Manus til Politisk
argumentation som doktorsag 1988-91
|
|
||||||||||
|
Københavns
Universitet 1988-89 |
|
|
Aarhus
Universitet 1990-91 |
|||||||
|
|||||||||||
Senest
substans-opdateret 12/2 2002; senest layout-forbedret 17/10 2020
|
|
|
|
INSTITUT FOR
NORDISK SPROG OG LITTERATUR Aarhus
Universitet, Trøjborg
Tlf.: 86 13 67 11 Fax:
86 10 46 80 Niels Juelsgade
84 DK-8200 Århus N B i 1 a g A
(med underbilag) Århus, den 30.
januar 1990 J.nr.: I. 213 KR/mf Til Det
humanistiske fakultetsråd Aarhus
Universitet Indstilling
vedrørende besættelse af Professorat i nordiske sprog Stillingsopslaget
skete med følgende ordlyd: "Ved Aarhus
Universitet, Institut for nordisk sprog og litteratur, vil et
professorat i nordiske sprog med særligt henblik på dansk være at
besætte pr. 1.12. 1989. Ansøgere må
dokumentere dybtgående kendskab til den moderne lingvistik og på højt
videnskabeligt niveau kunne anvende den almene lingvistiks teorier og
metoder på de nordiske sprog, især nyere dansk. Ansøgerne må
beherske dansk i tale og skrift. Ansøgninger
skal indeholde udførlige oplysninger om og dokumentation for ansøgernes
faglige og undervisningsmæssige kvalifikationer. De skriftlige
arbejder, som ansøgerne ønsker inddraget i bedømmelsen af deres
videnskabelige og undervisningsmæssige kvalifikationer skal medsendes i
3 eksemplarer. Endvidere skal der vedlægges fortegnelse over samtlige
bilag og hvert af bilagene skal være nummereret og mærket med
ansøgernes navn. Bilagene skal være samlet sætvis. Bedømmelsesudvalgets
indstilling vil i sin helhed blive tilsendt samtlige ansøgere. Stillingen er
en tjenestemandsstilling under undervisningsministeriet med tilhørende
institutioner i lønramme 37 med et særligt tillæg med grundbeløb i
oktober 1984 niveau på kr. 29.314,20. Nærmere
oplysninger om stillingen kan fås ved henvendelse til institutbestyrer
Jens Cramer på Institut for nordisk sprog og litteratur, Niels
Juelsgade 84, 8200 Århus N., tlf. 06136711, lokal 114. Ansøgning og
bilag i 3 eksemplarer stiles til Dronningen og sendes til Aarhus
Universitet, Ndr. Ringgade 1, 8000 Århus C, og skal være
Journalkontoret i hænde senest den 1.2.1989, kl. 12.00." Som ansøgere
meldte sig: Docent, fil.dr.
Nils Jørgensen, Lunds Universitet. Lektor,
cand.mag. Klaus Kjøller, Københavns Universitet. Lektor,
mag.art. Hanne Ruus, Københavns Universitet. Lektor,
cand.phil. Ole Togeby, Københavns Universitet. Til bedømmelse
af ansøgerne nedsattes efter behandling i Det humanistiske
fakultetsråds forretningsudvalg og Konsistoriums budget- og
forretningsudvalg 25. maj 1989 følgende udvalg: Professor Hans
Basbøll, Odense Universitet Professor Jørn
Lund, Danmarks Lærerhøjskole Professor K.
Ringgaard, Aarhus Universitet (formand) Ingen af
ansøgerne har gjort indsigelse mod udvalgets sammensætning. Studienævnet
ved Institut for nordisk sprog og litteratur har afgivet vedlagte udtalelse
om ansøgernes pædagogiske kvalifikationer. Fortegnelse
over ansøgernes produktion er vedlagt i form af de af ansøgerne selv
indsendte bibliografier. I
overensstemmelse med fakultetsrådets retningslinjer vil kun en del af
ansøgernes arbejder blive omtalt nedenfor. Udvalgets
gennemgang af de enkelte ansøgere og første del af konklusionen er
enstemmig, hvorimod den endelige konklusion er delt i en flertals- og
en mindretalsindstilling. om ansøgerne
skal udvalget udtale følgende: […] LEKTOR,
CAND.MAG. KLAUS KJØLLER Klaus Kjøller
er født 1944. Han blev cand.mag. 1972 med hovedfaget dansk og bifaget
filosofi. Siden da har han været tilknyttet Institut for Nordisk
Filologi ved Københavns Universitet, først som undervisningsassistent,
fra 1974 som adjunkt, og fra 1978 som lektor. Ved Institut
for Nordisk Filologi har han undervist i en lang række sproglige
discipliner, både på 1. del og 2. del. Han har i
perioder været medlem af bestyrelsen for instituttet, af Studienævnet
for dansk og af Det humanistiske fakultetsstudienævn. Desuden må
nævnes, at Klaus Kjøller siden november 1987 har været tilsluttet en
arbejdsgruppe inden for humanistisk datalogi. Ansøgerens
samlede produktion fremgår af vedlagte
bibliografi. En del af dette
er stencilerede, meget fyldige kompendier med gode opgaver og
illustrative eksempler, udarbejdet direkte til undervisningsbrug på
universitetet. De rummer adskillige originale iagttagelser og
synspunkter. I Sprogbrug, 1974, og i Nudansk
Fremstilling, 1984, er formen stærkt svingende, snart bred og
detaljeret, snart meget koncentreret. Introduktion til Dansk
Grammatik, 1986, er mere homogen. Den indeholder gode,
undertiden selvstændige redegørelser for forskellige tilgange til og
teorier om grammatisk analyse: kryds og bolle, filosofiens
sproganalyse, Diderichsens feltanalyse (i ændret og forbedret form),
generativ og transformationel grammatik, kasusgrammatik, semantisk
trækanalyse. Størstedelen af
Klaus Kjøllers videnskabelige produktion handler om
argumentationsanalyse og her især argumentation i det politiske liv.
