|
Til deltidsansatte undervisere
(eksterne lektorer, undervisningsassistenter og folk som betales via
aftale med den institution hvor de er heltidsansat) ved Instituttet som
er ansat eller hvis undervisning er aftalt med den institution hvor de
har ansættelse i forårssemestret 2009. Desuden sendes brevet til
Patrizio Paggio, Center for Sprogteknologi, og til Bente Holmberg,
Nordisk Forskningsinstitut.
Så gælder det det næste semester: efteråret 2009.
Du
bedes venligst sende dine forslag til og ønsker for din undervisning
mindst for det næste semester. Hvor langt din nuværende ansættelse
eller din nuværende aftale om undervisning rækker, bør fremgå af den
bemandingsplan som ligger i studielederens hjørne (se ude til højre
under ’Bemærkninger’), under efteråret 2009. Hvis du har spørgsmål
angående din ansættelse eller aftale, så kan Diana Koch normalt hjælpe med at afklare
dem.
De
heltidsansatte har allerede indgivet undervisningsforslag. Disse
fremgår af de undervisningsplaner som ligger i studielederens hjørne.
Af disse planer fremgår det også hvilke kurser som endnu ikke er dækket
af undervisere. Jeg beder dig venligst om at orientere dig i disse
planer inden du afgiver dine forslag. Planerne giver et billede af
situationen i øjeblikket. De er ikke godkendte, og der kan stadig ske
enkelte omrokeringer.
Forslagene
sendes pr. mail så de er fremme senest den 2. april 2009 kl. 12 til Peter Christiansen på denne
mail-adresse: inss-skema@hum.ku.dk. Adressen er særligt
oprettet til mailudvekslinger i forbindelse med skemalægning. Jeg beder
venligst om at man sender nøjagtigt samme mail til instituttets
officielle mail-adresse: inss@hum.ku.dk – så vi for en
sikkerheds skyld har to eksemplarer af de mails der sendes. Skriv
venligst i emnefeltet: Dit fag, uddannelsesniveau (grundfag,
ba-tilvalg, kandidat, kandidattilvalg, åbent universitet) altså fx
”audiologopædi, grundfag”. Det letter vores arbejde med den videre
planlægning hvis du overholder denne enkle regel.
Peter har til tilbagemeldingen lavet et særligt
skema som vi beder dig udfylde. Dette er ikke kun tænkt som endnu en
knopskydning på bureaukratiet, men tjener først og fremmest til at
sikre at skemalæggeren får alle de oplysninger som er væsentlige, så
misforståelser eller fejl forebygges. Skemaet er udsendt samtidig med
dette brev. Jeg beder dig venligst om at gemme det på din pc, udfylde
det og sende det retur vedhæftet din tilbagemeldingsmail til
skemalæggeren. Hvis du ikke har modtaget dette skema i word-version, så
kontakt venligst Peter og få det tilsendt.
Jeg
beder venligst enhver som tilhører målgruppen for dette brev (se øverst
i brevet) om at melde tilbage – uanset om man har meget eller lidt at
melde.
Forslag
til nye kurser på kandidatuddannelserne skal ledsages af en
kursusbeskrivelse – hvis kursusbeskrivelsen ikke allerede fremgår af
den kandidatordning dit tilbud indgår i. Meddel venligst også
undervisningens ugentlige timetal og det antal ects som eksamen skal
give den enkelte eksaminand. Hvis det af studieordningen fremgår at
studienævnet for hvert semester skal vælge en eksamensform ud af et
antal mulige eksamensformer som fremgår af eksamensordningen, så meddel
os venligst hvilken af de mulige du foretrækker.
Send
venligst kursusbeskrivelsen sammen med dine undervisningstilbud. Drag
omsorg for at kursusbeskrivelsen lever op til de forudsætninger der
ligger i den 7-trinsskala som
blev indført på fakultetet d. 1/9 2007. Det skal fremgå
hvilke faglige mål du opstiller for kurset, således at det er så klart
som muligt for den studerende hvad topkarakteren 12 gives for.
Bedømmelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af i hvilken grad
præstationen opfylder de faglige mål for kurset og undervisningens
beskrevne indhold.
Emnebeskrivelsen skal (1.-3.) og kan (4.-6) besvare
følgende spørgsmål. Endvidere skal den under visse omstændigheder også
besvare punkt 7:
1.
Hvad
er kursets titel? Gerne kort og enkelt. Tænk på at titlen skal bruges i
mange administrative sammenhænge hvor lange titler som regel bliver
kortet af rent teknisk. Du kan uddybe i en undertitel.
2.
Hvor
mange timer skal der undervises om ugen, og hvor mange ects giver en
eksamen den studerende?
3.
Hvad
er kursets faglige mål? Dvs. hvad er det deltagerne skal kunne efter
kurset? Skriv venligst så klart og konkret som muligt. Hold dig så vidt
muligt til adfærdsudtryk da eksaminandens adfærd jo er det eneste der
kan måles ved en eksamen.
4.
Hvilke
(typer af) materiale skal behandles? Hvilke (typer af) problemer skal
behandles? Hvilke (typer af) færdigheder indlæres?
5.
Findes
der anbefalelsesværdige introduktioner til kursets emne?
6.
Er
der forberedelse til første undervisningsgang?
7.
Hvis
den studieordning som kurset kører efter, rummer en passus om at
studienævnet for hvert semester fastsætter eksamensformen: Hvilken af
de mulige former foretrækker du? Dette gælder fx på Kandidatordningen
for Dansk (2008).
Når du tilbyder et kursus, bør du kontrollere at
institutbiblioteket har de titler som
deltagerne skal bruge. Det kontrolleres let og hurtigt via instituttets
hjemmeside. Mangler der nogle titler af høj relevans for dit kursus, så
aflevér venligst en liste med forslag til nyanskaffelser til
bibliotekaren/ bogudvalget. Da det kan tage ret lang tid før en bog
findes indbunden og dermed tilgængelig for brugerne, bør forslagene
afleveres på biblioteket samtidig med at kursusbeskrivelsen afleveres.
Deltidsansatte
skal have mindst 100 timers, højst 500 timers lønnet arbejde i løbet af
et finansår = kalenderår. Under særlige forhold kan arbejdet dog udgøre
op til 780 timer årligt. Cirkulæret derom (2001) siger i §3 stk 5
følgende:
"Det
arbejdstimetal, der er forbundet med en ekstern lektors undervisning,
kan ikke overstige 500 timer årligt. Såfremt det af hensyn til
undervisningens tilrettelæggelse eller gennemførelse er nødvendigt, kan
arbejdstimetallet dog udgøre op til 780 timer årligt. Hvis timetallet
overstiger 500 timer årligt, orienteres vedkommende
forhandlingsberettigede organisation herom. Orienteringen skal
indeholde en begrundelse."
Når I
foreslår undervisning for de næste semestre, så beder jeg jer venligst
tage disse rammer i betragtning. Samtidig vil jeg gøre opmærksom på at
de deltidsundervisere som har vist sig imødekommende ved at hjælpe
studielederen i akutte nødsituationer med at træde til og tage timer,
efter studielederens opfattelse har ydet gerninger som må siges af
falde i kategorien ”Såfremt det af hensyn til undervisningens
tilrettelæggelse eller gennemførelse er nødvendigt, kan
arbejdstimetallet dog udgøre op til 780 timer årligt.”
BA-uddannelsens
omfattende tilvalgsmuligheder og færre lokaler til vores rådighed gør
det meget vanskeligt at efterkomme underviseres individuelt begrundede
ønsker om undervisningstider. Men vores skemalægger gør sit yderste for
at deltidsansatte får undervisningstider som passer med de opgaver som
deltidsansatte måtte have uden for instituttet. Vi beder dig venligst
oplyse hvilke instituteksterne eventuelle arbejdstider og hvilke andre
kurser din undervisning helst skal undgå tidsmæssig overlapning med. Det er nødvendigt at
være meget eksplicit om dette, således at vi undgår at mis- og
underforståelser først kommer frem til overfladen når du ser dine timer
i SIS.
Jeg
beder om forståelse for at det kan være umuligt at tilfredsstille alle
ønsker om timeplacering. Jo færre lokaler vi får at disponere over, jo
vanskeligere er skemalægningen. Da vi fra og med efteråret skal undgå
at skemalægge undervisning mellem 12-13 (jf sameksistensen med
blokstrukturen), har vi fået et øget behov for lokaler. Vi har endnu
ikke fået tildelt efterårets pulje af lokaler.
Hvis
din undervisning generelt forudsætter særlige hjælpemidler som fx
projektor, internetforbindelse, cd- eller dvd-afspiller, TV-apparat,
videoafspiller, skeletter, overkropstorso med aftagelige organer,
måtter, plasthandsker eller andet, så meddel os det venligst.
Meddel
os også om det er noget der skal bruges hver gang eller enkelte gange i
forløbet. Helst også hvilke uger i semestret det skal bruges, hvis det
kun bruges enkelte gange. Se
eventuelt fakultetets undervisningsperioder her. Disse
undervisningsperioder gælder også for vores institut.
Undervisere
som planlægger at kombinere deres parallelle holdundervisning med
fællesforelæsninger, beder jeg venligst om at melde sådanne planer til
os samtidig med at de afgiver tilbud på holdundervisningen. Angiv også
venligst hvordan fordelingen er mellem holdundervisning og
fællesforelæsninger, om man ønsker at begynde med holdundervisning
eller fællesforelæsning, og hvordan rytmen mellem hold- og
fællesundervisning skal være uge for uge gennem semestret. Tænk på at
vi skal afgive bestilling på brug af auditorier i fakultetets
lokalekontor efter de frister de melder ud, da vi ikke automatisk får
auditorier tildelt som en del af vores lokalepulje.
