Oversigt
over instituttets fag, centre, fagkoordinatorer og seneste studieordninger |
ßà Studielederens breve ßà |
Senest opdateret 24-06-2008 15:45:59 Alle som er begyndt efteråret 2007 på Dansk grundfag, skal vælge et af nedenstående valgfag. Alle kurser har undervisning 2 x 3 timer om ugen og giver 15 ects. Du kan læse om de formelle rammer i studieordningen. Se de vigtigste citater fra ordningen nederst på denne side >>. Skemaet er endnu ikke lagt, men ventes færdigt senest i uge 26. Proceduren som du skal følge er således: Kurserne er alle oprettet i Absalon. Fra mandag d. 16/6 08 kl. 9 kan du gå ind i Absalon og melde dig ind som deltager på det ønskede kursus. Der er et maksimum for holdstørrelser på 40. Fordelingen af deltagerne på de forskellige hold foregår efter princippet: Den der kommer først til mølle. Hvis maksimum på 40 nås på et hold, vil det vise sig ved at du ikke kan tilmelde dig. Du må så vælge et af de hold hvor der stadig er plads. Jeg beder alle om at melde sig til et kursus hurtigst muligt efter at der er åbnet for tilmelding. Så ved vi hvilken størrelse de forskellige hold får og kan i skemalægningen tildele lokaler af en passende størrelse. Hvis du har tekniske problemer med at benytte Absalon når du skal melde dig til et hold, så kontakt Christen Mau, cmau@hum.ku.dk. Venlige hilsner Klaus Studieleder, kkj@hum.ku.dk 1.
Juni S. Arnfast (tovholder for flere undervisere):
Dansk som andetsprog
Dansk tales på mange måder i
Danmark og nogle varieteter af sproget fremkalder stærke holdninger. Kurset
vil give en indføring centrale emner, som har betydning for diskussionen af
dansk som andetsprog (hvadenten sprogbrugeren nu er født i landet eller
kommet hertil på et senere tidspunkt): sproglig variation, normer,
sprogtilegnelse, den sproglige majoritetstalendes møde med sproglige
minoriteter i forskellige sammenhænge - altså en overvejende sociolingvistisk
tilgang. På kurset læses forskellige danske og engelske tekster. Undervisningsformen spænder vidt: foredrag, oplæg, diskussion, gruppearbejde - der vil også være mulighed for at forsøge sig med mindre feltstudier, som kan indgå i det workshop-forløb, som indbygges i kurset som forberedelse til eksamen. Underviser: Juni S. Arnfast (tovholder) + gæster 2. Anders Østergaard: Intertekstuelle dialogerKurset handler om hvordan tekster ”taler med” hinanden – og hvad de har at sige i den dialog. I nogle tilfælde vælger teksten selv sin samtalepartner, i andre konstruerer vi dialogen. Kursets formål er at kombinere kompetencer man som studerende har opnået i Litterær analyse og Litteraturhistorie - og som man her kan videreudvikle. Det skal ske gennem en række krydslæsninger der kan afdække litterære intertekstuelle relationer – i et vist omfang også relationer på tværs af kunstarter. Kurset skulle gerne give litteraturhistorisk overblik på tværs af de vante perioder. Og det kan afklare og måske udfordre såvel litteratursyn som læsemåder. Teksterne (som kan suppleres af eksempler fra musik, billedkunst, film) hentes især fra dansk og nordisk litteratur, både ældre og ny, men også verdenslitterære tekster vil indgå. Teoribegreber om intertekstualitet, dialogicitet m.m. vil stå centralt – og sammenholdes med motiv-og toposforskning m.m. Emnet er selvsagt endeløst, men ikke derfor uafgrænseligt. Vi vil søge tekstsammenstillinger hvor dialogen er mest direkte – og finde dem inden for delemner som disse: Realismen hos forfattere som Jan Sonnergaard, Kirsten Thorup, Katrine Marie Guldager m.fl. set i lyset af det moderne gennembrud. Linjer fra impressionismen over både Hemingway og Virginia Woolf til minimalistisk prosa hos Helle Helle, Christina Hesselholdt o.a. Dialogen med ældre lyrikere, fx Ewald, hos digtere som Per Højholt, Simon Grotrian og Mette Moestrup. Bearbejdningen af mytologisk stof i romantik og modernisme kan udgøre et omfattende delemne for sig: Forvandlingen af naturmytologi til psykologi hos digtere fra Goethe til J.P. Jacobsen. Mytiske omtolkninger i det 20. århundrede hos forfattere som Johs. V. Jensen, Thomas Mann, Karen Blixen og Villy Sørensen - foruden Ib Michael, Charlotte Weitze o.a. En række samtidslitterære ”dialogstudier” findes i Anders Østergaard (red.): Vandmærker. Nærlæsninger af ny dansk litteratur (1999), som vi vil inddrage – men udvide i rum og tid. Der vil oplagt være plads for deltagernes forslag om delemner – og der er masser af muligheder for opgaveskrivning, både rent litterære og dialoger på tværs af litteratur, film, billedkunst osv. 3. Bo Jørgensen: Kollektivromanen rekonteksttualiseret – særligt med henblik på den nyeste