Senest
opdateret 28-11-2019
10:03
Titel og medium
Artikel i |
|
Kan universitetslektorer
ledes?
Mine personlige
ledelsesprincipper er i ikke ringe omfang hentet fra mine erfaringer
som far i en flerbørnsfamilie: retfærdighed, autoritet, troværdighed og
– ja, kærlighed og humoristisk sans. Og så ydmyghed over for det
skarpe, reducerende blik og den ætsende bemærkning som kan punktere
enhver autoritær opblæsthed – fra børn og andre.
Af
|
|
|
Efter valget
til institutleder var noget af det første jeg gjorde at læse
universitetets ledelsesvejledning igennem. Hurtigt befandt jeg mig i en
rus: Det gik op for mig, hvilken mægtig person jeg var blevet. Efter i
mange år at have beskæftiget mig med magt, manipulation, image og
politik på et teoretisk niveau, var jeg nu blevet udstyret med
virkelige magtbeføjelser. Jeg kunne beordre mine medarbejdere til at
tage bestemte forskningsopgaver op. Jeg kunne fyre og ansætte det
teknisk-administrative personale ved instituttet. Det næste
spørgsmål der meldte sig var: Hvad ville jeg egentlig med instituttet?
Det er jo enhver leders opgave at ville noget og kæmpe for det. Det er et
naturligt element i enhver lederudvælgelse, at lederemnerne bl.a.
konkurrerer på visioner. Men jeg var valgt helt uden visioner – ikke
den mindste stump valgtale havde jeg holdt. Og det samme gælder alle de
institutledere jeg har mødt: Vi er valgt helt uden åbenlyse visioner.
Alligevel mærker man straks efter at man er valgt, at der fra mange
sider stilles ret høje forventninger til ens udførelse af jobbet. Som ét af Det
humanistiske Fakultets største institutter er der på Institut for
Nordisk Filologi et pænt antal teknisk-administrativt ansatte, som man
skal arbejde tæt sammen med i det daglige. Her stilles straks en række
krav om sans for kontorrutiner og administrativt arbejde – og
almindelig personalepleje. Desuden skal man holde snor i pengeforbruget
og sørge for at det foregår i overensstemmelse med reglerne. Også
ovenfra er der stærke forventninger om, at man repræsenterer
instituttet: at man taler på instituttets vegne. F.eks. at man svarer
på hvad instituttets udviklingsplan er frem til år 2001. På to måder er
det chokerende at blive stillet over for sådan et problem. For det
første går det op for én at instituttet betragtes som en helhed og ikke
som en løs ansamling af originaler som stritter anarkistisk i alle
retninger. For det andet forventes det at denne helhed har et samlende
mål for sin fremtid. Hvis der ikke allerede findes sådan et mål, så må
man hurtigst muligt sørge for at opfinde det. Og det er alle enige om
er institutlederens ansvar. Det kan være
fristende her at krybe i ly bag de lave forventninger man blev valgt på
og tage opgaven let. Men det ville alle finde ynkeligt. Selv om man er
valgt uden noget valgflæsk om glorværdig ledelse og store sejre for
instituttet, så bliver ens person ved valget placeret i en
udstillingsmontre: Man er på hele
tiden – og hvis man lader som ingenting, er det pinligt og skadeligt
for instituttet. Man er nødt til at lede foretagendet. I rent
selvforsvar er man nødt til at kaste sig over ledelsesjobbet med
engagement og smittende optimisme. Hertil kommer,
at man straks man er valgt, oplever, at kolleger opfatter én som symbol
på instituttet. Der er en særlig værdighed og autoritet knyttet til
rollen. Der er lejlighedsvis krav om, at man optræder som fader der kan
rose, formane og opmuntre – og tilgive. Man bliver også brugt som
appelinstans for alle konflikter som parterne ikke selv kan løse.
Endelig det repræsentative: Det forventes, at man holder tale og sidder
ved bordenden ved enhver lejlighed. Også de ubehagelige. Det er vigtigt
for lederen at forstå, at det videnskabelige personale betragter ham
dobbelt: 1)
med taknemmelighed fordi han har været
villig til at påtage sig den dødssyge, meget tidskrævende
administrative post. 2)
med mistænksomhed fordi han ved sin
tiltræden bliver en vigtig del af det bureaukratiske system som enhver
fri, uafhængig, kreativ forsker pr. instinkt betragter som Big Brother.
