Kunstner for alleSelv om mange nok aldrig får taget sig sammen til at se hans nye eksperimenterende splatterfilm, så giver Lars alle smæk for skillingerne som stadig mere skør kunstner. |
|
|
|
200
forlod Lars von Triers nye film før tiden ved premieren i Cannes. 2100
blev. Men
millioner almindelige TV-seere følger dagligt dramaet om den store,
gale kunstner og hans publikum. Et letfatteligt, oldgammelt drama, som
von Trier giver langt bedre end mindre ånder. Ingen
er mere syg end ham. Ingen mere dopet. Ingen mere sky og mere plaget af
fobier. Og ingen skaber sin kunst ud fra stærkere indre nødvendighed
end ham. En kunst, som altid er nyskabende og derfor dårligt lader sig
nyde uden store prøvelser. Så
selv om mange nok aldrig får taget sig sammen til at se hans nye
eksperimenterende splatterfilm, så giver Lars alle smæk for
skillingerne som stadig mere skør kunstner. Og så er det oven i købet
uinstrueret og ægte. Ellers ville det ikke være til at forstå. [Note: i Berlingske var to ’ham’ i tredje afsnit ændret til ’han’.] |
|
|
Klaus Kjøller, © klaus@kjoeller.dk |
|