Manus til Politisk
argumentation som doktorsag 1988-91
|
|
||||||||||
|
Københavns
Universitet 1988-89 |
|
|
Aarhus
Universitet 1990-91 |
|||||||
|
|||||||||||
Senest
substans-opdateret 10/10 98;
senest layout-forbedret 17/10 2020
|
|
|
|
Den
21. marts 1989 Til
fakultetsrådet. Disputatssag,
journalnr, 310-5.3-28/86 Bemærkninger til
indstillingen Den 14. april
88 indleverede jeg afhandlingen Politisk argumentation - en
teori om offentlig politisk argumentation i et velfærds-demokrati
med henblik på doktor-bedømmelse. I brev af 21. februar 89 har
fakultetet sendt mig udvalgets indstilling, og givet mig frist til den
22. marts til enten at fremsætte mine bemærkninger til indstillingen
eller at trække afhandlingen tilbage. Nedenfor følger
mine bemærkninger til udvalgets indstilling. De er
disponeret således at de første par sider udgør bemærkningernes
konklusion, som kan læses alene. Derefter følger en mere detaljeret
gennemgang af indstillingen. Konklusionen på
mine bemærkninger er • at udvalget
har misforstået væsentlige dele af afhandlingen • at
indstillingen er præget af overfladiskhed • at der i
indstillingen begås elementære fejl. Derfor er
indstillingen ubrugelig som beslutningsgrundlag i denne sag. De mest
iøjnefaldende mangler ved indstillingen kan kort opstilles således: Udvalget har
misforstået afhandlingens sandhedsbegreb og argumentationsbegreb. Udvalget har
udelukkende brugt afhandlingens engelske sammenfatning som grundlag for
sin vurdering af hypotesernes konsistens. Udvalget
fejltolker en væsentlig hypotese. Udvalget tager
uden begrundelse afstand fra den videnskabsteori og den metode som
afhandlingen repræsenterer. Dette er
mangler som hver for sig må være diskvalificerende for en bedømmelse på
højeste videnskabelige niveau. Udvalget
kritiserer mig for ikke at ville tage diskussionen op med
konsensusteorien. Udvalget mener at afhandlingen hylder
korrespondensteorien. Det er forkert. Bogens sandhedsbegreb er helt
identisk med det konsensus-sandhedsbegreb som er velkendt bl.a. fra
videnskabssteoretikeren Alfred Schutz' arbejder, og som danner grundlag
for Berger og Luckmanns The Social Construction of Reality.
Referencerne til steder i afhandlingen hvoraf dette entydigt fremgår er
legio (dette svar, s. 11). Argumentationsbegrebet Udvalget
kritiserer mig for ikke at komme "rigtigt ind på det der er
karakteristisk for den enthymemiske (... ) argumentation". Det er
forkert. Diskussionen af dimensionen logisk gyldig - ikke logisk gyldig
(enthymemisk) foregår meget udførligt i kapitel VI, specielt i
afsnittet om Evert Vedungs Det rationella politiska samtalet
og der tages helt entydigt stilling til dette spørgsmål (dette svar, s. 11). Begge begreber
er meget centrale for afhandlingen. At udvalget misforstår dem er klare
tegn på at man ikke har forstået det væsentlige i afhandlingen. Brugen af den engelske sammenfatning Ud fra
sammenfatningen finder udvalget at to af hypoteserne strider mod
hinanden. Læser man de steder i afhandlingen hvor hypoteserne
opstilles, fremgår det helt entydigt at der ingen modsigelse er (dette
svar, s. 6 f). Den tilsyneladende
modstrid skyldes at udvalget bygger sin kritik på de forenklinger som
desværre må forekomme i et 6 1/2 sides introducerende sammendrag af en
bog på 283 sider. Fejltolkning af en væsentlig hypotese Fejltolkningen
består i at man tolker udtrykket de centrale marginalvælgere
(dvs. en bestemt vælgergruppe) som borgerne, og en
bestemt vælgergruppes opfattelse af landets økonomi som landets
økonomi. Det er indlysende, selv for én som ikke har læst
afhandlingen, at disse tolkninger er urimelige. For én som har læst
afhandlingen er de diskvalificerende, da de strider groft mod hele
bogens ræsonnement (dette svar, s. 8
f). Ubegrundet afstandtagen fra
videnskabsteori og metode Afvisningen
fremgår implicit af formuleringer i indstillingen (dette svar, s. 10). Det spørgsmål
som melder sig, er: hvorledes har det kunnet gå så galt? Indstillingen
bærer tydelige spor af at udvalget har fungeret som to
enkeltmandsudvalg som hver for sig - men i et formelt set énstemmigt
dokument - har afvist afhandlingen som henholdsvis en
retorikvidenskabelig og en politologisk disputats (jvf.
indstillingen, s. 17). Derimod er der ingen klare spor af at
man har forsøgt at vurdere afhandlingen som det den er, nemlig hverken
det ene eller det
andet, men noget helt tredje. Afhandlingen søger bl.a. at forene
elementer fra sprogfilosofi, samfundsvidenskabernes videnskabsteori,
indholdsanalyse (både den humanistiske, kvalitative og den kvantitative
analyse), kommunikationsteori, politisk kommunikation og politisk
modelteori. Det er muligt at det ikke er lykkedes for mig at få en
videnskabelig set lødig helhed ud af det. Men denne konklusion kan
ihvertfald ikke drages af den foreliggende bedømmelse. Når man efter
godt 14 års ansættelse i en videnskabelig stilling får en stærkt
negativ bedømmelse af et doktor-arbejde, så kan man ikke bare trække på
skuldrene. Når man har lagt det bedste man har af hjerte og intellekt i
arbejdet, så kommer den stærke afvisning til at betyde at man befinder
sig i et »sandhedens øjeblik«: Enten er bedømmelsen i det store og hele
korrekt, hvilket i dette tilfælde indebærer at forfatteren frakendes
elementære videnskabelige færdigheder som præcision, konsistens og
indsigt. Eller også er bedømmelsen i det store og hele forkert, hvilket
indebærer at to forskerkolleger ikke kan eller vil læse eller forstå
hvad man skriver. Valget er
langtfra let. Udvalget
udtrykker i sin konklusion (s.
