At forstå

 

Er nået skrumpefasen i mit livs skriveri: Essensen af det væsentligste, jeg har fundet ud af og udtrykt i bøger, artikler og kommentarer.

 

Det skal stå kort og klart. Og så skarpt som muligt. Og være let at finde og hurtigt at læse. Det bliver min sidste opgave. Mit farvel og tak. TEKSTEN i mit liv.

 

At forstå politik uden at forstå sagen

Demokrati i et land, betyder bl.a. at alle borgere har én stemme, når der er valg til landets lovgivende forsamling (folketing/ parlament). Men det store flertal af borgere har ikke stor interesse for politik.

[Citér tal fra Tak fordi du kom]

 

Demokrati som tv-produktion

Uanset hvor svær en vigtig sag er at forstå, så skal den behandles på en måde som er interessant og forståelig for hele befolkningen. Dette er tilsyneladende et rent teknisk krav om kommunikation. Men det trækker en række værdier med. Den skrappe konkurrence om at nå ud til vælgerne, virker tilbage på politikken.

 

Og der er ingen vej udenom. Man kan ikke både tro på at en professor i nationaløkonomi og en kassedame på efterløn har samme stemmevægt ved et Folketingsvalg, og så samtidig mene at professoren er den eneste af de to der i virkeligheden ved hvad der foregår i dansk økonomi og derfor er den eneste af de to der kan bedømme kvaliteten af en finanslov. Når alle – høj og lav,

 

 

 

 

 

 

 

At forstå politik uden at forstå sagen

 

19. december 2024

 

 

 

 

Er nået skrumpefasen i mit livs skriveri: Essensen af det væsentligste, jeg har fundet ud af og udtrykt i bøger, artikler og kommentarer.

 

Det skal stå kort og klart. Og så skarpt som muligt. Og være let at finde og hurtigt at læse. Det bliver min sidste opgave. Mit farvel og tak. TEKSTEN i mit liv.

 

At forstå politik uden at forstå sagen

Demokrati i et land, betyder bl.a. at alle borgere har én stemme, når der er valg til landets lovgivende forsamling (folketing/ parlament). Men det store flertal af borgere har ikke stor interesse for politik.

[Citér tal fra Tak fordi du kom]

 

Demokrati som tv-produktion

Uanset hvor svær en vigtig sag er at forstå, så skal den behandles på en måde som er interessant og forståelig for hele befolkningen. Dette er tilsyneladende et rent teknisk krav om kommunikation. Men det trækker en række værdier med. Den skrappe konkurrence om at nå ud til vælgerne, virker tilbage på politikken.

 

Og der er ingen vej udenom. Man kan ikke både tro på at en professor i nationaløkonomi og en kassedame på efterløn har samme stemmevægt ved et Folketingsvalg, og så samtidig mene at professoren er den eneste af de to der i virkeligheden ved hvad der foregår i dansk økonomi og derfor er den eneste af de to der kan bedømme kvaliteten af en finanslov. Når alle – høj og lav, intellektuelle og praktisk begavede – har én og kun én stemme, så har alles forståelse også samme ret når der skal stemmes. Og da kun en begrænset politisk elite gider og har viden til at fatte det saglige eller substansen, så ligger magten i at gøre det saglige eller substansen interessant og begribeligt ved at fortælle historier om de personer som håndterer sagen eller substansen. Sådan opstår jagten på dyderne som grundlaget for demokratiet.

                     

I relation til en rent saglig ekspertforståelse af substansen så vil denne forståelse gennem medleven i politikernes jagt på dyderne være en indbildt forståelse, en placeboforståelse. Et kort indslag om finanslovsforhandlingerne i en tv-nyhedsudsendelse skaber hos seere som ikke fatter substansen, en fornemmelse af at have forstået substansen. Men det der i virkeligheden er forstået, er at der er nogle velkendte personer der strides om (detaljer i) finansloven. Og det der bedømmes, er hvordan de stridende klarer sig i den strid, dvs. hvordan de scorer på dyderne.

 

Placeboforståelse

Placeboforståelse er altså Lille scenes diagnose af vælgernes forståelse på Store scene. Det er en forståelse som bygger på psykologisk indlevelse i de offentlige figurer som håndterer eller på anden vis indgår i sagen.

