Kære
studerende ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, der skal
skrive ba-projektopgave i efteråret 2008.
Studienævnet
vil opfordre alle jer 4. semesterstuderende på BA til, at I snarest muligt
får en klar aftale med en af de undervisere, I har haft på jeres
bachelorstudium om at være vejleder på jeres ba-projekt. I er selvfølgelig
også velkomne til i øvrigt at vælge en vejleder blandt instituttets faste
videnskabelige personale – også selv om I ikke har haft vedkommende som
underviser på BA. Aftalen kan fx foreligge i form af en e-mail, hvor
vejlederen bekræfter at ville og kunne vejlede opgaveskrivningen. Når I har
en e-mail-bekræftelse fra jeres ønskede vejleder om, at vedkommende er villig
til at vejlede og bedømme, og når der er sendt en kopi af jeres vejleders
e-mail-bekræftelse til instituttet, inss@hum.ku.dk, så foreligger der samtidig
en sådan kontrakt. Der skal ikke udfyldes en papirskontrakt i et bestemt
skema, således som der fx skal når I på kandidatuddannelsen skal skrive
speciale.
Studienævnet vil
understrege, at det, at vælge vejleder nu, er et råd og et tilbud, ikke en
pligt. Juridisk set kan man vente, til man melder sig til eksamen i oktober
2008 med bindende at vælge eksaminator (= vejleder) og emne, herunder
problemformulering. Men vent ikke. Find jeres vejleder snarest muligt – og
afklar med vejlederen en foreløbig problemformulering, eller i det mindste
emnet for opgaven, så snart I er parate til det.
Skift
af vejleder eller emne er selvfølgelig formelt set muligt frem til eksamenstilmeldingen.
I
indbydes alle hermed til et orienteringsmøde om ba-projektopgaven 2008. Det
foregår d. 27/5 2008 kl. 15 - 17 i lokale 16.1.20. Her vil AC-studievejleder
Ib Ulbæk og studienævnsformand Erik Skyum-Nielsen informere om praktiske ting
og give jer nogle redskaber til at lave udkast til opgaven, strukturere den
og skrive den osv.
Ved
venlig hilsen
John
Mortensen,
på
vegne af Studienævnet
PS.
Dette brev er henvendt til de studerende, som er begyndt på grundfag under Institut
for Nordiske Studier og Sprogvidenskab i efteråret 2006, og som derfor ifølge
studieplanen skal skrive bachelorprojektopgave i efterårssemestret 2008 og
have den bedømt ved vintereksamen 2008-9: Hvis du ikke tilhører ovennævnte
gruppe studerende, beder studienævnet dig venligst om at se bort fra dette
brev. Det har desværre ikke været teknisk muligt at målrette brevet mere
præcist.
Kære
kolleger,
Instituttet
er dybt afhængige af jeres indsats i undervisningen. Sådan har det været i
alle de år jeg kan huske, og sådan vil det efter min vurdering være i de år
der kommer. Ganske vist vil der i den kommende tid blive ansat flere vipper
som vil kunne udføre forholdsvis mere af undervisningen end det antal vipper
der er i øjeblikket, men der vil alligevel altid være behov for jeres
indsats. Ikke kun rundt om i krogene, men også på centrale områder i
undervisningen. Således som det har været i mands og kvinders minde.
Trods
dette kan nogle velprøvede deltidslærerkræfter i øjeblikket savne at se sig
selv på de undervisningsplaner for efteråret 2008 som ligger andetsteds her i Studielederens hjørne
>>. Det skyldes at de pågældendes ansættelser, ifølge den ansættelseskontrakt
som er indgået med dem, udløber med august 2008.
Det
er selvsagt en besynderlig situation for en velprøvet, respekteret og erfaren
deltidsunderviser ikke ”automatisk” at finde sig selv på
undervisningsplanerne. Men der er jo på universitetet en lang række
tidsbegrænsede ansættelsesformer: ph.d.-stipendiat, adjunkt,
post.doc.-stipendiat m.m. – og altså også kategorierne ekstern lektor og
undervisningsassistent. I ingen af disse tidsbegrænsede kategorier er der
indbygget en automatisk forlængelse uden opslag eller ansøgning.
Forløbet
med at tilrettelægge næste semesters undervisning er således at vi først
beder vipperne komme med deres forslag. Det skete i et brev d. 18/2 08 >>.
Dernæst beder vi de deltidsundervisere som vi ved er ansat i det næste
semester, om at komme med deres forslag til undervisning. På dette tidspunkt
kan dvipperne se hvilke dele af den obligatoriske eller planlagte
undervisning der ikke er besat af vip-kraft. Det kan ses i de
undervisningsplaner under udarbejdelse som ligger i Studielederens hjørne. Vi bad de ansatte deltidslærere om forslag d. ¼ 08
>>.
Når
der indkommer forslag fra vipper og dvipper, så skal det lige tjekkes om
forslagene også harmonerer med de ansættelsesbetingelser der gælder for de
forskellige typer af ansatte. Fx har vi i øjeblikket et stort problem med en
række vipper som gennem de senere år har oparbejdet en betydelig mængde
overarbejde. Sådanne vipper skal så hurtigt som praktisk muligt og
undervisningsmæssigt forsvarligt afspadsere disse opsparede timer. Hos
dvipperne skal vi sørge for at deres samlede timetal for et kalenderår ligger
et sted mellem 100 og 500 timer. Hvis der foreligger særlige, individuelle
omstændigheder, kan der via DM-tillidsrepræsentanten på fakultetet
dispenseres for overgrænsen, så man kan gå op til i alt højst 780 timer.
Når
vipper og ansatte dvipper er placeret i undervisningsplanerne, kan man danne
sig et skøn over hvilke dele af undervisningen der ikke er dækket. Herefter
kan der opslås eksterne lektorater i de dele af undervisningen som ikke er
dækket.
Det
er så det der er sket d. 28/4 08 med ansøgningsfrist d. 13/5 kl. 12. Se opslaget her >>.
Jeg
opfordrer alle interesserede til at søge de opslåede stillinger.
Desværre
har jeg erfaret at der er en betydelig uklarhed hos mange deltidslærere
omkring deres ansættelsesperiode. Hvis du er i tvivl om hvorvidt du allerede
er ansat i efteråret, så gå venligst ind på bemandingsplanen for det fag hvor
du i øjeblikket er ansat, og tjek din ansættelsesperiode som står helt ude
til højre i kolonnen ’Bemærkninger’. Bemærk at du skal se på bemandingsplanen
for efteråret 2008, og at bemandingsplanen for nogle fag er en særlig pdf-fil,
for andre indgår den i samme pdf-fil som undervisningsplanen. Disse forhold fremgår tydeligt af menuen for planerne
>>. Hvis det du ser på bemandingsplanen for efteråret
2008 ikke svarer til din egen opfattelse, så bed venligst Helle Johansson om at kontrollere din
ansættelse.
Venlige
hilsner
Klaus
studieleder
Det
er ikke småting af stilllinger vi har gang i i øjeblikket. Mange års dybfrost
på stillingsfronten er afløst af tøbrud: stilllingsbræen kælver. Det er fint og
flot og dejligt. Men som studieleder er jeg bekymret. Hverken over
ansøgermængden eller –kvaliteten. Hinsides enhver tendens til lederselvros er
det mit klare indtryk fra de jobsamtaler jeg hidtil har deltaget i, at
Instituttet nu som tidligere (I hvert fald den del af det der i sin tid hed
Institut for Nordisk Filologi, som jeg kender ret godt) tiltrækker både mange
og landets bedste inden for de udlyste områder. Nej, det der bekymrer mig, er
det tempo hvori det foregår. Efterårssemestret nærmer sig og de nyansatte
skal være ansat senest d. 1/8 2008 for at kunne planlægge deres kurser fra
semesterstart.
Jeg
beder derfor alle udvalgsformændene om at aflevere indstillinger til fakultetet
senest mandag d. 2/6 for at vi overhovedet skal have en chance for at få folk
på plads d. 1/8 08. Efter indstillingerne er afleveret vil de blive tilsendt
Institutlederen som skal foreslå fakultetet hvilke af de kvalificerede
ansøgere der skal indkaldes til samtale. Derefter skal de pågældende
indkaldes til samtale, hvor der ud over institutlederen også deltager en af
dekanerne og normalt også studielederen og formanden for bedømmelsesudvalget.
Samtaler
med ansøgere er en nødvendig ting. Men det tager erfaringsmæssigt tid at
arrangere. Hvis samtalerne – og de efterfølgende beslutninger om hvem der
skal tilbydes jobbet – skal nås inden feriemåneden juli, så skal der altså
afleveres indstillinger senest mandag d. 2/6. Absolut senest. Hvis vi skal
holde samtaler i august, så kan vi tidligst ansætte til september. Og så kan
den undervisning som de pågældende er planlagt til i efterårssemestret, først
begynde til oktober. Vi er nødt til at give folk tid til at planlægge og
forberede undervisningen.
Vi
kan ikke byde de studerende på alle de kurser som de nyansatte ifølge
undervisningsplanen skal have, at deres undervisning ikke begynder til
september. Derfor: Aflevér venligst absolut senest mandag d. 2/6 08, så vi
har en chance.
Vi
har allerede mistet kostbar tid i stillingsbesættelsesprocessen. Vi er en del
af et yderst trægt system som vi kender alt for godt.
Jeg
ringede til Mette Christensen på Fakultetet i fredags (d. 11/4) og fik
følgende tilstandsrapport på de stillinger vi har under besættelse:
Adjunktur
i Litteraturpædagogik: Der foregår jobsamtaler i disse uger.
Adjunktur
i Uformelle læreprocesser: Der foregår jobsamtaler i disse uger.
Adjunktur
i svensk: Bedømmelsen er ved at være klar.
Adjunktur
i norsk: Endnu intet forslag til bedømmelsesudvalg. Formanden er dog udpeget.
To
lektorater i dansk litteratur: Her er netop modtaget et forslag til udvalg.
Dette forslag skal nu sendes til Akademisk Råd med en uges frist for indsigelser.
Derefter til ansøgerne, også med en uges frist til indsigelse. Derefter kan
bedømmelsesudvalget gå i gang – hvis der altså ikke er indsigelser som skal
behandles først.
Adjunktur
i kommunikation: Her er modtaget et forslag til bedømmelsesudvalg som er
sendt til Akademisk Råd.
Der
er – også med ansøgningsfrist d. 10/3 – opslået disse tre stillinger inden
for Audiologopædi:
1)
Lektorat
med særligt henblik på skriftsproglige færdigheder og vanskeligheder, 2)
adjunktur i psykolingvistik og 3) adjunktur inden for anvendt sprogvidenskab
med særligt henblik på audiologi.
Fakultetet
har endnu ikke modtaget noget forslag til bedømmelsesudvalg for nogen af
disse stilllinger.
Der
er endvidere opslået et lektorat i Sprogpsykologi, oprindeligt med
ansøgningsfrist d. 10/3, men ansøgerne har fået at vide at ansøgningsfristen
er udskudt til d. 1/6 08, og at der sigtes mod en ansættelse d. 1/1 09 eller
derefter.
Vandringen
frem mod at en ansøger får jobbet og kan indtræde bl.a. som underviser, er
lang og knortet. Som studieleder er jeg på de studerende vegne allerede
bekymret over at der er hengået en måned uden at vi er nået længere end vi
er. Derfor henstiller jeg så indtrængende som jeg kan til udvalgsformænd og
–kvinder om at planlægge deres bedømmelsesarbejde i udvalget, således at man
sigter mod at aflevere senest d. 2/6 08. Absolut senest.
Det
er ikke godt nok at planlægge således at der afleveres op til sommerferien i
juli. Vi skal have juni måned til samtaler med de kvalificerede ansøgere.