Han har beskæftiget sig med partiernes fremlæggelse af deres
langsigtede mål, med politikersprog og -argumentation i skrift og tale,
med mediernes formidling af indenrigspolitisk stof og med teorier om
argumentation. Traditionelle sprogvidenskabelige teknikker kan ikke
dække hele dette brede område, og der er dele af Kjøllers
forfatterskab, der ligger uden for selv en rummelig fortolkning af
sprogvidenskabens genstandsfelt. Men det skal understreges, at Kjøllers
arbejder tilsammen spænder lige fra analyse af den sproglige substans
til politologiske teoridannelser. Sidstnævnte område falder uden for
bedømmelsesudvalgets kompetence. Stoffet er
udmøntet inden for flere forskellige genrer. Forfatterskabet spænder
fra fiktionsromaner og dagbladskronikker til afhandlinger inden for
traditionelle akademiske rammer. Vælgeren
og Partiprogrammerne, 1973, er en kritisk gennemgang af en
række partiprogrammer, der viser sig at være af tvivlsom værdi med
hensyn til form og indholdsmæssig stringens; i dette arbejde fremlægges
et velegnet sæt af betegnelser, blandt andet til afdækning af
informationshæmmende faktorer. Det er i det hele et vellykket og
nyttigt bidrag, der ved sin fremkomst repræsenterede et nyt synspunkt
på sprogbeskrivelsen. Herudover har
Klaus Kjøller skrevet en række veltilrettelagte bøger til brug i
gymnasiet og på højere niveauer med teksteksempler og opgaveforslag.
4-bindsserien Analyser
af Sprogbrug, 1975-1976, opfyldte uden tvivl et meget
føleligt behov. Klaus Kjøller har redigeret serien og for en væsentlig
del skrevet den selv. I det første bind, Sprogbrugsbegreber,
giver han en indholdsrig og letforståelig forklaring på et stort antal
sproglige og kommunikative termer, hvoraf mange er nyintroducerede.
Begrebssystemet er et udmærket grundlag for en sammenhængende
sprogbrugsanalyse. I de andre bind findes flere skarpsindige analyser,
fx "Makværket", analyse af en folketingstale, "Tre kik i
perspektivkassen", analyse af tre avisers behandling af samme politiske
begivenhed, "Sælges: dansk politik", analyse af en avis' politiske stof
en måned igennem. - Gode
Grunde? Introduktion til argumentationsanalyse 1-2, 1980, er
af samme udmærkede standard. Aktiv
seer - eller Hvordan jeg lærte at elske Politikerne, 1977,
beskriver TV-seerens oplevelse af det politiske liv og rummer nogle
analyser og essayistiske betragtninger indsat i en fiktiv ramme. Målet
er gennem ironi og humor at fremme en kritisk-analytisk indstilling til
den politiske offentlighed. Samme sigte har Sprogets
Vej til Sindets Fred, 1982. Mod
en argumentationsteori, 1978, er et forsøg på en
sammenhængende teoridannelse. Modellen er i sit udgangspunkt inspireret
af Alfred Schutz og den fænomenologiske sociologi og viser kritisk
fortrolighed med moderne sprogfilosofi, som den blandt andet fremtræder
hos Wittgenstein, Austin og Searle. Den logiske argumentationsanalyse
indlejres i en sproghandlingsteori og bygger ikke blot på regler for
logiske følgeslutninger. Modellen bruges i praksis på et materiale fra
den politiske argumentation og konfronteres med en række kendte
argumentationsformer. Arbejdet viser tilknytning til Pike's "emiske"
terminologi og kombinerer indsigter fra filosofi, argumentationsanalyse
og sprogvidenskab med egne originale teoridannelser. Det er et
selvstændigt, dog i visse henseender uafklaret, videnskabeligt arbejde
af betydning for sproghandlingsteori og sprogbrugsanalyse. Kjøller har
tidligere leveret bidrag til sproghandlingsteorien, fx i "Hvad det er
at handle, og hvad det kan gøres til", 1977. Den store
afhandling Politisk
Argumentation, ms. 1988, fremlægger en teori om den politiske
argumentation i et velfærdsdemokrati og samler sig om den offentlige
argumentation (i bred forstand), formidlet gennem medier. I afhandlingens
første afsnit diskuteres de forskellige disponible videnskabelige
metoder; den nomotetiske sammenholdes med den idiografiske, og Kjøller
vælger en regelsøgende modelbygningsmetode, idet der konstrueres en
forenklet efterligning af virkeligheden til brug ved forudsigelser af
argumentationsforløb mv. Teorien og dens forudsætninger fremlægges i de
to følgende afsnit. I B defineres agenterne, og det hævdes, at såvel de
politiske partier som medierne har 'selvbevaring' som mål; i C
fremlægges en række strategier til analyse af politisk argumentation
som baggrund for Kjøllers egen metodeudvikling til analyse af den
politiske virkelighed, som den fremtræder formidlet gennem de
forskellige medier og beskrevet i deres samspil med de politiske
partier. I D søges teorien udmøntet i kontrollerbare hypoteser. E
