Køl farten nedPolitiets anonyme varebiler til fartkontrol passer ind i den danske tradition for at opfinde den dybe tallerken. Og det gør de nye fartmålende køleskabe også.Det er helt i overensstemmelse med den danske tradition for idiotisk innovation for offentlige midler, at politiet fravælger de velprøvede svenske ”stærekasser” til fordel for originale strandede køleskabe i grøftekanterne. |
|
|
|
Indhold |
|
|
Køleskabe i
vejkanten
27-06-2018: Men
det værste er, at de efterladte hastigheds-køleskabe bekræfter, at de
senere års IT-skandaler i Skat, politiet, forsvaret og Region
Hovedstaden (Sundhedsplatformen) ikke er en tilfældighed.
Denne Groft sagt har
gennem årene agiteret for fast fartkontrol. Men hvorfor skal de nye
danske stærekasser både være så grimme og så lette at ødelægge? I Sverige ligner stærekasserne
mørkelagte trafiklys og falder derfor naturligt ind i trafikbilledet.
Desuden er de svære at ødelægge med et velrettet spark, da de sidder på
en høj metalstang. Her i landet ligner de faste
fartkontroller efterladte køleskabe med manglende låger i vejkanten.
Hæslige fremmedelementer, som kan friste frustrerede, sparkelystne
fartsyndere og grøftekant-elskere. Men det værste er, at de
efterladte køleskabe bekræfter, at de senere års IT-skandaler i Skat,
politiet, forsvaret og Region Hovedstaden (Sundhedsplatformen) ikke er
en tilfældighed: Vi danske henter nødigt velfungerende løsninger i
nabolaget, men opfinder hellere selv med stort besvær og store udgifter
den dybe tallerken – med hul i bunden. Og nu altså også køleskabe uden
døre i vejkanten. Uden røntgen-syn
05-04-2017: Ingen
trafikforsker har endnu hævdet, at alle fartgale bilister har
røntgensyn og derfor kan se forskel på en stærekasse med
fotografiapparat og én uden.
Trafikforsker
Harry Lahrmann havde en dårlig dag forleden, hvor Trafikministeriet
meddelte, at man vil erstatte 20 af 100 fotovogne med 20 faste
stærekasser. ”Forskning har klart vist, at så snart man har passeret
stærekassen, så sætter man hastigheden op igen,” gentog Lahrmann dagen
lang på TV. Trafigalt
21-02-2017:
Danskerne er nødt til at leve med øgede antal trafikdrab, mens politiet
heroisk forsøger at løse den umulige opgave, det er at opdrage os til
at køre artigt overalt, hvor der sjældent sker uheld.
I 2016 slog dansk politis fartkontrol med ATK-vogne alle rekorder. Både med hensyn til antallet og værdien af de udskrevne bøder. Samtidig øgedes antallet af trafikdræbte med 17-18 pct. Nogle foreslår nu, at vores politi ændrer metode og med stærekasser og advarsler målrettet går efter at få nedsat farten på de farlige pletter på landkortet, hvor man ved, at trafikdrabene sker. Men det ser dansk politi som en pseudo-løsning, for så fortsætter bilisterne jo bare med at køre vildt alle andre steder. Danskerne er altså nødt til at leve med øgede antal trafikdrab, mens politiet heroisk forsøger at løse den umulige opgave, det er at opdrage os til at køre artigt overalt, hvor der sjældent sker uheld. Vi må forsøge at trøste os med,
at den heroiske, forgæves indsats fortsat vil give mange gode gysser i
politiets kasse. Win-win-win
16-02-2016: Enhver
nogenlunde fornuftig tænkende person kan forstå, at en ubemandet
stærekasse med advarselsskilt slet ikke kan hamle op med politiets
alternative win-win-win-løsning.
Politiets fotovogne har i 2015
på 900 meter af P.Knudsens Gade i København blitzet 14.548 fartsyndere.