Lektionskataloget
vil være tilgængeligt på nettet hurtigst muligt. Vores mål er at
undervisningsplanerne vil være klar og ligge i Studielederens hjørne
som pdf-fil (som de også har gjort op til indeværende semester) inden
udgangen af april. Skemaet for de næste to semestre skulle så gerne
være lagt inden udgangen af maj 2009.
Skemaet
vil efter planen i uge 22 (sidste uge i maj) kunne ses på SIS. Jeg
beder alle undervisere om i denne uge 22 at gå ind og kontrollere deres
skemaplacering m.v. og melde eventuelle fejl og mangler tilbage. Efter
denne uge med ”åbent vindue” og de rettelser og justeringer som det vil
have afstedkommet – ud fra solid argumentation fra de berørte – vil
skemaet i princippet være lukket for yderligere ændringer – ud over
rene force majeure-tilfælde hvor fx en underviser må melde fra. I vil
naturligvis høre nærmere om dette når tiden nærmer sig.
Du
kan som nævnt se hvad der – efter vores nuværende overblik – skal
undervises i i det næste semester i de skabeloner til
undervisningsplanerne for semestret der ligger i Studielederens hjørne:
arbejdplan efterår 2009.
Der
arbejdes ihærdigt på at vi fra efterårssemestret 2009 kan modtage op
til 40 (36 + 4 i overbooking) nye danskstuderende som efter to
semestres studier kan vælge at fortsætte enten som danskstuderende hos
os eller som lærerstuderende på en professionshøjskole (samlebetegnelse
for det man i gamle dage kaldte lærerseminarier, pædagogseminarier
m.m.). Denne nydannelse indgår allerede i den skabelon for
undervisningen på Dansk som ligger i hjørnet. Hvis du overvejer at byde
ind som underviser på ét eller flere af de nye kurser på dette nye
indslag på Danskstudiet, så kan du læse den
foreløbige studieordning her >>.
Med
venlig hilsen
Klaus
Studieleder
Inss-studieleder@hum.ku.dk
http://www.staff.hum.ku.dk/kkj/studielederenshjoerne/
|
Til
professorer, lektorer, lektorvikarer, adjunkter, undervisningsadjunkter
samt ansatte ph.d.-stipendiater – kort sagt enhver som står på
Instituttets bemandingsplan med en undervisningsforpligtelse på mere
end 0,0 i næste semester. Desuden sendes brevet til Patrizia Paggio, Center for
Sprogteknologi, og til Bente
Holmberg, Nordisk Forskningsinstitut.
Så gælder det det næste semester: efteråret 2009.
Du
bedes venligst sende dine forslag til din undervisning mindst for det
næste semester. Adjunkter og ph.d.-stipendiater og andre i
tidsbegrænsede ansættelser beder jeg venligst sende tilbud som dækker
den resterende del af deres ansættelse. Det samme gælder professorer og
lektorer som planlægger at gå af inden for de næste to år. Formålet er
at sørge for at den faktisk leverede undervisning kommer til at svare
til den undervisningsforpligtelse man har – hverken mere eller mindre.
Men enhver hvip uanset kategori er naturligvis velkommen til at forsyne
os med informationer også om planer der rækker ud over næste semester.
Formænd
for igangværende bedømmelsesudvalg som skal vurdere ansøgere til
opslåede adjunkturer, lektorater og professorater, bedes venligst
oplyse hvornår de regner med at der foreligger en indstilling. Det er
værdifuldt hvis eventuelle nyansatte allerede i god tid inden
semesterstart kan figurere som fx ’lektor nn’ i undervisnings- og
bemandingsplanen. Det har fx betydning for vurderingen af behovet for
opslag af eksterne lektorater til det næste semester.
Forslagene
sendes pr. mail så de er fremme senest den 3. marts 2009 kl. 12 til Peter Christiansen på denne
mail-adresse: inss-skema@hum.ku.dk. Adressen er særligt
oprettet til mailudvekslinger i forbindelse med skemalægning. Jeg beder
venligst om at man sender nøjagtigt samme mail til instituttets
officielle mail-adresse: inss@hum.ku.dk – så vi for en
sikkerheds skyld har to eksemplarer af de mails der sendes. Skriv
venligst i emnefeltet: Dit fag, uddannelsesniveau (grundfag,
ba-tilvalg, kandidat, kandidattilvalg, åbent universitet) altså fx
”audiologopædi, grundfag”. Det letter vores arbejde med den videre
planlægning hvis du overholder denne enkle regel.
Peter har til tilbagemeldingen lavet et særligt
skema som vi beder dig udfylde. Dette er ikke kun tænkt som endnu en
knopskydning på bureaukratiet, men tjener først og fremmest til at
sikre at skemalæggeren får alle de oplysninger som er væsentlige, så
misforståelser eller fejl forebygges. Skemaet er udsendt samtidig med
dette brev. Jeg beder dig venligst om at gemme det på din pc, udfylde
det og sende det retur vedhæftet din tilbagemeldingsmail til
skemalæggeren. Hvis du ikke har modtaget dette skema i word-version, så
kontakt venligst Peter og få det tilsendt.
Jeg
beder venligst enhver som tilhører målgruppen for dette brev (se øverst
i brevet) om at melde tilbage – uanset om man har meget eller lidt at
melde. Ph.d.-stipendiater bedes venligst melde tilbage i samråd med
deres vejleder.
Forslag
til nye kurser på kandidatuddannelserne skal ledsages af en
kursusbeskrivelse – hvis kursusbeskrivelsen ikke allerede fremgår af
den kandidatordning dit tilbud indgår i. Meddel venligst også
undervisningens ugentlige timetal og det antal ects som eksamen skal
give den enkelte eksaminand. Hvis det af studieordningen fremgår at
studienævnet for hvert semester skal vælge en eksamensform ud af et
antal mulige eksamensformer som fremgår af eksamensordningen, så meddel
os venligst hvilken af de mulige du foretrækker.
Send
venligst kursusbeskrivelsen sammen med dine undervisningstilbud. Drag
omsorg for at kursusbeskrivelsen lever op til de forudsætninger der
ligger i den 7-trinsskala som
blev indført på fakultetet d. 1/9 2007. Det skal fremgå
hvilke faglige mål du opstiller for kurset, således at det er så klart
som muligt for den studerende hvad topkarakteren 12 gives for.
Bedømmelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af i hvilken grad
præstationen opfylder de faglige mål for kurset og undervisningens
beskrevne indhold.
Emnebeskrivelsen skal (1.-3.) og kan (4.-6) besvare
følgende spørgsmål. Endvidere skal den under visse omstændigheder også
besvare punkt 7:
8.
Hvad
er kursets titel? Gerne kort og enkelt. Tænk på at titlen skal bruges i
mange administrative sammenhænge hvor lange titler som regel bliver
kortet af rent teknisk. Du kan uddybe i en undertitel.
9.
Hvor
mange timer skal der undervises om ugen, og hvor mange ects giver en
eksamen den studerende?
10.
Hvad
er kursets faglige mål? Dvs. hvad er det deltagerne skal kunne efter
kurset? Skriv venligst så klart og konkret som muligt. Hold dig så vidt
muligt til adfærdsudtryk da eksaminandens adfærd jo er det eneste der
kan måles ved en eksamen.
11.
Hvilke
(typer af) materiale skal behandles? Hvilke (typer af) problemer skal
behandles? Hvilke (typer af) færdigheder indlæres?
12.
Findes
der anbefalelsesværdige introduktioner til kursets emne?
13.
Er
der forberedelse til første undervisningsgang?
14.
Hvis
den studieordning som kurset kører efter, rummer en passus om at
studienævnet for hvert semester fastsætter eksamensformen: Hvilken af
de mulige former foretrækker du? Dette gælder fx på Kandidatordningen
for Dansk (2008).
Når du tilbyder et kursus, bør du kontrollere at
institutbiblioteket har de titler som
deltagerne skal bruge. Det kontrolleres let og hurtigt via instituttets
hjemmeside. Mangler der nogle titler af høj relevans for dit kursus, så
aflevér venligst en liste med forslag til nyanskaffelser til
bibliotekaren/ bogudvalget. Da det kan tage ret lang tid før en bog
findes indbunden og dermed tilgængelig for brugerne, bør forslagene
afleveres på biblioteket samtidig med at kursusbeskrivelsen afleveres.
Det
forventes, at instituttets fuldtidsansatte professorer, lektorer og
lektorvikarer varetager katederundervisning af et omfang på mindst 6-7
ugetimer pr. semester. Adjunkter forventes i 5 af deres 6 semestre at
have 5-6 ugetimer på bachelor- eller kandidatuddannelsen. Som nævnt
ovenfor er det vigtigt at adjunkter melder tilbage angående alle deres
ansættelsessemestre, således at det bl.a. sikres dels at der bliver tid
til et forskningssemester, typisk det sidste inden ansættelsens ophør,
dels at adjunkten ikke (mis)bruges til for mange administrative
opgaver.
Lærere
der tilbyder mindre undervisning end nævnt ovenfor, må kunne henvise
til enten en oparbejdet pulje af
afspadseringsberettigede timer eller en
ekstraordinær arbejdsbyrde fx på grund af:
·
vejledning
af specialestuderende, ph.d.’ere eller adjunkter
·
administration,
fx fordi man er studieleder, studienævnsformand, studievejleder,
fagkoordinator med særligt krævende opgaver
·
fagkyndig
bedømmelse
·
særlige
undervisningsbyrder (se nedenfor)
·
reduceret
arbejdstid ved instituttet (frikøb, seniorordning m.m.)