rummer overvejelser om, hvordan modellen kan blive modtaget i en
politisk offentlighed som den beskrevne. Det omtalte
'selvbevaringsmål' skal ikke opfattes som en bestræbelse på
fastholdelse af status quo med hensyn til partistørrelse, stemmetal,
avisoplag, seertal osv. men som et begreb, der indbefatter
konsoliderings- og vækstbestræbelser, og således fortolket, med
Kjøllers ord stort set lig med 'kvantitativ vækst', forekommer det
frugtbart. Der gives en
oversigt over politiske ideologier og økonomiske interessemodsætninger,
over partidannelser og over sammenhængen mellem økonomisk tilstand,
samfundsstruktur og partisympatier, ligesom der gives en gennemgang af
overvejende landsdækkende trykte og elektroniske medier. Afhandlingen
rummer fragmenter af Kjøllers tidligere studier i politisk sprogbrug og
argumentation, men er først og fremmest et originalt forsøg på
udvikling af en sammenhængende model. Forfatteren
opregner en række karakteristiske mediereaktioner på forskellige
politiske situationer, der analyseres nuanceret på flere
beskrivelsesniveauer og dog fastholdt af et overordnet synspunkt. Selv
om modellen kan kritiseres, kaster den lys over, hvordan kampen om de
marginale vælgere kan udspille sig. Vi må
konkludere, at Klaus Kjøller er en kompetent forsker og underviser.
Hans betydeligste indsats ligger inden for sprogbrugs- og
argumentationsanalysen, hvor han i dansk sammenhæng har ydet en
pionerindsats; men han har endvidere inden for moderne almen og anvendt
lingvistik demonstreret en ganske omfattende orientering og ydet
selvstændige bidrag. Hans fremstillingsform er gennemgående klar og
interessevækkende. Alt i alt finder bedømmelsesudvalget det derfor
forsvarligt at erklære ham kvalificeret til det opslåede professorat. Bedømmelsesudvalget
udvides fra 3 til 5 Ved sit møde
12. marts 1990 behandlede fakultetsrådet bedømmelsesudvalgets
indstilling af 30. januar 1990 (bilag A, med underbilag, til denne
skrivelse) og vedtog at udvide bedømmelsesudvalget med professorerne
Christer Platzack, Lunds Universitet, og Bo Ralph, Göteborgs
Universitet, som ved skrivelse af 18. april 1990 indtrådte i udvalget. Ingen af
ansøgerne gjorde indsigelse mod nedsættelsen af dette udvidede
bedømmelsesudvalg. Ved møde i det
udvidede bedømmelsesudvalg 10. december 1990 tilsluttede de to nye
medlemmer sig de afgivne bedømmelser og karakteristikker af de fire
ansøgere, indbefattende den fælles del af konklusionen. Endvidere
fremlagde de en fælles skrivelse af 10. december 1990, som vedlægges
(bilag B). På den baggrund
indstiller et flertal bestående af [navne udeladt, kk]
lektor Ole Togeby til det opslåede professorat. Et mindretal
bestående af [navne udeladt, kk]
indstiller lektor Hanne Ruus. Århus den 10.
december 1990. Signeret: Jørn
Lund, Hans Basbøll, Christer Platzack, Bo Ralph, K. Ringgaard (formand) Den 2. oktober
1989 J.nr.: S.29 ak/sb Til
bedømmelsesudvalget vedr. ansøgerne til et ledigt professorat i
nordiske sprog. I henhold til §
5 i Undervisningsministeriets bekendtgørelse af 3. december 1975 om
ansættelse i professorstillinger skal studienævnet for nordisk sprog og
litteratur ved Aarhus Universitet udtale følgende: Ingen af
studienævnets medlemmer har førstehånds kendskab til ansøgernes
undervisningsmæssige kvalifikationer. Nævnet har derfor indhentet
oplysninger fra studienævnet for dansk ved Københavns Universitet og
fra Institutionen för nordiska språk ved Universitetet i Lund. På dette
grundlag mener vi at kunne konstatere at ansøgerne Klaus Kjøller, Hanne
Ruus og Ole Togeby alle har omfattende erfaring i at undervise på både
grunduddannelse og overbygningsuddannelse, at de er engagerede og
inspirerende lærere, som yder de studerende konstruktiv individuel
vejledning, samt at deres undervisning og vejledning har haft positiv
betydning for deres elevers adgang til arbejdsmarkedet; de foreliggende
oplysninger giver ikke grundlag for at pege på én af disse ansøgere som
den bedst kvalificerede i undervisningsmæssig henseende. Om ansøgeren
Nils Jörgensen har studienævnet grund til at mene at […] På
studienævnets vegne Allan Karker Formand Til Dronningen. Undertegnede
universitetslektor, cand.mag. Klaus Kjøller søger hermed det opslåede
professorat ved Aarhus Universitet i nordiske sprog med særlig henblik
på dansk (Statstidende, d. 9. august 1988; mærke: 211-32). I 1968 blev jeg
cand.art. i flosofi (denne og følgende grader/titler er erhvervet ved
Københavns Universitet). Året efter tog jeg bifagseksamen i dansk. I
1972 blev jeg cand.mag. i dansk (hovedfag) og filosofi (bifag). Samme
år ansattes jeg som undervisningsassistent ved Studienævnet for Dansk.