I
den forbindelse vil jeg understrege at udvalgenes opgave udelukkende er at
argumentere for eller imod at den enkelte ansøger er kvalificeret til den
opslåede stilling. Udvalgene skal ikke bruge tid på at lægge arm angående en
prioritering af ansøgerne. Denne prioritering sker i forbindelse med de
samtaler som enhver kvalificeret ansøger skal igennem inden vedkommende
ansættes. Og her er det dekanen som bestemmer, rådgivet først og fremmest af
institutlederen.
Venlige
hilsner
Klaus
studieleder
Til
deltidsansatte undervisere (eksterne lektorer, undervisningsassistenter og
folk som betales via aftale med den institution hvor de er heltidsansat)
ved Instituttet som er ansat eller hvis undervisning er aftalt med den
institution hvor de har ansættelse, i efterårssemestret 2008 og i
forårssemestret 2009. Desuden sendes brevet til Patrizio Paggio, Center for
Sprogteknologi, og til Bente Holmberg, Nordisk Forskningsinstitut.
Kære
kollega,
Så
gælder det de næste 2 semestre: efteråret 2008 og foråret 2009. Ja, vi
forsøger at planlægge to semestre fremad – i forlængelse af det semester som
just er gået i gang. Det har vi længe gjort når vi planlægger
undervisningen på Åbent Universitet og på BA-tilvalget. Det eneste nye er
at altså at vi nu også gør det på grundfag og på kandidatuddannelser. Når
vi på et tidspunkt formentlig begiver os ud på det internationale marked
med engelsksprogede tilbud – fx inden for Scandinavian Studies – skal vi
til at planlægge mindst 4 semestre fremad for at folk kan nå frem til
kurserne starter.
Du
bedes venligst sende dine forslag til og ønsker for din undervisning mindst
for de næste to semestre. Hvor langt din nuværende ansættelse eller din
nuværende aftale om undervisning rækker bør fremgå af den bemandingsplan
som ligger i studielederens hjørne (se ude til højre under ’Bemærkninger’),
under efteråret 2008. Hvis du har spørgsmål angående din ansættelse eller
aftale, så kan Helle Johansson normalt hjælpe med at afklare dem. Hun er
imidlertid på ferie i denne uge og til og med tirsdag d. 8. april. I hendes
fravær vil Diana Koch hjælpe dig med disse
oplysninger.
De
heltidsansatte har allerede indgivet undervisningsforslag. Disse fremgår af
de undervisningsplaner som ligger i studielederens hjørne. Af disse planer
fremgår det også hvilke kurser som endnu ikke er dækket af undervisere. Jeg
beder dig venligst om at orientere dig i disse planer inden du afgiver dine
forslag. Det er selvfølgelig også muligt at foreslå kurser til
kandidatuddannelserne selv om disse kurser endnu ikke fremgår af planerne.
Eller til grundfagenes eventuelle valgfagskurser.
Forslagene
sendes pr. mail så de er fremme senest
den 8. april 2008 kl. 12 til June
Gajda, juneg@hum.ku.dk og desuden til instituttet: nss@hum.ku.dk. Skriv venligst i
emnefeltet: Dit fag, semester, altså fx ”audiologopædi, E08”. Og send
venligst en mail pr. semester. Det letter vores arbejde med den videre
planlægning hvis du overholder disse simple regler.
Jeg
beder venligst enhver som tilhører målgruppen for dette brev (se øverst i
brevet) om at melde tilbage – uanset om man har meget eller lidt at melde.
Forslag
til nye emner på kandidatuddannelserne og på grunduddannelsernes eventuelle
valgfag skal ledsages af en kursusbeskrivelse – hvis kursusbeskrivelsen
ikke allerede fremgår af den studieordning dit tilbud indgår i. Meddel
venligst også for kandidatkursusforslag undervisningens ugentlige timetal
og det antal ects som eksamen skal give den enkelte eksaminand. Send
venligst kursusbeskrivelsen sammen med dine undervisningsforslag. Drag
omsorg for at kursusbeskrivelsen lever op til de forudsætninger der ligger
i den 7-trinsskala som blev indført på fakultetet d. 1/9
2007. Det skal fremgå hvilke faglige mål du opstiller for
kurset, således at det er så klart som muligt for den studerende hvad
topkarakteren 12 gives for. Bedømmelsen sker på baggrund af en samlet
vurdering af i hvilken grad præstationen opfylder de faglige mål for kurset
og undervisningens beskrevne indhold.
Kursusbeskrivelsen
skal (1.-3.) og kan (4.-6) besvare følgende spørgsmål:
1. Hvad
er kursets titel? Gerne kort og enkelt. Tænk på at titlen skal bruges i
mange administrative sammenhænge hvor lange titler som regel bliver kortet
af rent teknisk. Du kan uddybe i en undertitel.
2. Hvor
mange timer skal der undervises om ugen, og hvor mange ects giver en
eksamen den studerende?
3. Hvad
er kursets faglige mål? Dvs. hvad er det deltagerne skal kunne efter
kurset? Skriv venligst så klart og konkret som muligt. Hold dig så vidt
muligt til adfærdsudtryk da eksaminandens adfærd jo er det eneste der kan
måles ved en eksamen.
4. Hvilke
(typer af) materiale skal behandles? Hvilke (typer af) problemer skal
behandles? Hvilke (typer af) færdigheder indlæres?
5. Findes
der anbefalelsesværdige introduktioner til kursets emne?
6. Er
der forberedelse til første undervisningsgang?
Når
du tilbyder et kursus, bør du kontrollere at institutbiblioteket har de
titler som
deltagerne skal bruge. Det gøres let og hurtigt via Rex >> (ude i højre
spalte i det skærmbillede som kommer frem, kan du vælge mellem vores 3
institutbiblioteker: Nordisk, Lingvistik og Finsk). Du kan
også bruge vores institutbiblioteks sider på instituttets
hjemmeside til dette. Mangler der nogle titler af høj
relevans for dit kursus, så aflevér venligst en liste med forslag til
nyanskaffelser til bibliotekaren/ bogudvalget. Da det kan tage ret lang tid
før en bog findes indbunden og dermed tilgængelig for brugerne, bør
forslagene afleveres på biblioteket samtidig med at emnebeskrivelsen
afleveres.
Deltidsansatte
skal have mindst 100 timers, højst 500 timers lønnet arbejde i løbet af et
finansår = kalenderår. Under særlige forhold kan arbejdet dog udgøre op til
780 timer årligt. Cirkulæret derom (2001) siger i §3 stk 5 følgende:
"Det
arbejdstimetal, der er forbundet med en ekstern lektors undervisning, kan
ikke overstige 500 timer årligt. Såfremt det af hensyn til undervisningens
tilrettelæggelse eller gennemførelse er nødvendigt, kan arbejdstimetallet
dog udgøre op til 780 timer årligt. Hvis timetallet overstiger 500 timer
årligt, orienteres vedkommende forhandlingsberettigede organisation herom.
Orienteringen skal indeholde en begrundelse."
Når
I foreslår undervisning for de næste semestre, så beder jeg jer venligst
tage disse rammer i betragtning. Samtidig vil jeg gøre opmærksom på at de
deltidsundervisere som ved starten af forårssemestret og i andre forbindelser
har vist sig imødekommende ved at hjælpe studielederen i akutte
nødsituationer med at træde til og tage timer, efter studielederens
opfattelse har ydet gerninger som må siges af falde i kategorien ”Såfremt
det af hensyn til undervisningens tilrettelæggelse eller gennemførelse er
nødvendigt, kan arbejdstimetallet dog udgøre op til 780 timer årligt.”
Dit
timetal for forårssemestret fremgår af din timeblanket for semestret. I
tvivlstilfælde kan du få oplyst det tal som du har ifølge budgettet for
foråret, hos Diana Koch.
BA-uddannelsens
omfattende tilvalgsmuligheder og færre lokaler til vores rådighed gør det
meget vanskeligt at efterkomme underviseres individuelt begrundede ønsker
om undervisningstider. Men vores skemalæggere gør deres yderste for at
deltidsansatte får undervisningstider som passer med de opgaver som
deltidsansatte måtte have uden for instituttet. Vi beder dig venligst
oplyse hvilke instituteksterne eventuelle arbejdstider og hvilke andre
kurser din undervisning helst skal undgå tidsmæssig overlapning med.
Jeg
beder om forståelse for at det kan være umuligt at tilfredsstille alle
ønsker om timeplacering. Jo færre lokaler vi får at disponere over, jo
vanskeligere er skemalægningen. Der er desværre ingen udsigt til at
instituttet får tildelt flere faste lokaler end vi har i øjeblikket til
undervisningen. Dekanatet er opmærksom på de vanskeligheder undervisning
til kl. 17 giver for nogle studerende som fx skal hente børn i
institutioner. Men det er ikke muligt for mig at vurdere i øjeblikket om
dekanatets forståelse for problemet også vil medføre at undervisning til
kl. 17 fra og med efteråret 2008 kan begrænses.
Hvis
din undervisning generelt forudsætter særlige hjælpemidler som fx
projektor, internetforbindelse, cd- eller dvd-afspiller, TV-apparat,
videoafspiller, skeletter, overkropstorso med aftagelige organer, måtter,
plasthandsker eller andet, så meddel os det venligst.
Meddel
os også om det er noget der skal bruges hver gang eller enkelte gange i
forløbet. Helst også hvilke uger i semestret det skal bruges, hvis det kun
bruges enkelte gange. Se eventuelt fakultetets undervisningsperioder her.
Undervisere
som planlægger at kombinere deres parallelle holdundervisning med
fællesforelæsninger, beder jeg venligst om at melde sådanne planer til os samtidig
med at de afgiver tilbud på holdundervisningen. Angiv også venligst hvordan
fordelingen er mellem holdundervisning og fællesforelæsninger, om man
ønsker at begynde med holdundervisning eller fællesforelæsning og hvordan
rytmen mellem hold- og fællesundervisning skal være uge for uge gennem
semestret. Tænk på at vi skal afgive bestilling på brug af auditorier i
fakultetets lokalekontor efter de frister de melder ud, da vi ikke
automatisk får auditorier tildelt som en del af vores lokalepulje.
Lektionskataloget
vil være tilgængeligt på nettet hurtigst muligt. Vores mål er at
undervisningsplanerne vil være klar og ligge i Studielederens hjørne som
pdf-fil (som de også har gjort op til indeværende semester) i begyndelsen
af april. Skemaet for de næste to semestre skulle så gerne være lagt inden
udgangen af maj 2008.
Det
vores ambition at skemaet vil kunne ses i den første uge af juni på SIS.
Jeg beder alle undervisere om i denne første uge af juni at gå ind og
kontrollere deres skemaplacering m.v. og melde eventuelle fejl og mangler
tilbage. Efter denne uge med ”åbent vindue” og de rettelser og justeringer
som det vil have afstedkommet – ud fra solid argumentation fra de berørte –
vil skemaet i princippet være lukket for yderligere ændringer – ud over
rene force majeure-tilfælde hvor fx en underviser må melde fra. I vil
naturligvis høre nærmere om dette når tiden nærmer sig.
Du
kan som nævnt ovenfor se hvad der – efter vores nuværende overblik – skal
undervises i i de næste to semestre i de skabeloner til
undervisningsplanerne for de to semestre der ligger i Studielederens
hjørne: arbejdplan efterår 2008 og arbejdsplan forår 2009.
Med
venlig hilsen
Klaus
Kjøller
Studieleder
|
Til
professorer, lektorer, lektorvikarer, adjunkter, undervisningsadjunkter
samt ansatte ph.d.-stipendiater – kort sagt enhver som står på Instituttets
bemandingsplan med en undervisningsforpligtelse på mere end 0,0. Desuden
sendes brevet til Patrizio Paggio, Center for Sprogteknologi, og til Bente
Holmberg, Nordisk Forskningsinstitut.
