senest opdateret 23-10-2019 12:00:06

 

ALLE BØGER

KOMMENTARER OG MORALER, MENU 1

KJOELLER NEWS

BREVKASSEN

PROFIL

MEST LÆSTE PÅ KJOELLER.dk

BEDST SÆLGENDE BØGER

 

FORHENV. LEKTOR KLAUS KJØLLERS STED PÅ NETTET

VEJLEDNING, ISÆR AF SPECIALER

PUBLIKATIONSLISTE  1971 - 2010

LEKTORPROFIL

UNIVERSITETSKOMMENTARER

MAGISTERLIV, klummer fra Magisterbladet 1998-2002

 

Forfatterbanket,

Kølletæppebank

Svensk Akademi: Dylan og diller, Kølletæppebank

Bjørn Nørgaard: Karriere i glas, Kølletæppebank

Tak til den grove selvsatires mester, Kølletæppebank

Feministisk fotokamp, Kølletæppebank

Forskning, Kølletæppebank

Dansk Sprognævn: komma, koma eller bullshit? Kølletæppebank

Carl Gustav til hest, Kølletæppebank

 

Bemærk: Siden nedenfor er efter min længe planlagte pensionering ved udløbet af august 2015 nu museum

Vejledning, især af specialer

Hvis du søger vejledning om kommunikationsuddannelsen på Dansk, herunder specialets placering på uddannelsen, så læs en skriftlig vejledning her.

 

 

 

 

Al vejledning foregår efter godkendelse fra Studielederen/ Studienævnet ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet. Aftaler om vejledning og om vejledningsmøder træffes lettest pr. e-mail: kkj@hum.ku.dk. Da jeg går på pension med udgangen af august 2015, kan jeg ikke underskrive specialekontrakter efter udgangen af januar 2015. Alle er velkomne til afskedsarrangementet d. 21/8 2015, kl. 15 i auditorium 22.0.11, læs mere [Siden her senest opdateret d. 23/10 2019, udelukkende med layoutmæssige forbedringer]

Materiale som jeg skal læse igennem, skal jeg normalt have senest to døgn før vejledningen. Send materialet til mig som vedhæftet fil i word eller som rtf-fil. Eventuelt som pdf-fil.

 

 

Fagets historie

 

Kommentarer

Generelt om speciale­vejledning

Oversigt over speciale­studerende og emner

Ph.d.-vejledning

Bidrag til Sproglig rådgivnings nyere historie 2000-2008

Sproglig rådgivningskurser 2001-7: kursusplaner, litteraturlister m.m.

Forløberen for ’Sprog- og kommunikationsrådgivning’ (fra 2008) hed ’Sproglig rådgivning’ (fra midt i 1980erne – 2008). Læs mere om fagets historie her

Læs bl.a.

Visioner for universitetet

Deep impact i Praktikken

Magisterliv: bl.a. lektor med søm gennem hovedet

 

Mål og visioner

 

Spørgsmål og svar

 

Valg af vejleder

 

Punktum Auditorium. Afslutningsarrangement for specialeskrivere

 

Færdige specialer med resumeer

 

Specialer som er ved at blive skrevet

 

Specialer under bedømmelse

 

Anne Kjærgaard (færdig 2010)

 

Helle Petersen (2001)

 

Mie Femø Nielsen (1998)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Færdige og bedømte, fra ca. 2000 og frem til nu, i omvendt kronologisk rækkefølge: seneste først

 

 

 

Hvis specialet er afleveret før d. 1/9 2014, kan du klikke på specialetitlen, og få et resumé som svarer til bedømmernes beskrivende del af specialebedømmelsen. Vælg eventuelt et årstal her:

 

2015, 2014, 2013, 2012, 2011, 2010, 2009, 2008, 2007, 2006,#2005, 2004, 2003, 2002, #2001, #2000

 

Øverst i dokumentet

 

 

2015

 

Martin Kristoffersen: Humor på samfundets bund, martinkristoffersen @ hotmail. Com, aflev 10/7, kar 28/8 2015

Pia Molin Lykkebo Nielsen: Kommunikationsstrategier på det sociale medie, Instagram - En kvalitativ indholdsanalyse af Kortkartellet på Instagram, pia. lykkebo @ gmail. Com, aflev 15/6, kar 11/8 2015

Sandra Maria Jacobsen: Krisekommunikation: Analyse og kritik af Fødevarestyrelsens håndtering af fødevareskandaler med fokus på skandalen om listeria-udbruddet (april – september 2014), mph556 @ alumni. ku. dk, aflev 8/6, kar 9/7 2015.

Mette Kristina Mortensen: Må jeg kalde dig perker? En undersøgelse af fremstillingen af indvandrere i danske aviser og af indvandreres reception af politisk (u)korrekthed, m-mortensen @ mail. Dk, aflev 4/5, kar 21/5 2015.

Iben Sandra Svensson: Når hensyn skal kommunikeres til cyklister - En afhandling om, hvordan Københavns Kommune kan kommunikere hensyn til de københavnske cyklister, ibensandrasvensson @ gmail. com, aflev 4/2 2015, kar 18/2 2015.

 

 

2014

 

Nadia Haugaard Stephansen: Et image som leder – et casestudie af medieret ledelseskommunikation på en dansk folkeskole, Nadia. Stephansen @ gmail . com, aflev 21/10 2014, kar 27/11 2014.

