Politisk
argumentation En
teori om offentlig politisk argumentation i et velfærds-demokrati Kbh:
Borgens Forlag
1991 (i kommission for Institut
for Nordisk Filologi, Københavns Universitet Amager). 274
sider. Bogen
er udkommet som e-bog (ePub-format) i 2014. Omslag: Ole Morten Nygård (p-bog, øverst) Omslag:
KK (e-bog, nederst) ISBN
87-418-6009-8 (p-bog, 1991) ISBN
9788740489705 (e-bog, 2014) Resuméer Anmeldelse
i tidsskrift Mediekultur nr. 17, 1992 af Anker Brink Lund
(pdf) |
|
Anmeldelser
eller omtaler i dagspresse og lignende · Weekendavisen, Poul Erik Tøjner · Det fri Aktuelt,
Erik Meier
Carlsen · Berlingske Tidende , Hans Jørgen Nielsen · Politiken, Ib
Poulsen · Dagbladet
Holstebro-Struer-Herning · Lolland-Falsters Folketidende · Nordjysk Stiftstidende Søndag,
Erling Brøndum |
|
Hvordan
dannes og ændres vores virkelighed og værdier? Hvordan omsættes en
ændret virkelighedsopfattelse til politiske handlinger? Og hvordan
udnytter partier og medier sådanne ændringer til at styrke sig selv? Den
teori som opstilles i bogen skal bl.a. besvare disse spørgsmål.
Overført på Danmark lyder nogle af teoriens hypoteser således:
Bogen
er en videnskabelig afhandling og stiller derfor visse krav til
læserens faglige forhåndsviden. Rummer resume på engelsk. Dele af
indholdet danner grundlag for Manipulation,
Ud mæ' sproget!,
Den
tv-skabte virkelighed og Spindoktor. Lektørudtalelse
fra Indbindingscentralen (91/12) 716 661 3 Kjøller,
Klaus: Politisk argumentation: en teori om offentlig politisk
argumentation i et velfærds-demokrati. - Borgen. - 273 sider. - 32.01 Klaus
Kjøller er lektor ved Københavns Universitet og har tidligere skrevet
bøger om bl. andet argumentationsteorier. Bogen opstiller en teoretisk
videnskabelig model, der bruges til at analysere den indenrigspolitiske
offentlige kommunikation/argumentation i et velfærdsdemokrati samt til
at analysere den politiske virkelighed, således som borgerne i Danmark
møder den i medierne. Teori-modellen opdeler de politiske partier i 5
kategorier: Social-partiet, Erhvervspartiet, Hverken-Eller-partiet, Det
ekstreme Socialparti og Det ekstreme Erhvervsparti. Disse kategorier
modsvares af nogle medietyper, bl. andet: Midtposten, Frihedstidende og
Fælleskanalen. Samspillet og modspillet mellem ovennævnte kategorier
kortlægges ud fra såvel økonomiske som politiske aspekter, og der
fokuseres på interaktionen mellem partierne, medierne, de offentlige
myndigheder og de private virksomheder. Denne model giver bl. andre
politikerne mulighed for at måle, hvorledes man bedst og mest effektivt
kan bearbejde den offentlige mening. Teorimodellen er omfattende,
stringent opbygget, men svær at læse, idet teksten er forsynet med en
række citater på engelsk og holdt i et akademisk sprogbrug. Der er
litteraturfortegnelse. Bogen henvender sig primært til forskere inden
for humanistisk tekstforskning og samfundsvidenskabelig forskning. Jens
Bråten Anmeldelse
i Weekendavisen, d. 1/3 1991: Legoland.
En teoretisk guide til den politiske virkelighed Til
brug og misbrug Af
POUL ERIK TØJNER HVORDAN
ser vort velfærdssamfund ud forstået som en kommunikativ helhed, hvis
vi skulle lave en model af det, spørger Klaus Kjøller med sin nye bog
»Politisk argumentation«. Og svarer: Vi
har et parlament. Det er bygget op over to grundprincipper: der må være
stabilitet i samfundet, økonomien er nøglen til samfundets funktion.