Kære
kollega,
Så
gælder det de næste 2 semestre: efteråret 2008 og foråret 2009. Ja, vi
forsøger at planlægge to semestre fremad – i forlængelse af det semester
som just er gået i gang. Det har vi længe gjort når vi planlægger
undervisningen på Åbent Universitet og på BA-tilvalget. Det eneste nye er
at altså at vi nu også gør det på grundfag og på kandidatuddannelser. Når
vi på et tidspunkt formentlig begiver os ud på det internationale marked
med engelsksprogede tilbud – fx inden for Scandinavian Studies – skal vi
til at planlægge mindst 4 semestre fremad for at folk kan nå frem til
kurserne starter.
Du
bedes venligst sende dine forslag til din undervisning mindst for de næste
to semestre. Adjunkter og ph.d.-stipendiater og andre i tidsbegrænsede
ansættelser beder jeg venligst sende tilbud som dækker den resterende del
af deres ansættelse. Det samme gælder professorer og lektorer som
planlægger at gå af inden for de næste to år. Formålet er at sørge for at
den faktisk leverede undervisning kommer til at svare til den
undervisningsforpligtelse man har – hverken mere eller mindre.
Forslagene
sendes pr. mail så de er fremme senest
den 28. februar 2008 kl. 12 til
June Gajda, juneg@hum.ku.dk og desuden til instituttet: nss@hum.ku.dk. Skriv venligst i
emnefeltet: Dit fag, semester, altså fx ”audiologopædi, E08”. Og send
venligst en mail pr. semester. Det letter vores arbejde med den videre
planlægning hvis du overholder disse simple regler.
Jeg beder venligst enhver
som tilhører målgruppen for dette brev (se øverst i brevet) om at melde
tilbage – uanset om man har meget eller lidt at melde.
Forslag
til nye emner på kandidatuddannelserne [og nye valgfag på grundfagene (skal
med næste gang)] skal ledsages af en emnebeskrivelse – hvis
emnebeskrivelsen ikke allerede fremgår af den kandidat- [eller
grundfagsordning (skal med ind næste gang)] dit tilbud indgår i. Meddel
venligst også undervisningens ugentlige timetal og det antal ects som
eksamen skal give den enkelte eksaminand. Send venligst emnebeskrivelsen sammen
med dine undervisningstilbud. Drag omsorg for at emnebeskrivelsen lever op
til de forudsætninger der ligger i den 7-trinsskala som blev indført på fakultetet d. 1/9
2007. Det skal fremgå hvilke faglige mål du opstiller for
kurset, således at det er så klart som muligt for den studerende hvad
topkarakteren 12 gives for. Bedømmelsen sker på baggrund af en samlet
vurdering af i hvilken grad præstationen opfylder de faglige mål for kurset
og undervisningens beskrevne indhold.
Emnebeskrivelsen
skal (1.-3.) og kan (4.-6) besvare følgende spørgsmål:
7. Hvad
er kursets titel? Gerne kort og enkelt. Tænk på at titlen skal bruges i
mange administrative sammenhænge hvor lange titler som regel bliver kortet
af rent teknisk. Du kan uddybe i en undertitel.
8. Hvor
mange timer skal der undervises om ugen, og hvor mange ects giver en
eksamen den studerende?
9. Hvad
er kursets faglige mål? Dvs. hvad er det deltagerne skal kunne efter
kurset? Skriv venligst så klart og konkret som muligt. Hold dig så vidt
muligt til adfærdsudtryk da eksaminandens adfærd jo er det eneste der kan
måles ved en eksamen.
10. Hvilke
(typer af) materiale skal behandles? Hvilke (typer af) problemer skal
behandles? Hvilke (typer af) færdigheder indlæres?
11. Findes
der anbefalelsesværdige introduktioner til kursets emne?
12. Er
der forberedelse til første undervisningsgang?
Når
du tilbyder et kursus, bør du kontrollere at institutbiblioteket har de
titler som
deltagerne skal bruge. Det gøres let og hurtigt via Rex >> (ude i højre
spalte i det skærmbillede som kommer frem, kan du vælge mellem vores 3
institutbiblioteker: Nordisk, Lingvistik og Finsk). Mangler
der nogle titler af høj relevans for dit kursus, så aflevér venligst en
liste med forslag til nyanskaffelser til bibliotekaren/ bogudvalget. Da det
kan tage ret lang tid før en bog findes indbunden og dermed tilgængelig for
brugerne, bør forslagene afleveres på biblioteket samtidig med at
emnebeskrivelsen afleveres.
Det
forventes, at instituttets fuldtidsansatte professorer, lektorer og
lektorvikarer varetager katederundervisning af et omfang på mindst 6-7 ugetimer
pr. semester. Adjunkter forventes i 5 af deres 6 semestre at have mindst 1
hold på bachelor- eller kandidatuddannelsen. Som nævnt ovenfor er det
vigtigt at adjunkter melder tilbage angående alle deres
ansættelsessemestre, således at det bl.a. sikres dels at der bliver tid til
et forskningssemester, typisk det sidste inden ansættelsens ophør, dels at
adjunkten ikke (mis)bruges til for mange administrative opgaver.
Lærere
der tilbyder mindre undervisning end nævnt ovenfor, må kunne henvise til enten
en oparbejdet pulje af afspadseringsberettigede timer eller en
ekstraordinær arbejdsbyrde fx på grund af:
·
vejledning
af specialestuderende, ph.d.’ere eller adjunkter
·
administration
·
fagkyndig
bedømmelse
·
særlige
undervisningsbyrder (se nedenfor)
·
reduceret
arbejdstid ved instituttet (frikøb, seniorordning m.m.)
Ansatte
ph.d.-studerende skal i løbet af deres 3-årige stipendieperiode have tilbud
om i alt 821,5 timers betalt arbejde med relevans for deres
forskningsprojekt: Typisk vil dette inkludere overbygningskurser inden for
projektet. Ph.d.-studerende her ved instituttet forventes i løbet af deres
periode at tilbyde mindst to 1-semesters forløb. Kurserne foreslås efter
samråd med vejlederen. Også her er det vigtigt at vi får en tilbagemelding
som dækker hele ansættelsestiden.
Inden
fristen for tilbagemelding vil de undervisere som vi har selvangivelsestal
på i øjeblikket (professorer og lektorer), have fået en oversigt over deres
timetilstand i de seneste 4 år, til og med efterårssemestret 2007. Heraf
fremgår det hvordan du ligger i forhold til den ideelle tilstand på 0, dvs.
den tilstand hvor det du er forpligtet til inden for undervisning m.m.,
svarer helt til det du faktisk har ydet. Instituttets politik på dette
område er at alle bør befinde sig på 0 +/- 100 timer. Mange befinder sig
over denne ideelle zone – enkelte helt uacceptabelt over. Andre befinder
sig under. Men det er altså politikken at vi skal søge frem til den ideelle
tilstand. Alle med et stort timeoverskud kan dog ikke afspadsere det hele
her og nu hvis instituttets undervisning skal kunne køre i praksis i de
næste semestre, men lad dig inspirere til kvantiteten af dit
undervisningstilbud ud fra den oversigt du får over din aktuelle
timetilstand. Alle skulle helst nærme sig 0 efterhånden.
Det
er planen at alle hvip fra og med 2007 skal aflevere selvangivelse. Altså
også adressater for dette brev som ikke er professorer eller lektorer.
Særlige
undervisningsbyrder kan være afholdelse af seminarer og konferencer med
åben adgang for studerende, udformning af en nyskabende uddannelse eller
nyskabende elementer i eksisterende uddannelser, udvikling af nye
prøveformer eller studieordningsevalueringsformer.
Lærere
der planlægger en ekstraordinær stor arbejdsbyrde i forbindelse med sådanne
opgaver, skal have det godkendt på forhånd. Kun hvis sådanne byrder er godkendt
i arbejdsplanen for de næste semestre, kan man være sikker på at få arbejdet
godskrevet på selvangivelsen.
BA-uddannelsens
omfattende tilvalgsmuligheder og færre lokaler til vores rådighed gør det
desværre ikke muligt at efterkomme faste læreres individuelt begrundede
ønsker om undervisningstider. Men enhver kan selvfølgelig godt sende sine
ønsker angående undervisningstider alligevel. Fx kan man oplyse om man
foretrækker timer lagt tidligt (fra kl. 8) eller sent (til kl. 17). Men det
er altså desværre kun muligt at tillægge sådanne ønsker marginal
indflydelse på skemalægningen. Vi beder dig venligst oplyse hvilke andre
kurser/ emner din undervisning helst skal undgå tidsmæssig overlapning med.
Jeg
beder om forståelse for at det kan være umuligt at tilfredsstille selv nok
så begrænsede ønsker om timeplacering. Jo færre lokaler vi får at disponere
over, jo vanskeligere er skemalægningen. Jeg vil gøre en særlig indsats for
at vi fra efteråret 2008 kan få tildelt et lokale mere end her i foråret
hvor vi har haft de vanskeligste skemalægningsforhold i mands minde.
Dekanatet er opmærksom på de vanskeligheder undervisning til kl. 17 giver
for nogle studerende som fx skal hente børn i institutioner. Men det er
ikke muligt for mig at vurdere i øjeblikket om dekanatets forståelse for
problemet også vil medføre at undervisning til kl. 17 fra og med efteråret
2008 kan begrænses, fx ved at vi får rådighed over flere lokaler.
Hvis
din undervisning generelt forudsætter særlige hjælpemidler som fx
projektor, internetforbindelse, cd- eller dvd-afspiller, TV-apparat,
videoafspiller, skeletter, overkropstorso med aftagelige organer, måtter,
plasthandsker eller andet, så meddel os det venligst.
Meddel
os også om det er noget der skal bruges hver gang eller enkelte gange i
forløbet. Helst også hvilke uger i semestret det skal bruges, hvis det kun
bruges enkelte gange. Se eventuelt fakultetets undervisningsperioder her.
Undervisere
som planlægger at kombinere deres parallelle holdundervisning med
fællesforelæsninger, beder jeg venligst om at melde sådanne planer til os
samtidig med at de afgiver tilbud på holdundervisningen. Angiv også
venligst hvordan fordelingen er mellem holdundervisning og
fællesforelæsninger, om man ønsker at begynde med holdundervisning eller
fællesforelæsning og hvordan rytmen mellem hold- og fællesundervisning skal
være uge for uge gennem semestret. Tænk på at vi skal afgive bestilling på
brug af auditorier i fakultetets lokalekontor efter de frister de melder
ud, da vi ikke automatisk får auditorier tildelt som en del af vores
lokalepulje.
Lektionskataloget
vil være tilgængeligt på nettet hurtigst muligt. Vores mål er at
undervisningsplanerne vil være klar og ligge i Studielederens hjørne som
pdf-fil (som de også har gjort op til indeværende semester) inden udgangen
af marts. Skemaet for de næste to semestre skulle så gerne være lagt inden
udgangen af maj 2008. Der er afsat en pæn tid til skemalægningsarbejde
fordi de to skemalæggere, June og Majken, skal følge et kursus i det nye
administrations- og skemalægningssystem, Syllabus+, i april og maj. Dette,
at lægge Instituttets skema for de næste to semestre, indgår som en del af
kurset.
Skemaet
vil i den første uge af juni kunne ses på SIS. Jeg beder alle undervisere
om i denne første uge af juni at gå ind og kontrollere deres skemaplacering
m.v. og melde eventuelle fejl og mangler tilbage. Efter denne uge med
”åbent vindue” og de rettelser og justeringer som det vil have afstedkommet
– ud fra solid argumentation fra de berørte – vil skemaet i princippet være
lukket for yderligere ændringer – ud over rene force majeure-tilfælde hvor
fx en underviser må melde fra. I vil naturligvis høre nærmere om dette når
tiden nærmer sig.