Aicha Echammari: ”Den person, som skal samle dig op, det er mig” – en undersøgelse af værdier og ideologi på kernesundfamilie.dk set i relation til den aktuelle danske selvhjælpskritik, Aichaech @ gmail. Com, aflev 16/10 2014, kar 20/11 2014.

Mette Mahoney: Krig eller gangsterfilm? Et sprogpsykologisk studie af danske mediers diskursive fremstilling af den mexicanske "Narkokrig". mette. Mahoney @ gmail. Com, [sprogpsykologi], aflev 18/9, kar 30/10 2014

Lotte Ilsøe: Rundvisning som brandingplatform med udgangspunkt i Nordisk Film, flottehottelotte @ hotmail. Com, aflev 5/9, kar 7/10 2014.

Liv Ditte Martinsen: Når sundhed formidles til mænd – analyse, kritik og rådgivning af Rødovre Sundhedscenters formidling af sundhedstilbud, aflev 13/8, kar 27/9 2014.

Julie Kragerup Sørensen: Soldater i krig – En sprogpsykologisk undersøgelse af kommunikationen mellem soldater i krig og deres pårørende, [sprogpsykologi], aflev 5/8 2014, kar 19/9 2014.

Line M. R. Thorsen: Udvikling på jobbet – et sprogpsykologisk case-baseret speciale om forholdet mellem personlig udvikling, facework og høflighed, [sprogpsykologi], aflev 13/3 2014, kar 9/5 2014.

Joan Jensen: Skræmmekampagner eller succeshistorier – hvad har størst effekt, når danske dyreværnsorganisationer kommunikerer?, afleveret 12/3 2014, kar 22/4 2014.

Louise Eglin Thomsen: Vejledningen af webredaktører i Dansk Industri: Analyse, kritik og rådgivning, aflev 26/2 2014, kar 7/4 2014.

Maria Gorm Gertsen: Image – Om bankers brug af hjemmeside og sociale medier, aflev 10/12 2013, kar 5/2 2014

Nadja Lund Kern: Kommunikative kvaler – En analyse af Socialdemokraternes sprogbrug, aflev 29/11 2013, kar 21/1 2014

 

 

2013

 

Heidi Røpke Lundø: Urimelig[e] blå bank? Et speciale om kommunikationen i og omkring Danske Banks kampagne ”New Standards”, aflev 4/11 2013, kar 21/12 2013

Morten Wium Olesen: Formidling af naturvidenskab er ikke raketvidenskab. Et sprogpsykologisk speciale om problemer med skriftlig fremstilling af naturvidenskab til lægfolk. [sprogpsykologi], aflev 7/3, kar 7/5 2013. Specialet er medio april 2014 indleveret til konkurrencen om årets specialepris på Kforum.dk. Her kan du også læse hele specialet.

Camilla Lind: Fremtidens brand – nichemagasin eller bredtfavnende dameblad? – En undersøgelse af Magasinet Q’s forsidekommunikation, aflev 28/2, kar 11/4 2013

Asger Folmann: Diagnose af videnskabsjournalistikken, aflev ½ 2013, kar 7/3 2013

Andreas Thomas Grauengaard: Festivalimage. En analyse af Vesterbro Festivals og Distortions imagehåndtering, aflev 2/1, kar 9/2 2013

 

 

2012

 

Lisa Tofte Vardrup: Formidling på dybt vand? Et empirisk studie om forståelser af populærvidenskabelig formidling til det nye Danmarks Akvarium – Den Blå Planet, underlagt sprogpsykologisk analyse, [sprogpsykologi], aflev 23/7, kar 28/9 2012

Karin Pedersen: Det svære emne. Et speciale om hvordan vi italesætter døden IRL og på web 2.0, aflev 23/7, kar 24/9 2012

Amanda Ida Andersen: Stemning og emotionel sprogbrug i radioen, aflev 20/7, kar 17/9 2012

Marie Becher Standrup: Kunsten at vurdere. En vurdering af kunstanmeldelsens formål og funktion som kulturjournalistisk genre i danske dagblade, aflev 14/6, kar 8/9 2012

Ida Nielsen: Selviscenesættelse som en del af det danske gymnasiums digitale profil. Et speciale om det  moderne gymnasiums kommunikation og branding på Facebook, aflev 19/6 2012, kar 29/8 2012

Louise Scheff: Hummels vej til forbrugerne – gennem branding, [dobbeltspeciale], aflev 4/4 2012, kar 6/6 2012

Cecilie Lykke Roslev: Hummels vej til forbrugerne – gennem branding, [dobbeltspeciale], aflev 4/4 2012, kar 6/6 2012

Nina Maria Jensen: Krisekommunikation i dansk politik. aflev 23/3, kar 25/5 2012

Katrine Larsen: Hvorfor flygter vælgerne? En analyse af Socialistisk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis politiske kommunikation med fokus på partiernes annoncekampagner i efteråret 2011, aflev 13/3 2012, kar 13/5 2012

Hanne Morell: Online brugerinddragelse i offentlig kommunikation. En analyse af Kulturarvsstyrelsens formidling af dansk kulturarv på den lokationsbaserede sociale netværkstjeneste ”1001 fortællinger om Danmark”, aflev 7/3 2012, kar 24/4 2012

Maria Lyngbo Nielsen: Spørgsmålets potentialer. Et casestudie af spørgeteknikker i en innovationsproces, [sprogpsykologi], aflev 21/12 2011, kar 21/2 2012

Dan Andersen: Assimilering, Integrering eller repatriering? – En modtagerorienteret undersøgelse af kommunikationsformen på hjemmesiden NyIDanmark.DK., aflev 29/11 2011, kar 23/1 2012.

