Studielederens hjørne, forside à

Studielederens teser ßà

Spørgsmål og svar ßà

Oversigt over instituttets fag, centre, fagkoordinatorer og seneste studieordninger

ßà Studielederens breve ßà

Studielederens semesterplaner ßà

Arbejdsplaner for INSS: undervisning og bemanding

 

Midtvejsevaluering på alle hold ved INSS: fremgangsmåde

 

 

Evaluering og rapportering - almen procedure

Den relevante læser af dette notat er enhver der udbyder undervisning ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab.

Undervisningen på instituttet er blevet evalueret gennem mange år. Og i efterhånden mange år er der desuden stillet krav om afrapportering af evalueringernes forløb til
Studienævnet. Det sker i form af et såkaldt evalueringsnotat.

Baggrunden er den at vi skal evaluere, og at evalueringerné skal samles centralt, dvs. hos studienævnet. Det opbyggelige sigte er at gøre undervisningen endnu bedre. Evalueringen skulle med andre ord gerne have undervisningsforbedrende effekt. Denne effekt måles så bl.a. med slutevalueringen. Studienævnet vil inden længe have et kort skema klart til brug ved denne slutevaluering.

Proceduren ved midtvejsevalueringen er denne:

1) Underviserens rolle i evalueringsprocessen

Studienævnet beder alle om at benytte dette skema som er vedtaget på studienævnets møde d. 26. marts 2008. Studienævnet anbefaler en indledende samtale om høflighedsformer og gensidig ansvarlighed.

Det er sket at studerende af misforstået frygt for underviserens formodede sanktioner ikke har udnyttet det tilbud om at sætte undervisningskvaliteten på dagsordenen som er en væsentlig del af ideen med midtvejsevalueringen. Vi beder derfor enhver underviser gå ind i evalueringen med en klar tilkendegivelse til holdet om at alle yder deres bedste til at diskussionen om undervisningen sker på et realistisk grundlag. Og at alle på holdet hjælper med til at den får en konstruktiv retning. Enhver nok så god undervisning kan jo blive bedre.

2) Evaluering

Underviseren udleverer skemaer til alle og udpeger en ordstyrer og en referent blandt de studerende. Dette evalueringsteam skal i underviserens fravær de næste 20—25 minutter lede diskussionen, når skemaerne er udfyldt, og sørge for at der bliver taget referat.

3) Evalueringsnotat

Inden en uge samles resultatet af evalueringen og den efterfølgende diskussion til et evalueringsnotat. Notatet har form af

1.      en sammentælling af svarene på et samlet evalueringsskema som dækker alle deltageres individuelt udfyldte svarskemaer, og

2.      en substantielt konkluderende redegørelse for den aktuelle vurdering af undervisningens kvalitet og for de forslag om ændringer eller justeringer som måtte være fremkommet i diskussionen.

Altså en redegørelse, der tager højde for sammentæilingen og for de eventuelle uddybende kormmentarer på individuelle svarskemaer. I alt 2 A4—ark underskrevet af en studerende og underviseren.

Notatet skal komme omkring emner som undervisningens indhold og form, det faglige niveau, underviserens og de studerendes indsats. Desuden kan det som nævnt indeholde forslag til ændringer og udpegninger af særlige problemfelter eller forhold der har givet anledning til ros.

Evalueringsnotatet kan i sin endelige form fremlægges for hele holdet. Underviserens konklusion bør under alle omstændigheder fremlægges og indgå i notatet.

4) Aflevering

Det endelige evalueringsnotat (og intet andet) afleveres i underskrevet stand til studienævnets sekretær, Tine Marie Svensson i receptionen.

 

 

Klaus Kjøller

Studieleder, lektor

Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab

Njalsgade 120, 2300 København S

Tlf. 353 28 316

kkj@hum.ku.dk

www.nordisk.ku.dk

Studielederens hjørne

 

 



 

 

Senest opdateret 01-04-2008 11:40:22

 

 

 

 

 

 

.