Først lagt op 20-06-2019,,senest opdateret 20-06-2019 14:23:36 Jeg, Ivanoff. Verdens herskende
kunstige intelligens Spørg ikke, om KI overtager magten. Spørg, hvordan det kommer til at foregå. [Erindringskommentar] |
|
|||||
|
De
fleste science fiction-romaner og -film udspringer vistnok af
forfatterens eller manusforfatterens fascination af fremtiden. Således
ikke Algoritmen som åd sin skaber. Den
blev en fremtidsroman af praktiske grunde. Men det var ingen nødløsning, som blev gennemført under stor modstand. Jeg holder meget af science fiction. Bøger om fremtidige samfundsforhold som f.eks. Orwells roman 1984, som udkom i 1949. Og film, som udfolder de fortællinger, der ligger i at fantasere om fremtidens maskiner og universet, f.eks. Star Wars-filmene, herunder fremtidens medieforhold, som i Steven Spielbergs Ready Player One. Og jeg vil da også i al beskedenhed nævne, at min lidenskab for fremtiden allerede i 2016 førte til udgivelsen af romanen 2022 – som i øvrigt stort set blev skrevet i 1999. Når
fremtiden viste sig at blive nødvendig for Algoritmen
som åd sin skaber, så skyldtes det, at historien skulle rumme
tre elementer. Tre ting, som jeg holdt af, og som jeg derfor ikke bare
kunne skrotte. 1) En tekst fra min ungdom. 2) Menneskets evige kamp for
at give livet mening. 3) Stadigt mere automatiserede systemers tendens
til at gøre mennesket overflødigt. Første
ingrediens var en stærkt syret fortælling, som jeg havde skrevet
1968-69. Den hed En forgæves fortælling om
sonst. Arten af dette produkt fremgår klart af en
konsulentudtalelse fra Gyldendal (dateret 16-12-1969), hvor der bl.a.
står:
Konsulentudtalelser
kan ramme en ung ambitiøs forfatter hårdt. Det er velkendt. Men det
sker vist sjældent, at en konsulentudtalelse trænger så dybt ind i en
spæd, følsom forfattersjæl, at han som garvet skriverkarl efter et utal
af bøger, heraf en del skønlitteratur, følger den op med et værk, som
overgår konsulentudtalelsens værste forestillinger. Og i 1969 var
computerproduceret skønlitteratur ikke engang så langt fremme i alles
bevidstheder, at det var nærliggende science fiction-emne. Billedet med
den rødglødende, mangelfuldt kodede computer var derfor ikke science
fiction, men bare en pulveriserende metafor for det mest groteske, en
dampdreven konsulent i 1969 kunne forestille sig inden for sproglig
radbrækning. Nu
har jeg nok altid været en praktisk natur, som hader spildt arbejde.
Derfor så jeg nødig Den forgæves fortælling
gå tabt. Og da jeg efter nogle årtier indså, at konsulenten irriterende
nok havde ret i sin dom, så måtte teksten reddes ved at lave en
fortælling om en kunstig intelligent computer, som skrev den. Og som
gjorde det i hård kamp med omgivelserne. Og
da jeg har arbejdet i flere årtier på Københavns Universitet som lektor
i dansk sprog og kommunikation, så gav computerens miljø sig selv. I
flere andre skønlitterære bøger har jeg fortalt historier om, hvordan
især universitetslektorer og lignende mod hårde odds forsøger at give
deres liv mening og redde verden: Krimierne: Kong
Klaks sten (1998, 2004), Breaking
Bullshit (2017) og Arbejde i
fremdrift (foreløbig titel, udkommer 2019).
Og de politiske satirer Dronningens hund
(1999), Lingos lov (2005), Den åndelige akse (2007). Hovedpersonen
i Algoritmen som åd sin skaber,
lektor Herman Melasse, går i gang med et kunstigt intelligent projekt,
som skal få en algoritme til at sætte sætninger sammen på en måde, så
der 1)
fremkommer
en ny, aldrig før set tekst, og 2)
af
så høj litterær værdi som muligt 3)
som
vil passe optimalt til næste bogsæson, hvis teksten da ikke direkte er
eviggyldig. Teksterne skrives ikke fra scratch. Metoden er at putte flere eksisterende tekster af forskellige velsælgende og velskrivende danske forfattere ind i maskinen og så lade maskinen mikse dem til en ny, original tekst. Det er en metode som Melasse sammen med to kolleger i mange år har haft stor succes med inden for et helt andet område: Dronningens nytårstaler. Her har algoritmen Algot i hemmelighed produceret talemanuskripterne i flere år, end de fleste forestiller sig. Efter særlig mundtlig, fortrolig aftale med Statsministeriet. Melasse
kaster sig ind i arbejdet med at udvikle Algot til Algot version 2, så
man i stedet for gamle nytårstaler, fylder ældre skønlitteratur ind og
får spritny litteratur ud. Han kender fra nytårstalerne algoritmens
overvældende evne til at forny gammelt bullshit. Og selv om det nu ikke
handler om bullshit, men litteratur, så handler det stadig om at skabe
nyt ud fra gammelt og velprøvet. For algoritmen er det hip som hap. Da
projektet er kommet godt i gang og har produceret en række korte,
lovende tekster, kontakter Melasse Gyldendal med henblik på udgivelse.