17-18) at mit valg af opgave vækker respekt. Men samtidig
konstateres det at jeg mangler de nødvendige retoriske,
videnskabsteoretiske og politologiske forudsætninger for at løse den.
Dog er det udvalgets indtryk at jeg besidder en betydelig indsigt og
sikkerhed i medieforskning. »Det er udvalgets indtryk, at Klaus Kjøller
har sin egentlige styrke her« (s. 17). Da arbejdets
formål er at opstille en teori og udlede nogle hypoteser som kan
efterprøves empirisk, så må udvalgets kritik af det
videnskabsteoretiske være afgørende. Hvis arbejdet ikke er
videnskabsteoretisk lødigt, så er det egentlig uden betydning hvad det
i øvrigt rummer af retorisk, politologisk, mediemæssig og anden
indsigt. Jeg skal derfor i det følgende gennemgå og kommentere
indstillingen således at jeg først ser på udvalgets kritik af det
videnskabsteoretiske, derefter på kritikken af nogle udvalgte centrale
begreber, og til sidst på indstillingens implicitte argumentationsform. Kritikken af det
videnskabsteoretiske Kritikken kan
samles i 3 punkter: 1.
Hypoteserne kan ikke udledes inden for rammerne af
den opstillede model. a.
Det grundlæggende målaksiom, at
individerne søger at bevare sig selv, holder en alt for stor afstand
til de typer af aktiviteter som teorien søger at forklare (s.
5-6). b.
Hypoteserne er ikke udelukkende
udledte af modellen, men hidrører også fra tillægsantagelser som ikke
er integreret i modellen (s.
15-16, jvf. også anførselstegnet omkring udledte,
s.
17). 2.
Visse af hypoteserne er indbyrdes modstridende (s.
15). 3.
Modellens forhold til virkeligheden er problematisk. a.
Den opstillede teori er lidet generel.
Den er et redskab til analysen af et abstrakt case-study af Danmark (s.
4). b.
Hypoteseme har »lav informativ værdi« (s.
15). Jeg vil se på
disse kritikpunkter i rækkefølge: At hypoteserne
ikke kan udledes af de stipulerede forudsætninger begrundes med at
selvbevaringsaksiomet kun kan bruges i situationer hvor partier og
medier er truede på deres eksistens, og altså ikke i de mere ordinære
situationer hvor der kæmpes om marginale variationer i stemme- og
oplagstal (s.
6). »Midlerne for marginelle (i.e. marginale) variationer af
den beskrevne art er med sikkerhed anderledes end midlerne til at sikre
sin overlevelse« (ibid.,
min parentes). Bemærk det forstyrrende meningsskred her hvor udvalget
starter med at kritisere mål, og derefter taler om midler, som jo er
noget helt andet. Hvis denne
argumentation imod selvbevaringen som aksiom skulle have gyldighed
måtte man forudsatte at min teori indebærer at selvbevaringsaksiomet
skal bruges direkte som eneste forklaringsfaktor af enhver handling.
Men det gør teorien ikke. Selvbevaringsaksiomet: individet
søger at bevare sig selv, er det eneste, grundlæggende
målaksiom i den forstand at enhver gruppedannelse og enhver
ideologidannelse forklares ud fra dette aksiom. Når først
institutionerne og organisationerne er dannet, med deres nødvendige
ideologi, så må man - indlysende nok - forklare deres handlinger ud fra
deres opfattelse af sig selv, af omverdenen, kort sagt ud fra deres
virkelighedsopfattelse og værdier (ideologi). Kun helt undtagelsesvis
vil der blive handlet med direkte rekurs til selvbevaringen i form af
en desperat handling som bryder med den ideologi agenten hylder. Dette
kan man læse helt eksplicit om i afhandlingen s. 78 f. I øvrigt er hele
kapitel IV, Individet og gruppen i modellens urtid,
viet en illustration og diskussion af hvorledes gruppen og dens
ideologi opstår på grundlag af individernes stræben mod at bevare sig
selv. Og det forklares hvorledes grupperne også har
selvbevaringsinteresser. Det »selv« der skal bevares er i høj grad
bestemt ved gruppens ideologi. De handlinger denne selvbevaring
afstedkommer skal altså i høj grad forklares ud fra agentens normer og
værdier. Udvalgets påstand om at der er alt for stor afstand mellem
selvbe- varingsfaktoren
og de typer af handlinger modellen fokuserer på, viser at man ikke har
forstået den afgørende rolle ideologierne spiller i modellen. Begrebet
ideologi forekommer da heller ikke i indstillingen. At dette meget
væsentlige led i afhandlingens ræsonnement ikke inddrages i udvalgets
indstilling må dybt beklages. Så meget desto mere som udvalget selv
fremhæver at det er en mangel at afhandlingen ikke »tager bestik af« at
der er afgørende forskel på at »agenterne handler således at de bevarer
sig selv« og »individet søger at bevare sig selv« (s.
