in the economy. The Social
Party/Middle Post on the other hand is interested in hushing up
negative changes" (258). 4.
"... changes in the contents of the
papers will appear most clearly in the news coverage, whereas the
contents of the editorial comment will change in the opposite
direction" (258; "opposite direction" er = øget ideologisering, jfr.
s.184). 5.
"A negative change in the economy
implies a more positive news coverage of the Trade Party in the three
relevant media, and a less positive one of the Social Party. Vice
versa, when the changes are positive" (258). 6.
"The medium which is closest to the
party favoured by economic change can argue to a higher degree from
general values (i.e. ethos-argumentation) than the other medium, which
to a higher degree counter-argues from examples" (258). 7.
"The amount of fundamental general
commonplace values (freedom, full individual development, prosperity,
etc.) is increased in the medium which is disfavoured by economic
changes, whereas the medium which is favoured by economic changes gives
priority to 1) The fundamental commonplace of how you ought to react to
economic ups and downs: downs --> social braking, increase in
differentation of real income; ups --> increase in the social
sector, decrease of differencies in real income, and 2) The
government's proposals for actions" (259). Hypotese 1 (som
måske snarere bør betegnes som et aksiom) virker besynderlig. Den
viser, hvor nærsynet, tidsbundet og vilkårligt forfatterens
udgangspunkt er. Hypotesen udsiger (bl.a.), at jo bedre et lands
økonomi er, desto mere vil det få borgerne til at kræve
velfærdsforanstaltninger. Men der findes andre kombinationer, som
ubestrideligt forekommer eller er forekommet i politiske debatter,
f.eks. følgende: - jo bedre
økonomi, desto mindre behov for velfærdsforanstaltninger; eller: - jo dårligere
økonomi, desto større behov for velfærdsforanstaltninger (det er f.eks.
ikke ualmindeligt at antage, at høj arbejdsløshed begunstiger
venstrepartier ved valg); eller: - jo flere
velfærdsforanstaltninger, desto dårligere økonomi ("Af makroøkonomiske
grunde må den offentlige sektor indskrænkes"); eller: - jo flere
velfærdsforanstaltninger, desto bedre økonomi (à la Keynes), etc. Kjøller
udelukker vilkårligt sådanne argumentationsalternativer ved sit valg af
udgangspunkt. Hertil kommer,
at forfatteren arbejder med en (betydeligt mere velbegrundet) hypotese,
som imidlertid kan stå i direkte modstrid med hans grundantagelse: at
et hvert parti, der er i regering (og det medie, der står partiet nær)
begunstiges af en god økonomi og skades af en dårlig økonomi (jfr.
t.eks. 258). - Hvis denne hypotese er rigtig, så falder de indbyrdes
tæt forbundne hypoteser 1, 2, 3 og 5 (i deres generelle form). Hypotese 2
forudsætter en stærk overvægt af "velfærdsargumenterende" agenter i
modellen. Forudsætningen er vilkårlig og etnocentrisk. Hypotesen
forudsætter også, at valgresultater skulle kunne være helt afhængige af
verbal adfærd (eller ikke-adfærd), hvordan den økonomiske situation i
øvrigt ser ud. Hypotese 4
forekommer vilkårlig. En meget stor diskrepans mellem et mediums
nyhedsdækning og dets politiske kommentarer kan undergrave mediets
"etos". Hypotese 6
virker rimelig og tilmed interessevækkende. Derimod forekommer den os
at være i direkte modstrid med hypotese 7 (hvis det er tilfældet, kan i
hvert fald ikke begge hypoteserne være rigtige), men sagen er noget
uklar som følge af forfatterens udtryksmåde. Vor almindelige
konklusion bliver, at modellen er lidet generel og at de deraf udledte
hypoteser har lav informativ værdi. Det kan også diskuteres, i hvilken
grad hypoteserne virkelig er "udledte", eller om de formuleres på
