Først lagt op 16-12-2023

Senest opdateret 16-12-2023 21:43

 

 

 

 

 

Bør julen afvikles?

 

Foredrag holdt i Danmarks Præsteforening

 

Højdepunkter fra foredraget

 

Dette æsel, som vi alle skylder så meget, har i 1800 år haft sit eget apokryffe evangelium, som nu er fundet. Dette trofaste, beskedne lastdyr som levede sit helt upåfaldende liv i Jerusalem. Denne anonyme skabning som kun i sit grå og forsvindende liv stak mulen frem dengang hvor Jesusbarnet blev lagt i dens krybbe, dens lille, beskedne krybbe, hvor den havde samlet lidt strå og enkelte kerner, som de andre æsler hele tiden forsøgte at stjæle og æde.

*

Galejslaven indsamlede penge til taleundervisning af æslet, men intet hjalp. Profeter og disciple omkring det måtte bare tolke på dets lejlighedsvise skryden.

Det gav anledning til alvorlige fejder mellem de lærde.

*

Børnenes rædsel over pludselig at se forældrene vandre syngende omkring et afhugget træ i stuen, som er behængt med bemalede papstykker og billige lyskæder fra Kina.

 

 

Højtider angribes ofte. Ingen jul, påske eller sejr for fodboldlandsholdet uden at der stikkes med knive.

Når vi mødes og slapper af under alkoholiske former, synes vi også altid at vi skal skære hinandens bylder af.

Tag det ikke ilde op. Overlad det til oprydningspatruljerne.

Det sker med de bedste intentioner og under fuld bedøvelse.

Jo mere bedøvelse, jo gladere bliver de horder af kunstnere som kan komme på Carlsberg-støtten.

Men det kræver en anatomisk indsigt som de færreste har. Mange går ganske vist på aftenskole i dag, men også folk helt uden forudsætninger fører brødkniv – ofte med stor ynde og overraskende udfald. Og hvem af os kunne ønske os det anderledes? Vi elsker jo vores frihed.

Spørgsmålet er naturligvis hvor grænsen for friheden går.

Mange har søgt den, få har fundet den, endnu færre aner hvordan den ser ud.

Mange har fået hugget lemmer af mens de søgte i blinde.

Andre har simpelt hen trukket en linje i ørkensandet og sagt:

— Her.

Og så har de hugget dem ned der havde stukket en tå, en hæl, eller andre fremadstrittende gevækster frem.

På denne måde har de fundet en livgivende mission og således kunnet leve med usædvanlig stor selvtilfredsstillelse i deres i øvrigt helt meningsløse sandkasse.

Disse betragtninger fylder mig med en så stor ærbødighed for den menneskelige forstands formåen at jeg føler jeg mangler ord. Tænk at være udstyret med et organ som sætter en i stand til at tænke sig frem til udløsningen af eksistensens mest inderlige gåder.

Takket være hjernemassen går det forrygende derudaf i et overdådigt intellektuelt splatterorgie – når bare vi vil.

Lad os stå sammen! Lad os slutte vores hjerner sammen! Jeg beder jer!

Med sammenlagte hjerner kan intet spørgsmål vide sig sikret mod svar. Og intet svar er for håbløst til ikke at nære illusioner om nye spørgsmål. Intet indfald leder os af sporet, for sporet lægger vi dér hvor indfaldene falder. Genialt! Og de falder ikke kun ind, men også ud.

Og ikke mindst, men sidst: Vi falder sammen, når vi står sammen. Større kan det ikke blive.

Jeg holder nu en sjælden pause hvor enhver kan tænke sit og derved nyde sin egen tankes personlige afmagt.

Tak!

Nej, tak ikke mig. Tak jer selv.

Jeg er kun et tilfældigt medium i vores fælles, åndelige proces.

Det er når jeg ser jeres åbne eller lukkede øjne, jeres sænkede kæber, sitrende næsebor og skummende flanker at jeg bliver inspireret til disse tanker, disse syner, disse godbidder som vi alle fodrer hinanden med, med mig som mellemmad.

Hvor var vi henne uden forstandens fulde brug? Nej, vel. Den har allerede bragt os langt og vil bringe os endnu længere ud.

Bare rolig. Det er næsten en lov. Noget som står skrevet i vor skæbne.

Men lad mig nu vende mig mod julen, dette evigt tilbagevendende tema i vores kulturkreds.

I ville kende mig dårligt hvis I troede at jeg interesserede mig for julen som sådan.

Julen som sådan er uinteressant. Selv sangene. ”Nu er det jul igen, nu er det jul igen”, og så videre. Herregud, det ved vi jo godt. Ellers sang vi jo ikke den tåbelige sang.

Nej, det interessante er julen som princip.

Alle og enhver ved at Jesusbarnet blev født i en stald, omgivet af æsler. Han lagdes i en krybbe.

Det æsel som stod og åd af den krybbe, måtte Josef genne væk. Det sparkede og bed. Det gjorde Josef også, men æslet gjorde det bedst, for Josef måtte opgive.

Han så sig såret om efter det mildeste af de tilstedeværende æsler, og fandt et svagt, sagtmodigt og let skrantende, sart væsen henne i den fjerneste krog.

Det gennede han væk under Marias bønner og barnets gråd. Jesus trænede tidligt stemmen.

Endelig fandt barnet så sin krybbe.

Æslet som ofrede sin gode krybbe, hørte man aldrig noget om i de kendte evangelier.

Men takket være de sidste tekniske landvindinger og en skånselsløs, klassisk filologisk indsats af alle fondsmidler, har man på det seneste fået afdækket dette æsels skæbne.