I 1974 blev jeg ansat som adjunkt i moderne dansk sprog og sprogbrug
ved Institut for Nordisk Filologi. I sommeren 1978 fik jeg, efter
faglig bedømmelse, stillingsbetegnelsen lektor. Forskning, undervisning og
popularisering Mit speciale Sætningsskemaernes
Teori (bilag 24 - alle bilagsnumre henviser til vedlagte bibliografi) er
skrevet ud fra og i delvis opposition til den sætningsskemagrammatiske
tradition ved KU. Arbejdet blev belønnet med en pæn karakter (ug-), men
kom i øvrigt ikke til at spille nogen rolle i de sproglige miljøer.
Dette var naturligvis en stor skuffelse. Men når jeg i dag ser dette
arbejde på 18 års afstand, er det indlysende at den kritik af
traditionen der ligger i specialet er indpakket i en ganske vist
præcis, men miljøfremmed formalisme som gør den gold. Når jeg
bilægger det denne ansøgning er det bl.a. fordi jeg stadig regner med
at det skal lykkes mig at få tankerne i det gjort frugtbare for andre
end ham der skrev det dengang. Det følgende
større arbejde, Vælgeren
og partiprogrammerne (2), blev i høj grad skrevet som en
reaktion på de manglende reaktioner på specialet. Målet var at
frembringe noget som skulle være uomgængeligt i mange sammenhænge: den
kollegiale diskussion, sprogundervisningen og den offentlige debat. De
politiske partiers programmer forekom mig at være én af de væsentligste
genrer i vores parlamentariskdemokratiske system. Derfor var de
optimalt egnede som grundlag for at demonstrere hvilken »samfundsnytte«
sprogbrugsvidenskaben kunne have: hvilke indsigter den kunne give og
hvilken værdi indsigterne havde. Som underviser
på førstedelslinjen Pragmatisk analyse mærkede jeg tydeligt det store
behov der var for introduktioner og undervisningsmaterialer. Fagets
nyhed og det enorme litteraturudbud krævede et fast lærerudspil. Sprogbrug.
Et oplæg til studiet af sproget i samfundet (25) blev mit
udspil. Ud over at bruge det i undervisningen distribuerede jeg det til
mine kolleger og bad om kritik. Det gav mange gode timer med
konstruktiv kritik - også fra kolleger som ikke underviste i Pragmatisk
analyse. Men jeg har
aldrig fået revideret det oprindelige manuskript ud fra kritikken.
Hverken studenterne eller jeg trivedes med lærebogsgennemgang. Og da
slet ikke når lærebogen var skrevet af læreren! Jeg koncentrerede mig
derfor om at frembringe stærkt styrende opgavesæt som da også blev et
langt bedre grundlag for en diskuterende, induktiv indlæringsproces -
med lærebogen som referenceramme. Men når
lærebogen mest bruges som referencerannne for arbejdet med teksterne,
så bliver det nærliggende at udforme den som opslagsværk. Og den må
suppleres med forbilledlige, inspirerende og evt. provokerende
analyseeksempler. På baggrund heraf fremkom antologien Analyser
af Sprogbrug, med opslagsbogen Sprogbrugsbegreber
(39). Efter dette
arbejde med at frembringe introduktioner og undervisningsmaterialer,
forsøgte jeg med Aktiv
seer eller Hvordan jeg lærte at elske politikerne (12) at
præsentere den del af faget som jeg især havde arbejdet med, for den
bredest mulige offentlighed. Bogen blev af nogle anmeldere kaldt en
roman. Dette er en bivirkning af at den er et populærvidenskabeligt
genreeksperiment. I stedet for den gængse situation: forsker taler
appetitvækkende og alment begribeligt til den almindeligt interesserede
mand eller kvinde, så ville jeg i denne bog lade den almindelige mand
selv gøre forskerens opdagelser og opleve dem på (næsten) liv og død
som et eksistentielt anliggende. Med henblik på
min lektorbedømmelse konkluderede jeg samtidigt det teoretiskanalytiske
afklaringsarbejde foreløbigt med Mod
en argumentationsteori (13, se også svar på anmeldelsen i Danske
Studier: 19). Gode
grunde? (15, 16) kan ses som den endelige
udmøntning af mine erfaringer med at introducere gynmasialt til
sprogbrugsanalyse. Det er et stærkt styret opgaveforløb med
argumentation som det samlende fænomen. Under udformningen af
materialet samarbejdede jeg med to gynmasielærere som afprøvede ideerne. Sprogbrugsanalysen
som fagområde har aldrig gået nogen sejrsgang gennem gynmasiet. Selv et
materiale som Analyser af Sprogbrug, som man skulle
tro kunne anvendes i mange sammenhænge af lærere med helt forskellige
grundopfattelser, viste sig at være for langt fra den daglige