Ansatte ph.d.-stipendiater, dvs. ph.d.-stipendiater
som ikke er selvfinansierede, skal i løbet af deres 3-årige
stipendieperiode have tilbud om i alt 821,5 timers betalt arbejde med
relevans for deres forskningsprojekt: Typisk vil dette inkludere
overbygningskurser inden for projektet. Ph.d.-studerende her ved
instituttet forventes i løbet af deres periode at tilbyde mindst to
1-semesters forløb. Kurserne foreslås efter samråd med vejlederen. Også
her er det vigtigt at vi får en tilbagemelding som dækker hele
ansættelsestiden.
Inden
fristen for tilbagemelding burde de undervisere som vi har
selvangivelsestal på i øjeblikket, have fået en oversigt over deres
timetilstand i de seneste 4 år, til og med efterårssemestret 2008.
Heraf ville det så fremgå hvordan du ligger i forhold til den ideelle
tilstand på 0, dvs. den tilstand hvor det du er forpligtet til inden
for undervisning m.m., svarer helt til det du faktisk har ydet.
Instituttets politik på dette område er at alle bør befinde sig på 0
+/- 100 timer.
Desværre
er det endnu ikke lykkedes at færdiggøre behandlingen af de
selvangivelsestal for 2008 som I har indberettet. Forhåbentlig kommer
det i løbet af semestret. Så I må altså en stund endnu bruge de seneste
tal I har (til og med efteråret 2007) som grundlag for jeres vurdering
af jeres placering på hitlisten over over- og under-timer.
Mange befinder sig over den ideelle zone på 0 +/-
100 timer – enkelte helt uacceptabelt over. Andre befinder sig under.
Men det er altså politikken at vi skal søge frem til den ideelle
tilstand. Alle med et stort timeoverskud kan dog ikke afspadsere det
hele her og nu hvis instituttets undervisning skal kunne køre i praksis
i de næste semestre, men lad dig inspirere til kvantiteten af dit
undervisningstilbud ud fra den seneste oversigt du har fået over din
aktuelle timetilstand. Alle skulle helst nærme sig 0 efterhånden.
Særlige
undervisningsbyrder kan være afholdelse af seminarer og konferencer med
åben adgang for studerende, udformning af en nyskabende uddannelse
eller nyskabende elementer i eksisterende uddannelser, udvikling af nye
prøveformer eller studieordningsevalueringsformer.
Lærere der planlægger en ekstraordinær stor
arbejdsbyrde i forbindelse med sådanne opgaver, skal have det godkendt
på forhånd. Kun hvis sådanne byrder er godkendt i arbejdsplanen for de
næste semestre, kan man være sikker på at få arbejdet godskrevet på
selvangivelsen.
Som
bekendt forlader jeg studielederposten d. 1/5 2009. Det sker helt efter
bogen ifølge det opslag som jeg i sin tid søgte på som dækkede en
periode på 2 år. Jeg har været glad for de lærerige oplevelser
studieledertiden har givet mig i hjertet af instituttet med godt
samarbejde med alle. Men jeg synes også at jeg nu er klar til endnu en
periode som forsker og formidler hvor jeg i højere grad kan koncentrere
mig om andet end ledelse, bl.a. om at få skrevet nogle bøger og deltage
i debatten.
Da
studielederposten bl.a. indebærer at man ikke skal undervise, er det
vigtigt at det i forbindelse med planlægningen af næste semester
afklares hvilken heltidsansat vip (formentlig, men stillingen kan vist
også indehaves af en tap) som skal efterfølge mig. Jeg beder venligst
enhver overveje muligheden af at påtage sig dette på mange måder
interessante og udfordrende job. Og jeg opfordrer enhver interesseret
til at søge på det stillingsopslag som findes i INSS nyt nr. 35 fra d.
19/2 09 med en ansøgningsfrist d. 2/3 09. Jeg kan lokke med at jeg vil
gøre mit yderste for at min efterfølger får en nænsom og realistisk
indføring i studieledergerningen.
BA-uddannelsens
omfattende tilvalgsmuligheder og færre lokaler til vores rådighed gør
det desværre ikke muligt at efterkomme faste læreres individuelt
begrundede ønsker om undervisningstider. Men enhver kan selvfølgelig
godt sende sine ønsker angående undervisningstider alligevel. Fx kan
man oplyse om man foretrækker timer lagt tidligt (fra kl. 8) eller sent
(til kl. 17). Men det er altså desværre kun muligt at tillægge sådanne
ønsker marginal indflydelse på skemalægningen. Vi beder dig venligst
oplyse hvilke andre kurser/ emner din undervisning helst skal undgå
tidsmæssig overlapning med.
Jeg
beder om forståelse for at det kan være umuligt at tilfredsstille selv
nok så begrænsede ønsker om timeplacering. Jo færre lokaler vi får at
disponere over, jo vanskeligere er skemalægningen. Da vi fra og med
efteråret skal undgå at skemalægge undervisning mellem 12-13 (jf
sameksistensen med blokstrukturen), har vi fået et øget behov for
lokaler. Vi har endnu ikke fået tildelt efterårets pulje af lokaler.
Hvis
din undervisning generelt forudsætter særlige hjælpemidler som fx
projektor, internetforbindelse, cd- eller dvd-afspiller, TV-apparat,
videoafspiller, skeletter, overkropstorso med aftagelige organer,
måtter, plasthandsker eller andet, så meddel os det venligst.
Meddel
os også om det er noget der skal bruges hver gang eller enkelte gange i
forløbet. Helst også hvilke uger i semestret det skal bruges, hvis det
kun bruges enkelte gange. Se
eventuelt fakultetets undervisningsperioder her. Disse
undervisningsperioder gælder også for vores institut.
Undervisere
som planlægger at kombinere deres parallelle holdundervisning med
fællesforelæsninger, beder jeg venligst om at melde sådanne planer til
os samtidig med at de afgiver tilbud på holdundervisningen. Angiv også
venligst hvordan fordelingen er mellem holdundervisning og
fællesforelæsninger, om man ønsker at begynde med holdundervisning
eller fællesforelæsning, og hvordan rytmen mellem hold- og
fællesundervisning skal være uge for uge gennem semestret. Tænk på at
vi skal afgive bestilling på brug af auditorier i fakultetets
lokalekontor efter de frister de melder ud, da vi ikke automatisk får
auditorier tildelt som en del af vores lokalepulje.
Lektionskataloget
vil være tilgængeligt på nettet hurtigst muligt. Vores mål er at
undervisningsplanerne vil være klar og ligge i Studielederens hjørne
som pdf-fil (som de også har gjort op til indeværende semester) inden
udgangen af april. Skemaet for de næste to semestre skulle så gerne
være lagt inden udgangen af maj 2009.
Skemaet
vil efter planen i uge 22 (sidste uge i maj) kunne ses på SIS. Jeg
beder alle undervisere om i denne uge 22 at gå ind og kontrollere deres
skemaplacering m.v. og melde eventuelle fejl og mangler tilbage. Efter
denne uge med ”åbent vindue” og de rettelser og justeringer som det vil
have afstedkommet – ud fra solid argumentation fra de berørte – vil
skemaet i princippet være lukket for yderligere ændringer – ud over
rene force majeure-tilfælde hvor fx en underviser må melde fra. I vil
naturligvis høre nærmere om dette når tiden nærmer sig.
Lærere
der ønsker forskningssemester i et af de følgende
to semestre, må aflevere skriftlig ansøgning herom senest
samtidig med at der indsendes undervisningstilbud.
Ansøgningen om forskningssemester skal indeholde en redegørelse for det
forskningsprojekt af hensyn til hvilket forskningssemester ønskes.
Du
kan se hvad der – efter vores nuværende overblik – skal undervises i i
det næste semester i de skabeloner til undervisningsplanerne for
semestret der ligger i Studielederens hjørne: arbejdplan efterår 2009. Skabelonen for Dansk
ligger der allerede. Hvis skabelonerne for instituttets andre fag ikke
ligger der endnu, så kommer de forhåbentlig i løbet af nogle dage.
Der
arbejdes ihærdigt på at vi fra efterårssemestret 2009 kan modtage op
til 40 nye danskstuderende som efter to semestres studier hos os kan
vælge at fortsætte enten som danskstuderende hos os eller som
lærerstuderende på en professionshøjskole (samlebetegnelse for det man
i gamle dage kaldte lærerseminarier, pædagogseminarier m.m.). Denne
nydannelse indgår allerede i den skabelon for undervisningen på Dansk
som ligger i hjørnet. Hvis du overvejer at byde ind som underviser på
ét eller flere af de nye kurser på dette nye indslag på Danskstudiet,
så kan du læse den
foreløbige studieordning her >>.
Med
venlig hilsen
Klaus
Studieleder
Inss-studieleder@hum.ku.dk
http://www.staff.hum.ku.dk/kkj/studielederenshjoerne/
|
Den 27.
januar 2009
Velkommen
til et nyt semester ved instituttet.
Efterårets
første undervisningsdag er mandag d. 2. februar. Skemaet fremgår som
sædvanligt af SIS. Du har forhåbentlig
allerede under perioden med ’Åbent vindue’ bemærket at lokale og tid
ikke står direkte i SIS som det har gjort tidligere semestre. Ved at
klikke på ordet ’forår’ ud for ’Skemaoplysninger’ kommer man nu (og i
en overskuelig fremtid) til disse vigtige oplysninger (lokale og
tidspunkt).
Angående
tidspunkter for undervisningen vil jeg godt generelt takke for den
forståelse I har udvist for at den overordnede lokaletildeling har
gjort det nødvendigt også at benytte tidspunkter tidligt og sent på
dagen.
