Kjøller forside >> alle artikler >> Manus: Ævl, indoktrinering og undervisning |
[senest revideret 6/10 2005]
Titel og medium
Artikel bragt i Ekstra Bladet, rubrikken ”Frontalt”, d. 12/6 2001 med overskriften ”Advarsel: dansk-læreren er løs” og underrubrikken: ”Undervurdér ikke din dansklærer! Gennem den meget snak i timerne lokkes eleverne på banen og indoktrineres at være danskere, afslører dagens Frontaltskribent, der er lektor ved Københavns Universitet”. Frontalt fylder en hel side, denne gang med en flot tegning af Anne-Marie Steen Petersen. |
|
Ævl, indoktrinering og
undervisning
Undervurdér ikke din
dansklærer! Gennem den megen snak i timerne lokkes eleverne på banen og
indoktrineres til at være dansker. Nyt materiale integrerer Litteratur,
Medier og Sprog og slynger faget Dansk ind i fremtiden
Af
|
|
|
I disse dage
sidder censorerne og læser årets danske stile til studentereksamen. Jeg
har selv haft fornøjelsen i en del år. Selvfølgelig vurderes stilene
fagligt, men det er iøjnefaldende så meget af deres indhold der
udtrykker moral og værdier som egentlig ikke har en pind med det
danskfaglige at gøre, men som alligevel indgår i vurderingen. Jeg tror ikke
at dansklærere opfatter sig som vigtige politiske aktører i samfundets
systematiske indoktrinering af landets ungdom til rollen som borger og
vælger. Men der er så megen almindelig opdragelse til at være dansker i
en dansktime, at enhver dansklærer jævnligt burde modtage en orden
eller i det mindste en fortjenstmedalje af dronningen for sin gerning.
Igen og igen spørges der i timerne: Var det rigtigt hvad Lykke-Per
gjorde? Burde Nora alligevel ikke være gået? Hvorfor skete det? Kan
sådan noget ske igen? Selvfølgelig
lærer dansklæreren eleverne en masse rent tekniske ting, fx stavning og
hvem de største danske forfattere er. Men den moralske diskussion
kværner løs i dansktimerne. Den videnskabelige side af
litteraturlæsningen er ofte reduceret til et minimum. I stedet fylder
menneskeforståelsen, etikken og almindelig sund fornuft. * Mange af
spørgsmålene til studentereksamen i dansk stil bygger på at der skal
analyseres tekst eller billede. Der er ikke ret mange af eleverne der
viser at de har sans for medier og genrer. En klumme i et ugeblad læses
på samme måde som et uddrag af en novelle af Svend Åge Madsen, dvs. som
leverandør af nogle problemer man skal forstå og tage stilling til.
Tendensen er at dansk litteratur og hvad dansklæreren ellers sætter på
dagsordenen, først og fremmest tjener som grundlag for en etisk
diskussion som i virkeligheden er dansktimernes pensum. En dansklærer
som fx forsøger at gennemføre en undervisning i mediernes dækning af
sagen om Novo Nordisk og aids-medicinen i Sydafrika, vil hurtigt
befinde sig midt i en diskussion om hvorvidt sådanne virksomheder bør
eller ikke bør uddele medicin gratis i u-lande. De rent tekniske og analyserende sider af
fænomenet: ·
argumentation, ·
hvordan historien fortælles af
forskellige medier, trænges i
baggrunden til fordel for værdidiskussionen. Der er her elevernes
umiddelbare engagement i emnet ligger. * De 15-18-årige
tilbringer ca. 7 1/2 time dagligt i mediernes selskab, heraf omkring 3
timer med tv, 1 time med video, 1 time ved computeren og ca. 3 kvarter
med læsning (avis, blade eller bog). Og medierne er som regel mere
tillokkende end virkeligheden som tit har en dårlig lyssætning, en
triviel dialog, et dårligt lydspor og mangler interessante synsvinkler
og de rigtige farver. De unge er
nogle af de største og mest alsidige mediebrugere. Men dansklærere har
længe savnet et undervisningsmateriale som modsvarer det mediemorads
eleverne lever i til daglig. Derfor er der grund til at blæse i den
nationale basun over Lars Brorholms nye materiale ”På vej mod vor tid.
Danmark 1960-2000 i Litteratur, Sprog og Medier”, hvor bind II netop er
udkommet. Materialet består af en omfattende videodel med tv og
filmeksempler, trykte medier som bogen og avisen og en CD med sange.