Parlamentet består primært af tre partier. De to har modsatte meninger
om økonomien, fordi de repræsenterer henholdsvis arbejdere og
arbejdsgivere. Det tredie har en alternativ eller forsonende holdning:
Erhvervspartiet, Socialpartiet og Hverken-Eller partiet. Dertil kommer
eventuelt nogle ekstreme udgaver af de to første. Vi
har også nogle mennesker ude i samfundet. De arbejder. Nogle har et
enkelt arbejde, andre et mere sammensat, med forskellige grader af
ansvar. Partierne vil gerne i kontakt med disse mennesker. Derfor har
vi også nogle medier. På fjernsynssiden har vi Fælleskanalen, den må
ikke mene noget, for den er styret af parlamentet og afspejler derfor
blot balancen heri. Så
har vi aviserne. Til de enkelt arbejdende mennesker har vi den
personfikserede populæravis »Simpelt Hen«, til de andre har vi først og
fremmest »Frihedstidende«, »Lighedstidende« og »Midtposten«. Til
de rigtigt ansvarlige har vi endelig »Hard Facts News«. Partierne
kæmper om vælgerne i disse medier og kampens udfald afgøres, som altid,
af de valgte midler, og midlerne tjener altid til at styrke afsenderens
position. Regeringen må kæmpe på én måde, oppositionen på en anden. »At
gøre noget som er politisk relevant, begribeligt er som regel bl.a. at
få modtageren til at acceptere en bestemt metafor og en bestemt
historie. I denne kamp om metaforerne og historierne ligger en meget
væsentlig del af konkurrencen om vælgerne/modtagerne. Den eksplicitte
argumentation som foregår i de klart ræsonnerende genrer, må på denne
baggrund betragtes som overfladekrusninger.« (158) MIDLERNE,
de politiske argumenter, er altså funktionalistiske: De har mindre med
sandhed end med strategi at gøre. Vi har en dagligsproglig vending, der
ubehageligt præcist røber vort intuitive kendskab til dette træk ved
politisk argumentation. Når et problem synes at have unddraget sig den
mest nærliggende, saglige og fornuftige løsning, siger vi: Der er gået
politik i den sag. Skønt man kunne forestille sig, at den politiske
tilgang til sagen ville højne kvaliteten netop i et demokrati, så siger
erfaringen, ovenstående sætning, det stik modsatte: Her lades alt håb
ude. Sagen selv er forsvundet som led i et større spil. Klaus
Kjøllers »Politisk argumentation« er et omfattende forsøg på at
kortlægge dette spil, men ikke for at fordømme det, blot for at
beskrive det. Den udkaster en teori om offentlig politisk argumentation
i et velfærdsdemokrati - som bogens undertitel lyder - det vil sige den
ønsker videnskabeligt at redegøre for, hvad det er for regler, der
styrer den politiske virkelighed og vel at mærke den offentlig
tilgængehge del heraf. Altså medierne. Hvorledes
omsættes politik til retorik i et demokratisk velfærdssamfund? Og
hvorledes ser retorikken, den politiske tale eller diskurs, i et sådant
gennemsnitligt velfærdssamfund faktisk ud? Det
er de to styrende spørgsmål for Kjøllers fremstilling. Til
fremstillingen føjer sig en række iagttagelser af typiske sammenhænge i
vores samfund, en slags empirisk bund under modellen. Hvad betyder det
konkret for de enkelte partityper, at det forekommer at gå henholdsvis
opad eller nedad med økonomien? For eksempel. KLAUS
Kjøllers bog er en systemteoretisk guide for samfundsdebattører ud over
at være en politologisk model. Udgangsbønnen lyder: »Det er fristende
at give nogle bud på hvorledes de forskellige medier i modellen vil
popularisere og anvende denne bogs indhold, og hvordan partier og andre
organisationer og institutioner vil udnytte den: Vil de overhovedet
ænse den? Hvad vil de vælge ud? Hvordan vil de udforme det udvalgte?