7). Havde man ofret diskussionen af selvbevaringsaksiomet (s.
48 ff) og kap. IV mere opmærksomhed ville denne »mangel« være
afhjulpet, ligesom rettelsen s.
5 nederst (»individet (læs: agenten) søger at bevare sig
selv«) kunne være undgået. Den manglende
forståelse af afhandlingens ræsonnement viser sig også i bedømmernes
kritik af definitionen af velfærdsdemokrati. Afhandlingen
definerer et demokrati som et politisk system med fri partikonkurrence,
almindelig stemmeret, hemmelig afstemning, ytrings-, forsamlings- og
foreningsfrihed m.v. (s. 83). Herefter defineres et velfærdsdemokrati
som et demokrati hvor der findes et stort antal store hierarkier og en
udenrigshandel med ret få begrænsninger (s. 83). Hertil bemærker
udvalget at definitionen er »helt inadækvat«, for der står ikke noget
om at der også i et velfærdsdemokrati er en stor offentlig sektor,
stærk politisk styring af økonomiske, sociale og kulturelle systemer
m.v. (indstillingen, s.
7 f). Men forklaringen på disse udeladelser ligger netop i
afhandlingens udtrykkelige bestræbelser på gennemført begrebsøkonomi:
at udlede så meget som muligt fra så få, håndfaste forudsætninger som
muligt (afhandlingen, s. 61). De fænomener som udvalget savner i
definitionen følger af de fænomener som indgår i definitionen. Udvalget
erkender da også: »Naturligvis inddrager Kjøller faktorer af denne type
(i.e. de »manglende«) i sin analyse (...)« (s.
8, min parentes). Det væsentlige er hvordan det sker.
Udvalget anser det tilsyneladende for et udslag af forfatterens ringe
præcision at faktorerne optræder, selv om de ikke indgår i definitionen. Udvalget
skriver at »det kan (... ) diskuteres, i hvilken grad hypoteserne
virkelig er »udledte«, eller om de formuleres på grundlag af successivt
tilføjede tillægsantagelser, som ikke var integreret i modellen. Dette
finder undertiden sted i et upræcist sprog«. Det upræcise sprog
illustreres ved to eksempler (s.
15-16). Jeg vender
tilbage til udvalgets argumentation for afhandlingens generelle mangel
på præcision senere i mit svar (s. 13).
Her vil jeg nøjes med at konstatere at udvalget i den sidste af de
citerede sætninger forudsætter at der undervejs i afhandlingen tilføjes
antagelser som ikke er integreret i modellen. Den »diskussion« af dette
væsentlige punkt som første sætning tilsyneladende åbner mulighed for,
foretages ikke. Hypotesemes
mangel på konsistens begrunder udvalget ud fra citater fra
afhandlingens engelske sammenfatning: »Vi har valgt i stor udstrækning
at citere fra den engelske sammenfatning, eftersom den er koncis og
overskuelig; citater fra den danske tekst kunne have nuanceret
fremstillingen, men ikke ændret ved hovedsagen« (s.
13). Udvalget
nummererer 7 hypoteser og antyder bl.a. at hypotese 6 og 7 ikke begge
kan være rigtige: »Hypotese 6 virker rimelig og tilmed
interessevækkende. Derimod forekommer den os at være i direkte modstrid
med hypotese 7 (hvis det er tilfældet, kan i hvert fald ikke begge
hypoteserne være rigtige), men sagen er noget uklar som følge af
forfatterens udtryksmåde« (s.
15). Hvad det nærmere er der giver anledning til uklarheden
præciseres ikke. Jeg gengiver her i faksimile de to hypoteser fra udvalgets indstilling, idet jeg dog har tilladt mig at foretage de korrekturrettelser som bringer citatet i overensstemmelse med originalen (s. 258 f).
[6.
"The medium which is closest to the party favoured by economic change,
can argue to a higher degree from general values (i.e.
ethos-argumentation) than the other medium, which to a higher degree
counter-argues from examples" (258). 7.
"The amount af fundamental general commonplace values (freedom, full
individuel development, prosperity etc.) is increased in the medium
which is disfavoured by economic changes, whereas the medium which is
favoured by economic changes gives priority to 1) The fundamental
commonplace of how you ought to react to economic ups and downs: downs
--> social braking, increase in differences in real income; ups
--> increase in the social sector, decrease of differences in
real income, and 2 ) The govermment' s proposals for actions" (259).] Det må
indrømmes at det for en læser som udelukkende var henvist til disse
formuleringer i det engelske 6 1/2-sides summary i en afhandling på 283
sider, kunne tage sig ud som om der er en modsigelse mellem de to
hypoteser. En sådan læser vil have en tendens til yderligere at
forgrove den i forvejen noget forenklede udtryksmåde som desværre må
anvendes i en sammenfatning. Følger man de
henvisninger der i sammenfatningen gives til de relevante afsnit i
selve afhandlingen (XIII.2 og 3, som naturligvis rummer yderligere
interne referencer), fremgår det at »hypotese 6« handler om forholdet
mellem eksempel-faktoren og etos-faktoren: Enhver styrkeprøve mellem to
partier af- hænger dels af
hvor gode de er til at finde brugbare, konkrete eksempler på en given
handlings gode/dårlige konsekvenser (i marginalvælgernes øjne); dels af
den troværdighed og kompetence de har iflg. marginalvælgernes
opfattelse - eller med andre ord: den etos partierne har over for denne
gruppe (s. 177). »Hypotese 7«
handler om forholdet mellem forskellige arter af selvfølgeligheder: En meget
dominerende politisk selvfølgelighed i velfærdsdemokratiet er de
centrale marginalvælgeres opfattelse af hvorledes man bør reagere på
op- og nedgange i økonomien. I en situation hvor et parti/medium har
medvind i kraft af denne selvfølgelighed, vil dette parti/medium have
en usvækket interesse i at fremsætte og bekræfte den. Derimod vil det
tilbagegangstruede medium/parti have en interesse i at nævne og
bekræfte den så lidt som muligt. I stedet vil det fremhæve de helt
generelle værdi-selvfølgeligheder: lighed, frihed, tryghed osv.