grundlag af successivt
tilføjede tillægsantagelser, som ikke var integreret i modellen. Dette
finder undertiden sted i et upræcist sprog. Som eksempel kan nævnes, at
"value argument" og "value argumentation" sommetider defineres formelt,
sommetider indholdsmæssigt (jfr. t.eks. ss.256, 257), eller at
"interesseorganisation" pludselig bliver en betegnelse kun for
lønmodtagernes interesseorganisationer (217). Bogens opdeling
er klar og overskuelig. M.h.t. fremstillingsformen kan man ikke, når
det drejer sig om så vanskelige sager, forvente den lette og muntre
stil, der kendetegner nogle af Kjøllers tidligere arbejder. Undertiden
bliver stilen meget tung (f.eks. 162 f.n., 163 f.o. o.a.st.). Værre er,
at den undertiden lider af mangel på præcision, som det er vist i et
par tilfælde i det foregående. Som disputats
er bogen atypisk ved at mangle egentligt noteapparat. I stedet gives
henvisningerne løbende i teksten. Det letter selve læsningen, men gør
det vanskeligt at få fuld klarhed over kilderne. Litteraturlisten
er af gode grunde selektiv. Men når nu Perelman fremhæves som "den
moderne argumentationsvidenskabs inspirerende far" (158), forandres man
over ikke at finde hans "L'empire rhétorique. Rhétorique et
argumentation" eller hans afh. om Logik og Argumentation, der begge
giver vigtige supplementer til "Traité". Lige så forbavsende er det, at
samme disciplins virkelige fader, Aristoteles, kun optræder på anden
hånd (via McCroscey). Når filosoffen skal trækkes frem, bør man vel gå
til hans egne ord, der foreligger i let tilgængelige udgaver, også på
dansk. Det er et
dristigt foretagende, Klaus Kjøller har givet sig i kast med, og dét
vækker respekt. Desværre må man sige, at forsøget i det væsentlige er
mislykket. For at
afhandlingen skulle kunne leve op til sit ambitionsniveau, måtte der
kræves gode indsigter - og idérigdom indenfor en række forskellige
discipliner: retorik med filosofi og videnskabsteori, politologi og
medieforskning. Afhandlingens
retorikopfattelse er udvendig. Vigtige retorikvidenskabelige
problemstillinger synes at befinde sig udenfor afhandlingens
interessefelt. Derfor bliver man ved læsningen ikke klogere på
argumentationens natur. Det kan skyldes
en vis usikkerhed i de filosofisk-videnskabsteoretiske dele. At skrive
en afhandling med nomotetisk sigte om "en teori om offentlig
argumentation i et velfærdsdemokrati" kræver en sikkerhed, som ikke
foreligger, angående begrebs-, model- og teoridannelse, desuden en
indsigt i vilkår for generalisering, som er noget andet end at
præsentere en "abstrakt case-study", samt ydermere en viden om
forholdet mellem stipulerede udgangspunkter og den informative værdi af
de "udledte" hypoteser. Politologisk
holder afhandlingen ikke målet for en disputats. Forfatterens belæsthed
indenfor politologien er ikke ubetydelig, men ganske vilkårlig og
præget af usikkerhed. Anderledes med
hensyn til medieforskning. Det er udvalgets indtryk, at Klaus Kjøller
har sin egentlige styrke her. I sin behandling af massemedier,
indholdsanalyse (såvel kvantitativ som kvalitativ) og relationen mellem
medier og policy-skabere etc. opviser
han en betydelig indsigt og sikkerhed - helt modsat de
retorikvidenskabelige, filosofiske og politologiske afsnit, der præges
af usikkerhed og - i værste fald, af amatørmæssighed. Udvalget må
derfor med beklagelse konkludere, at det ikke ser sig i stand til at
indstille afhandlingen til antagelse og forsvar for den filosofiske
doktorgrad. København
d.l.februar 1989. Signeret:
Gunnar Sjöblom, Jørgen Fafner Tilbage til ansøgningen Videre til
Kjøllers Bemærkninger
til indstillingen. |
|
|
|
|
Senest
opdateret 16-10-2020
18:06 |
|
Klaus
Kjøller, © klaus@kjoeller.dk |
|
|