gynmasiepraksis. Det blev mest brugt på seminarier. Gode
grunde? var en langt mere direkte invitation til
gynmasielæreme: et forløb med realistiske konkrete opgavemuhgheder og
forberedelsesvenlige lærernoter. Sprogets
Vej til Sindets Fred (18) er, som Aktiv seer,
et populærvidenskabeligt genreeksperiment. I form af en gurus
terapi-bog gøres den offentlige sprogbrugs teknikker tilgængelige for
almindelige mennesker, så de kan finde lykken. Ideen var at bogen både
skulle kunne læses som alvor og som reductio ad absurdum. Bogen
afdækker entydigt nogle mekanismer, men tvinger læseren til selv at
vælge én af to mulige læsemåder. (Forlæggerens bagsideskræp spolerer
dog denne ide; det skyldes at bogbranchen foretrækker bøger som
disjunktivt enten er terapi eller humor). Siden Sprogets
Vej ... har jeg ikke forsøgt at publicere noget større
arbejde. De mindre offentliggjorte ting fra de senere år er alle
skrevet på opfordring. Det gælder også anmeldelserne i Kristeligt
Dagblad (23) som begyndte da en forhenværende elev blev kulturredaktør
på bladet. I stedet har
jeg koncentreret mig om at producere lærebøger specielt til
universitetsundervisningen, og om at konkludere mit arbejde med
politisk sprogbrug i en teori. Produktion i tæt kontakt med
aftagerinstitutionen - forlag, dansklærerforening, bladhus - betyder
samtidig en styring af produktet væk fra det universitære. I de første
ca. ti år af min tid som faglitterær forfatter, fandt jeg en stadig
udfordring i denne produktion »ud af huset«. Men de sidste ca. seks år
har jeg nydt at skrive direkte til og for mine studenter og mine
forskerkolleger. Eller anderledes udtrykt: Det er svært at blive ved
med at popularisere uden at sande til i gentagelser. I de sidste år har
jeg været universitær for at hente ny viden og inspiration - bl.a. til
fortsat udadvendt arbejde. Introduktion
til Dansk Grammatik
(28) er mit bud på en elementer grammatikintroduktion som samtidig er
en indføring i videnskabeligt arbejde: Hvad er en teori? Hvad er en
metode? Danskstuderende har måske mere end andre brug for at blive
forsynet med en generel videnskabelig forståelsesramme, fordi de i
deres studium møder vidt forskellige videnskabsopfattelser hos
litteraturlæreme og sproglærerne. Sætningsgrammatikken er et så tilpas
enkelt genstandsområde at det er velegnet til en sådan introduktion. En
anden væsentlig motivation for introduktionen er at jeg finder at det
er væsentligt at eleverne lærer at der også er en spændende
grammatikverden uden for Diderichsens sætningsskema. Studieplansændringer
i 1983 betød en væsentlig forøgelse af den obligatoriske
sprogundervisning på grunduddannelsen. Denne ændring var i allerhøjeste
grad påkrævet. Men den formindskede ikke de pædagogiske problemer der
altid har været ved at skulle undervise overvejende litterært
rekrutterede studenter i dansk sprog. For at mildne disse problemer
forsøgte jeg mig - som en opfølgning af de nye studieplaners signaler
om noget anderledes og spændende - med en praksisorienteret
undervisningsmetode: I stedet for udelukkende at lære at analysere
tredjemands tekster skal studenten træne sin egen skriftlige og
mundtlige udtryksfærdighed, og lære at forklare sine kommunikationsvalg
(genre, stil osv.). Parallelt med mit første undervisningsforløb i
dette nye regi, udarbejdede jeg lærebogen Nudansk Fremstilling
(26). Jeg har nu haft
tre sådanne (to-årige) undervisningsforløb og resultaterne har været
yderst tilfredsstillende. Ligesom folk der selv spiller badminton
almindeligvis er langt bedre til at opleve og vurdere andres
badmintonspil end folk der ikke selv spiller, således har det vist sig
at også danskstuderende som selv producerer, forklarer og kritiserer
deres egne tekster er bedre til at opleve og vurdere andres tekster. I
hvert fald er det nu lykkedes tre gange at få engageret et hold
danskstuderende i en frugtbar og fagligt kvalificeret dialog med
forklaring og kritik af hinandens tekster. Med læreren på sidelinjen.
Til illustration af de retninger studenternes store opgave i sidste
semester kan tage, bilægger jeg en oversigt over de første to holds
opgaver. Endvidere bilægger jeg forskelligt materiale fra et af
forløbene (i omslaget af Nudansk Fremstilling, bd.
I). Problemet (fra Sprogbrug.