»Mediet/partiet som er i offensiven kan omsætte den øgede opbakning
omkring sine selvfølgeligheder i politisk handling. Mediet/partiet som
er i defensiven må så vidt muligt bremse dette. Dette gøres ved, især
udfra velvalgte eksempler, at fremhæve hvorledes de
handlinger man vil udføre strider mod de centrale marginalvælgeres
værdi-selvfølgeligheder.« (s. 242, min fremhævning). Hvor bliver nu
den antydede inkonsistens af? Jeg formoder at
det der får udvalget til at vejre inkonsistens er at der i »hypotese 6«
står »values (i.e. ethos-argumentation)«. Dette kan give anledning til
en sammenblanding med »hypotese 7« som jo også taler om »values«. Forklaringen på
denne formulering ligger i at jeg har ønsket at gøre den engelske
sammenfatning kort og forståelig for uindviede læsere. Til gengæld
rummer bogens del D, s. 229-243, en langt mere kvalificeret
sammenfatning beregnet for »gamle« læsere, jvf. s. 247: »En kort præcis
sammenfatning af bogens indhold for »gamle« læsere findes i del D. I
det engelske summary findes et introducerende overblik for nye læsere«.
Selv om jeg således aldrig har forestillet mig at man kunne bygge en
seriøs kritik af afhandlingen på teksten i dette, tydeligt erklærede introducerende
overblik, så bør det, efter udvalgets reaktion, overvejes om begrebet
»ethos-argumentation« bør introduceres eksplicit også i den korte
engelske sammenfatning. I så fald vil ordet »values« kunne undgås i
»hypotese 6«. Udvalget påstår
også at hypotesen om at ethvert parti der er i regering (og det medie
der står partiet nær) begunstiges af en god økonomi og skades af en
dårlig, står i direkte modstrid til fire andre hypoteser »(i deres
generelle form)« (s.
15). Desværre præciseres det hverken hvori modstriden skulle
ligge, eller hvad det parentetiske forbehold indebærer. Jeg er derfor
ude af stand til at besvare dette punkt. Bogens formål
er at opstille en teori og at udmønte den i en række empirisk
kontrollerbare hypoteser. Teorien har form af en model, dvs. en
forenklet rekonstruktion af virkeligheden (s. 31). På grund af de meget
komplekse og meget talrige faktorer som altid er på spil i forbindelse
med samfundsvidenskabelige fænomener, er enhver samfundsvidenskabelig
modelbygning en balancegang mellem antallet og kompleksiteten af de
faktorer som indføres i modellen, og den klarhed og overskuelighed
modellen besidder. Flere steder i
afhandlingen fremhæves dette elementære forhold, og det fremgår helt
eksplicit at den opstillede model - og de deraf udledte hypoteser -
danner et maksimalt forenklet udgangspunkt for fortsat empirisk og
teoretisk arbejde. Således fx s. 91: »Det partisystem som jeg vil
opstille skal i første omgang være det enklest tænkelige. Det skal ikke
være mere kompliceret end at det lige netop gør det muligt at forklare
de væsentligste træk ved den offentlige politiske argumentationer (Se
lignende formuleringer s. 109 midt). Denne idé om videnskabeligt
arbejde som en stadig mindre forgrovet modelrekonstruktion af
virkeligheden, er én af afhandlingens videnskabsteoretiske grundtanker
(se fx s. 31, 39 f, 95 og 209). Det betyder at enhver hypotese som
empirisk afprøves med negativt resultat, må give anledning til at der
foretages ændringer i modellen - typisk i form af at den gøres mere
kompliceret. Udvalget har
ikke høje tanker om flere af de opstillede hypoteser, som affærdiges i
et forbløffende følelsesladet sprog (s.
14 f). Som eksempel vil jeg se nærmere på udvalgets
behandling af »hypotese 1«. »Hypotesen udsiger (bl.a.),
at jo bedre et lands økonomi er, desto mere vil det få borgerne til at
kræve velfærdsforanstaltninger. Men der findes andre kombinationer, som
ubestrideligt forekommer eller er forekommet i politiske debatter,
f.eks. følgende:
Argumentationen
forudsætter at »hypotese 1« skulle indebære at man må afvise de andre
kombinationer som forekommer i politiske debatter. Jeg må
tilslutte mig det synspunkt at en teori om politisk argumentation som
udelod disse muligheder, måtte anses for mindre adækvat. Men jeg er
bestemt ikke enig i at man kan tolke hypotesen som udvalget gør. Baggrunden for
hypotesen findes i afhandlingen s. 96 og s. 180 ff, som udvalget loyalt
sammenfatter i indstillingen s.