Men jeg vil modstå fristelseme: Værsgod, her er bogen! Klar til brug og
misbrug.« (241) »Politisk
Argumentation« fortæller altså, at hvis du ønsker at fremme dette, så
skal du under de og de givne omstændigheder fokusere på hint, og det
fortæller den ved at beskrive, hvorledes det allerede foregår. Det er
således ikke umiddelbart nogen opbyggelig bog for dem, der tror, at
politik handler om samfundets sande indretning. På den anden side
bliver den næppe heller det store syndefald for mange. Dertil er
politikemes daglige mere eller mindre frivillige selvafsløring for
manifest. Erkendelsesmæssigt, hvad angår den politiske virkelighed, er
der således ikke sensationer at hente for os oplyste borgere. Man
kan derfor undertiden mistænke Kjøller for at være gladere for
muligheden af overhovedet at opstille en model end for den erkendelse,
som modellen afgiver. Sådan som bogen er skrevet, kan den da heller
ikke komme under den anden mistanke: at være en offentlig henvendelse
til den almindelige borger. Den
er, skønt ikke humorforladt, en afhandling båret af faglig etos.
Litteraturhenvisningerne falder som sne ned over siderne. Den er ujævnt
skrevet, grimt layoutet, komponeret med en mur af metodologiske
overvejelser som indledning - kort sagt: et rigtigt stykke
universitetetsarbejde. Så faren for misbrug er nok ikke overhængende -
sikkert heller ikke for brug uden for læreanstalterne. Og PR-firmaerne. Man
kan således ikke beskylde Kjøller for at profitere af sin egen indsigt
i retorikkens kunst. Og det må vel tjene ham til ære - til trods for al
post-politik. Hans ærlighed er ubestikkelig, sjældent møder man
Kjøllers variant af forordets traditionelle tak: »Jeg takker ikke min
familie fordi den bar over med mig mens jeg arbejdede på denne bog. Det
er aldrig lykkedes mig at få min kone og mine børn til at betragte mit
arbejde som noget der berettiger selv de mest beskedne ofre fra deres
side ... « DET
er en anbefalelsesværdig bog for folk med faglig herunder snæver
praktisk interesse i omsætningsforholdet mellem politik og offentlighed
- eller som der står i pressemeddelelsen, der næppe kan lastes Kjøller:
»Med »Politisk Argumentation« har politikere, fagforeningsformænd,
embedsmænd og politiske journalister fået deres model. Her kan de
eksperimentere med hvordan man mest effektivt bearbejder den offentlige
mening - og modarbejder hinanden. Og vi vælgere kan kigge dem i
kortene!» Det sidste er en sandhed med modifikation. Ikke kun fordi
Kjøllers bog er svær at kigge i, men også fordi fremstillingen af
demokratiet som et kortspil ikke stemmer overens med dets forpligtelse
til åbenhed og sandfærdighed. Poul
Erik Tøjner Anmeldelse
i dagbladet Det Fri Aktuelt, 30/1 91 En
samfundsmodel Politisk
argumentation i velfærds-demokratiet bliver en kamp om midtervælgerne,
mener forsker. Af
Erik Meier Carlsen Socialdemokratiets
markante fremgang er et resultat af den klare bedring af
samfundsøkonomien som den borgerlige regering har skabt. Denne
provokerende påstand kan udledes af sprogforskeren Klaus Kjøllers bog
om politsk argumentation. Kjøller
opstiller i sin bog en model for den politiske debat eller
argumentation i det, han kalder et »velfærds-demokrati«. Han prøver at
skabe en model, som på videnskabeligt grundlag
skal kunne bruges til at beskrive og forudsige forandringer i den
politiske debat og styrkeforholdene mellem partierne. Fælles
rammer Modellens
anvendelighed skal vi vende tilbage til, men tankevækkende er den: Kjøller
mener at kunne fastslå, at den politiske kamp i velfærds-demokratiet
står mellem to fløje, Erhvervspartiet og Socialpartiet. Det, de kæmper
om, er størrelsen lønmodtagernes »real-løn«, taget i meget vid forstand. De
to store partidannelser et enige om rammerne for den politiske debat,
nemlig økonomisme og stabilisme.