Hvis
du har brug for at vise diasser (fx powerpoints) eller vise film i
lokaler hvor faciliteter hertil ikke er medfødte, så har vi to
projektorer som man kan låne. Henvend dig til Peter Christiansen, pechri@hum.ku.dk, i god tid og aftal
nærmere.
Så godt som alle undervisere
benytter i praksis undervisningsportalen Absalon. Vores institut ligger
flot i udnyttelsesgrad af Absalon. Det skyldes i høj grad Christen Maus
indsats. Nu er det så Lasse Marker, som desuden er tutor på Dansk, der
er vores Absalonengel. Han kan kontaktes således:
Adgang til portalen får du gennem
Punkt.ku (www.punkt.ku.dk).
For at komme ind på Punkt.ku har du – ud over dit personnummer – brug
for den fircifrede talkode som du fik sammen med dit identitetskort til
Københavns Universitet. Når du er inde på Punkt.ku finder du
menupunktet Absalon ude i venstre menu (langt nede). Alle undervisere
forventes at benytte Absalon aktivt i deres undervisning. Herfra kan
man bl.a. sende mails til hele holdet, lægge filer op og hente dem ned,
og meget andet. .
Alle
forårets kurser er oprettet i Absalon. Og de studerende på holdene kan
så tilmelde sig. Tidligere kurser er stadig tilgængelige i Absalon.
Et
aktivitetsbevis dokumenterer at en studerende har deltaget aktivt i et
kursus. Det opbevares af den studerende. Og det er den studerendes
ansvar at få et sådant bevis. Men det kan være en god ide at
underviseren forklarer ideen med at skaffe sig et sådant bevis.
Hvis
en studerende går op til eksamen i et emne umiddelbart efter kurset er
afsluttet, er det næppe nødvendigt med et aktivitetsbevis. Men hvis den
studerende af forskellige grunde udskyder eksamen, så kan han eller hun
komme i den situation at underviseren ikke længere kan bevidne den
studerendes aktivitet, fx fordi underviseren er fratrådt eller af andre
grunde ikke er til at nå. Og så kan den studerende komme i knibe hvis
han eller hun fx ønsker at gå til eksamen med reducerede
pensumopgivelser. Eller hvis den studerende i forbindelse med ansøgning
om SU-forlængelse skal dokumentere aktivitet på studiet.
Derfor
kan det være en god idé for den studerende ved kursets afslutning at få
underviserens (-ernes) underskrift på sin aktive kursusdeltagelse.
Aktiv kursusdeltagelse er beskrevet i studieordningerne for visse
kurser. Hvis der ikke ved det kursus den studerende har deltaget i,
findes nogen eksplicit beskrivelse af aktivitetskrav i studieordningen,
så gælder det generelle krav om at aktiv deltagelse består i en
fremmødeprocent på mindst 80%.
Hvis
der har været flere undervisere på kurset, så bør den studerende sørge
for at alle skriver under.
Se Aktivitetsbeviset her (pdf-fil). Fortæl dine
studerende som ikke afslutter med eksamen, at de kan få skemaet i
studieadministrationen.
Studielederen
forestiller sig at en underviser – for at holde overblik over hvor
meget kursusdeltagerne er tilstede – må føre præsenslister. Men der er
ikke noget krav om at sådanne præsenslister skal afleveres og bruges
som andet end den enkelte undervisers støtte til hukommelsen og
retfærdigheden når deltagernes individuelle aktivtetsprocent skal
bestemmes og eventuelle aktivitetsbeviser underskrives.
|
Evaluering
midtvejs og til slut
Vi
skal fortsat evaluere undervisningen løbende. Undervisningen evalueres
midtvejs med dette skema
>>. Og til slut med dette
>>. Der er oplysninger om
hvordan skemaerne forestilles anvendt af hold og underviser, på
skemaerne.
Formålet
med midtvejsevalueringen er at hold + underviser kan få justeret hvad
der måtte være at justere. Der er altså tale om en midtvejsjustering.
Formålet med slutevalueringen er at evaluere forløbet. Studienævnet
arbejder løbende med at gøre skemaer og processer så enkle som muligt.
Årsagen
til at vi ikke kan vente med at aflevere til engang i juni, er at
karaktererne skal være i hus inden udgangen af juni, således at
censorer og eksaminatorer kan holde ferie i juli måned. Og de
studerende kan også holde ferie. Det er et direkte ønske fra flere
censorformandskaber at der ikke lægges censur i juli måned.
Men
for at vi kan have denne ret sene frist og samtidig nå at få
karaktererne fæstnet på karakterblanketterne inden juli måned, er det
nødvendigt at alle eksaminatorer og censorer overholder de frister som
eksamensadministrationen melder ud. Så det beder jeg venligst om at man
gør.
Drag venligst omgående omsorg for at du fremtræder
opdateret og passende fyldigt på instituttetts hjemmeside. Både
institutlederen, jeg, administrationen, de studerende,
studievejledningen og enhver som nysgerrigt besøger vores hjemmeside,
undrer sig over at det kan være vanskeligt at finde ud af hvad vi hver
især beskæftiger os med. Gå straks ind og kontrollér i hvilken tilstand
du i øjeblkket fremtræder på hjemmesiden. Og opdatér efter behov.
Hvordan
gør man det? Følg opskriften her
>>
Jeg
har som sædvanligt inviteret eksterne lektorer til en lille reception
på institutterritoriet her ved semesterstart. Det foregår tirsdag d. 3/2 09, kl. 14. Her er
nyansatte vipper også meget velkomne. Formålet er – ud over at sige
velkommen – at se ansigterne i administrationen.
Venlige hilsner og endnu engang velkommen til
semestret.
Klaus
********************
Klaus
Kjøller
studieleder,
lektor
Den 26. januar 2009
Velkommen
til et nyt semester ved instituttet.
Alle deltidsansatte undervisere på instituttet har
fået eller vil i den nærmeste fremtid få skriftlig aftale om deres
timer for næste semester. Dem der er nyansatte, har endvidere fået
eller vil i den nærmeste fremtid få ansættelsesbrev.
Deltidsansatte undervisere ved instituttet er af 3
slags: eksterne lektorer, undervisningsassistenter og folk som betales
via aftale med den institution hvor de er heltidsansat. For folk som
underviser gennem hele eller næsten hele semestret, vil der blive
udfyldt en timeblanket for den planlagte undervisning. Og betalingen
vil ske i fem lige store portioner i månederne februar til juni.
Undervisere som kun er inde i mindre dele af et undervisningsforløb,
vil få et brev hvor de aftalte timer står. Men her sker udbetalingen
ved at underviseren efter undervisningen er leveret, udfylder en
timeblanket som afleveres til Instituttet (mere om dette nedenfor).
Undervisere som leverer undervisningen som en del af deres fuldtidsjob,
vil få en kopi af den aftale med deres ansættelsessted som deres
undervisning leveres i henhold til.
Det
er Mette Asmuss, masmuss@hum.ku.dk, der sørger for
ansættelsesbreve, kontrakter med ansættelsessteder og timeblanketter.
Enhver
ekstern lektor har ret til et delekontor på instituttet. Typisk er der
4 på hvert kontor. Tildeling af kontor (postkasse) samt
udlevering af nøgler til nyansatte sørger Tine Marie Svensson i
receptionen for, tmsvensson@hum.ku.dk. Nyansatte
vil desuden få tildelt en kopikode til instituttets
kopimaskiner, som du finder på 3., 4. og 5. sal. Personalekontoret
sørger for at du får et identitetskort til KU og en personlig
kode (bliver sendt til privatadressen), som gør det
muligt for dig at komme på instituttet uden for almindelig åbningstid.
Og for at benytte universitetets intranet, Punkt.ku (www.punkt.ku.dk), som igen skaffer dig
adgang til undervisningsportalen Absalon. Alle undervisere forventes at
benytte Absalon aktivt i deres undervisning. Herfra kan man bl.a. sende
mails til hele holdet, lægge filer op og hente dem ned, og meget
andet.
Du kan få hjælp til
brug af Absalon her >>
Ved
oprettelse af brugerkonto udfyldes og
indsendes denne blanket til
IT-service, bygning 25, 2. sal, og du vil herefter via instituttet
modtage et brev med adgangskode og password.
Timelønnen
fremgår af dit ansættelsesbrev. Lønudbetalingsmåden afhænger af din
ansættelsesmåde og dit timetal. Hvis du er ekstern lektor med dine
timer jævnt fordelt over semestret, så sker
lønudbetalingen hver måned bagud med 1/5 af det
beløb som står på din timeblanket. Hvis du kun er inde og undervise i
en del af semestret, fx fordi I er flere om samme undervisningsforløb,
så sker udbetalingen ved at du – efter du har undervist – hver måned
udfylder en timeblanket. Hvis du leverer undervisningen som en del af
din ansættelse ved en anden institution, så sker betalingen ved at din
institution sender en faktura til Instituttet når semestret og den
efterfølgende eksamen er overstået. Alle
nyansatte bedes udfylde
dette løn-skema i pdf-format, og
returnere det til Personale og Jura, Lønsektionen (adressen
står på blanketten). Eventuelle
spørgsmål kan rettes til Diana
Koch, lokale 22.2.46, dkoch@hum.ku.dk, som
tager sig af det praktiske omkring lønudbetaling.
Undervisningsassistenter
skal – uanset om de underviser regelmæssigt gennem hele semestret –
udfylde en timeseddel for hver måned og aflevere den til Diana.
Betaling
for den obligatoriske opgaveretning som måtte fremgå af den
studieordning der undervises efter, vil blive udbetalt efter det
faktiske antal rettede opgaver ved semestrets afslutning. Betaling for
timeforbrug ved eksamen vil også ske efter faktiske antal eksaminander.