                     

Men det er misvisende – for ikke at sige arrogant – at kalde denne forståelse forkert eller falsk fordi man så opstiller elitens forståelsesnormer som dem der gælder alle. Derfor er udtrykket ’placeboforståelse’ også uheldigt, hvis man tolker det parallelt med lægers og andre naturvidenskabeligt uddannede specialisters betegnelse for ”melpiller”: placeboeffekt, placebomedicin, dvs. medicin som patienter kan mærke virkning af, selv om de ikke indeholder noget virksomt, kemisk stof.

 

Spielbergs metode

I stedet for at stemple vælgernes forståelse med den bedrevidende betegnelse ’placeboforståelse’, så kan man med respekt kalde den metode som journalister, politikere og alle andre på Store scene bruger, for ’Spielbergs metode’ – efter den berømte filminstruktør Steven Spielberg som bl.a. er kendt for film som ”E.T.”, ”Nærkontakt af tredje grad”, ”Private Ryan” og Indiana Jones-serien. Når man nyder Indiana Jones’ jagt på diverse arkæologiske skatte, så er det ikke en fordel at være arkæolog. Vistnok nærmest tværtimod. Enkelte arkæologiske kendsgerninger udvælges og bruges – men kun til at give tilskueren indtryk af at det som Indiana Jones og skurken strides om, er ekstremt værdifuldt.

                     

Spielbergs metode er den eneste sikre vej til forståelse i demokratiet. Det er den forståelse som det demokratiske system bør placere højest fordi det er den forståelse som alle borgere kan få. Og som de frivilligt skaffer sig fordi den vækker interesse ved at belønne med underholdning. Men det er samtidig den forståelse som officielt rangerer lavest: som populisme over for seriøs politik og som procesjournalistik over for sagorienteret journalistik.

                     

Og sammenlignet med forståelsen på den Lille scene som udgøres af en partileder og hans eller hendes rådgivere. Eller på den Lille scene som udgøres af et mediums politiske redaktion. Eller på den Lille scene som udgøres af en minister og hans departement, ja så er det selvfølgelig en placeboforståelse. Det er en særlig forståelse som man på de mindre scener er nødt til at indarbejde i sine strategier for at undgå nederlag, konkurs og vælgerflugt.

 

Pointe

GKun en tåbe frygter ikke jagten på dyderne.

 

 

Hoved- og bipersoner

Dansk politik på Store scene kan minde meget om en tv-serie, fordi de samme 10-12 partiledere og ca. 20 ministre optræder i forskellige kulisser, omgivet af forskellige bipersoner. Bipersonerne interviewer politikerne og analyserer og vurderer hvad hovedpersonerne i virkeligheden foretager sig. Bipersonerne er de politiske journalister og redaktører som er ansat ved den pågældende tv-station.

De supplerer sig ofte med eksperter som typisk er

 

  • politiske journalister eller kommentatorer som er ansat ved andre medier
  • tidligere spindoktorer som ofte er selvstændige kommunikationsrådgivere
  • valgforskere eller politiske kommunikationsforskere.

 

Almindelige vælgere kan også optræde, fx i korte interviews af flere om det samme emne (enquéte) eller som ofre for myndigheders forsømmelser.

                     

Af og til skiftes enkelte personer ud i denne politiske tv-føljeton, fx når der er valg, regeringsdannelser eller –ændringer. Til gengæld er der meget lidt udskiftning i interiørerne som i høj grad er den samme store Christiansborgkulisse og de samme tv-studier med de samme journalister.

 

Føljetonens produktion

En ordentlig tv-serie kan kun blive til gennem et vellykket samarbejde mellem forfatter, instruktør, producent, skuespillere og alle de mange andre slags mennesker der er nødvendige. Selvfølgelig kan der godt være flere forfattere til en tv-serie. Fx skrives flere danske komedieserier af flere forfattere. Men de overholder alle et nøje beskrevet koncept.

                     

Instruktøren af en enkelt film i serien er normalt én og kun én. Der er så mange detaljer der skal gå op i en højere enhed for at filmen kan blive god, at det kun undtagelsesvis kan lykkes hvis der er mere end én der bestemmer over fortællingens detaljer. En almindelig tv- eller filmproduktion forudsætter en masse aftaler som overholdes ned til mindste detalje.

                     

Sådan foregår det slet ikke i den politiske føljeton.