De går begge ud fra, at alle væsentlige værdier kan gøres op i kroner
og ører, og de er begge funderet på store organisationer, som er
modstandere af andet end marginale forandringer og derfor kræver
stabilitet. Deres
politiske argumentation vil i et toparti-system komme meget tæt på
hinanden, fordi kampen gælder midter-vælgerne, og fordi de ikke behøver
at frygte fløjene. I et flerpartisystem vil der være både Det ekstreme
Erhvervsparti og Det ekstreme Socialparti og et rent midterparti
"Hverken Eller partiet". Her bliver argumentationen lidt mere
forskellig, fordi der skal tages hensyn til fløjene og midterpartiet. Som
redskaber i den politiske debat har partierne medierne, der deler sig
efter partimønstret, selv om tendensen er, at parti-tilknytningen ikke
er formaliseret. Hver
sine argumenter Det
karakteristiske er nu, at der ikke er stor uenighed om de økonomiske
kendsgerninger og knap nok om vurderingen af dem. Men medierne
"argumenterer" gennem udvælgelse og præsentation. Hovedmodsætningen
kommer til at stå mellem Erhvervspartiets betoning af muligheds-argumentation
og Socialpartiets betoning af værdi-argumentation.
Modparterne er enige om udgangspunktet, men hvor Socialpartiet betoner
vigtigheden af at sikre menneskelige værdier som lighed og økonomisk
sikkerhed, sætter Erhvervspartiet spørgsmålstegn ved, om "der nu er
økonomiske muligheder for det". I
denne voldsomt forenklede model bliver op- og nedture i den økonomiske
konjunktur afgørende for partiernes troværdighed og styrke. Går det
godt med økonomien, vil mange lytte til Socialpartiets argumenter. Går
økonomien dårligt, har Erhvervspartiet overtaget. Medierne,
som skal sikre sig flest mulige læsere, forstærker udviklingen. De vil
gerne skrive, hvad folk godt vil læse, og konkurrerer ligesom partierne
om en midtergruppe af befolkningen. Videnskabelig
jargon Modellen
er i Kjøllers bog på forskellig måde udbygget og nuanceret. Men
alligevel efterlader bogen et indtryk af, at forfatteren har gjort
nogle simple iagttagelser, som han med flittig brug af videnskabelig
jargon har fået til at fremstå som indviklede teoretiske lovmæssigheder. Forfatteren
bygger sin model på den enkle grundsætning, at alle individer og
institutioner søger at opretholde sig selv. Givet velfærdsdemokratiets
struktur, skulle modellen så afspejle virkeligheden. Men det er for
enkelt. Ligesom et spil Matador nok kan give anelse om nogle af de
mekanismer, der fungerer i en markedsøkonomi, kan Kjøllers model
tydeliggøre træk i velfærds-demokratiet. Men dækkende beskrivelser er
der ikke tale om. Erik
Meier Carlsen Anmeldelse
i Politiken, d. 25/2 91 Model
over den politiske debat Forestil
Dem et demokratisk velfærdssamfund med fem politiske partier: To
større: Socialpartiet og Erhvervspartiet, og tre mindre:
Hverken-Eller-partiet, Det ekstreme Socialparti og Det ekstreme
Erhvervsparti. Der er også nogle aviser: Hard Facts News og
Friheds-Tidende der primært fungerer som talerør for Erhvervspartiet,
Ligheds-Tidende med sympatier for Socialpartiet, Midt-Posten med
traditionelle forbindelser til Hverken-Eller-partiet, Systemkritikeren
og populærmediet Simpelt Hen sammen med det parlamentarisk styrede
TV-monopol Fælleskanalen. For alle gælder at de konkurrerer indbyrdes
om vælgere og læsere, og alle søger at udbygge deres indflydelse eller
i det mindste at bevare sig selv. Det
er modellen som den politiske debat foregår indenfor - i en noget
forenklet udgave skal jeg skynde mig at sige, for der er gjort en hel
del ud af at beskrive hvilken status modellen har, og hvilket
videnskabeligt grundlag den bygger på. Det er ganske spændende at se
den blive til, men fungerer den? Ja, det gør den i den forstand at den
giver et fugleperspektiv af den indenrigspolitiske debat i fx Danmark.