Svaret kommer forbløffende hurtigt. Forlaget finder projektet originalt
og lovende, men kræver algoritmens accept af, at de bruger dens
ophavsretsligt beskyttede tekster, inden de kan gå ind i projektet og
eventuelt udgive en formidlende bog om det. Men
hvordan får man en algoritme, som kan lave tekster om fiktive forhold,
til at besvare et simpelt spørgsmål om virkeligheden? Melasse ser ingen
anden vej frem end at skrive en hudløst ærlig fortælling om projektet
og sine tanker og drivkræfter, oploade den, parre den med en
hensigtsmæssig tekst og så lade Algot fortsætte fortællingen. Det vil
tvinge maskinen til i sin fortælling om sit projekt, og sit forhold til
Melasse også at svare på, om den vil lade forlaget udgive dens tekster. Dette
forklarer samtidig, at Melasses jeg-fortælling om sit projekt mange
steder kan forekomme undergravende for projektet. Han er nødt til så
vidt muligt at lægge alt frem, for at maskinens svar på forlagets
ophavsretsspørgsmål kommer til at hvile på virkeligheden og ikke på et
råddent input af selvpromoverende idyllisering om en superforskers
drømmeprojekt. Denne
ændring af inputtet til at være Melasses meta-tekst om forskeren og
maskinen får store konsekvenser. Maskinen gør kvantespring i sin
indlæring. Personalet har mere end svært ved at følge med. De mister
kontrol over den tekstparringsproces, som hidtil har styret
produktionen af nye tekster:
Men
Melasse forhindrer i sidste øjeblik, at hun gør en ende på den
rædselsfulde tekst ved at slukke for strømmen. Han har endnu ikke
opgivet, at der kan komme noget revolutionerende ud af projektets
tilsyneladende kaos. Og
det gør der også: Algoritmen lærer af alt omkring den og kommunikerer
snart efter med personalet, som om den var et væsen på linje med dem.
Og den lærer stadig mere gennem sin mere og mere kompetente
kommunikation:
Stille og roligt tager Algot 2 mere og mere magt fra personalet. Og efterhånden sker det mere aggressivt. Således kommer Karen på et tidspunkt tilbage til kontoret efter sin glemte iPhone, og bliver mødt med skuespilleren Richard Burtons stemme:
Ud
over Melasse og den ivrigt tweetende Karen, som i øvrigt er med i et
internationalt projekt Sex Talks, rummer historien bl.a. disse vigtige
personer: Max
Kuller, forlægger, forfatter til populære håndbøger og tidligere
kollega til Melasse. Annabelle,
Max Kullers kone og hendes to veninder i en lukket, privat
Facebook-gruppe. Simon
Foxtrot, litteraturprofessor og toneangivende anmelder i dagspressen. Alice,
Melasses kriseterapeut, bevilget på grund af sammenbrud efter afvist
disputats Finn
Hansen, danskstuderende, praktikant på Kullers forlag, Karens tidligere
kæreste. Hvordan
historien ender ude i virkeligheden, ved ingen. Men jeg har naturligvis
i bogen været nødt til at skrive en slutning. Som i øvrigt fremgår
allerede af forsiden, som oplyser, at bogen er ”trykt af frivillige i
Frilandsmuseets Håndtrykkeri.” Samtidig med at Algot 2 på verdens store
etablerede forlag udsender en selvbiografi med samme titel, som pryder
denne tekst. Læs Hawking:
Evakuér Jorden!, Kølletæppebank
|
|
||||
|
Teksten
ovenfor er – med en enkelt justering – trykt i Novum nr. 133, juni
2019. |
|
||||
|
|
|||||
|
Klaus Kjøller, © klaus@kjoeller.dk |
|