 

 

2011

 

Katarina Wittrup Stæger: Journalisters autoritative spillerum i nyhedsudsendelsen. En konversations­analyse af hvordan reporterens autoritet opretholdes og ændres undervejs i nyhedsindslaget i interaktion med nyhedsværten, aflev 10/10, kar 10/12 2011

Tina Elisabeth Hansen: Formidling af ny viden til byggeriet, aflev 21/8, kar 19/10 2011

Anne Fog Skriver: På flere sprog. Dansk tekstning af polyglotte film, aflev 17/6, kar 2/9 2011

Alexander Worziger: Folkekirkens Nødhjælps relation til sine donorer. En diskursanalyse og brandingperspektivering af bladet NØD, [Sprogpsykologi], aflev 2/5 2011, kar 24/6 2011

Malene Vitus Østergård: Helle T. & skatten. Helle Thorning-Schmidts håndtering af skattesagen den 30. juli 2010 , aflev 28/4 2011, kar 16/6 2011

Mette Hein Bang: Lille tekst på væggen der. Et kandidatspeciale om et dansk museums genstandstekster og deres betydning for museets kommunikation med publikum, [bivejleder: Line Hjorth Christensen], aflev 23/3 2011, kar 11/5 2011.

Julie Stemann Monberg: The comeback kid. En analyse af Liberal Alliances politiske kommunikation med fokus på partiets annoncekampagne og mediernes fremstilling af partiet i foråret 2010. aflev 28/2 2011, kar 20/4 2011

Louise Adler Tommerup: Er det fedt at være lærer? Analyse og kritik af rekrutteringskampagnen www. bliv-laerer. nu, aflev 3/1 2011, kar 23/2 2011

Martin Hans Skouenborg: Til dig, der passerer og lever højt på dit handicap. En analytisk, kritisk og rådgivende behandling af det kommunikative arbejde på hjemmesiden www. nota. nu, aflev 18/11 2010, kar 15/1 2011

 

 

 

2010

 

Johanne Lundberg: Slogansprog – tænkt eller tilfældigt. Undersøgelse af relationer mellem udvalgte sloganers sproglige former og afsenderforhold ud fra branding- og sprogbrugsteorier, aflev 9/9 2010, kar 5/11 2010

Zenia Menzer: Diskursanalyse af Ekstra Bladets dækning af mordet på Maria Møller Christensen, aflev 9/9 2010, kar 29/10 2010

June Clausager Thomsen: Den professionelle e-mail – Analyse, kritik og rådgivning om brug af den eksterne e-mail i en bankfilial, aflev 19/8 2010, kar 18/10 2010.

Ida Blomsterberg: Bøgh eller kaos – Styrk dit image gennem branding, sociale netværk og sproglig rådgivning, aflev 15-07-2010 [01-08-2010], kar 22-09-2010.

Andreas Riis: Strategi og værdier – om sprogbrug i DR’s tekster, aflev 15/4 10, kar 5/6 10.

Mette Skjoldborg: Fra Washington til København – sociale medier i den politiske kommunikation, aflev 6/4 10, kar 26/5 10.

Sofie Kirstine Lind Boeng: ”Jeg tænker, at nu er vi jo frontløbere, og det er en måde at vise, at vi er frontløbere”. Et speciale om Skandias Idéer for Livet Ambassadører og betydningen for Skandias corporate brand, aflev 5/3 10, kar 4/5 10.

Dorte Raahede Klemmensen: ”Kan vi forstå det der står?” En sprogbrugsanalyse af a-kassen 3FA’s breve til ledige medlemmer, aflev 5/1 2010, kar 26/2 2010

Agnete Otzen: Troværdighed og karisma i politiske taler – eksemplificeret ved Barack Obamas talestil, [sprogpsykologi], aflev 6/1 2010, kar 19/2 2010.

 

 

 

2009

Kirsten Christoffersen: Den romantiske salgstale – en analyse af den sproglige selvfremstilling på hjemmesiden www.elitedaters.dk, aflev 16/9 09, kar 30/10 09.

Emilie Karina Henriksen: Velfærdsdebatten under valgkampen i 2007 med fokus på Socialdemokraternes kommunikation, aflev 4/9 09, kar 16/10 09

Nete Lindenborg: Et plejehjems rekrutteringspotentiale på nettet. Analyse, rådgivning og tekstforslag, aflev 1/9 09, kar 28/9 09.

Studerende: Katrine Sølyst Heinild
Studieretning: Cand.mag.
Afleveringsdato ca. 02.03.2009, kar 04.05 2009
Titel: Medlemshvervning i Danmarks Bløderforening. Analyse, kritik og rådgivning.