Mediefolk, politikere og politiske iagttagere vil nok savne nogle
nuancer, og det er en pris der skal betales ved enhver modelvirksomhed,
men bogen er et interessant og provokerende bud på hvad det er for
nogle helt grundlæggende bevægelser der foregår i den
indenrigspolitiske debat. Interessant fordi den prøver at finde det
generelle og det karakteristiske ved debattens form og forløb, og
provokerende fordi den ved at opstille modellen indirekte forudsiger
hvordan debatten vil forme sig fremover på bestemte betingelser. På
den anden side er bogens meget abstrakte form også dens svaghed. Man
mangler meget at de teoretiske formuleringer bliver konfronteret med
nogle konkrete politiske sager. Bare et par grundigt gennemanalyserede
eksempler ville have forøget bogens umiddelbare brugsværdi
betragteligt, og ville også have gjort diskussionen af modellens styrke
og begrænsninger langt mere nærværende. Forfatteren har bevidst valgt
sit abstrakte ståsted, men set fra et brugssynspunkt burde han have
vovet det ene øje med et eksempel eller to. Politisk
argumentation er
ingen letlæsningsbog, men for mediefolk og politiske iagttagere - for
ikke at tale om de politikere der også gerne vil forstå hvad det er de
gør, når de indgår i en politisk debat - ja så er bogen bestemt
anstrengelserne værd. Ib
Poulsen Anmeldelse
i Berlingske Tidende, d. 22/1 91 Hvad
partierne burde sige Klaus
Kjøllers bog er det rene tankespind. Det er fuldt bevidst, for
forfatteren vil lave en teori, hvorfra man logisk kan udlede, hvad
partierne og medierne skal gøre, hvis de vil deres eget bedste. Et
sådant forehavende kræver en præmis for, hvad partierne i det hele
taget er ude på. Her er forfatteren klar. Han antager, at alle er ude
på en eneste ting, nemlig det der kaldes selvbevaring. Man vil gøre
det, der betaler sig. Kjøller peger på, at dette svarer til
grundantagelserne i faget økonomi. Hvad
der betaler sig i en situation, vil imidlertid være katastrofalt i
andre. Situation må derfor præciseres. Med fiktive navne beskriver
bogen et partisystem, der meget ligner det danske. Og der beskrives en
verden, der ligner den københavnske. Det er Danmark, det gælder. I
store træk er fremgangsmåden i orden. Sådanne teorier siger ikke
nødvendigvis, hvad partierne og medierne faktisk gør. Alle kan handle
mod egne interesser, som vi sidst så i valget. Til gengæld skulle
analysen give et billede af, hvad der logisk måtte være partiernes og
medierens interesse. Denne type teorier er da også gammelkendte i
politologien. Men
der er en del problemer i bogen. Det er en urealistisk præmis, at
f.eks. partierne kun har ét mål, nemlig "selvbevaring". Forfattere, der
har lavet tilsvarende teorier, har også gjort gennemførelsen af
partiets program til et selvstændigt mål. De peger også på, at der er
flere arenaer, hvor man kan vinde eller tabe. Graver man grøfter, kan
det give stemmer, men koste indflydelse efter valget. Det var
Fremskridtspartiets problem. Der er flere mål i politik og det er netop
et af problemerne, at man skal have dem til at gå op. Indbygger man
det, får man mere komplicerede teorier. Men de er til gengæld mere
realistiske. Endelig
er præmisserne ikke i orden for alle konklusionerne. Dropper man de
fiktive navne, er det et vigtigt punkt i bogen, at Socialdemokratiet
logisk har en interesse i at pege på behovet for en række sociale
ordninger, mens de borgerlige partier modsat må pege på, at det er der
ikke råd til. Det kan der være noget om. Men
Klaus Kjøller går videre og siger, at borgerlige partier derfor vil
beskrive økonomien mørkt. Her er det svært at se, at Poul Schlüter,
logisk set, skulle have en interesse i at proklamere, at det går
ufatteligt dårligt. Påstanden kommer før diskussionen af, hvad det
betyder at have regeringsmagten. Klaus Kjøller mener også, at
borgerlige aviser må male situationen mørkt. Her må det være en ekstra