Der vil altså hverken for den obligatoriske opgaveretning eller for
eksamen ske forudbetaling, men udelukkende blive udbetalt løn efter det
timetal som fremgår af de timeblanketter som du afleverer
efterfølgende. Hvis du underviser under en aftale med dit
hovedansættelsessted, vil disse timer skulle indgå i den faktura som
sendes til instituttet efter eksamen.
Du kan se de gældende
normer for undervisning, obligatorisk opgaveretning, vejledning og
eksamen her >>
Økonomien indebærer at man helst skal undgå at
kopiere eller udskrive mange sider på instituttets kopimaskiner. I
stedet opfordres alle til at mangfoldiggøre materiale til
undervisningen gennem Kompendieudsalg
Humaniora. Eller endnu bedre:
ved at oploade materialet til kursusrummet på Absalon således at de
studerende kan downloade det efter behov. Kompendier som skulle være
klar til semesterstart, skulle have været indleveret i begyndelsen af
januar. Dem af jer som ikke har haft mulighed for at holde denne frist,
beder jeg om i stedet at benytte Absalon til distribution af materiale
til de studerende. Vi henstiller til at man så vidt muligt planlægger
undervisningen så der er mindst muligt behov for at kopiere store
mængder til de studerende på vores kopimaskiner.
Forårets
første undervisningsdag er mandag d. 2. februar. Se fakultetets
generelle regler for undervisningsperioder her.
Instituttet har et deltidslærerpanel. Formålet er
bl.a. at sikre at deltidslærernes stemme høres tilstrækkeligt klart af
ledelsen. Jeres repræsentanter i deltidslærerpanelet er Bergur Rønne Moberg, moberg@hum.ku.dk og Kim Byvald, byvald@hum.ku.dk. Begge er ansat i
Dansk litteratur ved Danskstudiet. Ud over de to
deltidslærerrepræsentanter og institutlederen sidder også jeg i
deltidslærerpanelet. Panelet mødes normalt mindst én gang i semestret.
Der har været holdt møde senest d. 20/11 08. Vi vil planlægge forårets
møde(r), så snart panelets deltidsrepræsentanter er på plads.
Alle deltidsansatte indbydes til et kort
velkomstarrangement tirsdag d. 3. februar kl. 14-15 på instituttets
administrationsgang på etage 22.2. Her vil man ud over at se
lokaliteterne også kunne hilse på hinanden, de tilstedeværende
administrative medarbejdere og på mig.
Venlige hilsner og endnu engang velkommen til
semestret.
Klaus
********************
Klaus Kjøller
studieleder, lektor
Til deltidsansatte undervisere
(eksterne lektorer, undervisningsassistenter og folk som betales via
aftale med den institution hvor de er heltidsansat) ved Instituttet som
er ansat eller hvis undervisning er aftalt med den institution hvor de
har ansættelse i forårssemestret 2009. Desuden sendes brevet til
Patrizio Paggio, Center for Sprogteknologi, og til Bente Holmberg,
Nordisk Forskningsinstitut.
Så gælder det det næste semester: foråret 2009. Vi
har tidligere forsøgt at planlægge to semestre fremad – i forlængelse
af det semester som just er gået i gang. Det har vi længe gjort når vi
planlægger undervisningen på Åbent Universitet og på BA-tilvalget. Og
det skal vi stadig gøre inden for disse to områder. Men ud over dette
er det mine erfaringer med vores planlægning af undervisningen at vi
har rigelig udfordring i at planlægge et enkelt semester fremad. Hertil
kommer at fakultetet har meldt ud at fakultetet fra og med
efterårssemestret 2009 går over til den såkaldte blokstruktur som
kendes fra fx Landbohøjskolen/ Det Biovidenskabelige Fakultet og andre
våde fakulteter. Dette vil uden tvivl betyde en revolution i
skemalægning og meget andet på fakultetet. Så derfor: Lad os bevare
roen og koncentrere os om foråret 2009.
Du
bedes venligst sende dine forslag til og ønsker for din undervisning
mindst for det næste semester. Hvor langt din nuværende ansættelse
eller din nuværende aftale om undervisning rækker bør fremgå af den
bemandingsplan som ligger i studielederens hjørne (se ude til højre
under ’Bemærkninger’), under foråret 2009. Hvis du har spørgsmål
angående din ansættelse eller aftale, så kan Diana Koch normalt hjælpe med at afklare
dem.
De
heltidsansatte har allerede indgivet undervisningsforslag. Disse
fremgår af de undervisningsplaner som ligger i studielederens hjørne.
Af disse planer fremgår det også hvilke kurser som endnu ikke er dækket
af undervisere. Jeg beder dig venligst om at orientere dig i disse
planer inden du afgiver dine forslag. Det er selvfølgelig også muligt
at foreslå kurser til kandidatuddannelserne selv om disse kurser endnu
ikke fremgår af planerne.
Forslagene
sendes pr. mail så de er fremme senest den 3. november 2008 kl. 12 til Peter Christiansen og Christen Mau som begge har
denne mail-adresse: inss-skema@hum.ku.dk. Adressen er særligt
oprettet til mailudvekslinger i forbindelse med skemalægning. Jeg beder
venligst om at man sender nøjagtigt samme mail til instituttets
officielle mail-adresse: inss@hum.ku.dk – så vi for en
sikkerheds skyld har to eksemplarer af de mails der sendes. Skriv
venligst i emnefeltet: Dit fag, uddannelsesniveau (grundfag,
ba-tilvalg, kandidat, kandidattilvalg, åbent universitet) altså fx
”audiologopædi, grundfag”. Det letter vores arbejde med den videre
planlægning hvis du overholder denne enkle regel.
Jeg
beder venligst enhver som tilhører målgruppen for dette brev (se øverst
i brevet) om at melde tilbage – uanset om man har meget eller lidt at
melde.
Forslag
til nye emner på kandidatuddannelserne og på grunduddannelsernes
eventuelle valgfag skal ledsages af en kursusbeskrivelse – hvis
kursusbeskrivelsen ikke allerede fremgår af den studieordning dit
tilbud indgår i. Meddel venligst også for kandidatkursusforslag
undervisningens ugentlige timetal og det antal ects som eksamen skal
give den enkelte eksaminand. Send venligst kursusbeskrivelsen sammen
med dine undervisningsforslag. Drag omsorg for at kursusbeskrivelsen
lever op til de forudsætninger der ligger i den 7-trinsskala som blev indført på
fakultetet d. 1/9 2007. Det skal fremgå
hvilke faglige mål du opstiller for kurset, således at det er så klart
som muligt for den studerende hvad topkarakteren 12 gives for.
Bedømmelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af i hvilken grad
præstationen opfylder de faglige mål for kurset og undervisningens
beskrevne indhold.
Emnebeskrivelsen skal (1.-3.) og kan (4.-6) besvare
følgende spørgsmål. Endvidere skal den under visse omstændigheder også
besvare punkt 7:
15.
Hvad
er kursets titel? Gerne kort og enkelt. Tænk på at titlen skal bruges i
mange administrative sammenhænge hvor lange titler som regel bliver
kortet af rent teknisk. Du kan uddybe i en undertitel.
16.
Hvor
mange timer skal der undervises om ugen, og hvor mange ects giver en
eksamen den studerende?
17.
Hvad
er kursets faglige mål? Dvs. hvad er det deltagerne skal kunne efter
kurset? Skriv venligst så klart og konkret som muligt. Hold dig så vidt
muligt til adfærdsudtryk da eksaminandens adfærd jo er det eneste der
kan måles ved en eksamen.
18.
Hvilke
(typer af) materiale skal behandles? Hvilke (typer af) problemer skal
behandles? Hvilke (typer af) færdigheder indlæres?
19.
Findes
der anbefalelsesværdige introduktioner til kursets emne?
20.
Er
der forberedelse til første undervisningsgang?
21.
Hvis
den studieordning som kurset kører efter, rummer en passus om at
studienævnet for hvert semester fastsætter eksamensformen: Hvilken af
de mulige former foretrækker du? [dette gælder fx på Kandidatordningen
for Dansk (2008)]
Når du tilbyder et kursus, bør du
kontrollere at institutbiblioteket har de titler som
deltagerne skal bruge. Benyt eventuelt instituttets hjemmeside til
dette. Mangler der nogle titler af høj relevans for dit kursus, så
aflevér venligst en liste med forslag til nyanskaffelser til
bibliotekaren/ bogudvalget. Da det kan tage ret lang tid før en bog
findes indbunden og dermed tilgængelig for brugerne, bør forslagene
afleveres på biblioteket samtidig med at emnebeskrivelsen afleveres.
Deltidsansatte
skal have mindst 100 timers, højst 500 timers lønnet arbejde i løbet af
et finansår = kalenderår. Under særlige forhold kan arbejdet dog udgøre
op til 780 timer årligt. Cirkulæret derom (2001) siger i §3 stk 5
følgende:
"Det
arbejdstimetal, der er forbundet med en ekstern lektors undervisning,
kan ikke overstige 500 timer årligt. Såfremt det af hensyn til
undervisningens tilrettelæggelse eller gennemførelse er nødvendigt, kan
arbejdstimetallet dog udgøre op til 780 timer årligt. Hvis timetallet
overstiger 500 timer årligt, orienteres vedkommende
forhandlingsberettigede organisation herom. Orienteringen skal
indeholde en begrundelse."
Når I
foreslår undervisning for de næste semestre, så beder jeg jer venligst
tage disse rammer i betragtning. Samtidig vil jeg gøre opmærksom på at
de deltidsundervisere som har vist sig imødekommende ved at hjælpe
studielederen i akutte nødsituationer med at træde til og tage timer,
efter studielederens opfattelse har ydet gerninger som må siges af
falde i kategorien ”Såfremt det af hensyn til undervisningens
tilrettelæggelse eller gennemførelse er nødvendigt, kan
arbejdstimetallet dog udgøre op til 780 timer årligt.”