Studerende: Camilla Burchard
Studieretning: Cand.mag.
Afleveringsdato: 02.03.2009, karakter 04.05.2009
Titel: En yngre model. Et diskursanalytisk perspektiv på, hvordan Ældre Sagen i forhold til strategi og værdier profilerer sig mest hensigtsmæssigt over for målgruppen.

Studerende: Linda Lillelund Rom
Studieretning: Cand.mag.
Afleveringsdato 02.01.2009, kar 24.02.2009
Titel: Kommunikation i Folkekirken. Hvordan kan Strandkirken inspirere traditionelle folkekirker til at få flere aktive medlemmer?

 

 

2008

 

Studerende: Dea Birgitte Hansen
Studieretning: Cand.mag.
Afleveringsdato 13.10.2008, kar 12.12.2008
Titel: Den sproglige rådgiver og skepsis over for sproglig forandring og variation.

Studerende: Iben Kjærgaard
Afleveringsdato ca. 28.09.2008, kar 03.12.2008
Titel: Politikernes bøger. En analyse af mediernes opfattelse af bøgerne om to danske politikere.

Studerende: Christine Westergaard
Afleveringsdato ca. 07.09.2008, kar 18.11.2008
Titel: Når employer branding møder PR. En analyse af det medierede billede af Irma som arbejdsplads i et corporate branding-perspektiv.

Studerende: Morten Adler Tommerup
Afleveringsdato 03.09.2008, kar 04.11.2008
Titel: Frit valg på alle hylder. En kritisk diskursanalyse af udvalgt materiale fra SF’s, Dansk Folkepartis og Socialdemokraternes valgkampagne i 2007.

Studerende: Helle Kallager og Marie Flygge Juul
Afleveringsdato 03.09.2008, kar 04.11.2008
Titel: Den skrøbelige Alliance – En analyse og forklaring af Ny Alliances valgresultat i Folketingsvalget 2007.

Studerende: Helle Selma Harbsmeier
Afleveringsdato 01.08.2008, kar 09.10.2008
Titel: Fokus! Et casestudy af kampagnen Sikkerflirt – samt forslag til en ny kampagnestrategi

Studerende: Anne Katrine Aksfelt-Holm
Afleveringsdato 01.08.2008, kar 14.10.2008
Titel: Fra krisestyring til læseoplevelse – en analyse og vurdering af Metroens kundeblad, Metronyt, med henblik på en rådgivning om forbedringer af bladet, så det i højere grad dækker kundernes nuværende behov og styrker Metroens kundebrand.

Studerende: Anders Grove
Afleveringsdato 01.08.2008, kar 29.09.2008
Titel: Medlemsbladet som rekrutteringsværktøj - om hvorfor og hvordan organisationen Lederne kan appellere stærkere til en eftertragtet målgruppe via sit medlemsblad.

Studerende: Anne Sofie Sørbø
Afleveringsdato 10.07.2008, kar 22.09.2008
Titel: Brystkræft på internettet – produktion, brugertest og analyse af hjemmesiden kostmodbrystkraeft.dk med fokus på brugervenlighed og troværdighed.

Studerende: Hilde Schroll Jespersen
Afleveringsdato: 03.07.2008, kar 08.09.2008
Titel: Procesledelse

Maja Tinson: Den virtuelle kultur – en undersøgelse af brugervenligheden på www.mik.dk, [sprogpsykologi], aflev 02.07.2008, kar 29.09.2008

Christian Peter Danielsen: Kommunikationsstrategi for KFUKs sociale arbejde – Hvordan kan strategisk kommunikation opfylde organisationens målsætning om bedre kommunikation, større synlighed og flere bidragydere? Undersøgelse, analyse, rådgivning. aflev 26/6 08, kar 17/9 08.

Christian Nielsen: Er det muligt at anvende sprogpsykologiske indsigter som praktisk værktøj i en brandingproces? [Sprogpsykologi], aflev 2/6, kar 9/9 08.

Henriette Stokholm: Bloggen som PR-redskab – en velsignelse eller forbandelse? aflev 8/5 08, kar. 25/6 08.

Vicki Meinertz: Sundhedsportaler set gennem et troværdighedsperspektiv – en kritisk komparativ analyse af sundhedsportalerne Netdoktor.dk og Sundhed.dk med fokus på troværdigheden i deres online-tekster. aflev 11/2 08, kar 21/4 08

Louise Klint Nielsen: Spiselig sundhedsformidling for alle? En analyse af formidlingen af de 8 kostråd og kostkompasset, aflev 2/1 08, kar 3/3 08

Annelouise Sørensen: Findes der en kulturjournalistisk diskurs?, aflev 21/12 07, kar 26/2 08

Miriam Sommer: Husalfen – Kommunikationsrådgivning af et nystartet servicefirma, aflev 20/12 07, kar 26/2 08

Tanja Risgaard Ebmark: På vej mod en brandingstrategi - et casestudium i corporate og product branding, afl 20/12 07, kar 19/2 08

Julie Lindhardsen: En undersøgelse af kommunikationen i ”Sløjfen – Kræftens Bekæmpelses blad for frivillige”.  Analyse – Kritik – Rådgivning. Afl 18/12 07, kar 19/2 08

Louise Egeriis Kristensen: Eksperters rolle og troværdighed i tv-nyheder – en undersøgelse af tv-nyhedsseeres opfattelse af eksperters troværdig med  med særlig fokus på udvalgte troværdighedstræk, [sprogpsykologi], afl 1/11 07, kar 9/1 08

 

 

 

2007

 

Jacob Pindstrup: Antidepressiv medicin i offentlig diskurs, aflev. 2/10 07, kar. 2/12 07.