Et oplæg ... ) med at undervise ud fra en lærebog man selv
har skrevet, har vist sig overkommeligt her, fordi det i dette
praktiske undervisningsregi lykkes at få eleverne til at opleve de
sprogvidenskabelige begreber som vigtige redskaber det er værd at ofre
energi på. Noget man kan bruge også efter eksamen. Da eleverne i høj
grad tvinges til skriftlig og mundtlig motion kommer de aldrig til at
lide af den teoretiske forstoppelse som ellers har en tendens til at
indfinde sig når den ene teori efter den anden passerer revy. Efter min
erfaring betyder denne praksisorienterede undervisningsform ikke at
eleverne får mindre teoretisk-analytisk indsigt end i den mere
traditionelle universitetsundervisning. Tværtimod. Problemet i at
undervise overvejende litterært interesserede studenter i sprog er at
få dem til at opfatte sprogstoffet som relevant, interessant og
nødvendigt. Lykkes det, får de et direkte, selvoplevet forhold til
begreberne, og undervisningen får en varig effekt. Lykkes det ikke, ser
det sort ud for en fortsat forståelse for at faget dansk både omfatter
dansk litteratur og dansk sprog. Som sproglærer er der en stor fare for
at lade eventuelle undervisningsfrustrationer føre til en
sprogundervisning som består i at læreren forskanser sig fagligt i en
teoretisk superfæstning (evt. afbrudt af ping-pong-udvekslinger med én
eller to kongeniale studenter) mens de almindeligt dødelige deltagere
lever uberørt videre efter eksamen. Efter min mening må man hellere
indlære 50 begreber som bliver en fast del af deltagernes bevidsthed,
end 500 som de glemmer efter eksamen. Hellere 10 teorier som varigt
ændrer deres opfattelse af forholdet mellem sprog og sprogbruger, end
100 som artigt kan leveres på forlangende. Parallelt med
dette arbejde på undervisningssiden har jeg konkluderet mit arbejde med
politisk sprogbrug med afhandlingen Politisk Argumentation.
En Teori om Offentlig Politisk Argumentation i et Velfærds-demokrati
(29). Der er medio maj 88 nedsat
et bedømmelsesudvalg bestående af professor, dr.phil. Jørgen
Fafner og professor, fil.dr. Gunnar Sjöblom. Jeg har endnu ikke
modtaget deres vurdering. I
efterårssemestret 87 deltog jeg i et fuldtidskursus i EDB ved Det
humanistiske EDB-center her ved fakultetet. Og fra nov. 87 har jeg
været med i FTU-gruppen ved centret. Til orientering om gruppens
arbejde vedlægger jeg bilag 33. Det spændende
ved at arbejde med disse maskiner, computerne, er at det tvinger én til
præcision i beskrivelsen, og at det straks kan kontrolleres om den er
rigtig eller forkert. Hertil kommer de klare praktiske
anvendelsesmuligheder. Mt projekt går
ud på analyse, lagring og søgning af informationer i tekster. Ideen er
at få maskinen til at huske det man fortæller den, udføre de ordrer man
giver den og besvare de spørgsmål man stiller den - altsammen på
almindeligt dansk. Der må arbejdes
over en bred front mod dette - fjerne - mål. Løsningen af de
sprogvidenskabelige problemer i projektet hænger uadskilleligt sammen
med lagrings- og søgningsproblememe. Den analyse en velegnet grammatik
giver af en tekst skal gøre det optimalt muligt at lagre, genfinde og
anvende de informationer teksten rummer. For at få
begyndt arbejdet på alle disse fronter, har jeg indtil nu kun
beskæftiget mig med en lille tekst: en opskrift på havregrød (Nudansk
Fremstilling, s. 250). Problemerne har ikke så meget været de
tekstanalytiske detaljer som hvorledes et sådant program skal være
bygget op, hvorledes databasen skal indrettes osv. Den næste fase vil
bestå i at inddrage andre genrer og dermed udvide og generalisere den
anvendte grammatik. For at give et øjebliksbfflede af arbejdets
tilstand og kompleksitet bilægger jeg en programudskrift af den seneste
version (32). Som programmeringssprog benytter jeg - som resten af
FTU-gruppen - PC-prolog, version 3.10 (defineret i PC-PROLOG.
Reference guide Prolog Developement Center, Brøndby 1988).
Programmet er meget utilgængeligt og jeg er ked af at jeg ikke endnu
har fået det suppleret med en generel beskrivelse. Det vil snarest
komme i forbindelse med at det skal forelægges resten af FTU-gruppen om
få uger. Når jeg alligevel sender det med her, er det fordi det er den
faglitterære tekst jeg er mest optaget af i øjeblikket, og jeg synes
derfor at den hører med som en væsentlig brik i det billede Deres
Majestæt skal søge at danne sig af mig her og nu. Heri ligger også at
jeg ved en eventuel ansættelse ved Aarhus Universitet håber på og
regner med at få forudsætninger for at kunne fortsætte med dette
datalingvistiske arbejde. Inden for dette forskningsområde vil vi,
efter min vurdering, i de kommende år opleve en række spændende
teoretiske udviklinger. Og der ligger en stor udfordring i at formidle
den til studenterne og i at prøve selv at bidrage med nogle ideer.
