Sprog
2 som sidefag |
holdets
intranet à |
|
||
|
[senest revideret 2/11 2006]
Der er mulighed for to eksamensformer:
· Bunden mundtlig prøve med 30 minutters forberedelse
· Fri skriftlig hjemmeopgave på 25 s.
For at kunne gå op skal man have deltaget aktivt i den særskilte undervisning i svensk og norsk.
Ifølge Studieordning for Det 1/2-årige sidefagsstudium i Dansk, 1998-ordningen (dateret 15/8 2001) er eksamensformen: ekstern, bunden mundtlig prøve med 30 minutters forberedelse. Eksaminationen tager udgangspunkt i en af eksaminanden ikke opgiven tekst. Alle hjælpemidler kan medbringes til forberedelsen og eksaminationen.
Studienævnet for Dansk har generelt godkendt eksamensformen Fri skriftlig hjemmeopgave ved Sprog 2
som sidefag. Opgavens rammer er som ved projektopgaven ved sprog 2 på Dansk
Grunduddannelse (se nedenfor). Opgaven bedømmes på kandidatniveau. Hvis du
ønsker at benytte denne eksamensform, skal du sende en ansøgning som stiles til
Studienævnet og sendes til eksamenssekretær
Opgaven skal vise at kandidaten selvstændigt kan afgrænse et sprogligt problem, inddrage det for problemets løsning relevante af den viden der kræves inden for vidensområdet Sprog, og fremlægge et gennemarbejdet forslag til løsning i en klar skriftlig fremstilling. Det problem der behandles, skal primært ligge inden for et eller flere af Sprog 2's delelementer, men opgaven kan også inddrage delelementer fra Sprog 1.
Under arbejdet modtager eksaminanden vejledning af faglæreren til strukturering af arbejdsprocessen. Emnet for opgaven er frit inden for studieelementets område. Det forelægges faglæreren (eksaminator) til godkendelse. At det vælges inden for rammerne af Sprog 2, udelukker ikke tilbagekobling til Sprog 1's stoffer og temaer. Projektet vurderes på den studerendes overblik, analytiske skarpsindighed og evne til problemformulering og -løsning. Desuden på demonstration af evne til at disponere den tid og plads der er til rådighed, samt på sprogbehandlingen.
Opgavebesvarelsen skal have et omfang på 25 ns. (plus/minus 10%) inkl. eventuelle noter, ekskl. litteraturliste.
Resumé: Et af projekterne [dvs. den ene af projektopgaverne] i Sprog
II eller Litteraturhistorie II skal forsynes med et resumé på et
ikke-skandinavisk sprog. Resuméet skal være på ca. 1 side; det indgår i
bedømmelsen, men ikke ved beregning af det samlede sidetal. Studienævnet
anbefaler, at det skrives på et af sprogene engelsk, tysk eller fransk, medmindre
særlige forhold gør sig gældende.
Afleveringsfrister for skriftlige hjemmeopgaver ved danskstudiet sommer 2005 er således (meddelelse fra studielederen i e-mail af 23/2 05):
· Opgaver, der afslutter en BA-uddannelse, afleveres senest 11/7 2005
· Alle andre opgaver afleveres senest 18/7 2005
Der skal kun ved valg af den mundlige eksamensform afleveres opgivelser. Ved
valg af eksamensformen Fri skriftlig hjemmeopgave skal den litteratur der anvendes,
fremgå af opgavens litteraturliste.
De folk der melder sig til mundtlig eksamen, skal aflevere opgivelser i 3 eksemplarer ved instituttets skrankeekspedition, senest d. 25. april kl. 15.00. Men bemærk: Godkendelse og underskrivelse af opgivelserne sker senest onsdag d. 20. april i tidsrummet kl. 14-16 på mit kontor, 22.3.22. Blanket hertil kan fås på instituttets hjemmeside, www.nordisk.ku.dk. Opgivelserne skal være på i alt 570 ns., der fordeler sig ligeligt på lærebogsstof og afhandlinger, og ligeligt på de tre elementer der indgår i prøven: Betydning, Sproghandling & samtaleanalyse og Sprogteori. Opgivelserne må ikke indeholde pensum som af samme kandidat har været opgivet til prøven i Sprog 1 (studieelement D50 i 1998-tilvalgsfagsstudieordningen i Dansk).
Nedenfor gives et forslag til skabelonopgivelser
med plads til individuelle variationer. Opgivelserne skal underskrives af
underviseren. Det sker som nævnt ovenfor
senest onsdag d. 20. april i tidsrummet kl. 14-16 i lokale 22.3.22. Hvis du
afviger fra skabelonen til fælles opgivelser nedenfor, så send et udkast til
mig, et par dage inden du gerne vil have dem underskrevet, vedhæftet en e-mail.
Hvis du benytter skabelonen, kan du blot møde frem med en udfyldt blanket.
Hvis man ikke har deltaget tilstrækkeligt aktivt i kurset, dvs. været til stede mindst 75% af tiden, på rimelig vis deltaget aktivt med oplæg og opgavebesvarelser, og fremlagt i kursets sidste fase, så betragtes man som selvstuderende. Så skal man have godkendt en korpusliste på 1425 sider (2,5 gange 570 sider). Ud fra denne korpusliste sammensættes opgivelserne efter aftale med eksaminator. Folk som skriver hjemmeopgave, skal aflevere en studierapport på 5-8 sider som forklarer hvordan man har selvstuderet litteraturen på korpuslisten. Studierapporten afleveres sammen med opgaven og skal godkendes af eksaminator.
med plads til individuelle variationer. Udskiftninger af titler på listen med andre skal begrundes.