Lærere
der ønsker forskningssemester i et af de følgende to semestre, må
aflevere skriftlig ansøgning herom senest
samtidig med at der indsendes undervisningstilbud. Ansøgningen om forskningssemester
skal indeholde en redegørelse for det forskningsprojekt af hensyn til
hvilket forskningssemester ønskes.
Du
kan se hvad der – efter vores nuværende overblik – skal undervises i i de
næste to semestre i de skabeloner til undervisningsplanerne for de to
semestre der ligger i Studielederens hjørne: arbejdplan efterår 2008 og
arbejdsplan forår 2009. Hvis de ikke ligger der endnu, så kommer de i løbet
af nogle dage.
Med
venlig hilsen
Klaus
Kjøller
Studieleder
|
½ 08: Studielederens svar på dekanatets udspil bl.a. om optag på
Dansk på 155 i 2008
Stiles
til prodekanen for undervisning med kopi til dekanen, prodekanen for
forskning, Kim Brinckmann, Annette Christina Moe, Finn Hauberg Mortensen,
studienævnsformand Erik Skyum-Nielsen, fagkoordinatorerne for instituttets
grundfag og instituttets journal
d.
½ 2008
Kære
Hanne,
Tak
for udmeldingen af optagelsestal for årets grundfagsstuderende. Vi fik en
frist til d. ½ til at melde tilbage. Jeg skal gøre opmærksom på at
studienævnet agter at sende sit svar efter at de har holdt det næste møde på
onsdag, d. 6/2. Studienævnet har bedt mig meddele følgende:
For
grundfagene ved INSS ser dekanatets forslag således ud (med de foreslåede optagelsestal
i næstsidste kolonne):
Jeg
har bedt fagkoordinatorerne for grundfagene om at melde eventuelle kommentarer
tilbage til mig. De indgår i mit svar nedenfor.
Angående
Finsk bør det bemærkes at dekanatet, så vidt jeg er orienteret, ved begyndelsen
af efterårssemestret 2007 i samråd med institutlederen besluttede at der
skulle være optag hvert år. Studierektoren ved Lund Universitet
(SoL-centret), Kristian Berghult, har understreget over for os på et møde i
efteråret hvor vi drøftede mulighederne for at få flere svenske studerende
til vores Finsk-studium, at det efter hans vurdering var en forudsætning for
en effektiv informationsindsats over for de studerende at der blev årligt
optag, hvilket jo i betydelig grad letter adgangen til studiet. Vi deler
denne opfattelse. Den bliver ikke mindre relevant når vi skal søge at få
interesserede studenter fra andre dele af Danmark hertil, ikke mindst
studerende som ellers ville studere faget ved Århus Universitet hvor faget
nedlægges ved udgangen af dette forårssemester. Vi foreslår altså at der
optages hvert år. I forlængelse heraf forslår vi så også at vi efter 3-4 år
vurderer om dette årlige optag har haft de ønskede konsekvenser for tilgangen
til – og antallet af eksaminer på – grundfaget.
Dekanatet
begrunder udspillet til optagstal således:
Jeg
er helt enig i dekanatets vurdering angående de små fag.
Ved
vurderingen af om det er hensigtsmæssigt at gå fra 198 til 155 som optag på
Dansk bør nok indgå en vurdering af tendensen i de foreliggende tal for
frafald. De seneste tal er fra 2004-6. De er således (Sagsnotat om frafald,
dekanatet d. 13/12 07):
2004:
optag 177; frafald 28,8 %
2005:
optag 199; frafald 23,2 %
2006:
optag 198; frafald 18,7 %
Dansks
seneste frafaldsprocent ligger pænt i forhold til andre store
gymnasierelevante sprog- og litteraturuddannelser: Engelsk 18,3, Fransk 48,6,
Tysk 42,4. Hertil kommer at frafaldet på Dansk i de målte år udviser en klar
nedadgående tendens. En tendens som tilsyneladende er upåvirket af antallet
af optagne, idet der i 2004 blev optaget 20 færre end de følgende to år
hvilket ikke forhindrede at frafaldet på denne årgang lå klart over de
følgende år. Det må her nævnes at Dansk i 2005 vedtog en ny grundfagsordning
som ret radikalt ændrede grundfagets struktur. En prognose ud fra de to
seneste års frafaldstal under 2005-grundfagsordningen vil – med uændret optag
på ca. 200 -- give disse frafaldtprocenter for de næste årgange (ca.-tal):
2007: 14; 2008: 10. Det kan naturligvis ikke udelukkes at en reduktion af
Dansks optag til 155 kan føre til en endnu lavere frafaldsprocent, men det
ses ikke i de foreliggende kendsgerninger at være sandsynliggjort.
Hertil
kommer at aftagersituationen for vores danskkandidater bør indgå med
betydelig vægt. I disse og de følgende år vil de såkaldt store årgange af
dansklærere på de 4 gymnasiale uddannelser gå på efterløn eller pension. Der
vil i de kommende år ske en betydelig øgning af efterspørgslen efter
dansklærere til disse uddannelser. Efterspørgslen er allerede markant
stigende, men vil yderligere stige mærkbart i de kommende år. Det forekommer
ikke at være hensigtsmæssigt at fakultetet med et reduceret optag i 2008
giver andre universiteter som uddanner
dansklærere, ideelle muligheder for at erobre markedsandele fra os i 2013 og
videre frem.
Vi
er på faget under den ny ledelse i fuld gang med initiativer som skal
reducere frafaldet. Der er nedsat et udvalg som består af
studienævnsmedlemmer fra Dansk, studielederen og centrale tap-medarbejdere i
fagets administration. Arbejdsgruppen skal vurdere grunduddannelsen i Dansk
med særligt henblik på indhold, progression, bemanding med undervisere og
komme med forslag til tiltag, der kan nedbringe frafaldet.
Vi
har – sammen med fakultetets studiestartkontor – analyseret vores seneste
studiestart. Det har været en lærerig og ganske åbenhjertig proces som lover
godt for fagets møde med årgangen 2008. Vi er i fuld gang med – i forlængelse
af den halve AC-vejleder som globaliseringsmidlerne har tildelt os – at
planlægge en væsentlig opgradering af vores studievejledning som vil sætte os
i stand til fuldtud at matche fakultetets store indsats på
studiestartområdet. Faget føler sig fuldt rustet til et optag i 2008 af samme
størrelse som de 3 foregående år.
Venlige
hilsner
Klaus
Den
29. januar 2008
Velkommen
til et nyt semester ved instituttet.
Efterårets
første undervisningsdag er fredag d. 1. februar. Skemaet fremgår som
sædvanligt af SIS.
Angående
tidspunkter for undervisningen vil jeg godt generelt takke for den forståelse
I har udvist for at den overordnede lokaletildeling har gjort det nødvendigt
også at benytte tidspunkter tidligt og sent på dagen.
Vi
vil allerede begynde processen frem mod de næste semestres arbejdsplan og
skema i disse dage. Og vores mål er at skemaet for efteråret 2008 og foråret
2009 vil være klar senest ved udgangen af maj 2008. Fakultetet og alle
institutterne går igang med at træne vores sekretariat i det administrativt
velprøvede system Syllabus+. Det begynder når vi har undervisningsplanen klar
(det regneark hvor kurser parres med undervisere) og skal til at skemalægge
(dvs. også parre med lokaler og tider). Dette forestiller jeg mig vil være i
slutningen af marts. I april og maj skal de relevante medarbejdere i
sekretariatet altså i workshops hvor udfordringen er at lære det nye system
(nyt på dette fakultet) samtidig med at man på kurserne faktisk lægger
skemaet.
Syllabus+
skulle rumme de bedst tænkelige redskaber til håndtering af skema og lokaler.
Jeg er moderat optimist angående dette nødvendige projekt. Det er opmuntrende
at Syllabus+ længe har været en naturlig ting på andre fakulteter, så vi har
lov at håbe at vi ikke hæmmes af en masse elementære problemer. Ud over dem
vi kender i forvejen.
Så
godt som alle undervisere benytter i praksis undervisningsportalen Absalon.
Adgang til portalen får du gennem Punkt.ku (www.punkt.ku.dk).
For at komme ind på Punkt.ku har du – ud over dit personnummer – brug for den
fircifrede talkode som du fik sammen med dit identitetskort til Københavns
Universitet. Når du er inde på Punkt.ku finder du menupunktet Absalon ude i
venstre menu (langt nede). Alle undervisere forventes at benytte Absalon
aktivt i deres undervisning. Herfra kan man bl.a. sende mails til hele holdet,
lægge filer op og hente dem ned, og meget andet. Læs
eventuelt kort om Absalon her.
Alle
forårets kurser er oprettet i Absalon for flere uger siden. Og de studerende
på holdene kan så tilmelde sig. Tidligere kurser er stadig tilgængelige i
Absalon.
Gang
på gang er vi ude for at studerende har brug for at kunne dokumentere hvor
meget de har deltaget i et givet kursus. Forleden kom en studerende som nu
ville fortsætte med at tage halvdelen af en kursus som hun havde taget første
halvdel af for nogle år siden som aktiv studerende. Andre typiske problemer
kommer når en studerende har brug for over for SU-styrelsen at kunne
dokumentere studieaktivitet for fortsat at kunne få støtte. Det er nødvendigt
at instituttet kan levere de nødvendige bekræftelser på studieaktivitet i
sådanne situationer. Hertil kommer at præsensgraden/ aktivitetsgraden indgår
som en faktor ved mange af vores eksamensformer. Og så er der altid nogle der
ganske vist følger undervisningen aktivt, men som så alligevel ikke når at få
afleveret og godkendt det antal semesteropgaver som evnentuelt indgår i
aktivitetskravet. Også disse studerende vil være taknemmelige for at kunne
dokumentere at det eneste de mangler for at få eksamen, er at få godkendt
nogle opgaver.
Med
andre ord: Vi er nødt til helt generelt at føre præsenslister. Enhver
underviser har pligt til for hver undervisningsgang som minimum at kunne
dokumentere om en deltager har været tilstede eller ikke har været tilstede.
Dette gør det muligt for studerende som ønsker det, at få et såkaldt
aktivitetsbevis. Det er altså den studerendes ansvar at få og opbevare et
aktivitetsbevis. Men det er nok en god idé at du gør dem opmærksom på at det
kan være vigtigt for dem at sørge for at få det. Se aktivitetsbeviset her (pdf) >>
Præsenslisterne
er altså kun noget som skal hjælpe dig når du skal underskrive
aktivitetsbeviser efter de studerendes ønske. Og da det ikke kun er
eksamensformerne ved faget som er afgørende for om en studerende ønsker et
aktivitetsbevis, så må alle undervisere – uanset eksamensform – på en eller
anden måde registrere om den enkelte studerende er aktiv. Men der er ikke
noget med at disse præsensregistreringer som du laver, skal afleveres til
administrationen.
Vi
skal evaluere undervisningen løbende. Trods studienævnets udtrykkelige ønske
om at vi i efterårssemestret skulle afholde både en midt- og en
slutevaluering – efter nogle nyudviklede skemaer – så fik vi kun afholdt en
midtvejsevaluering efter allerede eksisterende skemaer. Men studienævnet
arbejder fortsat på at virkeliggøre evalueringsambitionerne.
Studienævnsformanden
har i samarbejde med studielederen udformet en sammenfatning af efterårets
midtvejsevalueringer. Den har været forelagt på studienævnsmødet d. 16/1 og
vil in extenso (ca. 1,5 side) optræde i mødereferatet som er på trapperne.