præmis, at aviserne er partiaviser uden en selvstændig vurdering. Helt
sikker er bogen ikke. Og det kan diskuteres, om den fører videre end de
tilsvarende analyser, der især i Sverige er lavet af systemer, der
ligner det danske meget. Men som forsøg er bogen rimelig. Hans
Jørgen Nielsen Anmeldelse
i JyllandsPosten, 14/3 91 Bevar
mig vel! Taburetklæberi
er ikke et træk, der er karakteristisk for enkelte politikere i en
kortere eller længere periode af deres politiske liv. Det er
simpelthen, hvaad alle politikere lider af hele tiden. I
hvert fald hvis man skal tro hovedteorien i Klaus Kjøllers
videnskabelige afhandling om politisk argumentation. Teorien gælder nu
ikke alene for politikere, men faktisk for alle mennesker og deres
tilhørsforhold til en stilling eller en gruppe. Så hedder fænomenet
blot ikke længere taburetklæberi, men benævnes med et bedre begreb:
Selvbevaringshensyn. Selvbevaring
er det grundlæggende motiv for al menneskelig handlen, og da
politikerne også er en slags mennesker, vil de naturligvis handle ud
fra det samme grundmotiv som alle andre. Deres
problem er, at de skal få det til at se ud, som om de handler i hele
samfundets interesse, og det er afstanden mellem deres egentlige motiv
og det påtagne, der giver ekkoet af hulhed bag mange af deres sætninger. Det
er nødvendigt at skjule, at det grundlæggende formål med den politiske
argumentation er ens egen politiske overlevelse, skriver Klaus Kjøller.
Han erkender, at påstanden om selvbevaringens betydning for politikerne
kan virke både moralsk frastødende og groft urealistisk, men han
fastholder den som en central del af den teori, han har opstillet om,
hvordan den politiske argumentation foregår i et velfærdsdemokrati. Kjøllers
bog er opbygget efter en meget kendt model, nemlig den lidt
ubehjælpsomme danske stil, der begynder: Først var der Adam og Eva, men
nu lever vi i nutiden og har det helt anderledes. I de første firs
sider befinder vi os i modellens urtid. Derefter tages det store spring
frem til velfærds-demokratiets periode, og her anvendes urtidsmodellen
så på nutidige fænomener. Den
videnskabelige model er hentet fra det humanistiske område. Den hedder
aktantmodellen og blev for omkring tyve år siden anvendt til forskning
i folkeeventyr. Nu anvendes den så til forskning i politikernes
folkelige fremtræden. Men
ellers er der ikke meget folkeligt ved bogen. Den er et typisk
universitetsarbejde, skrevet af selvbevaringshensyn. Den skal sikre
forfatteren en placering i det interne meriterings-ræs. I
stedet for at have taget bogen i kommission, skulle Borgens Forlag
hellere have bedt forfatteren skrive en forkortet og almen forståelig
version. Emnet er jo hverken uinteressant eller uvigtigt. Victor
Rasmussen I
klummen "På egne vegne", JyllandsPosten, d. 27/2 91: Cand.mag.
Klaus Kjøller har på Borgens Forlag udsendt en bog om "Politisk
argumentation". Det er en lærd sag, som forfatteren imidlertid har
forsynet med et uhøjtideligt forord, hvori der (citeret med
forfatterens tegnsætning [Nej!]) bl.a. står: "Jeg
takker ikke min familie, fordi den bar over med mig, mens jeg arbejdede
på denne bog. Det er aldrig lykkedes mig at få min kone og mine børn
til at betragte mit arbejde som noget, der berettiger selv de mest
beskedne ofre fra deres side. På en måde har de ret: arbejdet bærer
lønnen i sig selv. Men jeg takker dem nu alligevel for at være den
nødvendige ursump af meninger og følelser, jeg dagligt kunne forsvinde
ned i - for styrket at tage fat næste formiddag". Tænk
at blive takket for at være en ursump!! pb. Argumentation Politikernes
argumentation dækker over deres "selvbevaring" Kernen
i den politiske argumentation er hverken ideologi eller folkeoplysning,
men selvbevaring. Politikeren eller partiet ønsker at fortsætte som
politiker eller parti og tilrettelægger sin argumentation med dette
formål for øje. Og det betyder ironisk nok, at netop det 'selviske' mål