Folk som ikke har fulgt kurset tilstrækkeligt aktivt, skal have godkendt en korpusliste på 1425 sider. På basis af denne korpusliste sammensættes
· for dem der går op mundtligt: opgivelserne efter aftale med eksaminator inden godkendelsen.
· Dem der går op skriftligt, skal skrive en studierapport ud fra korpuslisten.
Sideangivelserne er omtrentlige, da der ikke her er omregnet til normalsider.
|
Titel |
sider |
|
Jørgensen, C. & Onsberg, M. Praktisk argumentation Nyt Teknisk Forlag 2004 (også tidligere udgaver). |
128 |
|
Kjøller, K. Få din vilje! Tal og skriv effektivt Akademisk 1996, genoptrykt som kompendium 2004 |
173 |
|
Kjøller, K. Gode grunde? Elevhæfte Gjellerup 1980, s. 73-94 |
21 |
|
Lakoff, G. & Johnson, M. Hverdagens metaforer, Hans Reitzel 2002, til og med kap. 16 (s. 112) |
112 |
|
Hjorth, P.L. ”Den historiske baggrund” i Auditorium X, s. 11-30 |
19 |
|
Hansen, E. Dansk sprog. Serien Grundvidenskaben i dag (1981) |
31 |
|
Henriksen, C. ”Indledning” s. 7-30 i Henriksen, C. (red.) Can you reach the salt? Pragmatikkens klassiske tekster Roskilde Universitetsforlag 2001. |
23 |
|
Jakobson, R. ”Linguistics and Poetics” s. 69-78 i Henriksen (red.) 2001 |
9 |
|
Grice, P.
”Logic and Conversation” s. 199-219 i Henriksen (red.) 2001 |
20 |
|
Afhandling(er) efter eget valg, se oversigten over nogle muligheder fra kurset nedenfor |
40 |
|
I alt |
576 |
Det som er markeret med lyseblåt, indgår i skabelon til fælles opgivelser ovenfor.
|
|
genre |
|
|
element |
|
|
|
|
lærebog |
afhandling |
betydning |
sproghandling & samtaleanalyse |
sprogteori |
|
|
John E. Andersen ”Sprogets takt og tone” i Hansen m.fl. (red.) Auditorium X Kbh.: INF 1994 (og senere) s. 72-99. |
|
27 |
|
27 |
|
|
|
Kjøller, K. (red.) Replik-til-replik Borgen 1976 s. 129-145: Opgaveforslag (og lidt om deres løsning) (uddeles) |
16 |
|
|
16 |
|
|
|
Jørgensen, C. & Onsberg, M. Praktisk argumentation Nyt Teknisk Forlag 2004 (også tidligere udgaver). |
128 |
|
|
128 |
|
|
|
Kjøller, K. Få din vilje! Tal og skriv effektivt Akademisk 1996, genoptrykt som kompendium 2004 |
173 |
|
|
173 |
|
|
|
Kjøller, K. Gode grunde? Elevhæfte Gjellerup 1980, s. 73-94. |
21 |
|
|
21 |
|
|
|
Fisher, R., Ury W. Få ”ja” når du forhandler Kbh: Borgen 1990 |
187 |
|
|
187 |
|
|
|
Poulsen, I. ”Sproget i radio og fjernsyn” i Auditorium X, s. 122-136 |
|
14 |
14 |
|
|
|
|
Lakoff, G. & Johnson, M. Hverdagens metaforer, Hans Reitzel 2002, til og med kap. 16 (s. 112) |
|
112 |
112 |
|
112 |
|
|
Hansen, E. Dansk sprog. Serien Grundvidenskaben i dag (1981) |
|
31 |
|
|
31 |
|
|
Gregersen, F. ”Dansk i 90’erne – et oplæg til diskussion” i Auditorium X, s. 230-251. |
|
21 |
|
|
21 |
|
|
Hjorth, P.L. ”Den historiske baggrund” i Auditorium X, s. 11-30 |
|
19 |
19 |
|
19 |
|
|
Karker, A. ”Sproghistorisk oversigt” i Nudansk Ordbog, Politiken 1993 (eller senere) s. 69-87 (18 s. svarer ca. til 4 x 18 ns. = 72 ns) |
|
72 |
72 |
|
72 |
|
|
Henriksen, C. (red.) Can you reach the salt? Pragmatikkens klassiske tekster Roskilde Universitetsforlag 2001. |
|
|
|
|
|
|
|
Henriksen, C. ”Indledning” s. 7-30 |
|
23 |
23 |
23 |
23 |
|
|
Bühler, K. ”Sprogteori. Sprogets fremstillingsfunktion” s. 42-51 |
|
9 |
9 |
|
9 |
|
|
Jakobson,
R. ”Linguistics and Poetics” s. 69-78. |
|
9 |
9 |
|
9 |
|
|
Habermas, J. “Forberedende bemærkninger til en teori om den kommunikative kompetens” s. 137-170 |
|
33 |
|
33 |
33 |
|
|
Grice, P.
”Logic and Conversation” s. 199-219 |
|
20 |
20 |
20 |
20 |
|
|
Brown
& Levinson “Politeness. Some universals in language usage” s. 220-263 |
|
43 |
43 |
43 |
43 |
|