Hertil kommer at det om blot meget få år vil være utænkeligt at en
person med humanistisk kandidatgrad ikke også har et grundigt kendskab
til relevante EDB-programmer inden for fagområdet. Undervejs i
projektet har jeg lavet to hjælpeprogrammer: PGP
som sideinddeler og udskriver programkildetekster (30), og EFB
som indekserer tekstiler, dvs. laver forskellige statistiske
beregninger og gør det muligt hurtigt at finde enhver ordforekomst i
teksten (31). Ud over programudskrifter af disse programmer (foretaget
med PGP) har jeg bilagt to disketter med
programmerne: 3 1/2" beregnet til IBM80 + IBM-proprinter X124, og 5
1/4" beregnet til RC900 + RC607x matrixprinter. 1974 - 79 sad
jeg i bestyrelsen for Institut for Nordisk Filologi. 1978-79 var jeg i
Studienævnet for Dansk og i Det humanistiske Fakultetsstudienævn. Disse
studienævnsposter har jeg igen bestredet siden slutningen af 87. Siden
efteråret 85 har jeg fungeret som mødeindkalder, -leder og
dagsordenbestyrer ved de månedlige møder sproglæreme ved Nordisk og ved
naboinstitutteme holder i semestrene. På disse møder drøftes især
pædagogiske og studieplansmæssige problemer. Møderne sikrer god kontakt
mellem de sproglige studienævnsrepræsentanter og de ca. 30 faste og
løse sproglærere. Fra 1981 til 85
var jeg tillidsmandssuppleant for instituttets lærere i Dansk
Magisterforening. Jeg deltog i flere internatskurser i DM- og AC-regi.
Derefter sad jeg to år i Magistrenes Universitetslærerforenings
bestyrelse som repræsentant for Københavns Universitet, Amager. Jeg har
deltaget i de forskellige studiekonferencer i nydansk grammatik og
sprogbeskrivelse, bortset fra den første. På den 4. holdt jeg et
foredrag ("Argumentation. Fra analyse og kritik, til praktisk
færdighed?«, ROLIG-papir nr. 16, 1979, s. 39-42). Endvidere: Foredrag på
»Forskningsseminar om argumentationsteori og argumentationsanalyse«
afholdt på Odense Universitet 26.-27.3-80. Foredrag på V.
International Conference of Nordic Languages and Modern Linguistics
27/6-1/7 1983 på Aarhus Universitet (bilag 21). I 1984 var jeg
medlem af planlægnings- og styringsgruppen for The Eigth
Scandinavian Conference of Linguistics som blev afholdt på
KUA d. 30/8-1/9. Deltog i Nordiske
Datalingvistikdage 1987, holdt d. 3.-4.11 på Handelshøjskolen
i København. Mine forsøg på,
bl.a. i kronikker, at trænge igennem til offentligheden, og mine
lærebøger for det gynmasiale niveau, har medført opfordringer til at
bistå ved forskellige kurser rundt om i landet. Således har jeg fx
undervist på Kommunernes Landsforenings kurser for kommunalpolitikere i
74 (Grenå), på Højskolernes Efterårskursus (Rødding Højskole) for
højskolelærere i 77, på De Sociale Højskolers Årskursus for
socialrådgivere i 78, på Amtscentralen for Undervisningmidler i Odense
i 81 (målgruppe: lærere fra erhvervsskoler, gymnasium/HF, højskoler og
prøveforberedende undervisning), på »Foreningen af Retoriklærere ved
Seminarierne«s efteruddannelseskursus på Fuglsøcentret i 82, på
Dansklærerforeningens efteruddannelseskursus på Ærø i 88. Desuden har jeg
deltaget i flere radio- og tv-udsendelser af forskellig art om politisk
sprogbrug. Med venlig
hilsen Sign. Klaus
Kjøller Bilag:
Bibliografi, Kasse med 33 bilag. Kun de
nummerede titler er bilagt ansøgningen. Hvor intet
udgivelsessted er angivet, er udgivelsesstedet København. 1973: »Om
sproghandlinger og samtaleanalyse« i Nydanske Studier 5, s. 40-60. 2.
Vælgeren og partiprogrammerne. En aktuel,
sproglig-politisk analyse 242 s. 1974: »Pokersprog
(fra Holberg til Hartling)« i Mål & Mæle, nr. 2, s. 21-25. »Idealisten og
alle idioteme« i CivilØkonomen, nr. 2, s. 12-16. 1975: »Politikernes
poker-sprog«, Politikens kronik, d. 4/1. 3.
Analyser af Sprogbrug: Sprogbrugsbegreber 176 s. 4.
»Makværket. Analyse af en pohtisk tale« i Kjøller
(red.) Analyser af Sprogbrug: Argumentation, s. 12-36. 5.
»Profeten og æslet. Om filosofisk argumentationer i
Kjøller (red.) Analyser af Sprogbrug: Argumentation, s. 103-126. 1976: »Selvangivelsen
som et billede af os danske«, Politikens kronik, d. 7/2. »Hvomår brugte
De sidst Deres ytringsfrihed?«, Politikens kronik, d. 5/8. 6.
»Opgaveforslag (og lidt om deres løsninger)« i
Kjøller (red.) Analyser af Sprogbrug: Replik-til-replik, s. 129-145. 7.
»Tre kik i perspektivkassen. En analyse af
Berlingske Tidendes, Ekstra Bladets og Informations behandling af samme
begivenheder (under pseudonym) i Kjøller (red.) Analyser af Sprogbrug:
Perspektiv, s. 34-73. 8.
»Perspektivløsheden i dansk presse. Udsnit af
tentativ arbejdsrapport om pilotprojekt i forbindelse med projekt
om..... » (under pseudonymer) i Kjøller (red.) Analyser af Sprogbrug:
Perspektiv, s. 74-87. 9.
»Sælges: dansk politik. (Del)analyse af det
(næst)mest læste stykke moderne danske litteratur« i Kjøller (red.)