Den
helt store udfordring angående evaluering er i øvrigt at sætte den nogenlunde
indarbejdede holdevaluering i forbindelse med evaluering af vores
studieordninger. Dette arbejdes der på.
Forrige
semesters uklarhed omkring afleveringsfristen for frie skriftlige
hjemmeopgaver behøver vi ikke gentage – i hvert fald ikke af udefrakommende
grunde. Fakultetet er kommet frem til at de nye regler om at folk som dumper,
skal have en mulighed for reeksamination inden for samme termin som de
dumper, fortolkes nu i praksis generelt således at det bare skal ske inden
for et halvt år efter man er dumpet. Denne fortolkning svarer jo til de
regler som vi tidligere har kørt efter.
Men
de helt nøjagtige frister må vente til eksamensadministrationen er kommet med
et udspil.
Drag
venligst omgående omsorg for at du fremtræder opdateret og passende fyldigt
på instituttetts hjemmeside. Både institutlederen, jeg, administrationen, de
studerende, studievejledningen og enhver som nysgerrigt besøger vores
hjemmeside, undrer sig over at det kan være vanskeligt at finde ud af hvad vi
hver især beskæftiger os med. Gå straks ind og kontrollér i hvilken tilstand
du i øjeblkket fremtræder på hjemmesiden. Og opdatér efter behov.
Hvordan
gør man det? Følg opskriften her >>
Venlige
hilsner og endnu engang velkommen til semestret.
Klaus
********************
Klaus
Kjøller
studieleder,
lektor
Den
23. januar 2008
Velkommen
til et nyt semester ved instituttet.
Alle
deltidsansatte undervisere på instituttet har fået eller vil i den nærmeste
fremtid få skriftlig aftale om deres timer for næste semester. Dem der er
administrativt nyansatte, har endvidere fået eller vil i den nærmeste fremtid
få ansættelsesbrev.
Deltidsansatte
undervisere ved instituttet er af 3 slags: eksterne lektorer, undervisningsassistenter
og folk som betales via aftale med den institution hvor de er heltidsansat.
For folk som underviser gennem hele eller næsten hele semestret, vil der
blive udfyldt en timeblanket for den planlagte undervisning. Og betalingen
vil ske i fem lige store portioner i månederne februar til juni. Undervisere
som kun er inde i mindre dele af et undervisningsforløb, vil få et brev hvor
de aftalte timer står. Men her sker udbetalingen ved at underviseren efter
undervisningen er leveret, udfylder en timeblanket som afleveres til
Instituttet (mere om dette nedenfor). Undervisere som leverer undervisningen
som en del af deres fuldtidsjob, vil få en kopi af den aftale med deres
ansættelsessted som deres undervisning leveres i henhold til.
Enhver
ekstern lektor har ret til et delekontor på instituttet. Typisk er der 4 på
hvert kontor. Tildeling af kontor (postkasse) samt udlevering af nøgler
sørger Helle Johansson for, lokale 22.2.55, hellej@hum.ku.dk. Du
vil ligeledes få tildelt en kopikode til instituttets
kopimaskiner, som du finder på 3., 4. og 5. sal. Personalekontoret sørger for
at du får et identitetskort til KU og en personlig kode (bliver sendt
til privatadressen), som gør det muligt for dig at komme på instituttet
uden for almindelig åbningstid. Og for at benytte universitetets intranet,
Punkt.ku (www.punkt.ku.dk) som igen skaffer dig adgang
til undervisningsportalen Absalon. Alle undervisere forventes at benytte
Absalon aktivt i deres undervisning. Herfra kan man bl.a. sende mails til
hele holdet, lægge filer op og hente dem ned, og meget andet. Læs eventuelt kort om Absalon her. Ved oprettelse af
brugerkonto udfyldes og indsendes denne blanket til IT-service, bygning 25, 2. sal, og du vil herefter
via instituttet modtage et brev med adgangskode og password.
Timelønnen
fremgår af dit ansættelsesbrev. Lønudbetalingsmåden afhænger af din
ansættelsesmåde og dit timetal. Hvis du er ekstern lektor med dine timer
jævnt fordelt over semestret, så sker
lønudbetalingen hver måned bagud med 1/5 af det beløb som står på din
timeblanket. Hvis du kun er inde og undervise i en del af semestret, fx fordi
I er flere om samme undervisningsforløb, så sker udbetalingen ved at du –
efter du har undervist – hver måned udfylder en timeblanket. Hvis du leverer
undervisningen som en del af din ansættelse ved en anden institution, så sker
betalingen ved at din institution sender en faktura til Instituttet når
semestret og den efterfølgende eksamen er overstået. Alle nyansatte bedes udfylde dette løn-skema i pdf-format, og
returnere det til Personale og Jura, Lønsektionen (adressen står på
blanketten). Eventuelle spørgsmål kan rettes til Diana Koch, lokale
22.2.46, dkoch@hum.ku.dk, som tager sig af det
praktiske omkring lønudbetaling.
Undervisningsassistenter
skal – uanset om de underviser regelmæssigt gennem hele semestret – udfylde
en timeseddel for hver måned og aflevere den til Diana.
Betaling
for den obligatoriske opgaveretning som måtte fremgå af den studieordning der
undervises efter, vil blive udbetalt efter det faktiske antal rettede opgaver
ved semestrets afslutning. Betaling
for timeforbrug ved eksamen vil også ske efter faktiske antal eksaminander.
Der vil altså hverken for den obligatoriske opgaveretning eller for eksamen
ske forudbetaling, men udelukkende blive udbetalt løn efter det timetal som
fremgår af de timeblanketter som I afleverer efterfølgende. Hvis I underviser
under en aftale med jeres hovedansættelsessted, vil disse timer skulle indgå
i den faktura som sendes til instituttet efter eksamen.
Det
er i høj grad den trængte økonomi og erfaringer med det administrativt mindre
hensigtsmæssige i at udbetale beløb for ydelser som endnu ikke er holdt, som
har fået os til først at udbetale penge for eksaminer efter de faktisk er
afholdt.
Økonomien
indebærer at man helst skal undgå at kopiere eller udskrive mange sider på
instituttets kopimaskiner. I stedet opfordres alle til at mangfoldiggøre
materiale til undervisningen gennem Kompendieudsalg Humaniora. Eller endnu bedre: ved at oploade
materialet til kursusrummet på Absalon således at de studerende kan downloade
det efter behov. Kompendier som skulle være klar til semesterstart, skulle
have været indleveret i begyndelsen af januar. Dem af jer som ikke har haft
mulighed for at holde denne frist, beder jeg om i stedet at benytte Absalon
til distribution af materiale til de studerende. Vi henstiller til at man så
vidt muligt planlægger undervisningen så der er mindst muligt behov for at
kopiere store mængder til de studerende på vores kopimaskiner.
Efterårets
første undervisningsdag er fredag d. 1. februar. Se fakultetets generelle regler for undervisningsperioder
her.
Fakultetet
har dekreteret torsdag d. 6. marts som en dag hvor alle fastansatte skal
diskutere arbejdsmiljø, trivsel m.m. på et sted ude i byen. Deltidsansatte må
selv vælge om de vil undervise på dagen eller vil aflyse og deltage i
fællesarrangementet – dog uden betaling. Læs eventuelt de råd jeg kan give i denne anledning her.
Instituttet
har et deltidslærerpanel. Formålet er bl.a. at sikre at deltidslærernes
stemme høres tilstrækkeligt klart af ledelsen. Jeres repræsentant i
deltidslærerpanelet er Carsten Hansen, carsten@lexitext.dk, som er ekstern lektor i
Dansk sprog. Ud over Carsten og institutlederen sidder også jeg i
deltidslærerpanelet. Panelet mødes to gange i semestret. Der har været holdt
et møde senest d. 10/10 07. Referatet skulle I have modtaget allerede, men I kan også se det her (pdf). Jeg beder
venligst om at få tilbagemeldinger fra deltidsansatte som er villige til at
gå ind i dette vigtige arbejde således at vi får et panel som er mest muligt
repræsentativt for instituttets mangfoldighed af deltidslærere. Måske bør det
lige nævnes, at der er et vederlag pr. møde på 2 timer til selve mødet og 1
times forberedelse.
Alle
deltidsansatte indbydes til et kort velkomstarrangement tirsdag d. 5. februar
kl. 14-15 på instituttets administrationsgang på etage 22.2. Her vil man ud
over at se lokaliteterne også kunne hilse på hinanden, de administrative
medarbejdere og på mig.
Venlige
hilsner og endnu engang velkommen til semestret.
Klaus
********************
Klaus
Kjøller
studieleder,
lektor
Institut
for Nordiske Studier og Sprogvidenskab/
Department
of Nordic Studies and Linguistics
Københavns
Universitet Amager, Njalsgade 120, DK-2300 København S, Danmark
Studielederkontor:
22.2.45 (bygning 22, 2.sal, lokale 45).
Instituttets
web: http://www.nordisk.ku.dk
Min
lektorale web: http://staff.hum.ku.dk/kkj
Sproglig
rådgivning: http://www.nordisk.hum.ku.dk/sprogligraadgivning
Telefoner:
instituttets ekspedition dagligt 9-15.30: (+45)353 28 311
direkte
til studielederen: (+45)353 28 316
privat:
mobil (+45) 20 74 34 12, fax +(45) 48 17 57 49
**************************************
d.
3/12 2007
Kære
undervisere på Audiologopædi,
Som
I sikkert godt allerede ved har det givet en række overgangsvanskeligheder
at en række vipper på Audiologopædi i løbet af meget kort tid er fratrådt,
taget orlov, ramt af langtidssygdom og gået på nedsat tid. Heldigvis har vi
stadig en mere end fuldt fungerende Carsten Elbro som har været og stadig
vil være yderst nødvendig for mig når jeg som ”studieleder for det hele”
skal trænge ind i de audiologopædiske krinkelkroge. Den administrative
udfordring ved at drive Audiologopædi er langt mere krævende end forudset.
Det er besluttet at ansætte en sekretariatsmedarbejder som specielt skal
tage sig af Audiologopædi. Det vil ske ved
årsskiftet. Der har endvidere i et stykke tid været ansat en
studentermedhjælp, Jonna Nielsen, til at tage sig af
praktikkoordinationen. Jonna vil også være ansat i forårssemestret. Disse
ekstraordinære foranstaltninger ændrer dog ikke ved at administrationen af
Audiologopædi først og fremmest skal ske som ved instituttets andre fag, dvs.
gennem instituttets forskellige administrative enheder. Men vi har indset
at de mange højt værdsatte eksterne undervisere på faget har en forventning
om et serviceniveau i det praktiske omkring undervisningen som kun kan
tilgodeses ved at der afsættes ekstra administrativ arbejdskraft – ud over
den som andre fag ved instituttet kan trække på.
Fra
årsskiftet er Elisabeth Willadsen ansat som adjunkt i børns tale-og
sprogvanskeligheder. Hertil kommer at vi i løbet af kort tid agter at slå
yderligere 3-4 vip-stillinger op ved
Audiologopædi til besættelse d. 1/8 2008.
Den administrative styrkelse og flere nye vipper vil give faget et kraftigt
skub i den rigtige retning og ikke mindst føre til et mere rimeligt forhold
mellem vip-undervisning og dvip-undervisning.
Jeg
beklager de vanskeligheder overgangstiden har medført for jer og fagets
andre undervisere. En klage fra flere af jer har
været behandlet i studienævnet og er nu besvaret af studienævnsformanden.
Og der har for ca. en måned siden været holdt et meget levende møde med
samtlige studerende hvor fagets øjeblikkelige og fremtidige forhold blev
drøftet. Samtidig beder jeg om forståelse for at det vil tage endnu
nogen tid før vi kommer op på en helt tilfredsstillende administration af
faget. Men nu kan vi tage et skridt i den rigtige retning: at pege på en
række personer som først og fremmest skal sørge for den nødvendige
koordination mellem de mange lærere som underviser på flere af
Audiologopædis kurser. Vi kalder dem kursuskonsulenter.