Maria Lee Berndt: Industriens Pensions skriftlige kommunikationen til medlemmerne – analyse, kritik, rådgivning af et årligt medlemsmateriale, [sammen med Karen Axelsen Warming], aflev. 17/9 07, kar. 19/11 07   

Karen Axelsen Warming: Industriens Pensions skriftlige kommunikationen til medlemmerne – analyse, kritik, rådgivning af et årligt medlemsmateriale, [sammen med Maria Lee Berndt], aflev. 17/9 07, kar. 19/11 07.         

Louise Kaare Dalskov Jensen: DSB – helt kørt af sporet? En analyse af DSB’s krisekommunikation, aflev. 14/9 07, kar. 21/11 07.

Charlotte Skaaning Larsen: Udvikling og implementering af en kommunikationspolitik for Ugeskrift for Læger --  med perspektivering til de råd der kan gives på baggrund af arbejdet, aflev. 10/9 07, kar. 12/11 07

Brian Viuf Christensen: Innovation that matters - En undersøgelse af IBM Danmarks kommunikation og corporate branding gennem fysiske objekter, ceremonier og historier, aflev. 31/8 07, kar. 2/11 07.

Tina Blicher Nielsen: You can’t stop. En analyse af formidlingen på Louisianas udstilling “Sip my ocean”, aflev. 27/7 07, kar. 9/10 07

Christine Nejsum: Erhvervskonsulent søges. Hjemmesiden som strategisk redskab til rekruttering [case: Roskilde Bank], aflev.  11/6 07, kar. 26/8 07 

Tina Rigborg Jørgensen: Informationsarkitektur.dk. Informationsarkitektur i hypermedier [cases: kommunale hjemmesider], [lingvistik], aflev. 7/6 07, kar. 23/8 07

Anne Kosack Laisen: Økobaby - Børn og økologi på internettet. En analyse af brugervenlighed på hjemmesider om børn og økologi samt produktion af hjemmesiden Økobaby [case: ny, egenproduceret hjemmeside], aflev. 14/5 07, kar. 12/7 07

Signe Wagner: Spin i et demokratisk samfund, aflev. 30/4 07, kar 21/6 07

Marianne Kjær: Vellykket kommunikation? – en analyse af Reden.dk i et kommunikationsperspektiv. aflev 29/3 07, kar 4/5 07  

Erling Lynggaard Fisker: Arla i Muhammedkrisen. Hvordan Arla håndterede sin troværdighed i Danmark under Muhammedkrisen, aflev 22/2 07, kar 22/3 07

 

2006

Malene Alexandersson og Lone Andersen: Kulturmøder i C:ntact – en undersøgelse af muligheder for at ændre ved fordomme gennem filmlinjen i Betty Nansen Teatrets integrationsprojekt, C:ntact, aflev 29/11 2006, kar 6/1 2007

Lisbeth Langbein Weimann: "Gucci-Helle vil ha' magten". Analyse af formandsvalget hos Socialdemokraterne 2005 - argumentation og køn, aflev 27/10 06, kar 22/12 06

Mikkel Lumbye Andersen: Socialdemokratiske fortællinger - en narrativ analyse med henblik på at spore aktuelle socialdemokratiske fortællinger, diskutere deres indflydelse på partiet og partiets muligheder for at benytte fortællingerne til egen fordel, aflev 17/10 06, kar 15/12 06

Thilde Marie Schmidt Olesen: Hvem er Folkekirkens Nødhjælp? - en analyse af en humanitær ngo's kultur og identitet, aflev 23/8 06, kar 19/10 06

Maria Sønderby Knudsen: Spiselig kommunikation? En empirisk undersøgelse af hvordan der kommunikeres til forbrugerne i Danmark om genmodificerede fødevarer, aflev 18/8 06, kar 13/10 06

Luise Jørgensen: Skab og fasthold motivation for en sprogpolitik – et speciale om implementeringen af en sprogpolitik i to organisationer, aflev 1/8 2006, karakter 29/9 2006

Nanna Wang Carlsen: Livsstils-PR. Analyse af en spirende markedsføringstrend, aflev 1/6 06, kar 14/8 06

Natasja Hove-Frerst: Strategisk kommunikation i forandringsprocessen - en kulturanalytisk undersøgelse af den værdibaserede forandringsproces i Akademikernes a-kasse med fokus på sammenhængen mellem ekstern og intern kommunikation, aflev 9/5 06, kar 28/6 06

Signe Geertsen: En kommunikationspolitik for BRFkredit, aflev 28/4 06, kar 22/6 06

Kenneth Grothe Toustrup: Fra pilletriller til livredder. Analyse, kritik og rådgivning af værdigrundlaget for de danske apoteker, aflev 7/4 06, kar 2/6 06.

Tine Louise Jørgensen: En analyse af kommunikation og værdier på www. topdanmark. dk [Fag: Moderne kultur, Litteraturvidenskab], aflev 10/2 06, kar 10/4 06.

Britt Spangsberg: Hvor svært kan det være? Analyse af kommunikationskulturens og kommunikationssituationens betydning for breve til borgerne. aflev 31/1 06, kar 30/3 06.

