Først lagt op 07-02-2023,,senest opdateret 07-02-2023 17:58:31

 

 

Kan affaldssortering kobles meningsfuldt med poesi? Med rubrikken ”Poetisk” gør Kjoeller.dk forsøget

 

 

Privatfoto. De tre bøtter til højre har ikke låst låget og gør det derfor muligt, at gamle kan stikke hovedet op og tale, når man passerer

Foto: fra Los Angeles Times. Scene fra Samuel Becketts Slutspil.

 

 

Slutspil

 

Skraldebøtternes tid. 192 ord.

 

Noget kunst præger én så dybt at man har det med sig overalt. Således har jeg Samuel Becketts skuespil Endgame (Slutspil) med mig, når jeg dagligt går motionstur ud ad landevejen for at udskyde min krops forfald og derved forlænge mit livs slutspil.

   Dog er det ikke hele skuespillet, jeg har med mig. Men hen mod slutningen af forestillingen husker jeg, at to gamle stikker hovederne op af to skraldebøtter på scenen. De siger sandheder, inden de igen får låg på.

    Affaldssorteringen her til lands har fået skraldebøtter udbredt overalt. Selv isolerede huse på landet har parader af bøtter.

   Becketts stykke får mig til at forvente, at et par gamle som har levet et langt liv i huset bag skraldebøttebatteriet og gjort deres erfaringer derinde, slår låget op og begynder at sige sandheder om livet, døden og hvad der ellers presser sig på.

   Men det sker ikke. Uoplyst fortsætter jeg vandringen mod det uvisse. Naturligvis. Regler skal følges. Det ville stride mod alle regler for sortering af affaldet, hvis to gamle stak hovederne op og talte.

   Desuden bærer ingen bøtter betegnelsen ”Gamle”. Der står i stedet ”Metal”, ”Plastik”, ”Glas”, ”Pap” og ”Restaffald”.

 

 

 

Læs

 

 

 

 

 

 

Læs

 

 

 

Læs

 

 

 

 

 

© klaus@kjoeller.dk

 

 

 

 

 

 

Boris