Analyser af Sprogbrug: Perspektiv, s. 88-147. 1977: »Bliv lykkelig
ved sprogvidenskabens hjælpeprogram«, Politikens kronik, d. 26/4. 10.
»En idiotsikker selvangivelse?« i Mål &
Mæle, nr. 1, s. 8-13. 11.
»Hvad det er at handle, og hvad det kan gøres til.
Om dagligsprog som fagsprog« i Danske Studier, s. 83-99. »Hjælp. De
læser kronik - jeg skriver kronik«, Politikens kronik, d. 12/9. 12.
Aktiv seer eller Hvordan jeg lærte at elske
politikerne 130 s. »Kunsten at
hive sig op ved hovedhårene - uden at parykken ryger af«, (principiel)
kommentar i Information d. 24/12 i anledning af en anmeldelse. 1978: 13.
Mod en argumentationsteori 153 s. 1979: »Fra en
argumentationsanalytikers arbejdsmark« i Mål & Mæle, nr. 1, s.
26-3 1. 14.
»Om de sociale faktorers betydning for barnets og
den unges (sprog-)udvikling« i Jansen,M. & Lund,J. (red.)
Børnenes sprog - sprogene omkring børn s. 331-347. 1980: 15.
Gode grunde? Introduktion til argumentationsanalyse.
Elevhæfte 96 s. 16.
Gode grunde? Introduktion til argumentationsanalyse.
Lærernoter 68 s. 17.
»Forskningsoversigt: Dansk Sprogbrugsanalyse
1970-79« i Danske Studier, s. 100-123. 1982: 18.
Sprogets Vej til Sindets Fred 126 s. 19.
»Replik: Svar på Ulf Telemans anmeldelse af 'Mod en
argumentationsteori' i Danske Studier 1981« i Danske Studier, s. 174-76. 1983: 20.
»Realiteterne på bordet - Peter Sabroe som taler, et
eksempel« i Bolvig,A (red.) Elendighedens univers. Peter Sabroe og
samfundet, Søllerød Kommune, s. 45-51. 1984: 21.
»Hvad har argumentationsvidenskab og sprogvidenskab
med hinanden at gøre?« i Ringgaard, K. & Sørensen,V. (eds.) The Nordie
Languages and Modern Linguisties 5, Århus, s. 291-96. 1985: »Flere
patruljerende retorikere på gaderne! Det er vi mange og mener« i
Rørbech,L. &
Skyum-Nielsen,P. (red.) Retorisk festskrift,
Frederikshavn, s. 233-240. »Bør mennesket
afskaffes? Apropos anklageskriftet mod Arne Treholt« i Bogens Verden,
nr. 3, s. 184-85. 22.
»Kammeraters betydning for sprogindlæringen« i Sprog
til Tiden. Om børns og unges sprog (udg. af Modersmål-Selskabet), s.
11-22. 1988: »Politikeren,
der blev menneske« i Bogens Verden, nr. 6, s. 315-16. 1984-88: 23.
Anmeldelser o.lign i Kristeligt Dagblad. 1971: »VP-embedding,
Aux som V - og Koefficient«, duplikat i tilknytning til Erik Hansens
øvelser over moderne dansk syntaks 70/71, 7 s. 24.
Sætningsskemaernes Teori. En skitse til en analytisk
beslwivelse af dansk syntaks Speciale. Manus. 150 s. »Med hvilken
ret kan man påstå at S lover M at gøre H?« Afløsningsopgave, 20 s. »Om
forbindelsen mellem metafysik og universel sprogbeskrivelse«
Emneopgave, 30 s. »Hvad er
Pragmatik?« Emneopgave, 30 s. 1974: 25.
Sprogbrug. Et oplæg til studiet af sproget i
samfundet. Mangfoldiggjort som manuskript. 234 s. 1984: 26.
Nudansk Fremstilling. Mangfoldiggjort som
manuskript. 463 s. 27.
»Sætningsskemaets bidrag til en grammatisk teori«
ikke trykt i Nydanske Studier 16-17, 18 s. 1986: 28.
Introduktion til Dansk Grammatik Mangfoldiggjort som
manuskript. 90 s. 1988: 29.
Politisk Argumentation. En Teori om Offentlig
Politisk Argumentation i et Velfærds-demokrati 283 s. (Afhandling
indleveret d. 14/4 til Det Humanistiske Fakultet, Københavns
Universitet, Amager med henblik på doktorbedømrnelse.) 30.
»Pagepart (PGP) - Program til sideinddeling m.m af
tekstfiler« 45 s. (kompileret:179.161 bytes) 31.
»Elementær Filbehandling (EFB) - Program til
indeksering af tekstfiler« 62 s. (kompileret: 221.038 bytes). 1989: (igangværende,
uafsluttet arbejde) 32.
»ALSI - programmel til Analyse, Lagring og Søgning
af Informationer i tekster« 10 + 12 + 11 + 23 + 7 s. (kompileret ca.
280.000 bytes). Øvrige bilag: 33.
»Statusrapport for FTU-projektet: Pronominal og anaforisk resolution«. Videre til doktoransøgning
til Aarhus Universitet |
|
|
|
|
Senest
opdateret 17-10-2020
11:01 |
|
Klaus
Kjøller, © klaus@kjoeller.dk |
|
|