En
række interne og eksterne undervisere har vist sig villige til at
arbejde som kursuskonsulenter - med ansvar for at
koordinere semesterplan for undervisningen og eksamen og med mulighed for med mellemrum at komme
med forslag til fordybelseskurser (og undervisere) på
kandidatdelen. Desuden kan de bistå ved
sjældnere opgaver som fx modifikationer af studieordningen for deres
fagelementer. Det drejer sig især om de logopædiske fagelementer, som
får hver deres konsulent: dysfasi, afasi, stemmevanskeligheder
og stemmedannelse, læbe-ganespalte, stammen, og dysartri. Men det
gælder også flerlærerfagene audiologi, kommunikationshandicap og
sprogvidenskab I. Spørgsmål om omfang og indhold af eksamen her til vinter,
skal så stilles til dem. Hvis kursuskonsulenterne er alvorligt i
tvivl, skal de henvende sig til fagkoordinatoren (Carsten Elbro) eller mig.
Praktiske spørgsmål om eksamen skal stilles til Lis Lachtane eller Marianne
Andersen.
Jeg
ser frem til et godt samarbejde omkring dette.
Venlige
hilsner
Klaus
|
Til
professorer, lektorer, lektorvikarer og adjunkter samt ansatte
ph.d.-stipendiater
Kære
kollega
Så
gælder det forårssemestret 2008.
Du
bedes venligst sende dine forslag til ny BA- og OB-undervisning, eller
bekræfte din eventuelle fortsættende undervisning fra efterårssemestret.
Forslagene
sendes (gerne pr. mail) så de er fremme senest den 31. oktober 2007
kl. 12 hos Tine Marie Svensson, tmsvensson@hum.ku.dk.
Forslag
til nye overbygningsemner skal ledsages af en emnebeskrivelse. Emnebeskrivelsen sendes sammen med dine
undervisningstilbud.
Emnebeskrivelsen
kan besvare følgende spørgsmål:
13. Hvad
er kursets formål?
14. Hvilke
(typer af) materiale skal behandles? Hvilke (typer af) problemer skal
behandles? Hvilke (typer af) færdigheder indlæres?
15. Findes
der anbefalelsesværdige introduktioner til kursets emne?
16. Er
der forberedelse til første time?
Når
du tilbyder et kursus, bør du kontrollere at institutbiblioteket har de
titler som
deltagerne skal bruge. Mangler der nogle, så aflevér en liste med forslag til
nyanskaffelser til bibliotekaren/ bogudvalget. Da det kan tage ret lang tid
før en bog findes indbunden og dermed tilgængelig for brugerne, bør
forslagene afleveres på biblioteket, samtidig med at emnebeskrivelsen
afleveres.
Det
forventes, at instituttets fuldtidsansatte professorer, lektorer og
lektorvikarer varetager katederundervisning af et omfang på mindst 6-7
ugetimer pr. semester. Adjunkter forventes at have mindst 1 hold på BA eller
OB.
Lærere
der tilbyder mindre undervisning end dette, må kunne henvise til enten
en oparbejdet pulje af afspadseringsberettigede timer eller en
ekstraordinær arbejdsbyrde på grund af:
? deljevfa gnin retknujda relle ere’.d.hp ,edneredutselaiceps
6 noitartsinimda
eslemmødeb gidnykgaf
À egilræs )rofneden es( redrybsgninsivrednu
A terecuder oines ,bøkirf( tettutitsni dev ditsdjebra).m.m gnindror
Ansatte
ph.d.-studerende skal i løbet af deres 3-årige stipendieperiode have tilbud
om i alt 821,5 timers betalt arbejde med relevans for deres
forskningsprojekt: Typisk vil dette inkludere overbygningskurser inden for
projektet. Ph.d.-studerende her ved instituttet forventes i løbet af deres
periode at tilbyde mindst to 1-semesters forløb. Kurserne foreslås efter
samråd med vejlederen.
Særlige
undervisningsbyrder kan være afholdelse af seminarer og konferencer med åben
adgang for studerende, omfattende opgaveretning i forbindelse med
færdighedsdiscipliner, forlænget semester.
Lærere
der planlægger en ekstraordinær stor arbejdsbyrde i forbindelse med sådanne
opgaver, skal have det godkendt på forhånd. Kun hvis sådanne byrder er godkendt
i arbejdsplanen for næste semester, kan man være sikker på at få arbejdet
godskrevet på selvangivelsen som undervisning.
BA-uddannelsens
omfattende tilvalgsmuligheder, stadig flere studiemønstre og færre lokaler
til vores rådighed gør det desværre ikke muligt at efterkomme faste læreres
individuelt begrundede ønsker om undervisningstider. Men vi beder dig
venligst oplyse hvilke andre kurser/ emner din undervisning helst skal undgå
tidsmæssig overlapning med.
Lektionskataloget
vil være tilgængeligt på nettet hurtigst muligt. Vores mål er at skemaet for
forårssemestret skal være klar på SIS inden jul.
Lærere
der ønsker afspadsering eller forskningssemester foråret 2008,
må aflevere skriftlig ansøgning herom senest samtidig med at du indgiver
dine undervisningstilbud. Ansøgningen om forskningssemester
skal indeholde en redegørelse for det forskningsprojekt af hensyn til hvilket
forskningssemester ønskes.
Afspadsering kan kun forventes bevilget hvis man kan henvise
til en overarbejdspukkel der ligger markant over hvad lærerkorpset i
gennemsnit har præsteret af arbejde.
På
grund af utilstrækkelig arbejdskraft i sekretariatet i øjeblikket bliver der
desværre ikke som sædvanlig sendt skemaer med dette brev som kan bruges når
du melder tilbage. Jeg håber at det alligevel vil være muligt for alle at
melde klart og rettidigt tilbage, så vi i god tid kan få forårsskemaet på
plads.
Med
venlig hilsen
Klaus
Kjøller
Studieleder
Den
24/9 er det fem måneder siden jeg blev jeres studieleder. Det er svært for
mig at fatte at det allerede er fem måneder siden. Tiden er gået hurtigt. Det
skyldes at der har været mange udfordringer. Jeg har lært meget hver dag. Og
det gør jeg stadig. Jobbet er udfordrende og spændende. Jeg arbejder sammen
med mennesker som jeg holder af og respekterer. Faktisk har jeg kun i få
øjeblikke på jobbet fortrudt at jeg – hinsides al fornuft – accepterede at
udskifte mit forholdsvis komfortable lektorliv med det rablende liv som
karrieresøgende studieleder. Kun min blufærdighed forhindrer mig i at
fortælle at jeg faktisk stod til et ordinært forskningssemester her i
efteråret 2007.
Men
det er også nødvendigt at jeg og alle andre bliver ved med at lære.
Instituttet og vores uddannelser skal blive bedre hele tiden.
Desværre
kan jeg ikke prale med større triumfer i mine første fem måneder.
Udfordringen har mest bestået i at slukke brande og undgå at lave fejl der
ville skabe nye brande.
Vi
ved vist næsten alle hvad det bl.a. er vi skal blive bedre til.
En
række fejl og mindre heldige forløb er det forholdsvis let at undgå i
fremtiden. Det er dem der skyldes at vi kom alt for sent i gang med at
planlægge efterårssemestret, fx
·
eksterne
lektorer der blev ansat for sent i forhold til planlægning af semestret,
bl.a. bestilling af kompendier.
·
vipper
som skulle bedømme eksterne lektor-ansøgere i ferieperioden.
·
skemaet
der var for sent tilgængeligt i SIS.
Disse
fejl – og de underfejl der fulgte af dem – forebygges ved at vi begynder
planlægningsprocessen af næste semester i god tid. Det er en proces der
starter med indsamling af selvangivelsesoplysninger fra vipperne. Det vil
allerede ske i de nærmeste dage. Min målsætning er at denne tidlige start på
planlægningen vil betyde at både skema og eventuelle nye ekstern
lektor-ansættelser kan være på plads inden juleferien.
Andre
fejl og uhensigtsmæssigheder skyldes en kombination af endnu ikke helt
optimal organisation af instituttet og en bureaukratisk blitzkrig som vi er
en del af. Den nye ledelsesform på universitetet har skabt ledere som er
topstyrede. Jeg er selv en af dem, for det er jo Finn der styrer mig. Den nye
styringsform indebærer ekstremt mange møder og medfølgende dokumentstorme
fordi kravet om at udvise ledelse bl.a. indebærer en betydelig kvantitativ
øgning af den formelle, officielle kommunikation.
I
organisationsteorien skelner man ofte mellem skueværdier (den officielle
selvforståelse) og grundlæggende antagelser (de reelle værdier som lever
blandt de ansatte). En ny styrket ledelse med ambition om at udvise initiativ
og at forandre organisationen vil have lettest ved at intensivere
skueværdiaktiviteterne, herunder afholdelse af møder, debatter, kick-off
arrangementer, indførelse af målbeskrivelser og kontrakter – og de
medfølgende rapporter. Også eksterne pr-kampagner og flotte pjecer er
iøjnefaldende skueværdiaktiviteter. Håbet er at det i længden også vil smitte
af på de grundlæggende antagelser som jo i virkeligheden driver
universitetsfolket.
Omkostningerne
ved denne betydelige intensivering på skueværdiniveauet er et øget
arbejdspres for alle. Det gør det vanskeligt at overkomme de daglige,
nødvendige gøremål som jo stadigvæk skal passes. Dette fører let til
kvalitetsforringelse af de jordnære ydelser og dermed til utilfredhed blandt
personalet – både de tapper som synes de aldrig kan nå det de skal, og de
vipper og dvipper som mærker en forringet service på de helt nære ting og et
større pres for at levere forskningsadministrative rapporter,
projektansøgninger og lignende.
I
begyndelsen af min ansættelse som studieleder troede jeg at at situationen
var forbigående. Et individuelt vilkår som skyldtes at jeg var ny på jobbet.
Og at det ville lette så snart efterårssemestret var på plads. Men nu ved jeg
at det nærmest vanvittige arbejdspres i alle organer og på alle nøglepersoner
er en logisk følge af den nye ledelsesform.
Dette
stiller selvsagt ekstreme krav til vores organisation om effektivitet og
samarbejde. Det stiller bl.a. store krav om klar og enkel kommunikation. Som
ekspert i kommunikation og organisation har det dagligt især plaget mig at
opleve de betydelige mangler der er i den elementære kommunikation på
instituttet. Og at det var svært at se hvordan der skulle blive tid til at
rette det. Mens institutlederens nyhedsbreve er blevet udsendt med jævne
mellemrum – og har gjort god fyldest – så har vi i instituttets
kommunikationsgruppe – institutlederen, mig, Helle Johansson, Lise
Jeremiassen og Karsten Schrøder – holdt møder og lagt planer for en række
andre initiativer. Og nu er et af børnene så blevet født i fredags:
nyhedsbrevet INSSnyt som skal komme hver fjortende dag. Det har glædet mig at
se det, selv om jeg kendte det i forvejen. Det skyldes bl.a. at det er tegn
på at det går fremad med kommunikationen.
Men
vi mangler stadig en del. Bl.a. trænger instituttets netsted til en kraftig
og derfor også ret tidskrævende revision. Der er også et klart behov for en
samlet bedre profilering i offentligheden og i relevante universitære fora.
Derfor vil vi om kort tid opslå et par étårige kommunikative
studentermedhjælpsstillinger. Én især til netstedet og én til den eksterne
kommunikation, herunder markedsføring af vores studieordninger, især de nye
som henvender sig også til studerende ved andre fakulteter. Heldigvis
uddanner vi på instituttet lige netop den slags folk som vi i øjeblikket selv
kan have god gavn af i vores institutkommunikation.