 

Føljetonen er et dårligt, men intenst drama

Det er let at se hvad der er galt med føljetonen.

 

·         Den er langstrakt og monoton: Der er døde perioder hvor stort set intet sker, og der er scener hvor samme aktivitet foregår alt for længe, fx en bestemt person der holder tale, eller journalister der venter foran en dør bag hvilken der foregår vigtige forhandlinger.

·         de fleste scener foregår indendørs og består i at personerne taler med hinanden eller eventuelt direkte til vælgerne, fx studieværter og politiske reportere. Dette får den politiske føljeton til at ligne en discount-sæbeopera, altså en tv-serie som er produceret på et meget lille budget. Der er yderst få udendørsscener med action, men mange, lange scener med lange replikker i faste kulisser.

·         Der mangler klare, gennemgående helte og skurke-roller: Der er en tendens til at alle medvirkende tilhører den grå mellemvare. Hovedpersoner som fx ministre og partiledere fremtræder hverken som særlig sympatiske eller usympatiske. Det er derfor svært at holde meget med nogen. Helte- og skurke-roller er svære at skille fra hinanden og skifter hurtigt. Serien spiller på et meget lille følelsesregister.

·         Vigtige scener mangler, selv om de umiddelbart ville være meget interessante at overvære, fx forhandlinger bag lukkede døre om finansloven og skænderier i partiernes interne mødelokaler på Christiansborg. Der mangler også nærbilleder af personerne i vigtige øjeblikke, fx en politiker som i enrum eller på cykeltur i skoven indser at hans karriere er slut, konfrontation mellem en kendt politikers jyske kone og hans hemmelige kæreste i København.

·         Hovedpersoner kan forsvinde pludseligt og tilfældigt, fx fordi de dør, eller fordi de får tilbudt et godt job i det private erhvervsliv. I en fiktiv serie kan man ”skrive en figur ud” så det giver mening i føljetonen at vedkommende forsvinder.

 

Men der er også ting som trækker i en positiv retning. Hovedpersonerne i den politiske føljeton har en betydelig fordel sammenlignet med hovedpersoner i rent fiktive serier:

 

·         Deres skæbne afhænger af hvordan vælgerne synes de klarer sig i føljetonen. Personerne har altså stor tommelkraft (s. 15) i modsætning til fiktive serier hvor tommelkraften er nul. Det giver ofte den politiske føljetons episoder en særlig intensitet. I samme retning trækker

·         den høje grad af improvisation for åbent kamera. Personerne i den politiske føljeton må ofte udtale sig og agere uden at vide hvordan føljetonen udvikler sig. Og hvad en debatmodstander eller en journalist vil sige i næste øjeblik. Dette øger ofte usikkerheden og mindsker forudsigeligheden omkring figuren.

·         Der er et meget tættere forhold mellem privatperson og personens rolle i den politiske føljeton end i en rent fiktiv føljeton. Dette skaber større intensitet og autenticitet i den politiske føljeton. Vælgeren spørger hele tiden: hvad mener personen indeni politikeren virkelig? Det er en stadig kilde til kontrakraft (s. 15) som slet ikke findes i en fiktiv serie hvor det er helt irrelevant hvad skuespilleren rent personligt mener om det manuskriptet tvinger ham til at sige og gøre.

 

Pointe

GPolitik er improvisation for åbent kamera over faste temaer i ret få kulisser.

 

 

Demokrati er en kaotisk tv-produktion

Dårligdommene i føljetonen skyldes at det hele ikke er koordineret med det formål at skabe én og netop én god historie. Der er ikke en velkomponeret spændingskurve hvormed et veltrimmet produktionshold garanterer tilfredsstillelse af seernes krav om en god finale hvor alle følelser ender på rette plads og alle mysterier er fuldt belyst. Derimod er der en række episoder hvor figurerne med megen tale strides om forskellige ting uden at blive enige. Når de har udtalt sig om sagen og eventuelt svaret hinanden, så stopper episoden. Føljetonens højdepunkter kommer ret uforudsigeligt og består især af disciplinerede skænderier (= debatter) og krydsforhør (= interview).

