Konkurrencen
har fået dagligvarebutikken SuperMax til at ansætte en filosof, som
skal vejlede kunderne.
-- Med de
mange valgmuligheder, en velassorteret butik rummer, bliver stadig
flere kunder handlingslammet og tilbringer lang tid, f.eks. foran
køledisken, mens de overvejer valget mellem hakket oksekød eller hakket
kalv og flæsk, udtaler butiksleder Finn Fund.
Vi fandt
filosoffen, mag.art. Luffe Brian Nielson, ved osten. Her hjalp han
invalidepensionist Inger Mogensen med at træffe et valg mellem Danbo
mellemlagret med eller uden kommen.
-- Jeg
ved ikke, om kunderne vælger anderledes, end de ellers ville, forklarer
Luffe Nielson. -- Men de træffer et langt mere kvalificeret valg.
Inger
Mogensen nikker bekræftende og spørger, hvorfor man nu igen har flyttet
kattemaden. Nede i hendes kurv ligger mange stykker ost.
-- Skal der være osteparty? spørger vi.
-- Nej,
forklarer Luffe Nielson. -- Men der kan være situationer her i livet,
hvor det kan betale sig at vælge både og
i stedet for enten eller, som Søren
Kierkegaard understreger flere steder.
-- Aha, altså en snedig måde at få fyldt kundernes
kurve på?
--
Bestemt ikke. Det væsentlige er, at kunderne virkeliggør sig selv
gennem deres indkøb. Butikken er deres liv, varerne deres muligheder og
kassen symboliserer døden.
Inger
Mogensen begynder at lægge oste tilbage i køledisken.
-- Er det svært at vende tilbage til det praktiske
liv efter så mange års teoretiske studier? spørger
vi filosoffen.
-- Nej,
jeg har fundet det ganske let. Det sværeste har været at forklare
kunderne forskellen mellem den ældre og den yngre Wittgenstein, slutter
Luffe Nielson og skynder sig efter kunden i retning af kattemaden.
|