Bl.a. indgår Lars von Triers berømte tv-reklame-spots for Ekstra Bladet
i materialet. * Danskfaget er
ofte splittet op i 3 afdelinger: Litteratur, Sprog og Medieanalyse. Det
afspejles bl.a. i at der findes meget lidt materiale som går på tværs
af disse afdelinger. I undervisningen dominerer Litteraturen
traditionelt. Men i dette nye materiale optræder fagets 3 områder som
de bør i dag og i fremtiden – nemlig sammen. Det er første gang denne
integration foretages så gennemført i et undervisningsmateriale til
ungdomsuddannelserne. Danmark
1960-2000 præsenteres
ved en udstrakt brug af billedmedier kombineret med tekster: uddrag fra
litteratur og blade, og musiktekster. Bind II består bl.a. af 8 temaer,
fx 'Behandlersamfundets og storebrors verden' og 'Danmark i
globaliseringens verden'. Temaerne bæres i høj grad af uddrag fra
litteratur som allerede vil indgå i de fleste dansklæreres undervisning. I en række
kapitler i bind I forklares historiske epoker og teorier og
synsvinkler. Sprogvidenskaben leverer værktøj til analyse af politisk
debat og reklame. Historie- og samfundsvidenskab giver beskrivelser af
samfundstilstanden, herunder hårde kendsgerninger om medierne:
udbredelse og den slags. Litteraturvidenskaben leverer redskaber til at
analysere fortællinger. Der indgår en masse fotografier, som vækker
genkendelsens glæde, og pædagogiske modeller som lige er til at smække
op på tavlen. Materialet er spækket med æggende opgaver og pædagogiske
oversigter. * Det er et
imponerende forarbejde kollega Brorholm her har gjort for enhver
dansklærer som vil styrke medie- og sprogsiden og temafokuseringen i
sin undervisning. Det imponerende er ikke mindst at man klart fornemmer
en erfaren lærerkollegas stemme hele vejen igennem den tætte masse af
informationer, opgaver og undervisningsforslag. For en dansklærer som
overgiver sig totalt til materialet, vil der være et færdigt forløb til
ca. 2 års undervisning ud af ungdomsuddannelsernes 3. *
Selv det mest
geniale materiale må måles på hvordan det fungerer i
undervisningstimerne. For at få et nyt materiale udbredt skal
dansklærerne virkelig ønske at
udbrede det. (Ud over at der skal være råd til det, naturligvis, men
den slags lavpandede spørgsmål ser jeg bort fra). Der er blandt
dansklærere en meget stærk tradition for at bevare sin personlige
dagsorden selv om betænkninger, målsætninger og vejledninger bestemmer
at fagets indhold skal justeres. Man ved fra sin daglige erfaring hvad
der fungerer i klasserne. Det er den grundoplevelse som hele
dansklærerkulturen bygger på. En betydelig skepsis overfor alle udspil
fra oven er fælles adelsmærke for os. Og derfor vel også for hele
resten af befolkningen som har fået denne holdning indpodet af deres
dansklærer. Men dette
materiale kommer fra neden: Det er groet ud af kollega Brorholms
undervisning. Med dette epokeskabende materiale skal
danskundervisningen nok bestå eksamen hos eleverne. Og der er masser af
aktuelt fremadrettet stof til at gøre timernes diskussioner af værdier
og holdninger endnu mere vedkommende og spændende end de er i forvejen. Illustrationsideer
til artiklen: [jeg kan komme forbi med bøgerne så der kan udvælges
nogle illustrationer] : Bd. I, s. 80
EkstraBladet + billedtekst. bd. I, s. 133
Tina Kjær. bagsidebilledet
”Gør gode tider bedre”. Lars Brorholm
”På vej mod vor tid – Danmark 1960-2000 i Litteratur, Sprog og Medier”,
illustreret, plus videobånd (3 t. 39 min., 695 kr.) og cd/cassette
(varighed 60 min. 275 kr.). Bd. I: Teori, opgaver,
periodekarakteristik, (2000), 236 s., 200 kr. Bd II: Temalæsninger,
tekst- og videoopgaver, forfatterportrætter, kultur- og medieanalyse,
(2001), 372 s. 251 kr. Gyldendal Uddannelse. Produceret med støtte fra
Undervisningsministeriet. Bogpriserne forudsætter køb af klassesæt. www.paavejmodvortid-gyldendal.dk
|
|
|
|
|
|
|
|
/