                     

Der er ikke én forfatter, én instruktør eller én producent. Der er mange, og de konkurrerer – for åben skærm, bag kulisserne og alle andre steder. Og denne rivalisering i kulissen rykker ofte ind på Store scene og bliver den strid som driver føljetonen frem. Enhver kan ifølge reglen om afsenderens tolkningsret (s. 41) udvide en løbende strid med detaljer fra de mindre scener.

                     

Hertil kommer at føljetonen kører mere eller mindre synkront i mange forskellige medier og dermed produceres parallelt af flere producenter som konkurrerer om at få flest mulige seere til at se deres version af en scene som med stor sandsynlighed også bringes af en anden producent.

                     

Så det er ikke spor mærkeligt at serien er som den er. Det er et mirakel at det trods alt er muligt at få et indslag klar til 19-nyhederne. Det siger noget om journalisternes professionalisme. Og at der bag kaos  findes nogle regler som alle aktører på og bag scenen kender. Disse regler er Store scenes grundlov, se s. 220.

Og trods sin kaotiske produktionsform så er store dele af føljetonen indrettet som ritualer. Ritualer som oprindeligt udspringer af vælgernes behov for tryghed og variation (se s. 59).

 

Angreb udløser modangreb

Én af paragrafferne i Store scenes grundlov er at angreb udløser modangreb. Reglen er drivkraften i enhver tv-debat. Men den gælder også over længere forløb og er grundlaget for at aktørerne kan forudsige konsekvenser af deres egne handlinger. Og at vælgerne kan have forventninger til hvad der vil ske.

 

Angreb udløser modangreb

Ethvert angreb på dyder udløser angreb fra den angrebne på den angribendes dyder

 

 

Da S og SF fremsatte deres fælles skatteudspil i august 2009 indholdt det er ultimatum til de Radikale. De kunne tilslutte sig eller lade være. Men hvis de ikke tilsluttede sig, ville de samtidig sabotere dannelsen af en ny regering ved næste valg.

                     

Det er helt forudsigeligt at dette vil udløse et angreb fra de Radikale på S-SF.

                     

Da de Konservative fremsatte deres burkaudspil i august 2009 (s. 68), var det også forudsigeligt at det ville udløse angreb fra mange sider: indvandrervenlige partier, især de Radikale og SF, kredse i de Konservative og andre partier som var (er) imod begrænsninger i den personlige frihed til bl.a. at klæde sig på som man selv vil.

                     

Reglen Angreb udløser modangreb er grundlag for at regne nogle episoder frem i den politiske føljeton. Når man har angrebet må man have en plan for hvordan man angriber de forudsigelige modangreb.

 

Mesterinstruktør søges ikke

Produktionen betragtet som helhed er teknisk set en ukoordineret rodebutik. Men det er samtidig vælgernes garanti mod at blive offer for en enkelt persons eller interesses manipulation over længere tid. Ingen diktator eller mediebaron styrer som mesterinstruktør forestillingen.

                     

De mange forskellige fortællere og de mange forskellige projekter som aktørerne har, sikrer at der er mange forskellige aktører som kan lukke hårde kendsgerninger ind i føljetonen hvis de kan bruge dem i striden. I diktaturer fortæller systemet uhindret sin egen føljeton. Og lukker kun hårde kendsgerninger ind som kan bruges i denne føljeton. Eventuelt tilsat lidt negative kendsgerninger for at styrke troværdigheden.

 

Pointe

GFøljetonens kaotiske produktion garanterer vælgerne mod ensrettede kendsgerninger. Kun kendsgerninger som ingen aktør kan bruge i jagten på dyderne, forbliver ukendte.

 

 

Hvis man tror at værdier og verdensopfattelse er givet én gang for alle, fx gennem en guddommelig tekst, så vil man også stoppe de fortællere som underminerer fortællingerne i den guddommelige tekst. Og bestræbe sig på at den politiske føljeton har samme kvalitet som de bedste fiktive føljetoner i tv. I hvert fald fortæller den én og kun én historie med samme budskab. I alle ikke-demokratiske systemer er den politiske føljeton en dramatiseret tapettale Xtra fra ledelsen.

 

Pointe

GI alle ikke-demokratiske systemer er den politiske føljeton en dramatiseret tapettale Xtra fra ledelsen.

 

 

Episode 5: Vælgerne

Farer vækker vælgerne

Det er ikke kun dansk politik der er en succes med stor deltagelse ved folketingsvalg. Også Danmark er en succes. Der er stor tilfredshed med landet blandt vælgerne. Få drømmer om at udvandre, færre gør det.

