Kjøller forside à alle artikler
à Manus:
Klumme i TDC’s medarbejderblad Aspekt |
[senest revideret 5/9 2008]
|
Titel og medium”Hvorfor alle de nye ord?” offentliggjort som klumme i TDC’s medarbejderblad Aspekt 2008, august-nummeret. Under overskriften ”Den innovative diskurs skal dybdeimplementeres ultimativt”. Teksten blev bearbejdet af redaktøren inden offentliggørelsen. |
|
|
[overskriftsmulighed: Hvorfor alle de nye ord?]Hvorfor siger man ’task force’ i
stedet for ’arbejdsgruppe’? Hvorfor ’implementere’ i stedet for ’anvende’
eller ’virkeliggøre’? Og ’eksekvere’ i stedet for ’udføre’? Den, der bruger de særlige ord,
signalerer, at han er med på det nye. Hvis din leder begynder at skrive ’FYI’
(= for your information) i sine e-mails til dig, så kræver det mere end
almindeligt mod af dig at blive ved med at skrive ’Til din orientering’ til
ham. Du kan ikke være ’omstillingsparat’ og ’forandringsklar’ og samtidig
hænge fast i et gammelsprog, som din leder har forladt. Men hvorfor begynder ledelsen at
tale på nye måder? For at skabe og vedligeholde optimisme hos medarbejderne
må ledelsen selv hele tiden være på vej. Dynamik og nytænkning signalerer
ledelsen bl.a. i sprogbrugen, hvor man opsnapper nye ord fra
ledelsesforskning og managementbranchen. Det ville være ledelsessvigt at lade
organisationens sprogbrug være uændret. Sproget må hele tiden ændre sig for
at signalere dynamik over for medarbejdere, aktionærer og journalister. I øjeblikket sket det ved, at man
bruger ord som ’outsourcing’, ’benchmark’, ’innovation’. ’coaching’ og ’kick
off’, når man officielt taler om, hvad der sker i organisationen. Jeg gad nok
se den ledelse, som fortsat tør bruge udtryk som ’købe tjenesteydelsen’,
’målepunkt’, ’finde på noget nyt’, ’vejlede’, ’begynde’ i stedet for de
udtryk, som er hotte i øjeblikket. Ved at tale som de andre ledelser på vej
frem signalerer man, at man selv er en ledelse på vej frem. Og man sender de ansatte på kurser,
hvor de bl.a. lærer om Lean Management. For ganske få år siden var det andre
filosofier og dermed andre ord, man lærte på de stort set samme kurser. Det
er nødvendigt for kursusbranchen at forny sig for at holde forretningen i
gang. Men det gælder generelt inden for den humanistiske og sociale forskning,
som ikke i så høj grad kan måle og veje, at der er et stort indre pres for
hele tiden at signalere, at man flytter sig. Og her er sprogbrugen
taknemmelig. Selve ordet ’sprogbrug’ har i øvrigt længe været forældet; nu
hedder det ’diskurs’. Jo mindre tydeligt det er for de involverede og
omverdenen, at man flytter sig på væsentlige områder, jo vigtigere er det at
ændre på områder, som enhver kan få øje på: sproget og eventuelt også lave
ændringer i organisationens struktur og flytte domicil eller bare bytte
kontorer i organisationens bygning. Ændring af navn, logo og designmanual er
også gode muligheder. Når den sproglige operation lykkes,
så skaber alle de nye ord og udtryk en slags ekstase i virksomheden, som
giver energi til nye erobringer. Og hvis der skulle være enkelte ansatte, som
stadig synes, at det er kejserens nye klæder, så må de bare supercoaches
bedre. FYI: den innovative diskurs skal
dybdeimplementeres ultimativt. Øverst
i dokumentet
|
|