Dette æsel, som vi alle skylder så meget, har i 1800 år haft sit eget apokryffe evangelium, som nu er fundet. Dette trofaste, beskedne lastdyr som levede sit helt upåfaldende liv i Jerusalem. Denne anonyme skabning som kun i sit grå og forsvindende liv stak mulen frem dengang hvor Jesusbarnet blev lagt i dens krybbe, dens lille, beskedne krybbe, hvor den havde samlet lidt strå og enkelte kerner, som de andre æsler hele tiden forsøgte at stjæle og æde.

Maria var også nødt til at give æslet et slag over den mimrende mule med de spredte sitrende hår: Den kunne jo nappe barnet.

Siden så eller hørte man ikke noget til æslet. Før forleden hvor forskningen fik gravet det frem.

Det mest påfaldende ved det var den stædighed hvormed det modstod alle fristelser om at stå offentligt frem og vidne:

— Ja, det var mig der måtte lægge krybbe til! Det var mig de jog væk.

Efterhånden som Jesus blev en stor mand på egnen, var der forståeligt nok mange af hans konkurrenter der prøvede at lokke for æslet. Men det vedblev med at traske gennem gaderne med vanddunke for en pensioneret romersk galejslave.

En dag faldt det om og døde, til stor fortvivlelse for en forsamlet skare af prædikanter som ikke nåede at fremsætte deres tilbud om at placere det som kirkeligt overhoved for deres forenede discipelskare på flere hundrede frelste mænd og to kvinder.

Deres fortvivlelse gik over i jubel og lykkefølelse da de indså at et dødt æsel var meget bedre som overhoved end et levende.

De lovpriste den beskedne og udramatiske, ja selvudslettende måde det var dødt på. Det døde som det levede.

Nu blev det ikke til noget med denne religion. Efter en blomstring på 30 år døde den ud, helt udkonkurreret af andre, mere glorværdige religioner med mere karismatiske ledere med magiske evner.

Æslet var chanceløst. Alene lyden det udsendte, var håbløs. Desuden manglede det en sjæl.

Det kan vi sagtens se i bagklogskabens spejl. Men hvem kunne have vidst det dengang?

Galejslaven indsamlede penge til taleundervisning af æslet, men intet hjalp. Profeter og disciple omkring det måtte bare tolke på dets lejlighedsvise skryden.

Det gav anledning til alvorlige fejder mellem de lærde.

I dag kan alle sagtens se at netop æslets manglende evne til at tale passede perfekt til den gennemførte ydmyghed som gennemsyrede hele æslets person.

Dette æsel var julens antifigur – udstødt, glemt, misforstået. Sjælløst.

Men først nu ved vi det.

Men det der i dag mangler, for at vi kan komme i forbindelse med julen, er ikke et gammelt, undertrykt æsel, men et grantræ. Selv med de bedste viljer er det umuligt at finde spor af sådanne træer i kendte og ukendte evangelier.

Juletræerne som vi i dag dyrker, har absolut ingen religiøs betydning. De står bare dér i al deres tant og fjas. Uden mening og med.

Og det er jo det der gør julen så vidunderlig: Børnenes rædsel over pludselig at se forældrene vandre syngende omkring et afhugget træ i stuen, som er behængt med bemalede papstykker og billige lyskæder fra Kina.

Gaverne som udveksles.

Det er galskab for millioner. Vi får lukket luften ud, tømt bankkontoen og kan derefter bedre fortsætte som om vi var normale mennesker.

Hvor bragte dette os så hen? Kan I mærke, jeg er ved at miste tråden?

[Stemmer fra salen: — Hvordan kan man miste noget, man aldrig har haft?]

Her må jeg så bare sige, at hver gang jeg finder tråden, går jeg i stå. Som en vild fugl man sætter i bur. Sidder derinde og glor sygt ud, inden den dør og kastes på møddingen.

Ligesom Jesus på korset.

[Stemme fra salen: — Mageløst sludder! Kun mennesket har en sjæl.]

Godt forsøg på at få mig til at fortsætte æselsnakken, men jeg ser nu, at tiden er gået.

Det er jo æslet der varetager såvel vilde som tamme fugles sjæle, og hele dyrerigets kolossale antal dyrearters sjæle. Æslet både redder, balsamerer, lutrer og sørger for alle ikke-menneskelige sjæle. Ud over at sone deres synder. Og så uden at have så meget som et officielt evangelium og en evig sjæl.

Kan dyr da synde? Ja, det ved Gud de kan. Derfor er der mere og mere brug for dette hellige æsel da folk bliver mere og mere vanvittige med deres husdyr.

Enhver der har haft kat, ved det. Den leger med musen, før den æder den. Hvis den overhovedet æder den.

Men det er klart at begge har brug for åndelig støtte, og det giver æslet. Hvor var vi ellers henne?

Men OK: hvis nogen har et spørgsmål om hvad æslet har med juletræet at gøre, så er jeg klar til at svare. Spørg bare løs.

[Ser ud over forsamlingen. Ingen spørger.]

Det bragte os til enden af foredraget – og det er ikke det værste sted at slutte.

Lad ikke bifaldet komme bag på jer. Tag det med oprejst pande og vær klare over at vi allesammen inderst inde klapper af os selv. Juleklapper, som svenskerne siger.

Og ja, selvfølgelig bør julen afvikles. Det er på tide. Når først den er forbi, er det for sent.

 

 

 

 


 

 

© klaus@kjoeller.dk