Begge punkter
viser klart at det med det videnskabelige personales øjne er en
institutleders vigtigste opgave at sørge for at de bruger mindst mulig
tid på administration. Han skal først og fremmest undgå at skabe
problemer som medfører, at kollegerne behøver at læse skrivelser, gå
til møder og producere rapporter. Forskernes idealleder er en leder som
gør administrationen helt friktionsløs. Men han skal
også samtidig sørge for at instituttet er det bedst mulige miljø for
den enkelte forskers produktion. Den enkelte forsker skal kende sin
værdi og betydning i det kollektiv som instituttet udgør. På et stort,
centralt institut med ca. 1.600 danskstuderende og ca. 30
ph.d.-studerende er det vigtigt med bredde i lærerstaben. Det fælles
institutprojekt er at sørge for at de forskellige store områder:
litteratur, sprog og massekommunikation er med i forskningens front så
bredt som muligt. Instituttets tiltrækningskraft består i at tilbyde
den enkelte studerende at vælge blandt mange vejledere med forskellige
faglige og personlige profiler. At studere dansk er ikke kun at udvikle
sig fagligt. Det er uvægerligt også personlig udvikling gennem
befrugtende lærerkontakter. Den væsentlige
ledelsesopgave på sådan et institut er ikke at vandre i spidsen for et
imponerende institutprojekt med en blafrende fane. Opgaven er at dyrke
og bestyrke forskellighederne mellem instituttets ansatte, men også at
indpiske en bevidsthed om at høre sammen hen over alle forskelligheder.
Det er som i andre kreative miljøer: Jo større indre forskelle gruppen
kan spænde over uden at sprænges, jo mere intellektuelt levende og
nyskabende er den. Det kan
selvfølgelig kun lykkes med en leder som både er ubøjelig og mild. Så
det prøver jeg altså at være! Ubøjelig angående retfærdighed: Alle skal
behandles lige, men ikke uden et vist individuelt hensyn. Lederens
vigtigste ledelsesredskab er den troværdighed som opbygges ved at ingen
mistænker ham for at favorisere nogle venner på instituttet. I hvert
fald ikke så meget at det vækker anstød. Men
retfærdighed alene gør det ikke. Den offensive del af lederjobbet
består i at få forskerne til at producere det ypperste de formår, i så
rigelige mængder som muligt. Det sker ikke ved at beordre eller
»foreslå« at en kollega tager en bestemt opgave op. Det ville
formentlig virke stik mod hensigten. Det sker ved at sørge for at
kollegaen opfatter resten af instituttet som et vigtigt publikum for
det han eller hun skriver. Det er denne langstrakte dialog mellem
kolleger og lysten til at gøre sig gældende i den, som er motoren i
instituttets forskning. Dét institutlederen kan, er at styrke den
stimulans til produktivitet som ligger i en høj bevidsthed om at have
kollegerne på instituttet som dialogpartnere: Enhver bog som udkommer,
er en replik i institutdialogen – foruden forhåbentlig at være
interessant i sig selv og for mange andre. I
institutpublikummet vil der være nærtbeslægtede fagfæller, men også
forskere som arbejder med helt andre ting med helt andre metoder. Og
der vil være nogle som elsker det, man skriver, og nogle som hader det.
Provokation og aggression er meget vigtige elementer i et kreativt
miljø. Hygge er dræbende. Men selvfølgelig skal enhver også kunne finde
opbakning og støtte. Det er lederens
ansvar, at det virvar af krydsende lidenskaber, som findes mellem
instituttets ansatte, holdes i kreativ balance af trygge, velfungerende
administrative rammer og rutiner. Fejltrin her kan lamme
produktiviteten. Lederrollen i
kreative universitetsmiljøer er muligvis beskrevet i faglitteraturen.
Jeg har her bare skrevet om et par af mine personlige iagttagelser og
vurderinger. Hverken mine lederkolleger eller jeg har modtaget nogen
formel uddannelse i, hvad det vil sige at lede et universitetsinstitut.
Uddannelsen har været strengt uakademisk: Rå praksis lige fra den
første dag. Mine personlige ledelsesprincipper er i ikke ringe omfang
hentet fra mine erfaringer som far i en flerbørnsfamilie: retfærdighed,
autoritet, troværdighed og – ja, kærlighed og humoristisk sans. Og så
ydmyghed over for det skarpe, reducerende blik og den ætsende
bemærkning som kan punktere enhver autoritær opblæsthed – fra børn og
andre. Ja, OK: Jeg
fortsætter tre år endnu. Men så er det også slut. Hvis folk først får
mistanke om, at man måske kan lide det lidt, vil alting nok blive
sværere. |
|
|
|
|
|
|
|