Peter Byriel: Den retoriske situation i journalistisk nyhedsformidling - og dens betydning for selektion af information, valg af komposition og valg af stil. Diskussion og analyse. aflev 30/1 06, kar 30/3 06.

Kasper Hyllested: Velfærdsdebatten som diskurs? aflev 31/1 06, kar 23/3 06.

David Schmidt: Forsvarets krisekommunikation. Analyse og rådgivning. aflev. 3/1 06, kar. 6/3 06.

Inge Nydal Jensen: Personalebladet Broen. En undersøgelse og analyse af hvordan Gladsaxe Kommune kan bruge sit personaleblad til at fremme følelsen af fællesskab blandt kommunens ansatte. aflev 29/12 2005, kar 23/2 2006.

Jeanette Marie Grøn Nielsen: Det gode a-kasse-brev. Komparativ ideologikritik af udvalgte breve i it-fagets a-kasse og forslag til sprogpolitik. aflev. 2/12 05, karakter 7/2 2006

 

2005

Tina Foldberg Andersen: Aqua d’or (og Røde Kors): Cause related marketing - en undersøgelse af om en kampagne ændrer Aqua d'ors image, aflev. 9/9 05, kar. 8/11 05. Offentliggjort på www. kommunikationsforum. dk .

Jane Isbach Poulsen En tredje tilgang til Corporate Branding, aflev. 24/5 05, bedømmelsesproceduren begyndt d. 9/9 05, kar. 7/11 05.

Anne Kathrine Høybye Westerholm, ...Men Kasper slap heldigvis billigt - Analyse af udvalgt materiale fra Rådet for Større Færdselssikkerhed - et speciale med receptionsorienteret og formidlingsetisk fokus, aflev. 17/8 05, kar. 15/10 05.

Katja Drøjdahl Lomholt, 'Mærk'bar kommunikation. En analyse af Teknologisk Instituts organisationskultur og kommunikation om en sundhedsmærkning af tekstiler og udarbejdelse af nye tekster og tiltag, aflev. 11/8 05, kar. 12/10 05.

Trine Andreassen, Effektiv kommunikation på nettet. aflev. 4/8 05,, kar. 12/10 05.

Mie Bardrum: Fra myndighedsrelation til servicehensyn - udarbejdelse af en sprogpolitik for Integrationsministeriet, aflev. 8/7 05, kar. 28/9 05.

Kristian Rise, Den dialogiske designmaskine - Analyse af legitimering og profilering i Dansk Design Centers offentlighedsrelation, aflev. 17/6 05, karakter d. 9/9 05.

Pernille Glavind Olsson, Forlaget Benjamin - en empirisk undersøgelse af en organisation i vækst, aflev. 27/6 05, kar. 31/8 05

Mette Krogsgaard Andersen, Kerne & konstruktion. En undersøgelse af Georg Jensen og Corporate Branding, [faget Medievidenskab ved Institut for Medier, Erkendelse og Formidling], aflev. 9/5 05, kar. 1/7 05.

Vibeke Wojtczak: Det frivillige og det offentlige Danmark. Hvordan fungerer samspillet? - belyst gennem de sproglige virkemidler, aflev. 3/3 2005, karakter 28/4 05.

Jeanette Serritzlev, fordi det er et valg om din hverdag. Om politisk kommunikation, og hvordan det kan gøres bedre - med udformning og udførelse af en politikers kampagne til folketingsvalget den 8. februar 2005 som eksempel. aflev. 21/2 05, udtalelse d. 21/4 05, kar. 25/4 05

Morten Nielsen, Intern kommunikation, krise og forandring – undersøgelse og analyse af hvordan intern kommunikation fremover kan skabe større værdi for NNE [Novo Nordisk Engineering]. aflev. 31/1 05, udtalelse 4/4 05, karakter 10/4 05.

Helle Vibeke Laursen: Fænger folderne? - En analyse af kulturhistoriske museers præsentationsfoldere og en efterfølgende vejledning i, hvordan de kan forbedres. aflev. 11/1 05, udt. 9/3 05, kar. 17/3 05.

Kirsten Nørgaard Rambølls interne kommunikation på nettet. Lever Rambølls intranet op til de krav, som i dag stilles til et funktionelt informationsmedie? aflev. 20/12 04, udtalelse 22/2 05, karakter 5/3 05.

Kristine Blom Hoffbeck Troværdighed og succes – holistisk kommunikation med rod i kulturen. Kommunikationsarbejde i en nystartet virksomhed. afleveret 22/11 04, udtalelse 18/1 05, karakter 21/1 05.

2004

 

Pernille Vincentz Rygaard Jensen, Når krisen bryder ud - krisehåndtering i teori og praksis med fokus på imagegenoprettelse afleveret d. 12/8 04, udtalelse 18/11 04, karakter 28/11, pernillevrj@yahoo.dk,

Anne Maja Larsen: På oplevelse med museet – en undersøgelse af Øregaard Museums kommunikation i lyset af oplevelseskulturen, annemajalarsen@privat.dk. Afleveret d. 30/7 04, udtalelse 28/10 04, karakter d. 14/11 04.