Mange vil synes, at det ville
være mere smart at opsætte en ubemandet stærekasse og et advarselsskilt
”Fartkontrol!” på strækningen. Men det er det ikke, tværtimod. Københavns Politi forklarer til
Metroxpress, at den intensive overvågning med bemandede fotovogne af
denne strækning har været nødvendig, fordi mandskabet skulle omskoles,
og her er strækningen ideel: Der er altid rigeligt at knipse, og den
ligger tæt på, hvor politiet selv holder til, så der let kan gives
support, hvis der opstår problemer. Hertil kommer, at det har givet
en indtægt på 22,6 millioner. Enhver nogenlunde fornuftig tænkende person kan forstå, at en ubemandet stærekasse med advarselsskilt slet ikke kan hamle op med denne win-win-win-løsning, som både giver politiet ideelle træningsfaciliteter, staten millionindtægter og bilister ideelle muligheder for fortsat at drøne intetanende afsted. Resultatorienteret
politi
26-08-2013:
Trafikforseelser – i grel kontrast til hashbekæmpelse og
indbrudsefterforskning – giver meningsfulde indtægter, som ovenikøbet
kan styres meget præcist, fordi man altid kan sende sine mobile enheder
ud, lige netop dér, hvor det giver pote.
Rigspolitichef Jens Henrik Højbjerg forsvarer i Berlingske fredag politiets resultatkontrakter. I Københavns Politis resultatkontrakt står der f.eks, at der skal være rejst mindst 34.400 sigtelser for brud på færdselsloven, og på landsplan skal politiet som minimum udskrive 182.000 færdselsbøder i løbet af et år. ”Nogle gange kan det give mindst lige så megen mening at udskrive bøder til folk uden cykellygter som at bekæmpe det illegale hashmarked,” fremhæver rigspolitichefen. Ja, det kan Groft sagt godt se. For hvis man hen mod årets udgang mangler at udskrive trafikbøder for at nå resultatkontraktens mål, så må alle de, der arbejder med narko eller indbrud, jo ud med bødeblokkene for at give kontrakten mening. Hertil kommer, at trafikforseelser – i grel kontrast til hashbekæmpelse og indbrudsefterforskning – giver meningsfulde indtægter, som ovenikøbet kan styres meget præcist, fordi man altid kan sende sine mobile enheder ud, lige netop dér, hvor det giver pote. Fordi man jo netop ikke har sat faste ”stærekasser” op, fordi det med sikkerhed ville få folk til at sænke hastigheden. Logikgrænsen
overskredet
27-08-2012:
Politiets anonyme varebiler til fartkontrol passer ind i den danske
tradition for at opfinde den dybe tallerken
Man ved nøjagtigt, hvor på vejnettet ulykkerne sker. Derfor er det ganske nemt at opsætte ”stærekasser” netop de steder, således at vi overholder hastighedsgrænserne lige netop dér, så færre dræbes og kvæstes. Men Danmark er landet, som helst undgår at importere enkle, velprøvede, effektive og billige løsninger fra udlandet, hvis der findes indviklede, uafprøvede, usikre og dyre løsninger, som vi kan opfinde forfra. Derfor plages landet af forsinkede IC4-tog, politiets skrottede it-system POLSAG, DSB’s dysfunktionelle rejsekort og molboagtige indkøb af militært isenkram. Det er helt i overensstemmelse med denne danske tradition for idiotisk innovation for offentlige midler, at politiet nu fravælger det ganske simple og målrettede middel ”stærekasserne” til fordel for et omkostningskrævende system af anonyme varevogne bemandet med særligt trænede betjente. Og at argumentet mod ”stærekasserne” er, at folk jo bare sætter farten op igen, så snart de har passeret. Derfor satses der på et dyrt system med anonyme varebiler, som folk slet ikke ænser, før ulykken er sket og bøden faldet. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klaus
Kjøller, © klaus@kjoeller.dk
|
|