BA-uddannelsens
omfattende tilvalgsmuligheder og færre lokaler til vores rådighed gør
det meget vanskeligt at efterkomme underviseres individuelt begrundede
ønsker om undervisningstider. Men vores skemalæggere gør deres yderste
for at deltidsansatte får undervisningstider som passer med de opgaver
som deltidsansatte måtte have uden for instituttet. Vi beder dig
venligst oplyse hvilke instituteksterne eventuelle arbejdstider og
hvilke andre kurser din undervisning helst skal undgå tidsmæssig
overlapning med.
Jeg
beder om forståelse for at det kan være umuligt at tilfredsstille alle
ønsker om timeplacering. Jo færre lokaler vi får at disponere over, jo
vanskeligere er skemalægningen. Der er desværre ingen udsigt til at
instituttet får tildelt flere faste lokaler end vi har i øjeblikket til
undervisningen. Dekanatet er opmærksom på de vanskeligheder
undervisning til kl. 17 giver for nogle studerende som fx skal hente
børn i institutioner. Men det er ikke muligt for mig at vurdere i
øjeblikket om dekanatets forståelse for problemet også vil medføre at
undervisning til kl. 17 fra og med efteråret 2008 kan begrænses.
Hvis
din undervisning generelt forudsætter særlige hjælpemidler som fx
projektor, internetforbindelse, cd- eller dvd-afspiller, TV-apparat,
videoafspiller, skeletter, overkropstorso med aftagelige organer,
måtter, plasthandsker eller andet, så meddel os det venligst.
Meddel
os også om det er noget der skal bruges hver gang eller enkelte gange i
forløbet. Helst også hvilke uger i semestret det skal bruges, hvis det
kun bruges enkelte gange. Se eventuelt fakultetets
undervisningsperioder her.
Undervisere som planlægger at
kombinere deres parallelle holdundervisning med fællesforelæsninger,
beder jeg venligst om at melde sådanne planer til os samtidig med at de
afgiver tilbud på holdundervisningen. Angiv også venligst hvordan
fordelingen er mellem holdundervisning og fællesforelæsninger, om man
ønsker at begynde med holdundervisning eller fællesforelæsning og
hvordan rytmen mellem hold- og fællesundervisning skal være uge for uge
gennem semestret. Tænk på at vi skal afgive bestilling på brug af
auditorier i fakultetets lokalekontor efter de frister de melder ud, da
vi ikke automatisk får auditorier tildelt som en del af vores
lokalepulje.
Lektionskataloget
vil være tilgængeligt på nettet hurtigst muligt. Vores mål er at
undervisningsplanerne vil være klar og ligge i Studielederens hjørne
som pdf-fil (som de også har gjort op til indeværende semester) inden
udgangen af oktober. Skemaet for de næste to semestre skulle så gerne
være lagt inden udgangen af november 2009. Der er afsat en pæn tid til
skemalægningsarbejde fordi de to skemalæggere, Peter og Christen, skal
følge et kursus i det nye administrations- og skemalægningssystem,
Syllabus+, i slutningen af oktober.
Skemaet
vil i uge 50 kunne ses på SIS. Jeg beder alle undervisere om i denne
uge 50 at gå ind og kontrollere deres skemaplacering m.v. og melde
eventuelle fejl og mangler tilbage. Efter denne uge med ”åbent vindue”
og de rettelser og justeringer som det vil have afstedkommet – ud fra
solid argumentation fra de berørte – vil skemaet i princippet være
lukket for yderligere ændringer – ud over rene force majeure-tilfælde
hvor fx en underviser må melde fra. I vil naturligvis høre nærmere om
dette når tiden nærmer sig.
På
grund af rigeligt med arbejdsopgaver i sekretariatet er det desværre
ikke muligt for os lige i disse dage at leve op til følgende teksbid:
”Du kan se hvad der – efter vores nuværende overblik – skal undervises
i i det næste semester i de skabeloner til undervisningsplanerne for
semestret der ligger i Studielederens hjørne: arbejdplan forår 2009.
Hvis de ikke ligger der endnu, så kommer de i løbet af nogle dage.”
Du
kan altså desværre ikke se dette i Studielederens hjørne. Jeg beder dig
venligst melde tilbage så godt som det er dig muligt uden at se hvad
hvipperne allerede har tilbudt.
Med
venlig hilsen
Klaus Kjøller
Studieleder
Inss-studieleder@hum.ku.dk
http://www.staff.hum.ku.dk/kkj/studielederenshjoerne/
|
Til
professorer, lektorer, lektorvikarer, adjunkter, undervisningsadjunkter
samt ansatte ph.d.-stipendiater – kort sagt enhver som står på
Instituttets bemandingsplan med en undervisningsforpligtelse på mere
end 0,0. Desuden sendes brevet til Patrizia
Paggio, Center for Sprogteknologi, og til Bente Holmberg, Nordisk
Forskningsinstitut.
Så gælder det det næste semester: foråret 2009. Vi
har tidligere forsøgt at planlægge to semestre fremad – i forlængelse
af det semester som just er gået i gang. Det har vi længe gjort når vi
planlægger undervisningen på Åbent Universitet og på BA-tilvalget. Og
det skal vi stadig gøre inden for disse to områder. Men ud over dette
er det mine erfaringer med vores planlægning af undervisningen at vi
har rigelig udfordring i at planlægge et enkelt semester fremad. Hertil
kommer at fakultetet har meldt ud at fakultetet fra og med
efterårssemestret 2009 går over til den såkaldte blokstruktur som
kendes fra fx Landbohøjskolen/ Det Biovidenskabelige Fakultet og andre
våde fakulteter. Dette vil uden tvivl betyde en revolution i
skemalægning og meget andet på fakultetet. Så derfor: Lad os bevare
roen og koncentrere os om foråret 2009.
Du
bedes venligst sende dine forslag til din undervisning mindst for det
næste semester. Adjunkter og ph.d.-stipendiater og andre i
tidsbegrænsede ansættelser beder jeg venligst sende tilbud som dækker
den resterende del af deres ansættelse. Det samme gælder professorer og
lektorer som planlægger at gå af inden for de næste to år. Formålet er
at sørge for at den faktisk leverede undervisning kommer til at svare
til den undervisningsforpligtelse man har – hverken mere eller mindre.
Men enhver hvip uanset kategori er naturligvis velkommen til at forsyne
os med informationer også om planer der rækker ud over foråret 2009.
Formænd
for igangværende bedømmelsesudvalg som skal vurdere ansøgere til
opslåede adjunkturer, lektorater og professorater, bedes venligst
oplyse hvornår de regner med at der foreligger en indstilling. Det er
værdifuldt hvis eventuelle nyansatte allerede i god tid inden
semesterstart kan figurere som fx ’lektor nn’ i undervisnings- og
bemandingsplanen. Det har fx betydning for vurderingen af behovet for
opslag af eksterne lektorater til det næste semester.
Forslagene
sendes pr. mail så de er fremme senest den 8. oktober 2008 kl. 12 til Peter Christiansen og Christen Mau som begge har
denne mail-adresse: inss-skema@hum.ku.dk. Adressen er særligt
oprettet til mailudvekslinger i forbindelse med skemalægning. Jeg beder
venligst om at man sender nøjagtigt samme mail til instituttets
officielle mail-adresse: inss@hum.ku.dk – så vi for en
sikkerheds skyld har to eksemplarer af de mails der sendes. Skriv
venligst i emnefeltet: Dit fag, uddannelsesniveau (grundfag,
ba-tilvalg, kandidat, kandidattilvalg, åbent universitet) altså fx
”audiologopædi, grundfag”. Det letter vores arbejde med den videre
planlægning hvis du overholder denne enkle regel.
Jeg
beder venligst enhver som tilhører målgruppen for dette brev (se øverst
i brevet) om at melde tilbage – uanset om man har meget eller lidt at
melde. [Ph.d.-stipendiater bedes venligst melde tilbage i samråd med
deres vejleder. (skal med næste
gang dette brev sendes ud)]
Forslag
til nye kurser på kandidatuddannelserne skal ledsages af en
kursusbeskrivelse – hvis kursusbeskrivelsen ikke allerede fremgår af
den kandidatordning dit tilbud indgår i. Meddel venligst også
undervisningens ugentlige timetal og det antal ects som eksamen skal
give den enkelte eksaminand. Hvis det af studieordningen fremgår at
studienævnet for hvert semester skal vælge en eksamensform ud af et
antal mulige eksamensformer som fremgår af eksamensordningen, så meddel
os venligst hvilken af de mulige du foretrækker.
Send
venligst kursusbeskrivelsen sammen med dine undervisningstilbud. Drag
omsorg for at kursusbeskrivelsen lever op til de forudsætninger der
ligger i den 7-trinsskala som
blev indført på fakultetet d. 1/9 2007. Det skal fremgå
hvilke faglige mål du opstiller for kurset, således at det er så klart
som muligt for den studerende hvad topkarakteren 12 gives for.
Bedømmelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af i hvilken grad
præstationen opfylder de faglige mål for kurset og undervisningens
beskrevne indhold.
Emnebeskrivelsen skal (1.-3.) og kan (4.-6) besvare
følgende spørgsmål. Endvidere skal den under visse omstændigheder også
besvare punkt 7:
22.
Hvad
er kursets titel? Gerne kort og enkelt. Tænk på at titlen skal bruges i
mange administrative sammenhænge hvor lange titler som regel bliver
kortet af rent teknisk. Du kan uddybe i en undertitel.
