|
|
|
||
|
[Først lagt op
25-03-2003, revideret 20/4 2003. Senest layout-revideret 31-10-2022
17:21]
Forslag til overskrift: Over- og
undermarkedsføring Nogle steder afskyr man professionel
markedsføring. Det betragtes som en overflødighed, noget der behandles
overbærende, måske nedladende. Andre steder bruger man markedsføring
til at signalere at man er med på noderne. Det er svært eller umuligt
at se hvilken vare der markedsføres. På universiteter er der en meget
blandet holdning til markedsføring. De nye, små universiteter har i
mange år haft en mere positiv holdning end det store, gamle, Københavns
Universitet. Men nu er der også her for nogle måneder siden kommet en
kommunikationschef. Dette hænger sammen med det øgede
politisk-økonomiske pres for at universitetet skal vise sin praktiske
duelighed. Det gør det nødvendigt at pleje pressen bedre end hidtil. I forskningsverdenen er der en udbredt
modstand mod den holdning som bærer markedsføring. Enhver som stadig
kan huske sine skoletimer i oldævl kan måske også huske hvor meget
Sokrates skældte ud på sofisterne. De brugte beskidte tricks og fiduser
når de skulle overbevise. Holdningen blandt mange, især
naturvidenskabelige, forskere er at sandheden er noget man
videnskabeligt afdækker, ikke noget man har brug for at overbevise folk
om. De skal bare uddannes noget mere, så vil de også kunne forstå. At
markedsføre svarer ud fra denne opfattelse til både at bekræfte folk i
deres uvidenhed og at undergrave sin egen seriøsitet som
videnskabsmand. Man skal ikke lefle for folk, men stille krav. Et andet område med en blandet
holdning til markedsføring er bogbranchen. Bøger er vel den varetype
som får mest gratis tekstomtale i medierne. Annoncer og reklamer
betragtes efter min erfaring som en art ofringer til forfatterens
forvoksede ego, snarere end en rationel forretningsmæssig disposition.
Bortset fra enkelte bestsellerforfattere som Tor Nørretranders (bl.a.
tv-spots) og Leif Davidsen (bl.a. meterhøje plakater ved udfaldsvejene
fra København) består forlagets markedsføringsindsats i at udsende
bogen med pressebrev til litteraturredaktionerne. Herefter er alt helt
tilfældigt. Det er en almindelig opfattelse i
bogbranchen at enhver som kan tjene penge på at udgive bøger, kunne
tjene ufatteligt meget mere ved at sælge noget andet. Udbuddet af
forfattere er heroisk stort, efterspørgslen til gengæld yderst ringe.
De lave produktionsomkostninger og den høje grad af gratis tekstreklame
for varetypen gør det rationelt med en spredehaglsstrategi hvor man
udgiver bøger i stimer. Bare et par stykker af dem scorer i den helt
ustyrede markedsføring, er den hjemme. En tredje ”branche” med et pudsigt
forhold til markedsføring er de politiske partier og de politiske
journalister. Da jeg skrev bogen Spindoktor
som jo – i al fortrolighed – ikke handler om andet end hvordan man
overfører en række markedsføringsmæssige banaliteter til det politiske
område, blev jeg mødt med den indvending at den slags slet ikke fandtes
her i landet. En anmeldende politisk journalist kunne underholde med
hvor amatøragtigt partierne henvendte sig til bladet, så der var ikke
antydning af professionalisme at hente dér. Og det var godt. Holdningen
er i høj grad at et demokrati er mere rent uden markedsføring.
Holdningen har ændret sig en del i de to år der er gået siden bogen
udkom. Nu sidder en række fremtrædende tidligere politiske journalister
som spindoktorer for ministre. Men der er stadig betydelig puritanisme
og hykleri omkring den politiske mediestyring og markedsføring. Dette var nogle eksempler på
undermarkedsføring. Her kan det undre at det ikke bruges mere og bedre.
Men der er også områder hvor man kan undre sig over at der faktisk
bruges så mange penge på markedsføring. Det virker som
overmarkedsføring.
Det
er især inden for det område man kan kalde de halvoffentlige
organisationer som har en monopollignende status på deres marked. Det
er altså markedsføring af produkter som tilsyneladende ikke behøver
særlig meget markedsføring. Én af de bedste reklameserier i lang
tid er DSB’s med dukken Harry og Bahnsen. Og Energi2 (hedder det vist,
hvad det så end er) har en ret morsom reklame-serie med en nørdet Niels
Olsen med strittænder og sikkerhedshjælm. Nærmere eftersyn bekræfter at det slet
ikke handler om at få flere kunder i butikken. Det morsomme ved dukken
Harry er jo netop at den er tåbelig og indbildsk. Den er klart nok i
stærkt genetisk slægtskab med den brune bamse i Muppet Show som altid
sagde dårlige vitser og aldrig forstod hvad der foregik omkring den. Og
Bahnsen er helt urealistisk som DSB-kunde. Han er DSB’s topledelses
drøm om det resultat der gerne skulle komme ud af den præmierede
kampagne der har kørt i årevis: Landet bliver fyldt op med Bahnsen’er,
vor tids svar på Mao’s
rødgardister. Det er det der er det morsomme ved ham. Manden er jo
totalt hjerneblæst. Intet af det han gør og siger har noget som helst
med den virkelighed at gøre som DSB-kunderne kender fra deres hverdag.
Meningen med reklamen er muligvis at trøste passagerer som har været
udsat for forsinkelser, aflysninger, elendig information, snakkende
medpassagerer i rolig-kupeen, lunken kaffe og andet. Ingen opfatter det
som noget der har noget med virkeligheden at gøre. Ingen lader sig
påvirke af det. Og det behøver ikke være latter man
spreder: Der kører også i øjeblikket en spæd reklame med to unge i et
veludstyret køkken. Han prøver at lokke hende til at drikke både det
ene og det andet fra køleskabet, men hun siger hele tiden ”næj tagh”.
Han opgiver og giver sig til at drikke vand fra hanen. Hun går hen og
bøjer sig ned og drikker også, og deres læber mødes. Det er en virkelig
god anbefaling af young love i Hellerup-Charlottenlund-området. Men er
det ikke tænkt som en reklame for rent vand? Men kan man vælge noget
andet end sit vandværk? Jeg er forvirret. Man kunne jo lige så godt
reklamere for at trække vejret. Jeg har forsøgt de seneste tre gange at
finde ud af hvad den reklamerer for, og er kommet frem til et bomærke:
København E, som jeg ikke aner hvad er, men formentlig er det noget med
vand. Med reklamer som disse er
markedsføringen nået æstetisk meget langt: Man kan udfolde sig kreativt
uden at være bundet af hensyn til gennemskuelige markedsføringsmæssige
formål. For kunden bliver markedsføringen i sig selv en del af et
fremadrettet moderne brand. Og ingen af os seere kræver dem erstattet
af tyske eftersynkroniserede, effektive hadereklamer. ©Klaus Kjøller, klaus@kjoeller.dk |
|
||
|
|
|