Et fremragende arbejdsredskab for både politikere, Iobbyister, spindoktorer og chefer og for de vælgere og medarbejdere, der gerne vil vide, hvad de kan blive udsat for, og som har lyst til at tage del i spillet om magten.

Lisbeth Knudsen, Berlingske Tidendde

 

Bogen anbefales med den varmeste kynisme.

Jakob Levinsen, Jyllands-Posten, 5 stjerner

 

 En fræk og rap bog er det, ikke anbefalelsesværdig for svage, uanstændige sjæle, men nyttig for andre som vaccination mod tidens lumpenhed.

Johannes Værge, Weekendavisen

Og så opfordrer han ellers til, at man gør hans bog til pensum i 9. klasse. Fulgte Undervisningsministeren hans råd, ville velfærdsstaten bryde sammen. (Anna Libak, Weekendavisen).

 

Kjøllers ligefremme skrivestil og opfindsomme eksempler får én til at briste i latter flere gange. Man bliver efter læsningen af bogen også bedre i stand til at forstå, hvad der foregår i det politiske liv, i organisationerne, i virksomhederne og i alle andre fora. (Erhvervsbladet).

 

Hans argumentation og eksempler er (desværre!) ret overbevisende. (John Chr. Jørgensen, Ekstra Bladet)

Selvhjælpsbog, hvor du i teori og letforståelig praksis lærer at bruge "magtens enkle teknikker". For alle der ønsker at blive klogere på, hvad magt er for en størrelse.

Forfriskende direkte bog om magt, der kan få alle til at reflektere over sin egen rolle i spillet om magten.

Bibliotekerne, lektørudtalelse

2023, paperback, 2. rev. udg. 17. oplag

2004, 2007, paperback, 2016- , print on demand

2015- , print on demand

 

 

 

 

 

Først lagt op 19-01-2023; senest opdateret 19-01-2023 16:06:14

 

. Foto: Fra New York Post

 

 

Chatrobot sover aldrig

Ligesom E.T. kom til Jorden som robotpraktikant i Spielbergs film, således vil vi snart opleve ChatGPT i praktik på universitetet. Den dag vil ikke kun opgaver fyldt med litteraturresuméer være skrotfærdige. Så bliver også alle studenter en unødvendig omvej.

 

 

 

 

Flere og flere undervisere på universiteter oplever for tiden, at særligt opsigtsvækkende gode opgavelsesbesvarelser viser sig at være skrevet af kunstigt intelligente computere som er frit tilgængelige på nettet. Fx er der en der hedder ChatGPT, som bl.a. også kan dansk. Og da undervisere normalt er en eller flere generationer ældre end deres naturligt fra barnsben digitalt opfostrede elever, så har det været en brat opvågnen for mange opgaverettere.

Lad os se det i øjnene: Den klassiske, akademiske opgave i form af et abstrakt essay skrevet af en homo sapiens er død. Dræbt af ChatGPT. Denne erkendelse vil i de kommende måneder og år (årtier?) brede sig på alverdens skoler og universiteter.

Det gælder opgaver med titler som

·        Af ord er I kommet, til ord skal I blive. Et indblik i Nietzsches og Derridas sprogfilosofier.

·        Orm og Tyr. Martin A. Hansen som historiker.

·        En gennemgang af de vekslende kvindebilleder i Suzanne Brøggers forfatterskab.

I løsning af sådanne referat- og analyseopgaver kan intet menneske måle sig med ChatGPT og lignende væsner. Men i betragtning af at netop denne opgavetype er uddannesessystemernes indarbejdede traditionelle måde at kontrollere indlæringen på, er det alvorligt nok.

Tilbage til menneskene er især produktopgaverne, som nok – indtil videre – vil være for komplekse og for praktiktunge for ChatGPT.

De har titler som

·        Analyse af kommunikation og tekstarbejde omkring et managementkursus i ledelse og sikkerhed.

·        Kunsten at skrive et godt håndbogskapitel om layout og typografi for informationsmedarbejdere.

·        En kommunikationsrådgiver mister sin uskyld. Rapport over et praktikforløb i Folkeoplysningssekretariatet.

Men chatrobotterne stopper aldrig. De lærer hver dag – og nat, når vi mennesker sover. Så selv om menneskelige lærere og censorer med tiden lærer at bedømme eleverne uden hjælp fra referat- og analyseopgaver, så kan robotterne i mellemtiden have lært at gå i praktik.

Ligesom E.T. kom til Jorden som praktikant i Spielbergs film, således kan vi snart opleve ChatGPT i praktik på universitetet. Den dag vil ikke kun opgaver fyldt med litteraturresuméer være skrotfærdige. Så bliver også alle studenterne en unødvendig omvej.

[Opgaveeksemplerne er hentet i Skriv bedre opgaver – i folkeskolen, på gymnasiet, på universitetet. 2. rev. udg.]

 

 

 

Læs

 

Læs

 

Læs

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klaus Kjøller, © klaus@kjoeller.dk