23.
Hvor
mange timer skal der undervises om ugen, og hvor mange ects giver en
eksamen den studerende?
24.
Hvad
er kursets faglige mål? Dvs. hvad er det deltagerne skal kunne efter
kurset? Skriv venligst så klart og konkret som muligt. Hold dig så vidt
muligt til adfærdsudtryk da eksaminandens adfærd jo er det eneste der
kan måles ved en eksamen.
25.
Hvilke
(typer af) materiale skal behandles? Hvilke (typer af) problemer skal
behandles? Hvilke (typer af) færdigheder indlæres?
26.
Findes
der anbefalelsesværdige introduktioner til kursets emne?
27.
Er
der forberedelse til første undervisningsgang?
28.
Hvis
den studieordning som kurset kører efter, rummer en passus om at
studienævnet for hvert semester fastsætter eksamensformen: Hvilken af
de mulige former foretrækker du? [dette gælder fx på Kandidatordningen
for Dansk (2008)]
Når du tilbyder et kursus, bør du kontrollere at
institutbiblioteket har de titler som
deltagerne skal bruge. Det gøres let og hurtigt via instituttets
hjemmeside. Mangler der nogle titler af høj relevans for dit kursus, så
aflevér venligst en liste med forslag til nyanskaffelser til
bibliotekaren/ bogudvalget. Da det kan tage ret lang tid før en bog
findes indbunden og dermed tilgængelig for brugerne, bør forslagene
afleveres på biblioteket samtidig med at kursusbeskrivelsen afleveres.
Det
forventes, at instituttets fuldtidsansatte professorer, lektorer og
lektorvikarer varetager katederundervisning af et omfang på mindst 6-7
ugetimer pr. semester. Adjunkter forventes i 5 af deres 6 semestre at
have mindst 1 hold på bachelor- eller kandidatuddannelsen. Som nævnt
ovenfor er det vigtigt at adjunkter melder tilbage angående alle deres
ansættelsessemestre, således at det bl.a. sikres dels at der bliver tid
til et forskningssemester, typisk det sidste inden ansættelsens ophør,
dels at adjunkten ikke (mis)bruges til for mange administrative opgaver.
Lærere
der tilbyder mindre undervisning end nævnt ovenfor, må kunne henvise
til enten en oparbejdet pulje af
afspadseringsberettigede timer eller en
ekstraordinær arbejdsbyrde fx på grund af:
·
vejledning
af specialestuderende, ph.d.’ere eller adjunkter
·
administration,
fx fordi man er studieleder, studienævnsformand, studievejleder,
fagkoordinator med særligt krævende opgaver
·
fagkyndig
bedømmelse
·
særlige
undervisningsbyrder (se nedenfor)
·
reduceret
arbejdstid ved instituttet (frikøb, seniorordning m.m.)
Ansatte ph.d.-stipendiater, dvs. ph.d.-stipendiater
som ikke er selvfinansierede, skal i løbet af deres 3-årige
stipendieperiode have tilbud om i alt 821,5 timers betalt arbejde med
relevans for deres forskningsprojekt: Typisk vil dette inkludere
overbygningskurser inden for projektet. Ph.d.-studerende her ved
instituttet forventes i løbet af deres periode at tilbyde mindst to
1-semesters forløb. Kurserne foreslås efter samråd med vejlederen. Også
her er det vigtigt at vi får en tilbagemelding som dækker hele
ansættelsestiden.
Inden
fristen for tilbagemelding burde de undervisere som vi har
selvangivelsestal på i øjeblikket (professorer og lektorer), have fået
en oversigt over deres timetilstand i de seneste 4 år, til og med
forårssemestret 2008. Heraf ville det så fremgå hvordan du ligger i
forhold til den ideelle tilstand på 0, dvs. den tilstand hvor det du er
forpligtet til inden for undervisning m.m., svarer helt til det du
faktisk har ydet. Instituttets politik på dette område er at alle bør
befinde sig på 0 +/- 100 timer.
Desværre
er det på grund af udskiftning i sekretariatet og studielederens ønske
om at holde sit timeforbrug i anstændig kontakt med det normerede, ikke
muligt at forsyne jer med ajourførte selvangivelsestal lige nu.
Forhåbentlig kommer det i løbet af semestret. Så I må altså bruge de
seneste tal I har (til og med efteråret 2007) som grundlag for jeres
vurdering af jeres placering på hitlisten over over- og under-timer.
Mange befinder sig over den ideelle zone på 0 +/-
100 timer – enkelte helt uacceptabelt over. Andre befinder sig under.
Men det er altså politikken at vi skal søge frem til den ideelle
tilstand. Alle med et stort timeoverskud kan dog ikke afspadsere det
hele her og nu hvis instituttets undervisning skal kunne køre i praksis
i de næste semestre, men lad dig inspirere til kvantiteten af dit
undervisningstilbud ud fra den seneste oversigt du har fået over din
aktuelle timetilstand. Alle skulle helst nærme sig 0 efterhånden.
Det
er planen at alle hvip fra og med efterårssemestret 2008 skal aflevere
selvangivelse. Altså også adressater for dette brev som ikke er
professorer eller lektorer.
Særlige
undervisningsbyrder kan være afholdelse af seminarer og konferencer med
åben adgang for studerende, udformning af en nyskabende uddannelse
eller nyskabende elementer i eksisterende uddannelser, udvikling af nye
prøveformer eller studieordningsevalueringsformer.
Lærere der planlægger en ekstraordinær stor
arbejdsbyrde i forbindelse med sådanne opgaver, skal have det godkendt
på forhånd. Kun hvis sådanne byrder er godkendt i arbejdsplanen for de
næste semestre, kan man være sikker på at få arbejdet godskrevet på
selvangivelsen.
Som
bekendt forlader jeg studielederposten d. 1/5 2009. Det er her fra
efterårssemestrets begyndelse lykkedes mig at komme næsten ned på de 20
ugentlige timer som er afsat til gerningen. Og også igen at komme så
småt i gang med at forske og formidle. Men jeg har så meget overarbejde
fra mine første 14 måneder på jobbet at jeg er nødt til at fratræde for
at have en mulighed for at afspadsere i en overskuelig fremtid.
Da
studielederposten indebærer at man ikke skal undervise, er det vigtigt
at det i forbindelse med planlægningen af næste semester afklares
hvilken heltidsansat vip som skal efterfølge mig. Jeg beder venligst
enhver overveje muligheden af at påtage sig dette på mange måder
interessante og udfordrende job. Vedkommende vil allerede fra næste
semesters begyndelse skulle indgå som vicestudieleder. Jeg kan lokke
med at jeg vil gøre mit yderste for at min efterfølger får en nænsom og
realistisk indføring i studieledergerningen. Og naturligvis også i
hvordan man udfører den på ca. 20 ugentlige timer som er den udstukne
norm.
BA-uddannelsens
omfattende tilvalgsmuligheder og færre lokaler til vores rådighed gør
det desværre ikke muligt at efterkomme faste læreres individuelt
begrundede ønsker om undervisningstider. Men enhver kan selvfølgelig
godt sende sine ønsker angående undervisningstider alligevel. Fx kan
man oplyse om man foretrækker timer lagt tidligt (fra kl. 8) eller sent
(til kl. 17). Men det er altså desværre kun muligt at tillægge sådanne
ønsker marginal indflydelse på skemalægningen. Vi beder dig venligst
oplyse hvilke andre kurser/ emner din undervisning helst skal undgå
tidsmæssig overlapning med.
Jeg
beder om forståelse for at det kan være umuligt at tilfredsstille selv
nok så begrænsede ønsker om timeplacering. Jo færre lokaler vi får at
disponere over, jo vanskeligere er skemalægningen. Jeg vil gøre en
særlig indsats for at vi fra foråret 2009 kan få tildelt et lokale mere
end her i efteråret hvor vi har haft de vanskeligste
skemalægningsforhold i mands minde. Dekanatet er opmærksom på de
vanskeligheder undervisning til kl. 17 giver for nogle studerende som
fx skal hente børn i institutioner. Men det er ikke muligt for mig at
vurdere i øjeblikket om dekanatets forståelse for problemet også vil
medføre at undervisning til kl. 17 fra og med foråret 2009 kan
begrænses, fx ved at vi får rådighed over flere lokaler.
Hvis
din undervisning generelt forudsætter særlige hjælpemidler som fx
projektor, internetforbindelse, cd- eller dvd-afspiller, TV-apparat,
videoafspiller, skeletter, overkropstorso med aftagelige organer,
måtter, plasthandsker eller andet, så meddel os det venligst.
Meddel
os også om det er noget der skal bruges hver gang eller enkelte gange i
forløbet. Helst også hvilke uger i semestret det skal bruges, hvis det
kun bruges enkelte gange. Se
eventuelt fakultetets undervisningsperioder her. Disse
undervisningsperioder gælder også for vores institut.
Undervisere
som planlægger at kombinere deres parallelle holdundervisning med
fællesforelæsninger, beder jeg venligst om at melde sådanne planer til
os samtidig med at de afgiver tilbud på holdundervisningen. Angiv også
venligst hvordan fordelingen er mellem holdundervisning og
fællesforelæsninger, om man ønsker at begynde med holdundervisning
eller fællesforelæsning, og hvordan rytmen mellem hold- og
fællesundervisning skal være uge for uge gennem semestret. Tænk på at
vi skal afgive bestilling på brug af auditorier i fakultetets
lokalekontor efter de frister de melder ud, da vi ikke automatisk får
auditorier tildelt som en del af vores lokalepulje.