Derfor er vælgernes yndlingsforestilling om sig selv at man ansvarsfuldt kæmper for at beskytte demokratiet Danmark mod alle trusler. Substantielle politiske emner og holdninger adskiller forskellige vælgergrupper som kan inddeles i segmenter[1] eller i typer[2]. Men da langt de fleste vælgere og tv-seere tilhører den modtagertype som kaldes tryghedsnarkomaner, er det udelukkende trygheds­narkomanerne der regnes med som modtagere af den politiske tv-føljeton. De andre modtagertyper – karrieremager, fanatiker, formand, statsmand – udgør så få procent blandt publikum at de er uden betydning. Den landsdækkende politiske tv-føljeton er en føljeton for tryghedsnarkomaner. Af tryghedsnarkomanen er den kommet, og til tryghedsnarkomanen vender den tilbage.

Tryghedsnarkomanen mellem had og kærlighed

Tryghedsnarkomaner er glade for det de har, og derfor skeptiske og på vagt over for enhver ændring til det værre. Den eneste måde hvorpå man kan overbevise dem om at de bør gå med til noget som de ikke plejer at gøre, er at det er nødvendigt for at afværge en truende fare. Historien som enhver tryghedsnarkoman elsker over alle, er at dem der truer det bestående, får deres straf. Og dem der forsvarer det bestående over for trusler, får deres belønning. At dette sker, er tryghedsnarkomanens livsprojekt. Dette kæmper han for – også når han stemmer.

                     

Tryghedsnarkomanen har altså:

 

1)    Kærlighed til det bestående,

2)    Had mod alt som truer det

3)    Kærlighed til den som effektivt bekæmper alvorlige trusler.

 

Det medfører at nøglen til at vække interesse for føljetonens episoder er at de skal vække frygt og derefter kurere den vakte frygt. Eller i det mindste vække stærkt håb om at få frygten kureret. Hvis en episode ikke vækker frygt, forbliver den uinteressant. Hvis frygten ikke kureres, får vælgeren ingen tilfredsstillelse, og ingen aktør scorer dyder.

 

Den uudtømmelige energikilde på Store scene

Store scene drives altså af tryghedsnarkomanens frygtreaktor som ser således ud.

 

 

Tryghedsnarkomanens cyklus

Denne enkle cirkel med modsatte følelser skal ethvert politisk tv-indslag gennemløbe for at have appel til seerne. Men cyklussen gælder også for større forløb, fx en valgkamp eller en valgperiode.

                     

Den figur som rejser had, skal have sin straf. Den figur som bekæmper truslen, skal have sin belønning. Så er retfærdigheden sket fyldest. Så er  trygheds­narkomanen tilfreds.

                     

Hvis truslerne ikke kommer fra en figur på scenen, men fra naturen, ulykker eller sygdom, så er der umiddelbart ikke nogen ond figur at straffe. Her er det så så meget desto vigtigere at der optræder en stærk, frelsende figur som kan hjælpe ofrene. Frygten kureres ved at skabe en hjælper som har alle dyder.

                     

Hjælperrollen som helt eller frelser er derfor obligatorisk. Det samme er offerrollen. For uden ofre kan man ikke konkretisere hvori truslen består. Truslen bliver nærværende ved at der fortælles om dem der lider. Tryghedsnarkomanen er særligt optaget af ofre fordi ethvert offer illustrerer hvor galt det kan gå og derfor hvor mange farer og trusler der er i verden. Tryghedsnarkomanen genkender let sig selv i ethvert offer. Hjælp til ofre er derfor hjælp til selvhjælp.

 

Pointe

GEthvert offer illustrerer hvor galt det kan gå og derfor hvor mange farer og trusler der er i verden. Tryghedsnarkomanen genkender let sig selv i ethvert offer. Hjælp til ofre er derfor hjælp til selvhjælp.

 

 

 

Derimod er fjenderollen som den onde ikke obligatorisk. Men selv ved trusler fra naturkatastrofer, ulykker og sygdom vil rollen som ond fjende alligevel ofte blive udfyldt efterhånden som ofrenes historier fortælles. Den onde kan fx være

 

  • embedsmænd som er blevet ”smurt” til at se bort fra bygningsreglementer, eller som ikke har ført ordentligt tilsyn med sikkerhedsudstyr,
  • læger som fejlvurderede nogle symptomer,
  • ambulancer som er for lang tid om at nå frem,
  • politi som er ineffektivt.

