Ledelsesprincippet over alle
Problemet for en leder er
ikke, at der i ledelseslitteraturen mangler gode råd og vigtige
iagttagelser. Problemet er, hvilke af rådene der bør bruges lige netop
i den situation, lederen står i i øjeblikket. Og i hvilket omfang. En
leders vigtigste egenskab er altid hurtigt at kunne få en nuanceret
opfattelse af den situation, han eller hun er i. Derfor er de vigtigste
mantra’er i god ledelse ’passende omfang’ og ’hensigtsmæssigt’.
Af Klaus Kjøller
Der står meget
i medierne om ledelse. Det står i erhvervssektionerne og tager ofte
udgangspunkt i en ny bog eller et besøg af en udenlandsk guru. Jeg
læser en stor del af det med interesse. Og det er også ofte
opbyggeligt. Faktisk føler jeg mig udpræget som leder, mens jeg læser
stof i aviserne, som er målrettet ledere.
Nu er der fx en
forsker, der har fundet ud af, at fyringer og trusler om fyringer er et
fremragende redskab, når det gælder om at motivere medarbejderne. Det
overgås faktisk kun af forfremmelser. Lønnen derimod motiverer ikke de
ansatte noget særligt.
En anden
artikel handler om, at chefen skal sørge for faktisk at tale med
medarbejderne. Det er langtfra nok at melde ”min dør står altid åben”.
De ansatte vil gerne anerkendes som mennesker og ikke bare betragtes
som en avanceret del af maskinparken.
Den samlede
konklusion af disse to artikler er klar:
Jeg bør bruge mere tid på at tale med medarbejderne,
og mine samtaler skal i høj grad rumme trusler om fyringer. Så får jeg
de ansatte helt frem i skoene.
Jeg må
indrømme, at jeg hidtil ikke i nævneværdig grad har luftet muligheden
af fyringer, når jeg dagligt er på stuegang i kontorene. Men det kan
vel læres.
Værre er det,
at jeg slet ikke tror på, at det virker. Jeg må indrømme, at jeg har et
generelt problem med regler for ledelse. Den eneste sikre regel, jeg
tror på, er, at alle de iagttagelser, som forskerne gør, og de råd, som
står i lederguruernes bestsellere, altid kun bør bruges i passende
omfang. Det vil sige i det omfang, som lederen finder hensigtsmæssigt.
Problemet for
en leder er ikke, at der mangler gode råd og vigtige iagttagelser.
Problemet er, hvilke af rådene der bør bruges lige netop i den
situation, lederen står i i øjeblikket. Og i hvilket omfang. En leders
vigtigste egenskab er altid hurtigt at kunne få en nuanceret opfattelse
af den situation, han eller hun er i. Derfor er de vigtigste mantra’er
i god ledelse ’passende omfang’ og ’hensigtsmæssigt’.
Dødkedeligt,
javel, men højst anvendeligt. Reglen kan bruges overalt på alting:
Bør
lederen fortælle dårlige vittigheder?
Ja, i passende
omfang, og hvis det er hensigtsmæssigt.
Bør
lederen være visionær?
Ja, i det
omfang det er hensigtsmæssigt. Visionære ledere skaber altid en masse
ekstra arbejde for de ansatte. Dagligt sendes der nye balloner til
vejrs, inden de gamle er landet. Personalet bliver mere og mere
stressede og utilfredse over aldrig at få lov til at gøre noget
ordentligt færdigt. På den anden side skal rutiner og ”plejer” ikke på
forhånd dræbe alle initiativer.
Bør
man bruge tid på at tale med de ansatte?
Ja, i det
omfang det er hensigtsmæssigt. Kunsten er jo at kombinere en almindelig
samtale mellem to mennesker med de instruktioner, vejledninger og
ordrer, som man som leder har brug for at få kommunikeret. Og her er
det en grundregel, at man altid skal lade den ansatte selv slutte sig
til de instruktioner, vejledninger og ordrer, som man giver. Så vidt
muligt og i passende omfang. Så føler de ansatte sig værdsatte som
mennesker.
Den virkelige
lederudfordring ligger i at udbrede dette grundlæggende ledelsesprincip
om ’hensigtsmæssighed i passende omfang’ til hele organisationen. Så er
arbejdsmiljøet sikret. Fanatikere og fundamentalister har ikke en
chance.
Desuden bør man
dagligt træne de ansatte i at le overbærende af deres egne småfejl. Så
vil de nemlig være parate til også at le tilgivende af lederens
brølere. I passende omfang og hvis det er hensigtsmæssigt.
Øverst i dokumentet
|