Lektionskataloget
vil være tilgængeligt på nettet hurtigst muligt. Vores mål er at
undervisningsplanerne vil være klar og ligge i Studielederens hjørne
som pdf-fil (som de også har gjort op til indeværende semester) inden
udgangen af oktober. Skemaet for de næste to semestre skulle så gerne
være lagt inden udgangen af november 2009. Der er afsat en pæn tid til
skemalægningsarbejde fordi de to skemalæggere, Peter og Christen, skal
følge et kursus i det nye administrations- og skemalægningssystem,
Syllabus+, i slutningen af oktober.
Skemaet
vil i uge 50 kunne ses på SIS. Jeg beder alle undervisere om i denne
uge 50 at gå ind og kontrollere deres skemaplacering m.v. og melde
eventuelle fejl og mangler tilbage. Efter denne uge med ”åbent vindue”
og de rettelser og justeringer som det vil have afstedkommet – ud fra
solid argumentation fra de berørte – vil skemaet i princippet være
lukket for yderligere ændringer – ud over rene force majeure-tilfælde
hvor fx en underviser må melde fra. I vil naturligvis høre nærmere om
dette når tiden nærmer sig.
Lærere
der ønsker forskningssemester i et af de følgende
to semestre, må aflevere skriftlig ansøgning herom senest
samtidig med at der indsendes undervisningstilbud.
Ansøgningen om forskningssemester skal indeholde en redegørelse for det
forskningsprojekt af hensyn til hvilket forskningssemester ønskes.
Du
kan se hvad der – efter vores nuværende overblik – skal undervises i i
det næste semester i de skabeloner til undervisningsplanerne for
semestret der ligger i Studielederens hjørne: arbejdplan forår 2009.
Hvis de ikke ligger der endnu, så kommer de i løbet af nogle dage.
Med
venlig hilsen
Klaus Kjøller
Studieleder
Inss-studieleder@hum.ku.dk
http://www.staff.hum.ku.dk/kkj/studielederenshjoerne/
|
Den
25. august 2008
Velkommen til et nyt semester
ved instituttet.
Alle
deltidsansatte undervisere på instituttet har fået eller vil i den
nærmeste fremtid få skriftlig aftale om deres timer for næste semester.
Dem der er administrativt nyansatte, har endvidere
fået eller vil i den nærmeste fremtid få ansættelsesbrev.
Deltidsansatte undervisere ved instituttet er af 3
slags: eksterne lektorer, undervisningsassistenter og folk som betales
via aftale med den institution hvor de er heltidsansat. For folk som
underviser gennem hele eller næsten hele semestret, vil der blive
udfyldt en timeblanket for den planlagte undervisning. Og betalingen
vil ske i fem lige store portioner i månederne februar til juni.
Undervisere som kun er inde i mindre dele af et undervisningsforløb,
vil få et brev hvor de aftalte timer står. Men her sker udbetalingen
ved at underviseren efter undervisningen er leveret, udfylder en
timeblanket som afleveres til Instituttet (mere om dette nedenfor).
Undervisere som leverer undervisningen som en del af deres fuldtidsjob,
vil få en kopi af den aftale med deres ansættelsessted som deres
undervisning leveres i henhold til.
Enhver
ekstern lektor har ret til et delekontor på instituttet. Typisk er der
4 på hvert kontor. Tildeling af kontor (postkasse) samt
udlevering af nøgler sørger Tine
Marie Svensson i receptionen for, tmsvensson@hum.ku.dk. Tine har ferie i
denne uge, men træffes fra mandag d. 1/9 08 igen. Du
vil ligeledes få tildelt en kopikode til
instituttets kopimaskiner, som du finder på 3., 4. og 5. sal.
Personalekontoret sørger for at du får et identitetskort til KU og en
personlig kode (bliver sendt til privatadressen), som
gør det muligt for dig at komme på instituttet uden for almindelig
åbningstid. Og for at benytte universitetets intranet, Punkt.ku (www.punkt.ku.dk) som igen skaffer dig
adgang til undervisningsportalen Absalon. Alle undervisere forventes at
benytte Absalon aktivt i deres undervisning. Herfra kan man bl.a. sende
mails til hele holdet, lægge filer op og hente dem ned, og meget andet.
Læs
eventuelt kort om Absalon her. Ved
oprettelse af brugerkonto udfyldes og
indsendes denne blanket til
IT-service, bygning 25, 2. sal, og du vil herefter via instituttet
modtage et brev med adgangskode og password.
Timelønnen
fremgår af dit ansættelsesbrev. Lønudbetalingsmåden afhænger af din
ansættelsesmåde og dit timetal. Hvis du er ekstern lektor med dine
timer jævnt fordelt over semestret, så sker
lønudbetalingen hver måned bagud med 1/5 af det
beløb som står på din timeblanket. Hvis du kun er inde og undervise i
en del af semestret, fx fordi I er flere om samme undervisningsforløb,
så sker udbetalingen ved at du – efter du har undervist – hver måned
udfylder en timeblanket. Hvis du leverer undervisningen som en del af
din ansættelse ved en anden institution, så sker betalingen ved at din
institution sender en faktura til Instituttet når semestret og den
efterfølgende eksamen er overstået. Alle
nyansatte bedes udfylde
dette løn-skema i pdf-format, og
returnere det til Personale og Jura, Lønsektionen (adressen
står på blanketten). Eventuelle
spørgsmål kan rettes til Diana Koch, lokale
22.2.46, dkoch@hum.ku.dk, som
tager sig af det praktiske omkring lønudbetaling. Det bør
her bemærkes at Diana Koch
er på ferie i øjeblikket og først træffes igen d. 6/9 08.
Undervisningsassistenter
skal – uanset om de underviser regelmæssigt gennem hele semestret –
udfylde en timeseddel for hver måned og aflevere den til Diana.
Betaling
for den obligatoriske opgaveretning som måtte fremgå af den
studieordning der undervises efter, vil blive udbetalt efter det
faktiske antal rettede opgaver ved semestrets afslutning. Betaling for timeforbrug
ved eksamen vil også ske efter faktiske antal eksaminander. Der vil
altså hverken for den obligatoriske opgaveretning eller for eksamen ske
forudbetaling, men udelukkende blive udbetalt løn efter det timetal som
fremgår af de timeblanketter som I afleverer efterfølgende. Hvis I
underviser under en aftale med jeres hovedansættelsessted, vil disse
timer skulle indgå i den faktura som sendes til instituttet efter
eksamen.
Det er i høj grad den trængte økonomi og erfaringer
med det administrativt mindre hensigtsmæssige i at udbetale beløb for
ydelser som endnu ikke er holdt, som har fået os til først at udbetale
penge for eksaminer efter de faktisk er afholdt.
Økonomien indebærer at man helst skal undgå at
kopiere eller udskrive mange sider på instituttets kopimaskiner. I
stedet opfordres alle til at mangfoldiggøre materiale til
undervisningen gennem Kompendieudsalg
Humaniora. Eller endnu bedre:
ved at oploade materialet til kursusrummet på Absalon således at de
studerende kan downloade det efter behov. Kompendier som skulle være
klar til semesterstart, skulle have været indleveret i begyndelsen af
januar. Dem af jer som ikke har haft mulighed for at holde denne frist,
beder jeg om i stedet at benytte Absalon til distribution af materiale
til de studerende. Vi henstiller til at man så vidt muligt planlægger
undervisningen så der er mindst muligt behov for at kopiere store
mængder til de studerende på vores kopimaskiner.
Efterårets
første undervisningsdag er onsdag d. 3. september. Se fakultetets
generelle regler for undervisningsperioder her.
Instituttet
har i løbet af efterårssemestret af forskellige grunde udpeget nogle
helt eller delvist undervisningsfri dage. Læs mere om det her
>>.
Instituttet har et deltidslærerpanel. Formålet er
bl.a. at sikre at deltidslærernes stemme høres tilstrækkeligt klart af
ledelsen. Jeres repræsentanter i deltidslærerpanelet er René Rasmussen,
reneras@hum.ku.dk
, som er ekstern lektor i Dansk litteratur, og Adam
Hyllested, adamhyllested@hotmail.com,
som er ekstern lektor i Indoeuropæisk. Ud over de to
deltidslærerrerpræsentanter og institutlederen sidder også jeg i
deltidslærerpanelet. Panelet mødes normalt to gange i semestret. Der
har været holdt et møde senest d. 21/5 08. Referatet er desværre endnu
ikke skrevet rent og udsendt. Årsagen er mangel på sekretærbistand og
studielederens travlhed.
Alle deltidsansatte indbydes til et kort
velkomstarrangement torsdag d. 4. september kl. 14-15 på instituttets
administrationsgang på etage 22.2. Her vil man ud over at se
lokaliteterne også kunne hilse på hinanden, de tilstedeværende
administrative medarbejdere og på mig.
Venlige hilsner og endnu engang velkommen til
semestret.
Klaus
********************
Klaus Kjøller
studieleder, lektor
Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab/
Department of Nordic Studies and Linguistics
Københavns Universitet Amager, Njalsgade 120,
DK-2300 København S, Danmark
Studielederkontor: 22.2.45 (bygning 22, 2.sal,
lokale 45).
Instituttets web: http://www.inss.ku.dk
Min lektorale web: http://staff.hum.ku.dk/kkj
Sprog- og kommunikationsrådgivning: http://www.nordisk.hum.ku.dk/sprogligraadgivning
Telefoner:
instituttets ekspedition dagligt 9-15.30: (+45)353 28 311
direkte
til studielederen: (+45)353 28 316
privat:
mobil (+45) 20 74 34 12, fax +(45) 48 17 57 49
**************************************
Breve længere tilbage (arkiv med breve ældre end
efterårssemestret 2008)
Se
studielederens breve helt tilbage til maj 2007 her >>
Øverst i dokumentet
|
|