 

Tryghedsnarkomanen har et meget stort behov for at der skal være en ond der kan straffes. Og den politiske føljeton drives fremad af strid mellem skurke og frelsere. Der er derfor i enhver historie en stærk drift mod at finde en aktør som har skylden.

                     

Nøglen til episoder i føljetonen er altså en person som vælgeren kan hade fordi vedkommende direkte eller indirekte truer den eksisterende tilstand. Og som derefter kan straffes ved at blive påført lidelser, fx ved ikke at nå sit mål. Det kan fx ske ved vælgerens stemmeafgivning. Og samtidig kan hjælperen eller frelseren belønnes. Som nødvendigt bindemiddel mellem rollerne som ond og frelser, befinder offerrollen sig.

 

Pointe

GTryghedsnarkomans følelser aktiveres ved hjælp af ofret som vækker medlidenhed og eventuelt raseri. Disse følelser omformes til had mod den ansvarlige skurk. Og dette had omformes til kærlighed til frelseren som hjælper ofret og straffer skurken.

 

 

Tv-debatten som genvej til vurdering af trusler

Den tryghedsnarkomaniske vælger er årvågen over for farer. Da der hele tiden fra medierne udsendes signaler om mange farer, så må vælgeren vurdere de forskellige signaler. Hvis en vulkan går i udbrud, et jordskælv ryster en storby og en pandemi breder sig, så kan alle få øje på truslerne. Men det kan være vanskeligere for vælgerne at skelne mellem fup og fakta i dansk politik som ofte fremstår mere nuanceret end en naturkatastrofe. Her spiller føljetonens debatter en vigtig rolle. Jo flere stridende debattører der påpeger den samme fare, jo mere sandsynligt er det at faren er reel. Offentlige debatter er vælgerens filter over for truende farer. Og en genvej til at vurdere hvor alvorligt de skal tages.

                     

Tv-debatterne gør det altså unødvendigt for vælgeren at samle en masse information for at vurdere små og store farer i verden og i dansk politik. Faren kan vurderes udelukkende ud fra debatten mellem de velkendte hovedpersoner. Deres interesse i at underminere hinandens dyder er vælgerens forsikring om at alle vigtige kendsgerninger som taler mod et standpunkt, også vil blive fremført i debatten. Vælgerne tror på at ethvert brugbart offer vil blive udnyttet til sidste fiber i politikernes jagt på dyderne i debatten. Vælgerne vil give den politiker deres støtte som de vurderer bedst vil afværge truslen. Eller som er bedst til at love at afværge den.

                     

Metoden har en svaghed: Sandheder og ofre som hverken partier og medier er interesseret i kommer frem, fordi der hverken er stemmer eller købere i det, ja, sådanne sandheder kommer ikke frem i debatterne og i føljetonen. Det er sådanne sandheder som denne bog handler om. Indholdet af denne bog vil derfor kun komme ud på Store scene i samme grad som bogens forfatter bliver aktør i stridigheder på scenen. Og i så fald forenklet og optonet efter Store scenes grundregler.

 

Pointe

GOffentlige debatter er vælgerens filter over for truende farer. Vælgerne tror på at ethvert brugbart offer vil blive udnyttet til sidste fiber når politikerne jagter dyderne. Derfor er debatten en let og billig genvej til at vurdere hvor alvorligt farer skal tages.

 

 

Kravet om variation eller: frygten for kedsomhed

Hvis vælgerne opfatter truslerne som konstante og de personer som indgår i rollen, som skurk, offer og frelser som ligeså konstante, så vokser kedsomheden. Forudsigelighed og gentagelse er væsentligt for at bevare tryghedsnarkomanens frygt på et lavt niveau. Men det kan blive for meget.