Randi Mehrenst Rimdal: IMAGE - Et speciale om toplederens indflydelse på organisationens image belyst gennem en undersøgelse af Flemming Østergaard og PARKEN Sport & Entertainment, randi@rimdal.dk, afleveret d. 19/12 2003, udkast til udtalelse d. 18/3 04, karakter d. 20/3 04.

Maj Dahl-Rasmussen og Betina Kjærulf-Jensen: Regional identitet i Øresundsregionen – en undersøgelse af Øresundskomiteens pjece: ”Mötesplats Öresund”.(Gruppespeciale) Afleveret 17/10 2003, udtalelse 19/1 04, karakter 22/1 04.

Lisbeth Kjærgaard Volf: (Bruger)undersøgelse af sprogbrugen i Gladsaxe Kommune – En analyse af sprogbrugen i Gladsaxe Kommunes Social- og sundhedsforvaltning der belyser konflikten mellem den ideelle information i en kommune og de institutionelle betingelser. Afleveret d. 27/11 03, udtalelse d. 13/1 04, karakter 17/1 04.

 

Kirsten Laugesen: Strategisk kommunikation – Udvikling af en ledelsesmodel for kommunikation til Brødrene Hartmann A/S. Afleveret 7/10 03, udtalelse d. 2/1 04, kar. d. 5/1 04.

Jakob Bruntse: It’s Scandinavian. Dansk-svensk kommunikation i SAS, Afleveret 11/11 03, udtalelse d. 21/12 03, kar. d. 4/1 04.

 

2003

Trine Lykke Frederiksen og Christina Nielsen: Værdier i spil. En kommentar til tidens kritik af danske virksomheders værdibrug. Opstilling af et teoretisk konstrukt om virksomhedsværdier ud fra et integreret kommunikationssyn samt en empirisk analyse af Danske Bank-koncernens værdiarbejde med fokus på hhv. Danske Bank og BG Bank. (Gruppespeciale) Afleveret 1/8 2003, udtalelse 28/10 03, karakter 4/11 03.

Erik Hansen: Et interview – to medier. En analyse og forklaring af en artikel og et tv-indslag om Kylie Minogue, erikhansen@talent.dk, afleveret  d.17/1 03, udtalelse d. 16/4 03, karakter d. 1/5 03.

Ulla Nelholt: Hvad får teamledere ud af at tage på lederkursus i KPMG? – Evaluering af kommunikationen på og omkring kurset ”Ledelse af et team 1”, nelholt@hotmail.com. Afleveret d. 16/12 02, udtalelse d. 11/3 03, karakter d. 13/3 03.

Janne Lundsgaard: Udfordringen er ikke at flytte, men at flytte sammen. En empirisk analyse af fusionsprocessen i Kuoni Danmark, jlundsgaard@hotmail.com. Afleveret d. 3/11 02, udtalelse d. 2/1 2003, karakter d. 10/1 2003.

Sandra Eskildsen: Carl Bro – En organisation, flere historier, sandra.e@ofir.dk. Afleveret d. 19/9 02, udtalelse d. 17/12 02, karakter 2/1 2003.

 

2002

Malene Michelsen: Borgerbetjening via internettet – en kommunikationsanalyse af Glostrup Kommunes hjemmeside, malene.michelsen@wanadoo.dk. Afleveret d. 19/9 02, udtalelse 21/10 02, karakter 28/10 02. Specialet offentliggjort på www.kommunikationsforum.dk i december 2002.

Rikke Lauritzen: Kommunikation i den digitale forvaltning. En undersøgelse af de interne faktorers betydning for SUstyrelsens eksterne kommunikation., rlauritzen@mobilixnet.dk, afleveret d. 7/6 02, udtalelse d. 19/8 02, karakter d. 26/8 02.

Marianne Kofod Mogensen: Redelig argumentation eller politisk manipulation? [Politisk kommunikation: redelighed, belyst ved analyser af danske partilederes landsmødetaler og indlæg i tv-debatter] marimog@post.cybercity.dk, afleveret d. ¾ 02, udtalelse d. 20/6 02, karakter d. 6/7 02.

Lene Kring: Fra strategi til handling - hvordan virksomhedsværdier realiseres i væsentlige tekster fra Novo Nordisk og Novozymes. lkri@novonordisk.com, afleveret d. 24/4 02, udtalelse d. 1/7 02, karakter d. 3/7 02. Specialet offentliggjort på www.kommunikationsforum.dk i september 2002. Der er også udarbejdet artikler til forskellige medier.

Johanne Lind Rasmussen: Kommunikation i sundhedsvæsenet – hvordan kan man beskrive, forklare og forbedre kommunikationen mellem hospitalssygeplejersker og hjemmesygeplejersker? Johanne.Lind@skolekom.dk, afleveret d. 12/12 01, udtalelse d. 10/2 02, karakter d. 21/2 02.

Mie Gudmundsson: Du bliver hvad du skriver! – En analyse af krisekommunikation og krisehåndtering, miegudmundsson@hotmail.com, afleveret d. 2/11 01, udtalelse d. 10/1 02, karakter d. 16/1 02.

Viken Wetlesen: Den sidste vilje – en analyse af de humanitære og almennyttige organisationers kommunikation om testamentet, viken@post.tele.dk, afleveret d. 6/11 01, udtalelse d. 10/1 02, karakter d. 14/1 02.