13: »Jo bedre de centrale marginalvælgere anser landets
økonomi for at være, desto mere begunstiger dette
Socialpartiet/Midtposten; jo slettere de anser landets økonomi at være,
desto mere begunstiger dette Erhvervspartiet/Frihedstidende«. Men heraf
følger aldeles ikke at jo bedre et lands økonomi er, desto mere vil det
få borgerne til at kræve velfærdsforanstaltninger. For det første er der en - i
afhandlingens sammenhæng - helt afgørende forskel på at tale om
hvorledes et lands økonomi er, og så hvorledes forskellige
befolkningsgrupper opfatter landets økonomi. Det første er en
nationaløkonomisk konstruktion, det andet et spørgsmål om hvorledes
medier og andre politiske agenter fremstiller den politisk-økonomiske
virkelighed på en forståelig og politisk brugbar måde. For det andet er
der en ikke mindre væsentlig - og jo helt elementært begribelig -
forskel på at tale om de centrale marginalvælgere og så borgerne, dvs.
hele landets befolkning. Det må undre at et udvalg som blandt sine
ubestridelige kvalifikationer tæller klassisk retorisk dannelse, kan
forfalde til at anvende midler som er velkendte fra antikkens sofister
(jvf. Aristoteles Sophistic Elenchi, specielt: non
causa pro causa). Udvalget
afviser to andre hypoteser (s.
15) med hver en enkelt bemærkning eller to. Begge afvisninger
røber manglende forståelse af det ræsonnement som fører frem til
hypoteserne. Men da jeg i det følgende skal se på udvalgets generelle
misforståelse af centrale begreber i afhandlingen, vil jeg ikke her gå
nærmere ind på dette. Så meget om
hypotesernes »lave informative værdi« - som vel egentlig er en
misvisende betegnelse. Udvalget synes i virkeligheden snarere at mene
at hypoteserne er usande, simpelt hen. Det andet
hovedpunkt i kritikken af modellens forhold til virkeligheden er at der
ikke er tale om en teori om velfærdsdemokratiet, men om et abstrakt
case-study af Danmark (s.
4 og 17).
Begrundelsen for dette synspunkt er at der i afhandlingen benyttes
illustrationer hentet fra den nutidige danske politiske virkelighed (s.
3-4). Hertil må jeg
sige at det eneste afgørende for vurderingen af en models generalitet
er hvorledes hypotese-kontrollen falder ud. De biografisk-historiske
vilkår hvorunder modellen er blevet til, er helt irrelevante for en
vurdering af modellens kvalitet. I bogens løb hentes der i øvrigt
eksempler, illustrationer og kendsgerninger fra undersøgelser i mange
andre velfærdsdemokratier end Danmark. Samlet må jeg
altså klart afvise udvalgets kritik af det videnskabsteoretiske. I det
omfang kritikken er klar, bygger den på et meget overfladisk kendskab
til afhandlingens indhold, på misforståelser eller på elementære fejl. Kritikken af
udvalgte begreber Udvalget anker
over at afhandlingen ikke foretager nogen bestemmelse af argumentets
eller argumentationens »natur«: »Kjøller foretager ikke nogen generel
bestemmelse af selve argumenters eller argumentationens natur som
sådan. Det er hans valg, men det begrænser teoriens
retorikvidenskabelige værdi« (s.
8). »Vigtige retorikvidenskabelige problemstillinger synes at
befinde sig udenfor afhandlingens interessefelt. Derfor bliver man ved
læsningen ikke klogere på argumentationens natur« (s.
17). Bag denne noget dunkle natur-metafor ligger en kritik af
at afhandlingen ikke foretager en historisk gennemgang af litteraturen
om argumentation, lige fra den græske bystat til vore dages diskussion
af argumentationsbegrebet mellem forskellige videnskabelige skoler (s.
2). Samtidig erkendes det dog at afhandlingens valg af
problemstilling og metode udelukker en sådan litteraturgennemgang. Med
indstillingens ord: det er »som om det nomotetiske syn tager magten fra
forfatteren og afskærer ham fra at tage stilling til de nævnte, nyere
problemstillinger i forbindelse med argumentationens natur. Det må stå
ved sit værd, om det er det anlagte videnskabssyn, der blokerer for en
sådan stillingtagen. Givet er det, at den ikke findes, og det må
betragtes som en væsentlig mangel« (s.
3). Det væsentlige
er at udvalget her tager afstand fra den form for videnskab og den
metode som afhandlingen repræsenterer. Det må undre at der ikke i
indstillingen - ud over dette med argumenters eller argumentationens
»natur« - fremføres nogensomhelst argumenter mod det anlagte
videnskabssyn, som i afhandlingen diskuteres og begrundes i kapitel II.