Kommunikation
er jo ikke bare noget man klistrer på til sidst. Det er i kommunikationen
instituttet får den stemme hvori dets identitet ligger. Den stemme som bærer
vores virkelighedsopfattelse. Så enkelt er det. Hvis vi ikke har en stemme
som samler os, er vi i lommen på alle dem omkring os der vil have os til at
spille biroller i deres eget drama. Vi skal være foran begivenhederne og så
vidt muligt selv sætte vores dagsorden. Ellers gør andre det.
Vi
er i disse dag ved at lægge sidste hånd på institutkontrakten, dvs. de løfter
som vi vil indgå med fakultet og videre op i systemet. Kunsten er at love
tilpas, dvs så meget at vi enten kan holde løfterne eller forklare hvorfor
det desværre alligevel ikke var muligt at holde løfterne helt. I den
forbindelse har jeg bl.a. lovet mig selv at kæmpe for disse ting som altså er
mine egne personlige kontraktmålsætninger:
Venlige
hilsner
Klaus
Den 31. august 2007
Velkommen til et nyt semester ved instituttet.
Brevet blev lidt langt, så her er brevets overskrifter
som kan beklikkes:
Den nye undervisningsportal, Absalon 1
Præsenslister 2
Evaluering 2
Ny frist for aflevering af fri skriftlige
hjemmeopgaver 2
Nu har vi så hele 3
specialeskrivningsprocesordninger 2
Studielederens hjørne 3
Efterårets
første undervisningsdag er onsdag d. 5. september. Skemaet fremgår som
sædvanligt af SIS. Jeg beder jer venligst kontrollere at oplysningerne om
jeres kurser på SIS svarer til de
oplysninger I har givet til sekretariatet. Angående tidspunkter for
undervisningen vil jeg godt generelt takke for den forståelse I har udvist
for at det er nødvendigt også at benytte tidspunkter tidligt og sent på
dagen. Der er grund til at takke skemalægger Benedikte for hendes store indsats
med at få det hele på plads.
Meget,
heldigvis det meste, i efterårssemestret 2007 er som det før har været.
Naturligvis forsker alle intensivt og udvikler samtidig undervisningen så den
hele tiden lever op til det ypperste. Men de administrative rammer ligger
nogenlunde fast. Og så alligevel ikke. Jeg tror at næsten alle efterhånden
kender – og mange også har brugt – Undervisningsportalen, UVP. Men det er så
en af de ting som overordnede organer nu har taget fra os og som altså ikke
kan benyttes i det nye semester. Men fortvivl ikke, for vi har fået en
erstatning. Den hedder Absalon. Det er et fælles universitetsprojekt med
Absalon i modsætning til UVP som var et særligt pilotprojekt på vores
fakultet.
Adgang
til Absalon får du gennem Punkt.ku (www.punkt.ku.dk).
For at komme ind på Punkt.ku har du – ud over dit personnummer – brug for den
fircifrede talkode som du fik sammen med dit identitetskort til Københavns
Universitet. Når du er inde på Punkt.ku finder du menupunktet Absalon ude i
venstre menu (langt nede). Alle undervisere forventes at benytte Absalon
aktivt i deres undervisning. Herfra kan man bl.a. sende mails til hele
holdet, lægge filer op og hente dem ned, og meget andet. Læs eventuelt kort om Absalon her.
Dit
kursus (-er) skulle være lagt op på Absalon. Og de studerende kan så tilmelde
sig. Hvis du ikke kan finde dit kursus, så skal du henvende dig til den
studentermedhjælp som fakultetet har ansat til at sørge for dette arbejde.
Hun hedder Nynke Genee med
mailadressen genee@hum.ku.dk.
Jeg beder om tålmodighed og overbærenhed angående Absalon. Der vil uvægerligt
være en masse knas med det her i begyndelsen. Men det er kommet for at blive
(i hvert fald i dette rektorats tid).
Gang
på gang er vi ude for at studerende har brug for at kunne dokumentere hvor
meget de har deltaget i et givet kursus. Forleden kom en studerende som nu
ville fortsætte med at tage halvdelen af en kursus som hun havde taget første
halvdel af for nogle år siden som aktiv studerende. Det er jo ikke så godt at
jeg bare sidder i min stol og siger mæh når jeg kommer ud for sådan noget.
Jeg er jo nødt til at kende sandheden. Hertil kommer at præsensgraden/
aktivitetsgraden indgår som en faktor ved mange af vores eksamensformer. Med
andre ord: Vi er nødt til helt generelt at føre præsenslister. Enhver
underviser har pligt til for hver undervisningsgang som minimum at kunne
dokumentere om en deltager har været tilstede eller ikke har været tilstede.
Ved kursets afslutning skal der til studienævnssekretæren – samtidig med
slutevalueringen af kurset, se nedenfor – afleveres en samlet liste over
deltagerne med angivelse af hvor mange gange hver enkelt har været tilstede.
Underviseren skal underskrive den. Denne liste opbevares på instituttet og er
vores dokumentation.
Efterskrift (d. 9/9 07)
På studienævnsmødet d. 5/9 udspandt der sig en diskussion om dette punkt
med præsenslister som jeg ikke havde indtryk af var kontroversielt. Man
enedes om at det kun er på kurser hvor det er eksamensmæssigt relevant at
der skal føres præsenslister. Fx fremgik det efter hvad de faglige
repræsentanter sagde, at det hverken på Lingvistik eller på Sprogpsykologi
er relevant fordi der i disse fags studieordninger intetsteds opereres med
pensumreduktion hvis eksaminender har været aktivt deltagende på et kursus.
Heller ikke overalt på Dansk grundfag er det eksamensmæssigt relevant om
eksaminander har eller ikke har deltaget aktivt i et givet kursus. Derimod
er det overalt på Dansk kandidatuddannelse relevant fordi man på ethvert
kandidatkursus her har muligheden af at vælge den fri skriftlige
hjemmeopgave som eksamensform. Og her skal man skrive en studierapport med
udvidet pensum hvis man ikke kan dokumentere at man aktivt har fulgt det
kursus som har fulgt frem til eksamen.
Efterskrift d. 5/12: Aktivitetsbevis
På et af studienævnsmøderne i november tiltrådte Nævnet studielederens
forslag om at indføre et såkaldt Aktivitetsbevis. Ideen med dette er at det
er den studerende der selv skal sørge for at skaffe sig dokumentation af at
have fulgt et kursus aktivt. Hermed afskaffes kravet om at læreren ved
kursets afslutning til administrationen afleverer en samlet præsensliste
som tydeligt angiver hvor meget de enkelte deltagere har deltaget på
kurset.
Læs
om Aktivitetsbeviset her. Og se samtidig hvordan det ser ud.
|
Vi
skal evaluere undervisningen løbende. Studienævnet ønsker at der på hvert
hold holdes både en midt- og en slutevaluering. Vi har på faget allerede i
flere år haft en procedure for evalueringer. Studienævnet vil på sit møde d.
5/9 nærmere fastlægge hvordan evalueringerne skal foregå, bl.a. under hensyn
til tidsforbruget. I vil høre nærmere
snarest muligt.
Efterskrift (d. 9/9 07)
Denne lovede fastsættelse af evalueringsprocessen i
efterårssemestret skete desværre ikke på mødet. Det må vi så vende tilbage
til på næste møde d. 26/9 (håber jeg).
|
På
det seneste studieledermøde i fredags blev det kundgjort at
afleveringsfristen for fri skriftlige hjemmeopgaver til vintereksamen 2007-8
bliver mandag d. 17. dec. Den fremrykkede frist skyldes at der skal være
mulighed for at dumpere eller sygemeldte kan gå op til reeksamination inden
forårssemestret 2008 begynder.
Efterskrift (d. 9/9 07):
Det er senere dæmret for mig at det endnu ikke er
afklaret om fristen bliver den 17/12 07 eller den 2/1 2008.
Efterskrift (d. 7/11 07):
Studienævnet har i dag besluttet at seneste frist for
aflevering af frie skriftlige hjemmeopgaver som skal bedømmes ved
vintereksamen 2007-8, er d. 2/1 2007.
|
Her
d. 1/9 har vi så fået endnu en version af specialeskrivningsproceduren. Efter
d. 1/9 er der ikke mere nogen mulighed
for en såkaldt ”2. specialekontrakt”. Når en studerende nu underskriver en
kontrakt, så melder man sig samtidig til en eksamen (aflevering) 26 uger
senere.
Ordningen
med den ”2. specialekontrakt” fik lov at løbe fra d. 1/5 til d. 1/9. Jeg vil
godt her helt personligt udtrykke et varmt ønske om at den seneste ordning må
vare længere – af rent administrative grunde.
Du
kan læse mere om de nye specialeregler på http://www1.hum.ku.dk/vejledning/studieinfo
under 'Specialer' eller kontakte studievejledningen
Humaniora på tlf. 35 32 80 43 eller e-mail: studievejledningen@hum.ku.dk.
Jeg
har, lidt som et eksperiment, lavet en meget koncentreret oversigt over ofte
stillede spørgsmål og over instituttets forskellige afdelinger og studier.
Den hedder Studielederens hjørne. Hvis du har problemer (med at finde rundt)
eller ikke kan finde nogle oplysninger på instituttets officielle, udadvendte
hjemmeside, så prøv Studielederens
hjørne. Jeg har som nyansat
(studieleder) brugt meget tid på at finde ud af hvad der egentlig foregår
rundt omkring. I den forbindelse har det været naturligt for mig at lave
denne ultrakoncentrerede oversigt og genvej til instituttets verden. Find
den her >>.
Venlige hilsner og endnu engang
velkommen til semestret.
Klaus
********************
Klaus Kjøller
studieleder, lektor
Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab/
Department of Nordic Studies and Linguistics
Københavns Universitet Amager, Njalsgade
120, DK-2300 København S, Danmark
Studielederkontor: 22.2.45 (bygning 22,
2.sal, lokale 45).
Instituttets web: http://www.nordisk.ku.dk
Min lektorale web: http://staff.hum.ku.dk/kkj
Sproglig rådgivning:
http://www.nordisk.hum.ku.dk/sprogligraadgivning
Telefoner: instituttets ekspedition
dagligt 9-15.30: (+45)353 28 311
direkte til studielederen: (+45)353 28 316
privat: mobil (+45) 20 74 34 12, fax +(45)
48 17 57 49
**************************************
Den 24. august 2007
Velkommen
til et nyt semester ved instituttet.
[overskrifterne
er sat ind i forbindelse med offentliggørelse her på netstedet]
Alle eksterne lektorer på instituttet har
nu fået eller vil i den nærmeste fremtid få timeblanket for næste semester.
Dem der er nyansatte, har endvidere fået eller vil i den nærmeste fremtid få
ansættelsesbrev og de fagkyndige bedømmelser af dem.
Enhver
ekstern lektor har ret til et delekontor på instituttet. Typisk er der 4 på
hvert kontor. Tildeling af kontor (postkasse) samt udlevering af nøgler
sørger Helle Johansson
for, lokale 22.2.55, hellej@hum.ku.dk. Du
vil ligeledes få tildelt en kopikode til instituttets
kopimaskiner, som du finder på 3., 4. og 5. sal. Personalekontoret sørger for
at du får et identitetskort til KU og en personlig kode (bliver sendt
til privatadressen), som gør det muligt for dig at komme på instituttet
uden for almindelig åbningstid. Og for at benytte universitetets intranet, Punkt.ku
(www.punkt.ku.dk)
som igen skaffer dig adgang til undervisningsportalen Absalon. Alle
undervisere forventes at benytte Absalon aktivt i deres undervisning. Herfra
kan man bl.a. sende mails til hele holdet, lægge filer op og hente dem ned,
og meget andet. Læs eventuelt kort om Absalon her. Ved oprettelse af
brugerkonto udfyldes og indsendes denne
blanket til IT-service, bygning 25, 2.
sal, og du vil herefter via instituttet modtage et brev med adgangskode og
password.