Ligesom enhver anden tv-føljeton må den politiske føljeton tilfredsstille seernes krav om variation og nye trusler som bliver bekæmpet på delvis nye måder. Og jo mere truslerne er de samme og metoderne til bekæmpelse de samme og det hele kører som forudsigelige udvekslinger af allerede hørte replikker mellem de samme ansigter, jo mere vokser kravet om variation i persongalleriet. Trætheden over at se de samme personer og høre dem sige de samme replikker vokser

                     

Kravet om variation kan fx føre til at vælgerne foretrækker at oppositionen får regeringsmagten. Ganske vist forbliver ansigterne de samme, men rollerne skifter og dermed også replikkerne og den individuelle, kunstneriske udførelse.

                     

Kravet om variation er en grundlæggende kraft på Store scene. Den fører bl.a. til at man hele tiden må lade gamle historier afløse af nye. Eller fortælle de samme historier på nye måder.

Det er også variationskraften som kræver korte replikker i interviews og stram tidsstyring i debatter og nyhedsudsendelser. Vælgerne kan ikke holde ud at høre ret længe på at den samme taler. Selv om vedkommende stadig siger nye ord, så er stemmen, ansigtet, mimikken og andet omkring ordene monotont det samme. Og dette andet vejer altid meget tungere end ordene i det samlede budskab som personen udsender.

En historie som kun leverer mere frygt og flere ofre uden samtidig at give håb om at der kommer nogen og hjælper ofrene, bliver hurtig for monoton og destruktiv for tryghedsnarkomaner – som for alle andre. Derfor dør håbløse lidelseshistorier ud hurtigt af mangel på næring i form af frelsere. Det er ikke nok for tryghedsnarkomanen at få vakt medlidenhed med ofret og had til de ansvarlige der måtte findes. Tryghedsnarkomanen kræver også at de negative følelser kan udvikles til kærlighed til en som hjælper ofret og påfører skurken passende lidelser.

Derfor udgør den politiske føljeton et effektivt værn mod håbløse lidelseshistorier.

Omvendt kan selv svære og meget ubehagelige lidelseshistorier leve længe, hvis frelserrollen er velbesat. Vælgerne påtager sig gerne ubehaget ved at leve sig ind i ofre, men kun hvis der også inden for en rimelig tidshorisont optræder hjælpere og frelsere der kan mildne ofrenes lidelser, så retfærdigheden sker fyldest.

 

Pointe

GEn tryghedsnarkoman som overvinder alle trusler, dør af kedsomhed.

 

                     

 

 

Et forståeligt demokrati

Vælgernes daglige politiske arbejde består som nævnt først og fremmest i at vurdere om personerne i mediernes politiske føljeton på Store scene har eller ikke har fire dyder: ærlighed, idealisme, stabilitet og kompetence (se s. 17). Og politikerne scorer bl.a. ved at indtage rollen som hjælper eller frelser i offer-historier.

 

Politikerens virkelige projekt

Men det handler om meget mere end det. Personerne i dramaet har personlige projekter. Det et vigtigt orienteringspunkt for vælgerne hvad de forskellige personer ”går efter”: Hvilke mål de i virkeligheden stræber efter at nå: Hvad der egentlig driver dem – bag alle erklæringer og andet facadearbejde.

Det er en direkte følge af idealismedyden at man skal kæmpe for mål som ikke er egoistiske. På denne måde bliver vælgernes opfattelse af en persons virkelige projekt på Store scene afgørende for i hvilken grad personen scorer idealismedyden.

Det er ikke muligt at forstå en persons adfærd og udtalelser uden samtidig at have en opfattelse af hvilke mål personen i virkeligheden har. Og her er alle vælgere eksperter.

 

Portrætreglen[3]

At opfatte en tekst (fx en replik, udtalelse) er samtidig at opfatte den afsender-personlighed som teksten giver et implicit portræt af.

 

 

 

Enhver modtager eller publikum kan – uanset uddannelse, social baggrund og erhverv – med egne øjne på Store scene iagttage afsenderens adfærd, tolke afsenderens udtalelser og dermed vurdere i hvilken grad afsenderen har eller ikke har dyderne. Og gennem denne indlevelse i personerne forstår man hvilke mål de i virkeligheden brænder for, og kan vurdere målene.

Det er dette der gør demokrati muligt.

 

Enhver vælger er ekspert i dyderne

Vi er alle eksperter i at forstå og vurdere en historie og forholde os moralsk og menneskeligt til de personer som historien handler om. Det gælder i politik som inden for alle andre områder. Og da man indførte demokratiet i 1849 i Danmark, så tilkendte man samtidig denne almindelige vælgerekspertise inden for dette særlige område den allerhøjeste betydning inden af alle de ekspertiser som et samfund trækker på. Alle andre ekspertiseområder blev hjælpediscipliner.