I øvrigt præciseres det også i afhandlingen hvorfor forskellige skolers
argumentationsopfattelser ikke diskuteres nærmere (X.l
Forholdet til Stephen Toulmins analyseskema, spec. s. 198). Udvalgets
kritik af behandlingen af argumentationsbegrebet når sin klimaks i
disse to afsnit som findes på side
9: »Sandheden i et udsagn afgøres som
bekendt af, at udsagnet er i overensstemmelse med kendsgerningerne. Som
troværdig opfattes den, der fremsætter sådanne udsagn. Men i nyere tid
er stadigt flere filosoffer begyndt at interessere sig for den
sammenhæng, der består eller etableres mellem »sandhed« og »enighed«
(konsensus). Der er dem der mener - og har gode grunde til at mene - at
»sandheden« ligefrem kan være resultat af »enigheden«. Det er emnet,
der i og med sin formidling udfolder sin argumentatoriske eller, om man
vil, sin retoriske dimension. Kjøller har ikke villet tage
diskussionen op med denne konsensus-teori, til trods for de betydelige
konsekvenser den må siges at have for enhver argumentationsteori, den
være sig politisk, juridisk eller noget helt tredje. I tråd hermed
kommer han heller ikke rigtigt ind på det der er karakteristisk for den
»enthymemiske« eller den »kvasi-logiske« argumentation, selv om netop
den spiller en vigtig rolle i al politisk debat.« (s.
9) Om de påstande
der her fremføres om afhandlingens indhold, må man kort og urbant sige:
det er noget sludder. Afhandlingens
sandhedsbegreb er helt konsekvent »sandhed baseret på enighed«, og dens
argumentationsbegreb er helt entydigt det enthymemiske og kvasi-logiske. Bogens
sandhedsbegreb er identisk med det konsensus-sandhedsbegreb som danner
grundlag for Berger og Luckmanns The Social Construction of
Reality (afhandlingen, s. 22).
Konsensus-videnskabsteoretikeren Alfred Schutz placeres klart som en
væsentlig del af grundlaget for afhandlingen: »Nærværende arbejde
falder altså inden for rammerne af det man kalder fænomenologisk
sociologi (Schutz)« (s. 39). Steder hvor dette sandhedsbegreb benyttes
eksplicit, er fx s. 21, 36, 39 f, 52 ff, 55 f og i hele kapitel IV. Og
da denne sandhedsopfattelse er ét af de bærende elementer i
afhandlingen kan der gives referencer hele vejen igennem. Diskussionen af
dimensionen logisk gyldig - ikke logisk gyldig
(enthymemisk/kvasi-logisk) foregår meget udførligt i kapitel VI,
specielt i afsnittet om Evert Vedungs Det rationella
politiska samtalet, og der tages her helt entydigt og
umisforståeligt stilling til dette spørgsmål. Se også s. 173, hvor man
direkte finder en sætning der lyder: »Den målestok der hedder logisk
gyldighed bruger jeg ikke på den politiske argumentation«. Se endvidere
s. 197 ff. Også dette
afsnit af indstillingen (s.
10-11) rummer alvorlige misforståelser. En afsenders
etos er den opfattelse modtageren har af ham/hende/den. Etossen har
fire dydsdimensioner: kompetence, idealisme, ærlighed og identitet.
Bestemmelsen og diskussionen af disse dimensioner foregår især i
afhandlingen s. 68 ff og 162 f. Nu fremhæver
udvalget det som noget negativt for afhandlingen at »etos (...)
fremstilles som en overvejende statisk egenskab« (s.
11). Men adskillige steder i bogen fremgår det ubestrideligt
at der er et gensidigt indvirkende forhold mellem modtagerens vurdering
af de handlinger afsenderen foretager, og så den etos afsenderen har
over for den pågældende modtager (se fx s. 70 ff, 178, 185 ff). Dette
indebærer helt klart at etos ikke er en overvejende statisk egenskab.
Den afhænger helt af hvordan de handlinger afsenderen udfører, opfattes
af modtageren. Og hvorledes disse handlinger opfattes er igen afhængig
af den etos afsenderen har over for modtagergruppen. Heri ligger det
gensidige, og jo stærkt dynamiske forhold. Udvalget
anfører at min »analyse af etosfaktorens sammensathed rummer (...)
nogle ikke helt klarlagte konflikter« (s.
11). Dette er muligvis rigtigt, men de argumenter
som fremføres til støtte for påstanden kan ikke overbevise en opmærksom
læser af min afhandling om kritikkens rimelighed. Man efterlyser
en mere indgående analyse af idealisme-dyden og dens forhold til
ærlighedsdyden. »Afsender-interesserne,« skriver man oplysende, »vil
ofte kun kunne bringes i samklang med modtager-interesserne, gennem en
kompromittering af ærligheds-dyden, og så bliver argumentationen let
til »eine Kunst der Überlistung«. Men dén harmonerer til gengæld ikke
med den klassiske etosfaktor eunoia, der betyder,
at afsenderen som etisk person har reelle og velvillige hensigter med
sit publikum« (s.
11). Den model som
opstilles i afhandlingen er ikke en verden hvor individer (og andre
agenter) i én eller anden absolut forstand har reelle og velvillige
hensigter - eller andre prisværdige eller dadelværdige egenskaber. Det
er en verden hvor de forskellige agenter har opfattelser af hinanden,
af sig selv osv. Bogens idé er bl.a. at forklare hvorledes disse
opfattelser kan udledes af individernes (sic!) ønske om selvbevaring.
Det er overhovedet ikke mit ærinde at udforme moralske domme om disse
opfattelser og de midler de forskellige agenter benytter for at nå
deres mål. Dette grundsynspunkt fremgår af afhandlingens første
kapitel, specielt s. 20-21. I øvrigt diskuteres forholdet mellem
ærlighedsdyden og de andre dyder - og i det hele taget mellem dyderne -
s. 162 f og s. 70 ff. Udvalget
»sporer (...) her og dér (...) en konflikt mellem
»troværdighedsdyderne« idealisme, ærlighed og identitet på den ene side
og selvbevaringsaksiomet på den anden« (s.