Lønudbetaling
sker hver måned bagud med 1/5 af det beløb som står på din timeblanket.
Timelønnen fremgår af dit ansættelsesbrev. Alle nyansatte bedes udfylde det
løn-skema i pdf-format som er vedhæftet denne mail, og returnere det
til Personale og Jura. Eventuelle spørgsmål kan rettes
til Diana Koch, lokale
22.2.46, dkoch@hum.ku.dk, som tager sig af det
praktiske omkring lønudbetaling.
I
vil altså følgelig få udbetalt løn for undervisning og vejledning i 5 lige
store portioner i efterårsmånederne og januar 2008. I januar 2008 vil I så
desuden også få udbetalt løn for faktisk afholdte eksaminer.
Det er i høj grad den trængte økonomi og
erfaringer med det administrativt mindre hensigtsmæssige i at udbetale beløb
for eksaminer som endnu ikke er holdt, som har fået os til først at udbetale
penge for eksaminer efter de faktisk er afholdt.
Tilføjet d. 23/9 07, og revideret d. 9/11 07: Løn for opgaverettelser
I visse studieordninger opereres der med et (minimalt)
antal stillede opgaver i et givent undervisningsforløb. Og der findes ved
fagene nogle normer for dette, normer, som enten kan være nedskrevne eller
underforståede. Alle instituttets arbejdsnormer er i øjeblikket under
revision, men i indeværende semester kører normerne omkring opgaverettelser
efter de normer som hidtil har gjaldt: Opgaverettetiden skrives på
timeblanketten med det minimale opgavetal som studieordningen opererer med
og med et antal som svarer til administrationens viden om eller
kvalificerede skøn over hvor mange faktiske deltagere der er på holdet.
Efterfølgende kan der så på underviserens initiativ ske en regulering i
opadgående retning i antallet af faktisk rettede opgavebesvarelser ved at
underviseren indleverer en timeblanket med en angivelse af antallet af de
faktisk rettede opgaver som overstiger det antal man har fået forudbetaling
for. Der kan derimod ikke – uden aftale med studielederen – ske en øgning
af antallet af stillede opgaver.
|
Økonomien
indebærer også at man helst skal undgå at kopiere eller udskrive mange sider
på instituttets kopimaskiner. I stedet opfordres alle til at mangfoldiggøre
materiale til undervisningen gennem Kompendieudsalg
Humaniora. Kompendier som skulle være klar til
semesterstart, skulle have været indleveret senest d. 10. august. Dem af jer
som først på det seneste er blevet ansat, har jo ikke haft mulighed for at
holde denne frist. Vi beder jer hurtigst muligt indlevere eventuelt
undervisningsmateriale som skal mangfoldiggøres, til kompendieudsalget. Når I
så får oplyst hvornår det kan ligge færdigt, så ved I også nogenlunde hvor
meget I er nødt til at kopiere på instituttets kopimaskiner indtil I kan gå
over til at bruge kompendiet. Vi henstiller til at man så vidt muligt
planlægger undervisningen så der er mindst muligt behov for at kopiere store
mængder til de studerende.
Efterårets
første undervisningsdag er onsdag d. 5. september.
Vores
nye institutleder her fra 2007, Finn Hauberg
Mortensen, har som et af sine mange initiativer dannet et
deltidslærerpanel. Formålet er bl.a. at sikre at deltidslærernes stemme høres
tilstrækkeligt klart af ledelsen. Jeres repræsentant i deltidslærerpanelet er
Carsten Hansen,
carsten@lexitext.dk,
som er ekstern lektor i Dansk sprog. Ud over Carsten og institutlederen
sidder også jeg i deltidslærerpanelet. Panelet mødes to gange i semestret.
Der har været holdt et møde i slutningen af juni. Referatet skulle I have
modtaget allerede, men jeg vedhæfter
det for en sikkerheds skyld også dette brev
(pdf-fil).
Alle
eksterne lektorer indbydes til et kort velkomstarrangement tirsdag d. 4.
september kl. 11-12 på instituttets administrationsgang på etage 22.2. Her
vil man ud over at se lokaliteterne også kunne hilse på de administrative
medarbejdere og på mig.
Jeg
har, lidt som et eksperiment, lavet en meget koncentreret oversigt over ofte
stillede spørgsmål og over instituttets forskellige afdelinger og studier.
Den hedder Studielederens
hjørne. Hvis du har
problemer (med at finde rundt) eller ikke kan finde nogle oplysninger på
instituttets officielle, udadvendte hjemmeside, så prøv Studielederens
hjørne. Jeg har som nyansat
(studieleder) brugt meget tid på at finde ud af hvad der egentlig foregår
rundt omkring. I den forbindelse har det været naturligt for mig at lave
denne ultrakoncentrerede oversigt og genvej til instituttets verden. Find
den her >>.
Venlige hilsner og endnu engang
velkommen til semestret.
Klaus
********************
Klaus Kjøller
studieleder, lektor
Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab/
Department of Nordic Studies and Linguistics
Københavns Universitet Amager, Njalsgade
120, DK-2300 København S, Danmark
Studielederkontor: 22.2.45 (bygning 22,
2.sal, lokale 45).
Instituttets web: http://www.nordisk.ku.dk
Min lektorale web:
http://staff.hum.ku.dk/kkj
Sproglig rådgivning:
http://www.nordisk.hum.ku.dk/sprogligraadgivning
Telefoner: instituttets ekspedition
dagligt 9-15.30: (+45)353 28 311
direkte til studielederen: (+45)353 28 316
privat: mobil (+45) 20 74 34 12, fax +(45)
48 17 57 49
**************************************
2/6 07: Forord til ruspjece for
Danskstuderende 2007
Af studieleder Klaus Kjøller
Danskfaget
er en broget, men velordnet butik med varer af høj kvalitet. De to første år
ligger ret fast. Du går på et hold og har de forskelllige fag sammen med de
samme medstuderende. Ideen er bl.a., at du herved kan kombinere det faglige
studium med stærke netværksforbindelser til dine medstuderende. Men efter to
år folder BA-studiet sig ud i en masse valgmuligheder. Du skriver her din
BA-projektopgave under vejledning i et emne, du selv har valgt. Samtidig kan
du vælge nogle tilvalg eller sidefag.
Og
efter BA-studiets tre år kan du fortsætte med to år på kandidatuddannelsen.
Her øges dine valgmuligheder yderligere.
Du
er kort sagt nødt til at finde din egen vej gennem studiet frem til
kandidateksamen.
Men
du er aldrig alene. Vi gør hvad vi kan for at sørge for, at du kender
mulighederne, og at du bliver støttet undervejs. Fx allerede med en pjece som
denne og et stort antal engagerede, erfarne studerende, såkaldte tutorer, som
tager hånd om dig fra første færd. Og det er ikke her og nu, du skal vælge.
Du har allerede valgt Danskstudiet. Det valg kan du bygge dine næste to år på
– samtidig med, at du af og til kigger fremad til tiden efter de første to
år.
Jeg
tror, at det er godt helt fra begyndelsen at være klar over, at din vej
gennem studiet også i høj grad bliver en vej frem til en individuel,
professionel identitet. De mange muligheder for at vælge en faglig profil
tvinger dig til en række væsentlige eksistentielle erkendelser undervejs i
dit studium. Foretrækker du fx at arbejde som offentligt ansat underviser i
Dansk på en ungdomsuddannelse eller et seminarium? Eller som
kommunikationsrådgiver i en privat virksomhed eller et pr-bureau? For nu bare
at tage to meget forskellige eksistensformer, som en kandidateksamen i Dansk
kan føre til. Men det er kun to af de mange muligheder, som du har. Og – hvem
ved – måske vælger du at kombinere dig frem til en faglig profil, som ingen
før dig har valgt.
Som
studieleder er det bl.a. min opgave at sørge for, at du får en god
undervisning, og at administrationen yder en god service. Det er en løbende
proces at sørge for, at du får de bedst tænkelige vilkår for at få nogle
lærerige, udfordrende, udviklende og også gerne sjove år her på studiet. Og
her har du jo også en hel del at skulle have sagt – bl.a. gennem
undervisningsevalueringer og ved at bakke op om de tre
studenterrepræsentanter fra Dansk i studienævnet.
Så
velkommen! Du er begyndt med et virkelig godt valg, nemlig Dansk.
24.
maj 2007
Til
studerende som er begyndt på grundfag under Institut
for Nordiske Studier og Sprogvidenskab i efteråret 2005, og
som derfor ifølge studieplanen skal
skrive bachelorprojektopgave i efterårssemestret 2007 og have den bedømt ved
vintereksamen 2007-8:
Hvis
du ikke tilhører ovennævnte gruppe studerende, beder jeg dig venligst om at
se bort fra dettte brev. Det har desværre ikke været teknisk muligt at
målrette brevet mere præcist.
Nogle
af jer har tidligere modtaget et brev om bachelorprojektopgaven. Det har
givet anledning til en klage fra et stort antal af danskstuderende. Denne
klage er blevet hastebehandlet. Det korte af det lange er at de konkrete
klagepunkter imødekommes. Jeg skal på danskfagets vegne beklage situationen
omkring starten på arbejdet med jeres bacheloropgave.
Men
sket er sket. Lad os komme videre – på en måde som mest muligt giver jer de
bedste muligheder for at skrive en god opgave og få den afleveret til tiden.
Jeg
vil opfordre alle 4.semesterstuderende på BA til at I snarest muligt får en
klar aftale med en af de undervisere I har haft på jeres bachelorstudium.
Uanset hvilken stillingskategori underviseren tilhører. I er selvfølgelig
også velkommen til i øvrigt at vælge en vejleder blandt instituttets faste
videnskabelige personale – også selv om I ikke har haft vedkommende som
underviser på BA. Aftalen fx foreligge i form af en e-mail hvor vejlederen
bekræfter at ville og kunne vejlede opgaveskrivningen. Det er væsentligt for
mig at hver af jer så vidt muligt får den vejleder som han eller hun helst
vil have. Og at I snarest muligt får klarhed over at I kan være sikre på at
få den vejleder.
23/9 07: Præcisering af udtrykket ’kontrakt’
Der tales i studieordningen om at den studerende indgår en kontrakt om
ba-opgaven. Når du fx har en e-mail-bekræftelse fra din ønskede vejleder om
at vedkommende er villig til at vejlede og bedømme, og når der er sendt en
kopi af din vejleders e-mail-bekræftelse til Benedikte Møller eller – efter d. 1/10
– til Tine Marie Svensson, så
foreligger der samtidig en sådan kontrakt. Der skal ikke udfyldes en
papirskontrakt, som der fx skal når du på kandidatuddannelsen skal skrive
speciale.
|
Jeg
vil understrege at det, at vælge vejleder nu, er et råd og et tilbud, ikke en
pligt. Formelt set kan man vente til man melder sig til eksamen i oktober
2007 med bindende at vælge eksaminator (= vejleder) og emne, herunder
problemformulering. Men vent ikke. Find din vejleder snarest muligt – og
afklar med vejlederen snarest muligt en foreløbig problemformulering, eller i
det mindste emnet for opgaven.
Skift
af vejleder eller emne er selvfølgelig formelt set muligt frem til
eksamenstilmeldingen.
Venlige hilsner
Klaus Kjøller
studieleder
Kopi til
Studienævnets lærerrepræsentanter
Institutlederen
Carsten Elbro
Øverst i dokumentet
|