Og på Store scene må enhver figur finde sig i at vælgerne og medierne supplerer det som enhver kan se foregår, med nødvendige tildigtninger fra de mindre scener. Ellers er det slet ikke muligt for vælgeren at forstå disse personers optræden på Store scene. Sådan opstår alt det underforståede i politik.

Aktørerne kan godt forsøge at styre vælgernes tildigtninger fra de mindre scener ved at sætte ord på det hidtil usagte. Men dette og alt andet som en aktør siger og gør, bliver tolket gennem vælgerens opfattelse af aktørens dyder, herunder personens virkelige projekt med overhovedet at være politiker.

 

Tre trin til et forståeligt demokrati

1. Vælgerne kan kun forstå en person i  den politiske komedie ved at danne sig en opfattelse af personens dyder og virkelige mål. 2. Komedien kan kun forstås ved at man forstår personerne i den. 3. Politik kan kun forstås ved at man forstår den politiske komedie.

 

 

 

Demokrati er kun muligt, fordi den tekniske substans som kun eksperter fatter, kan effektivt erstattes af vurdering af hvor gode politikere er til at score fire dyder på tv-skærmen.

Tv-realityshowet er dårligt, men nødvendigt.

Hvorfor kalde den eneste forståelse befolkningen er i stand til at få, for placeboforståelse?

 

Dansk politik er en succes. Stemmeprocenten ved valg til Folketinget er i top. Langt over den procent som de fleste andre demokratier har ved valg til deres parlamenter.

 

Men det skyldes ikke at vælgerne er dybt inde i nationaløkonomi, jura, administration eller andre af de saglige områder som politik handler om. Det skyldes heller ikke at mange vælgere er medlemmer af et politisk parti. Medlemstallene er sunket i mange år. Og det skyldes heller ikke at verden er blevet mindre indviklet end den tidligere har været.

 

Alligevel er successen ikke til at bortforklare. Dansk politik går direkte i vælgerne uden omsvøb og dikkedarer. Intet krav om uddannelse, viden eller interesse stiller sig mellem vælgerne og dansk politik.

 

Hvad er det man forstår i politik når man hverken er særlig meget inde i sagerne eller særligt interesseret? Hvorfor gider vælgerne?

 

Svaret giver politikerne selv i deres replikker. Bogen giver afslørende analyser af en række velkendte eksempler på danske politikeres sprogbrug. De viser hvorfor det ikke er nødvendigt at forstå sagen for at forstå politik. Det er nok at leve sig ind i politikernes jagt på fire dyder i den tv-komedie som politik er. Og her er der altid nok at komme efter.

 

Mediernes samlede propaganda

“Vi bombarderes dagligt med budskabet om at verden er retfærdig. Enhver krimi og ethvert indslag i en tv-nyhedsudsendelse går ud på at de onde får deres straf og de gode deres belønning. Men det er propaganda.

 

Den rå virkelighed er kaotisk og uretfærdig.

 

Vi mærker det når vi rammes af et uheld, bare et lille et. Chokket skyldes at vi oplever hvor let tilfældigheden skærer gennem vores beskyttelse i form af en velkendt hverdag.

 

Den normale kur mod rædslen er – hvis man stadig er i live – at fortsætte hverdagens ritualer, så godt som muligt – eventuelt suppleret med nogle nye som skal tjene til at styrke troen på at ”det ikke sker igen”.

 

Demokratiet består af en række ritualer, der skaber tryghed og mening blandt demokratiets borgere i en verden af kaos og tilfældighed. Dette kaos kan udtrykkes som en række kroniske paradokser som ritualerne til stadighed skal bortforklare eller mane væk til fordel for budskabet om at verden, samfundet og menneskelivet er retfærdigt og meningsfuldt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kjoeller.dk Fagligt Testamente er først lagt op i 2024, senest opdateret 19-12-2024 17:30:56

 

 

© KLAUS KJØLLER

 

 

 



[1] Dahl, Hvis din nabo var en bil, 1997.

[2] Kjøller, Manipulation. En håndbog, 2007.

[3] Kjøller Tekst for viderekomne 2004, s. 185.