11). Det er beklageligt at denne anke ikke præciseres nøjere.
Det kunne afkræfte mistanken om at vi her igen ser et tegn på at
udvalget ikke har forstået at selvbevaringsaksiomet danner grundlag for
udledningen af agenternes normer og værdier, herunder de dyder der
konstituerer etos. En konflikt mellem selvbevaringsaksiomet og visse af
dyderne må betyde at der er begået fejl i de ræsonnementer der fører
frem til dyderne. Hvis dette er tilfældet bør det udbedres. Som begrundelse
for at afhandlingen definerer etos upræcist anføres s.
10 at »der er meddelelser der - alle konsensus-teorier
ufortalt - af modtageren føles således i overensstemmelse med
kendsgerningerne, så at han må acceptere dem, uanset hans følelser for
afsenderen«. Derfor er det upræcist at der i afhandlingen står:
»Modtageren vil ikke kunne acceptere en meddelelse uden samtidig at
acceptere at afsenderen har nogle bestemte egenskaber: at han besidder
nogle bestemte dyder« (i.e. etosdyder). Fejlen i dette
ræsonnement - i relation til afhandlingen - ligger i udtrykket
»overensstemmelse med kendsgerningerne«, idet der heri forudsættes at
der findes én eller anden agent-uafhængig »objektiv« verden som med
åbenbaringens styrke viser sig for agenten. I de politisk-økonomiske
anliggender modellen handler om, findes en sådan verden ikke. Derimod
søger enhver agent forståeligt nok at få andre agenter til at tildele
sin version af virkeligheden status af generel »objektiv virkelighed«. De forskellige
påstande om manglende præcision som findes i indstillingen hænger i
vidt omfang sammen med de misforståelser, overfladiskheder og fejl jeg
har behandlet ovenfor, og det skal ikke behandles yderligere. Tilbage
står imidlertid to iagttagelser (indstillingen, øverst s.
16) hvoraf jeg må acceptere den ene som korrekt. Udtrykket
»værdiargumentation« bruges i afhandlingen om to forskellige fænomener.
Til mit forsvar kan anføres at de to fænomener hvorom betegnelsen
bruges er så forskellige at der aldrig i afhandlingens forløb kan opstå
mulighed for forveksling. Men alligevel bør dette rettes. Indstillingens
implicitte argumentationsform Ovenfor har jeg
især set på indstillingens eksplicitte argumentation og de påstande der
indgår i den. Men indstillingen rummer også implicit argumentation. Og
også de påstande om afhandlingen som denne implicitte argumentation
rummer, må klart afvises. Foruden
passager med referat og vurdering af afhandlingen, finder man i
indstillingen hvad man kan kalde passager af alment oplysende karakter: »Det er velkendt at
argumentationslæren i teori og praksis (eller snarere: i praksis og
teori) har årtusinder på bagen. Den har rødder i den græske bystat (...
) Det er også velkendt, at man i vor tid
har taget denne argumentationslære op til fornyet revision. Det har
ført til en frugtbar diskussion (...) mellem forskellige videnskabelige
metoder: scientistiske, strukturalistiske, hermeneutiske m.m. Ikke mindst når det gælder en lære om
argumentationen, bliver valget af videnskabsteoretisk grundlag af
eminent betydning for arbejdets resultater, også de praktiske, som man
af gode grunde ikke tør se bort fra« (s.
2). Læst i
sammenhæng med den meget negative vurdering udvalget i øvrigt anlægger,
vil en passage som denne blive opfattet som en liste over nogle
væsentlige mangler i afhandlingen. Det opfattes som om udvalget her
oplyser om nogle større sammenhænge og grundlæggende kendsgerninger,
som ligger uden for min horisont. Læser man i afhandlingen s. 143 f,
156 f og 198 ser man at det er forkert. Side 4-5
finder man dette oplysende stykke: »Ved rationelle
mål-middel-forklaringer anvender vi stort set to forskellige metoder: 1.
Agenten erklærer at have bestemte mål
og vi forstår derfor agentens handlinger som midler til at nå disse
mål. Sammenhængen mellem midler og mål kan være godt eller dårligt
begrundet. Er det sidste tilfældet, svinder sandsynligheden for, at
agenten når sine mål. 2.
Vi kender ikke agentens mål, men vi
kender hans handlinger. Har vi en formodning om, hvilke mål disse
handlinger kan være middel for, slutter vi os til, at agenten faktisk
har disse mål: »Agenten kan ikke tænkes at handle, som han gør, hvis
han ikke har målene a, b, ... ... n.« Begge slutninger rummer
vanskeligheder. I den første kan agentens formålserklæringer være rent
»retoriske« (her i betydningen: ikke informative). I den anden kan
visse handlinger eller mønstre af handlinger være knyttet sammen med
helt afvigende mål. I begge tilfælde kan der foreligge utilstrækkelig
viden om mål-middel-sammenhængen hos såvel agent som analytiker. Man
taler i så fald om »limited« eller »bounded rationality«. Forudsætningen for at et mål - mere
eller mindre stipuleret af analytikeren - skal kunne udgøre en
forklaring, dvs. betegne agentens handlinger som middel til at nå et
eller flere mål er, at afstanden mellem mål og middel ikke er for stor,
så at den m.a.o. ikke giver plads for alt for mange mellemliggende
variabler. Kjøllers explanandum (eller uafhængige
(læs: afhængige) variabel) er (...)« (s.