litteraturI omtalen af den nyeste danske litteratur dukker genrebetegnelsen ’kollektivroman’ hyppigere og hyppigere op. Den benyttes om romaner der ikke har én hovedperson, men derimod følger en gruppe. Genren er historisk tæt knyttet til 30ernes socialrealisme, hvor gruppen typisk er et arbejdskollektiv. Genrebetegnelsen har dog vist sig levedygtig udover det periodebundne og særligt med den nyeste litteratur for øje vil ’kollektivromanen’ blive undersøgt. Det gennemgående spørgsmål vil være: Hvad er forholdet mellem den beskrevne gruppes sociale organisering og værkets æstetiske sammenhængskraft? Undersøgelsen inddrager udsigelsesanalyse, tematiske og stilistiske nærlæsninger samt kompositoriske refleksioner. Herigennem undersøges og diskuteres såvel en genrebetegnelse, som der sættes fokus på en tendens i den nyeste litteratur. De læste værker fordeler sig i 3 grupper. Værker fra 30erne, hvorigennem genrebetegnelsen etableres (fx Krik: Fiskerne, Erling Kristensen: Drejers Hotal, Klitgaard: Den guddommelige hverdag), nedslag undervejs til den nyeste litteratur (fx Seeberg: Bipersoner, Dea Trier Mørch: Vinterbørn og værker fra 1990 og til i dag (fx Hultberg: Byen og verden; Benn Q. Holm: HafniaPunk, Dennis Gade Kofod: Nexø Trawl; Kristian Bang Foss: Stormen i 9). Der kan evt. knyttes en tværfagligdimension til forløbet – således at undersøgelsen ’kollektivromanen’ suppleres med en undersøgelse af ’multiprotagonistisk narrativitet’ i film (fx Paul Thomas Andersson: Magnolia; Tarantion: PulpFiction ogRobert Altman: Short Cuts – måske især aktuelt ved valgfag) Valgfaget kan evt. afvikles i samarbejde med en anden underviser. 4.
|
7. Hvad skriver studieordningen (Dansk grundfag 2005, justeret 2007)?MODUL 5: VALGFAG Valgfag (Optional
Subject) (fagelementkode
46000111) Antal ECTS-point: 15. Prøveform: Den studerende vælger mellem: A. Fri mundtlig dialog med materiale (30 minutter) eller B. Fri skriftlig hjemmeopgave (10-15 normalsider). Censurform: Intern censur. Bedømmelsesform: Prøven bedømmes efter 7-trins-skalaens [ovenstående er citat fra studieordningen, s. 10] MODUL 5: VALGFAG Valgfag (fagelementkode 46000111) (15 ECTS) Kompetencemål: Eksaminanden
kan udfolde sin analytiske og formidlingsmæssige kompetence på danskfagligt stof, som er specialiseret i
en bestemt retning. Dermed toner den studerende sin uddannelse efter sin særlige
interesse. Undervisnings- og arbejdsformer: Holdundervisning med øvelser og anden form for aktiv inddragelse af de studerende. Forelæsningsformen
kan også anvendes. Faglige mål: Eksaminanden kan, afhængigt af hvilket kursus der vælges
til udfyldning af kravene, • demonstrere analytisk og
formidlingsmæssig kompetence på et afgrænset og specialiseret område • demonstrere indsigt i det
genstandsområde og beherskelse af de (eksempelvis historiske) metoder, der
er knyttet til det emne, eksaminanden har valgt. Studienævnet fastsætter særlige faglige mål (fx
mundtlig eller skriftlig formidling, empiriindsamling, metodevalg, historisk
perspektivering) for de kurser, som godkendes til udfyldning af fagelement
nr. 9. Kurset ’De nordiske sprog i middelalderen’ udbydes fast. Pensum: Den
studerende opgiver 600 normalsider. [se nedenfor for en justering af dette
d. 15/1 08] Prøveform: Den
studerende vælger mellem: A. Fri mundtlig dialog med materiale eller B. Fri skriftlig hjemmeopgave. Censurform: Intern
censur Bedømmelsesform: Prøven
bedømmes efter 7-trins-skalaen. Omfang: Vælges
A: 30 minutter. Vælges B: 10-15 normalsider. Bedømmelsesform: Prøven
bedømmes efter 7-trins-skalaen. [s. 27] Efterskrift, justering af ordningen d. 15/1 2008:Efter samråd mellem lærerne på disciplinen i efteråret 2007 foreslog de
nedenstående ændring i studieordningen for valgfag. De foreslog dertil en
særlig frist for aflevering af fri skriftlig hjemmeopgave i valgfag: 1. At
der indføres samme bestemmelser om udvidet pensum i tilfælde af
’ikke-aktiv’ deltagelse (her: fra 600 til 900 sider), som gælder for de
øvrige fag på grunduddannelsen. 2. At
der indføres en særlig frist for aflevering af skriftlig hjemmeopgave i
valgfag: medio januar. December måned i tredje semester er en flaskehals,
hvor de studerende ud over valgfag skal aflevere en række større eller
mindre opgaver i svensk/norsk, sprog og medier (altså fire eksaminer, hvor
der udregnet i forhold til ECTS kun burde være to). Her er valgfag sidste
prioritet i rækkefølgen, bl.a. fordi det er den største eksamen. Forslag 1 blev formelt godkendt af studienævnet d. 18/6 08. Samtidig anbefalede studienævnet at eksamensadministrationen fulgte forslag 2 om afleveringsfrist. |