 

 

2001

Lisa Gubi Møiz, lisagubi@hotmail.com, & Charlotte Fossum, cfo@horsholm.dk (dobbeltspeciale): Kommunikatørens kompetence og identitet - opfattelse og selvopfattelse (case: Post Danmark), afleveret d. 1/6 01, udtalelse d. 28/8 01, karakter d. 10/9 01.

Tine Jensen: En organisation – to historier. Om identitet, image og troværdighed i en virksomhedsledelses kommunikation [Forsikringsselskabet ALKA], tinefjord@hotmail.com, afleveret d. 2/3 01, udtalelse d. 10/5 01, karakter d. 14/5 01.

Mette Elida Nielsen: Når organisationer taler med sig selv... Et speciale om autokommunikation, metteelida@hotmail.com, afleveret d. 29/12 00, udtalelse d. 22/3 01, karakter d. 27/3 01.

Signe Hanghøj: Ingen pauseklovn her. En analyse af kvindesport i Politiken og Berlingske Tidende. signe.hanghoej@get2net.dk, afleveret d. 27/10 00, udtalelse d. 29/12 00, karakter d. 3/1 01.

 

2000

Lone Jakobsen: Embedsmanden som ghostwriter, lto@mem.dk, afleveret d. 9/3 00, udtalelse d. 2/5 00, karakter d. 15/5 00.

Jacob Lund Jørgensen: Kommunikation og demokrati -- og sproglig rådgivning som demokratiets førstehjælper. Om problemer med sproget og kommunikationen i Ribe Kommunes borgerinformation og med nogle overvejelser over hvad det har af konsekvenser for demokratiet. Men også med forslag til hvordan kommunikationen i kommunen bliver bedre, jacoblj@FDF.dk, afleveret d. 9/6 00, udtalelse d. 25/8 00, karakter d. 5/9 00.

Lisbeth Brahe: Benløs succes – en indholdsanalyse af virkemidler i "Fisk uden ben"-kampagnen, LTH@dr.dk, afleveret d. 31/8 00, udtalelse d. 21/11, karakter d. 30/11 00.

Jonas Barder: Præsidentvalget – en argumentationsanalyse af et folketingsvalg (valgkampen i marts 98 i tv), afleveret d. 25/8 00, udtalelse d. 11/10 00, karakter d. 31/10 00.

Lisbeth Jensen, (U)orden i organisationskulturen? – En undersøgelse af sammenhængen mellem AF-Vestsjællands eksterne skriftlige kommunikation og deres image, LSJ@topdanmark.dk, afleveret d. 27/9 00, udtalelse d. 15/12 00, karakter d. 30/12 00.

 

 

 

 

Vejledning af selvstuderende opgaveskrivere eller af opgaveskrivere som har gået på hold jeg ikke selv har haft (fri skriftlig hjemmeopgave)

[Denne liste er ikke opdateret siden efteråret 2006]

Tina Rigborg Jørgensen, OB-opgave, [selvvalgt emne: webkommunikation, Lingvistisk studienævn], efterår 2006

Hanne Berg, BA-projektopgave, politisk argumentation, Sprog 2 – projektopgave (Åbent Universitet), forår - efterår 2006

Signe Skovgaard [signe_skovgaard@hotmail.com], Medieret selvfremstilling, ½ årsværk, intern, forår 2006

Anders Grove [andersgrove@mail.dk], Medieret selvfremstilling, efterår 2005, forår 2006, ½ stå, ekstern, kar. august 2006.

Stine Greve [fedtegreven@hotmail.com] og Ditte Peitersen, Medieret selvfremstilling, forår 2005, kar. 15/8 05

Camilla Tollstorff, Medieret selvfremstilling, forår 2005 [camilla.tollstorff@mail.dk], kar. 15/8 05

Michala Borgen, Sprog 2, projektopgave, forår 2005, kar. 15/8 05

Birgitte Raben, Formidling, marts 2005- , kar. 15/8 05

Marlene L. Dissing i faget Ledelseskommunikation (opgraderet til 3/8 stå), december 2004, kar. ½ 05.

Minna Halberg i faget Medieret Selvfremstilling (opgraderet til 1/2 stå), frkhallberg@tele2adsl.dk, januar 2005.

Lisbeth Langbein Weimann i Formidling (1/4 stå), LLW@pka.dk, karakter 30/1 03.

Tine B. Jensen i faget Sprog og norm under suppleringsuddannelsen i Sproglig rådgivning (1/4 stå), mje@hsit.dk, karakter 30/1 03.

Stina Broberg i de integrerede sproglig rådgivningsemner Formidling og Kommunikationsanalyse og -vejledning (1/2 STÅ), stina.broberg@get2net.dk, karakter 28/8 01.

Lars Hasholt i det selvstuderede sproglige emne Internetjournalistik -- fra papir til skærm (1/4 STÅ), hasbas@hotmail.com, karakter d. 28/8 00.

Signe Ellegård i det sproglige emne Pragmatisk tekstanalyse, elleborch@image.dk, (1/8 STÅ), karakter d. 28/8 00.

 

ALLE BØGER

KOMMENTARER OG MORALER, MENU 1

KJOELLER NEWS

BREVKASSEN

PROFIL

MEST LÆSTE PÅ KJOELLER.dk

BEDST SÆLGENDE BØGER