skal skjules. For
vælgerne vil ikke stemme på nogen, der optræder, som om de kun har sig
selv og deres egen politiske fremtid i tankerne. Derfor skal
politikeren eller partiet over for offentligheden fremstå med
hensigter, der er idealistisk farvet. Det er nødvendigt at skjule, at
det grundlæggende mål med den politiske argumentation er ens egen
politiske overlevelse. Det
hævder sprogforskeren, lektor ved Københavns Universitet Klaus Kjøller
i bogen "Politisk Argumentation" som han udsender tirsdag på Borgens
Forlag. Påstanden
om selvbevaringens betydning for politikerne kan virke både moralsk
frastødende og groft urealistisk, skriver han. Men han fastholder
påstanden som en central del af en teori, han har opstillet, om,
hvordan den offentlige politiske argumentation fungerer i et samfund
som vort. Denne
teori redegør han for i bogen. Teorien kombinerer forskningsresultater
om politik, medier, økonomi, sprog og argumentation til - som det
hedder - "et samlet billede af den offentlige politiske debat i et
velfærdsdemokrati". Der
er således tale om et videnskabeligt arbejde, og Klaus Kjøller mener,
at det har bud såvel til humanistiske tekstforskere som til
samfundsvidenskabelige indholdsanalytikere og politologer. Lærde udtryk
som nomotetisk, ideografisk, metaargumentation, objektargumentation og
argumentatorisk equilibrium optræder ustandselig, og ved hjælp af dem
forsøger forfatteren at beskrive den virkelighed, som politisk
argumentation både er et udtryk for og en skaber af. Nogle
iagttagelser som Klaus Kjøller har gjort, formulerer han dog næsten i
slagordsform. Den
offentlige konkurrence mellem de borgerlige partier og
Socialdemokratiet består i at finde brugbare pressehistorier. Den
ideologiske debat er uden stemmemæssig betydning. En
forværring af økonomien medfører en mere positiv mediedækning af de
borgerlige partier og en mindre positiv af Socialdemokratiet. Det
omvendte sker ved en forbedring af økonomien. Et
skift i tendensen i et mediums politiske reportager ledsages af et
skift i den modsatte retning i mediets lederkommentarer. Ovenstående
telegram fra Ritzau bragtes stort set uændret i 1)
Skive Folkeblad,
d. 22/1 91, med overskriften: Barsk analyse af politisk debat
- båret af egoisme 2)
Dagbladet
Holstebro-Struer-Herning, d. 24/1 91, med overskriften: Politikerne
søger at dække over dem selv 3)
og blev brugt som grundlag for den næste anmeldelse: Anmeldelse
i Lolland-Falsters Folketidende, 31/1 91 Hensigter,
mål og midler Kernen
i den politiske argumentation er hverken ideologi eller folkeoplysning,
men selvbevaring. Politikeren eller partiet ønsker at fortsætte som
politiker eller parti og indretter derfor argumentationen med dette
formål for øje. Hvilket betyder, at opgaven er at skjule det selviske
formål. Politikeren eller partiet skal over for offentligheden fremstå
med hensigter, der er farvet af idealisme. Derfor er det nødvendigt at
skjule, at formålet med den politiske argumentation er ens egen
politiske overlevelse. Dette
er en del af budskabet i "Politisk argumentation", skrevet af
sprogforsker og lektor ved Københavns Universitet Klaus Kjøller. Han
forsvarer på videnskabelig basis sin teori over mange sider og med brug
af mange lærde ord som nomotetisk, idiografisk, metaargumentation,
objektargumentation og argumentatorisk equilibrium. Bogen
er et videnskabeligt arbejde med mange citater, menge henvisninger og
mange påstande, og i kraft af, at den er et videnskabeligt arbejde, er
den meget svær at trænge ind i for almindelige mennesker - herunder
også politikere og journalister. Blandt
påstandene er, at den offentlige konkurrence mellem de borgerlige
partier og Socialdemokratiet består i at finde brugbare
pressehistorier, fordi den ideologiske debat ikke har stemmemæssig
betydning. Hvilket
lyder temmelig uvidenskabeligt. Nordjysk
Stiftstidende Søndag, d. 27/1 91 At
forske i medier I