4-5, min rettelse med kursiv). Her oplyser
udvalget klart nok om nogle helt elementære overvejelser som enhver
samfundsteoribygger bør gøre sig. Det væsentlige er at prosastykket i
indstillingens sammenhæng kun kan forstås således at dette er
overvejelser som er fremmede for mig. Prosastykkets »vi« er de rigtige
samfundsforskere, og de står i stærk kontrast til den foreliggende
afhandlings forfatter, som både er selvstuderet (s. 2
midt) og amatør (s. 18). Men de
grundlagsproblemer som elementært berøres i dette citat optager faktisk
en meget central plads i afhandlingen. Spørgsmålet om udvalgets
misforståelser om afstanden mellem mål og midler, har jeg behandlet s. 4-5 ovenfor. Rationalitetsbegrebet
behandles specielt s. 52-55 i afhandlingen. Der findes
yderligere et iøjnefaldende eksempel på denne indirekte og useriøse
argumentationsform i indstillingen s.
12. Her gives læseren af indstillingen det indtryk at jeg er
uvidende om at der kan være andre politisk relevante dimensioner, end
venstre-højre-konkurrencen. Jeg har s. 8
ovenfor givet referencer til de steder i afhandlingen hvor det
udtrykkeligt fremgår hvorfor jeg har valgt primært at holde mig til
denne dimension. At jeg godt kender andre dimensioner og lader dem
indgå i overvejelserne, fremgår s. 90 ff og 134 ff. Beskrivelsen af
afhandlingens forfatter Side
17 skriver udvalget: »For at afhandlingen skulle kunne leve
op til sit ambitionsniveau, måtte der kræves gode indsigter - og
idérigdom - indenfor en række forskellige discipliner: retorik med
filosofi og videnskabsteori, politologi og medieforskning.« Herefter
frakendes jeg »gode indsigter og idérigdom« inden for de nævnte
discipliner, bortset fra medieområdet. Min belæsthed
inden for politologien »er ikke ubetydelig, men ganske vilkårlig og
præget af usikkerhed« (ibid.). Hertil må bemærkes at der ikke i
indstillingen findes nogen begrundelse for denne karakteristik, hverken
den positive del, eller den negative (se dog nedenfor ang. mine
»politologiske selvstudier«). Denne ubegrundede karakteristik af mig
bruges som argument for at: »Politologisk holder afhandlingen ikke
målet for en disputats« (ibid.). Det væsentlige er i hvilket omfang det
er relevant at vurdere afhandlingen som en politologisk disputats.
Dette spørgsmål tager udvalget ikke stilling til. Side
2 skriver udvalget: »Den faglige udrustning, hvormed han
tager sin ambitiøse opgave op, er sprogforskerens, suppleret med
politologiske selvstudier, som gennem årene (siden 1973) er blevet
udmøntet i en række afhandlinger og artikler«. I indstillingens samlede
negative portræt af mig indgår dette med selvstudierne som et argument
for mine manglende politologiske kvalifikationer. Men hvis dette at
studere noget på egen hånd er en betænkelig sag, så må jeg i sandhedens
interesse oplyse at jeg siden jeg i 1972 blev cand.mag. stort set
udelukkende har været selvstuderende inden for alle de områder jeg
forsker og underviser i. Den eneste undtagelse er EDB-området hvor jeg
i efteråret 87 - i øvrigt med stort udbytte - deltog i et lærerkursus
på Humanistisk EDB-center her ved fakultetet. Men også på dette område
er jeg nu i stort omfang gået over til selvstudier. Hvis man i
fakultetsrådet finder det uhensigtsmæssigt at jeg fortsat følger dette
selvstuderingsprincip, beder jeg om at få det at vide, da jeg i så fald
i fremtiden naturligvis vil afholde mig fra at læse bøger og artikler
på egen hånd (i arbejdstiden). De øvrige
påstande om utilstrækkelige kvalifikationer inden for områderne
retorik, videnskabsteori og filosofi må - i det omfang de bygger på den
argumentation man kan finde i indstillingen - afvises. Indstillingen
kan ikke sandsynliggøre at mine indsigter inden for disse områder - og
andre relevante områder som udvalget ikke nævner, jvf. ovenfor s. 3 - ikke er tilstrækkelige til at
løse den opgave jeg har valgt. Paradoksalt nok får bedømmernes
ubehjælpsomme argumentation afhandlingens forfatter til at fremtræde
mere urørlig end selv jeg finder rimeligt. Det bør snarest korrigeres -
ikke mindst af mentalhygiejniske grunde. En ting bliver
dog siddende og gør ondt. Det fremgår at udvalget ikke mener at jeg har
idérigdom (s.
17, citeret ovenfor). Det er en påstand som der ikke findes
det mindste belæg for i indstillingen. Tværtimod giver indstillingen
generelt indtryk af at det er forfatterens forfløjenhed og fantasterier
der har fået ham til at fejle så pladask i det videnskabelige. Men
netop i kraft af denne demonstrative modstrid mellem konklusion og
resten af indstillingen på dette punkt, får man en stærk mistanke om at
dette jo, i modsætning til alt det andet, så kunne være rigtigt. Konklusion Se ovenfor, s. 1-3. Signeret: Klaus
Kjøller Frem til
udvalgets Svar
på bemærkninger. |
|
|
|
|
Senest
opdateret 17-10-2020
10:22 |
|
Klaus
Kjøller, © klaus@kjoeller.dk |
|
|