Kjoeller.dk -> kommentar "jeg taler om
mad… "(12/5 01) "Jeg
taler om mad, for det er noget, der optager folk" Danmarks
skyggedronning runder 60 d. 19/5 01. Kommentar Ritt
Bjerregaard interviewes i Berlingske Tidende fredag d. 11/ 5 af Jakob
Kvist i anledning af at hun snart runder de 60. Hun siger bl.a.: "Før
jeg tog til Bruxelles, var det alligevel stadigvæk sådan, at TV
spillede en ret dominerende rolle, fordi det var begrænset, hvor mange
kanaler, der var. Men i dag er der ikke nogen fælles referenceramme
overhovedet i forhold til, hvad der foregår i TV. Det er helt
tilfældigt, om folk har set det ene eller det andet, men samtidig er
TV-mediet stærkt på en række områder. […] Som politiker kan man så gå
ind på sit område og se, hvor der er ting, der samler. Der er så meget
i verden, der spreder, men hvor er der så noget, der samler?[…] Hvordan
har atomiseringen påvirket den overordnede politiske debat? Det
bliver vel meget et spørgsmål om personers udtryksmåde, for der virker
billedmediet jo stærkt. Men det kan man så gøre mere eller mindre for
at komme ned under. Det er derfor, jeg taler om mad, for det er noget,
der optager folk. De kender det også fra konfirmationer og bryllupper,
det vil de gerne snakke om. […]" Hånden
på zapperen: Frank Jensen eller Madonna? Det
er rigtigt at den tid hvor vi alle sammen sad og så DRTV hver aften,
fordi der ikke var andet, er forbi. Så man kan godt sige at hver dags
politiske historie ikke mere skrives af ét medium. Men den skrives
selvfølgelig stadig, bare af flere medier. Og der er en meget
forudsigelig sammenhæng mellem medierne som gør det ret let for Ritt
Bjerregaard, spindoktorer og pressen selv at have en helt klar
fornemmelse af hvad der foregår. De klart kvantitativt dominerende
nyhedsmedier i landet er TV2 Nyhederne og TV-Avisen. De er lette at
overvåge, dels fordi de jo sendes forskudt for hinanden, dels fordi
deres indhold er stort set ens. Også den trykte presse er til at overse
for Ritt og andre: Hun behøver nu ikke mere læse Aktuelt, men kan nøjes
med de 3 store morgenaviser: Berlingske Tidende, Jyllands-Posten og
Politiken. Hertil formiddagsbladene Ekstra Bladet og B.T. Eventuelt kan
hun også følge med i Information og måske lokalaviserne i Roskilde hvor
hun jo nu er opstillet. Langt det meste som
hun ser i TVs nyhedsudsendelser, er hentet i den skrevne presse, nemlig
92%. Man kan sige at TVs mest iøjnefaldende daglige nyhedsfunktion
ligger i at finde illustrationer og lave interview ud fra
nyhedsredaktionens avislæsning. Derfor er detroniseringen af DRTV til
at være ét medium blandt mange ikke noget overvågningsproblem som det
er værd at bruge mange ord på. Problemet er snarere at seerne har fået
langt flere muligheder for at undgå at se på politikerne og vælge
underholdning, sport og krimier i stedet. Her
er det vigtigt som Ritt siger, at en politiker er i stand til at samle
befolkningen. Det
er ikke kun dronningen der kan samle den danske befolkning Få
politikerne har vel som Ritt Bjerregaard forstået at samle nationen om
sin person igennem snart 30 år. Hendes metode er provokationen,
oprøret, men altid med en saglig officiel begrundelse. For at en
politiker eller en anden officiel person skal stå markant frem fra den
grå mængde, skal der være noget pirrende i figuren: én eller anden form
for modsigelse som vækker seeren til identifikation og deltagelse i
gættekonkurrencen: Fup eller fakta? Gæt eller grimasser? Ingen
seer tager en politikers officielle udtalelser for gode varer. Det er
en banal sandhed som de færreste politikere har taget konsekvensen af.
Selvfølgelig skal man blive ved med at tale som om det man siger har
den pålydende værdi (mindst). Men det afgørende er at styre hvordan
seeren tolker ens sande ærinde bag det man siger og dermed det
virkelige indhold af det man siger. Det handler om at vække og pleje
seerens fantasi og meddigtende evne. Ritts
fascination som offentlig figur ligger i et par pirrende modsigelser
som ville gøre hende til en god figur i en folkelig tv-føljeton: 1.
Arbejderkomtessen:
Hendes kølige, elegante og let arrogante facade parret med hendes
velkendte arbejderklassebaggrund. 2.
Karrieremonstret:
Hendes ekstreme karriereorientering og ambition, bl.a. officielt
erklæret fravalg af personlig børneavl, parret med at hun er kvinde. 3.
Den
paladsrevolutionære: Hendes mod til at tale the Establishment imod
parret med at hun selv er en del af det, bl.a. som fremtrædende
socialdemokratisk politiker og EU-kommissær. Hver
gang Ritt viser sig på skærmen, er disse tre modsigelser aktive og gør
seeren nysgerrig: Føjes der nye aspekter til figuren? Hertil kommer jo
at vi ved at hun tør skabe spillet og gå selv med en fræk dribling. Og
vi vil opleve det når hun gør det, ja kræver at hun
gør det, så vi kan få lejlighed til at hade eller elske hende. Så
tal bare om økologiske gulerødder, fiskekvoter og sidste salgsdato. Vi
skal nok lytte. Men kun fordi vi imens sidder og digter med på
historien om arbejderkomtessen, karrieremonstret og den
paladsrevolutionære. Det er sådan Ritt Bjerregaard samler den danske
offentlighed. Ritt
Bjerregaard er en af landets mest professionelle politikere --
hårdtarbejdende, alsidig og ambitiøs. Hun danner par med én af landets
skarpeste politisk-analytiske hjerner: Søren Mørch. Hendes styrke er
ikke visioner og originale analyser, men pragmatik og politisk instinkt
-- og netværksarbejde. Hun er vel den danske politiker der mest
systematisk arbejder med at opbygge netværk i forskellige miljøer. I
øvrigt gør Søren Mørch tydeligt opmærksom på -- i bogen 24
statsministre fra efteråret 2000 -- at Danmark endnu ikke har
haft en kvindelig statsminister. Men hvis Nyrup taber næste valg, vil
meget kunne ske. Så vil Søren også kunne føje det længe ventede kapitel
25: Nyrup ind i næste udgave af sin bog. Det bliver en hård
valgkamp med mange dagsordener -- åbenlyse og skjulte. Politik når det
er bedst. klaus@kjoeller.dk 12/5 01 |