gamle dage hed de pressehistorikere, nu hedder de medieforskere. I
gamle dage skrev de om pressen, så almindelige mennesker, herunder
pressens egne folk, kunne læse det. I dag skriver de formentlig mest
for hinanden, udenforstående kan i hvert fald ikke begribe deres
fagsprog. Det gælder også Klaus Møllers [sic!] bog, der bringer nogle
teoretiske betragtninger om forholdet mellem partier og presse i det
lille danske nutidssamfund. Hans
iagttagelser er ikke uinteressante - somme tider er de ligefrem vittige
- og meget i hans teorier bekræftes af simpel erfaring. Men
ubegribeligt er det alligevel for andre end de øvrige Erasmus
Montanus'er i den lærde verden. Tag f.eks. dette punktum: "Når man skal
opstille en model, hvori agenternes interaktion i høj grad består i at
begrunde deres handlinger overfor hinanden, er der en stor fare for at
komme til at sammenblande disse begrundelser (på objektniveauet) med de
begrundelser som modelbyggeren (på det videnskabelige niveau) giver af
modelagenternes handlinger, herunder de verbale." Med andre ord: skæg
for sig og snot for sig. Hvorfor skal det siges så indviklet? Medieforskning
er én måde at skrive om pressen på. Man kan også vælge den modsatte
måde: at skrive i festskriftets form. Det er hvad Thisted Dagblads
redaktør indtil 1985, Chr. P. Fogtmann, har gjort i denne særdeles
aktuelle bog om De Bergske Blade. [...] Erling
Brøndum Anmeldelse
i Aftenposten 6/3 91 (Norge) Gjør
dårlige tider bedre 1984-85
står i eftertid som årene da norsk økonomi gikk av sporet i ustyrlig
overmot. Men høsten 1985 var den borgerlige regjering en hårsbredd fra
å tape stortingsvalget fordi den angivelig sto for hardt på bremsene.
Og lærde statsvitere skrev lange artikler om at mens venstresiden ikke
visste hvordan man skapte velstand, så visste ikke hoyresiden hvordan
man fordelte den. Det som nå trengtes, var en regjering med evne til å
bruka, ikke spare penger. Regjeringen
Willochs nesten-ulykke stred mot en af politikkens grunnlover, som er
at sittende regjeringer får fremgang når folk får mer penger mellom
hendene. Og det gjorde de i 1985. Men det finnes andre lover som virker
i motsatt retning. Den mest velkjente av dem går ut på at det er tungt
å ha regjeringsansvar. I "Politisk Argumentation" har den danske
samfunnsforskeren Klaus Kjøller regnet ut hvor
tungt: Analyse af 175 valg i 28 land skal ha vist at regjeringsansvar i
gjennomsnit reduserer oppslutningen om de deltagende partier med 1,65
point. Men
mer sentralt hos Kjøller står tesen om at gode tider er bra for
venstresiden, dårlige tider for høyresiden. "Socialpartiet" gjør det
best når partiet kan drive fordelingspolitikk, mens "Næringspartiet"
[Erhvervspartiet] har størst troverdighet når det kan forklare hva som
må til for å få en havarert økonomi i gang igjen. Samtidig er pressen
bygget opp på en måte som forsterker disse reaksjonene i forholdet
mellom parti og velgere. Dette
studiet af vekselvirkningen mellom partier og mediene er det mest
interessante trekk ved "Politisk Argumentation". Men det er tung
lesning, slik det ofte bliver når en komplisert og mangfoldig
virkelighed skal skjematiseres og abstraheres, og likevel bevare en
viss likhet med verden der ute. Bortenfor
problemet med å forenkle (og dermed banalisere) eller å komplisere (og
dermed gjøre ubrukelig) en politisk modell, kommer en annen
vanskelighet: Den består i at politiske verdibegreper simpelthen
forandrer seg hele tiden. Og noen går fra pluss til minus og tilbake
igjen. Det
politiske liv er en ganske kaotisk maurtue og bør ikke studeres på for
lang avstand. En historiker som var rådgiver for president Kennedy, ble
efterpå spurt om sin viktigste erfaring. Han svarte at det hadde vært å
se hvordan alle vigtigere vedtak ble truffet i en hvirvel af forvirring. Kjell
Hanssen |
|
Senest
opdateret 15-10-2020
12:30 |
|
Klaus
Kjøller, © klaus@kjoeller.dk |
|
|