Først lagt op 10-04-2024,,senest opdateret 10-04-2024 21:40:06

 

 

 

Netop fordi de aldrig improviserede, mens de tournede verden rundt som dødelige mennesker, så kan de nu i en særlig koncertbygning i London opleves som kunstskabte væsner, der optræder til evig tid med deres velkendte numre, mens resten af verden improviserer ud i det ukendte

Foto: YouTube

 

ABBA er evig

 

Hvorfor ”Waterloo” hedder ”Waterloo” aner jeg ikke. Den kunne for mig ligeså godt hedde ”Barbecue”.

 

ABBA’s 50 års-jubilæum blev fejret i svensk og dansk TV i weekenden. Fuldt fortjent.

Jeg har fulgt bandet på afstand igennem vistnok alle dets produktive år. Det fascinerende ved dem er – big surprise -- deres gode melodier og deres professionalisme – både i deres optræden på scenen og i deres administration af de talenter de fire havde/ har.

Pop, javel. Men uden deres solide team-ånd og – vistnok især – de to mænds gode sans for at få de fires talenter omsat i indbringende praksis, var ABBA aldrig blevet den globale succes.

På scenen har det altid været de to kvinder som har imponeret mig. De leverer varen overbevisende. Begge er ambitiøse sangere og deres optræden på scenen er en nydelse.

Men jeg har aldrig forstået bandets engelske pop-tekster. Ikke et klap! Bortset fra visse af deres numres titler, fx ”Dancing Queen”. Men hvorfor ”Waterloo” hedder ”Waterloo” aner jeg ikke. Den kunne for mig ligeså godt hedde ”Barbecue”.

Så artige, at det gør ondt

Men deres svenske baggrund er alligevel vigtig: Jeg har aldrig mistænkt ABBA-bandet for at være spor dopet. Deres svenske skærgårdsbaggrund og historien om, hvordan de to ABBA-ægtepar holdt ferie på samme skærgårds-ø i hver sin træ-sommerhytte, samtidig med at de passede deres børn og arbejdede på deres musik, gør enhver doping-tanke umulig.

De er så artige, at det gør ondt. De kan godt vride sig lidt frækt, når de optræder, men ikke uden det virker indøvet i forvejen. Aldrig slipper bare en enkelt af dem sig selv løs i noget vildt. Fx en solo med improviserede elementer, hvor tilskuere kan frygte at de går over anstændighedens grænse.

Bandet er et studium i disciplinerede lidenskaber i form af ørehængere som er så vellykkede at de kan koste en del af nattesøvnen, hvis man vågner.

Og netop fordi de aldrig improviserede, mens de rejste verden rundt som dødelige mennesker, så kan de nu i en særlig koncertbygning i London opleves som kunstskabte væsner, der optræder til evig tid med deres velkendte numre, mens resten af verden improviserer ud i det ukendte.

 

 

© klaus@kjoeller.dk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© klaus@kjoeller.dk

 

 

 

 

 

 

Boris