Formidling |
holdets intranet à |
|
||
|
[senest
opdateret d. 3/2 2005]
Lærer Lise Bostrup
Planen for forårssemestret 2005 |
Hver torsdag kl. 9.15-12.00 i lokale 27.0.47
Intern hjemmeside med semesterplaner, oplæg, nyheder og debat: uvp.hum.ku.dk/formidling
Torsdag, den 9.9. |
Introduktion til
faget Formidling Semesterplan, litteraturliste Eksamensbestemmelser Introduktion til målgruppeanalysen |
Torsdag, den 16.9. |
Målgrupper Henrik Dahl: Nogle erfaringer med at operationalisere
Bourdieu Henrik Dahl: Hvis din nabo var en bil (s. 13-23, 55-82) Claus Bangsholm: Kommunikation (s. 45-58) Gallups kompas og Minervas segmenter (www.acNielsen/AIM.dk og www.gallup.dk) Leif Becker Jensen: Sprog og formidling – en tur rundt i formidlingskompasset (s. 103-109) Henrik G. Jacobsen m.fl. Læsbarhedsindex i Dansk sprog (s. 29-36) Martin
Nystrands kriterier fra An Analysis of
Errors In Written Communication |
Torsdag, den 23.9. |
Målrettet kommunikation Preben Sepstrup: Tilrettelæggelse af information (s. 26-43+84-94+122-129) Claus Bangsholm: Kommunikation (s. 82-88) Kresten Schultz
Jørgensen: Drømmen om en Sesamformel
i Magt og Mirakler – om
massekommunikationens umuligheder |
Torsdag, den 30.9. |
Nyhedskriterier
og vinkling De journalistiske og ikke-journalistiske genrer Pressemeddelelsen og noten. Genvridningsteknikken. Rubrik,
underrubrik, mellemrubrik. Mogens Meilby: Journalistikkens grundtrin (s. 14-20, 53-72) Frank Esmann: Nyhedskriterier (s. 7-22+104-119) |
Torsdag, den 7.10. |
Aflyst |
Torsdag den 14.10. |
Efterårsferie |
Torsdag den 21.10. |
Faglig formidling,
brainstorm, mindmapping Birthe Berger og Jesper Troels Jensen: Mindmapping skaber overblik, i Talerteknik Leif Becker Jensen: Formidlerens faglige selvforståelse og Formidlingens genrer fra Den sproglige dåseåbner (s. 203-238) |
Torsdag, den 28.10. |
Formidling af
videnskab Lars Henrik
Aagaard: |
Torsdag, den 4.11. |
Story telling og
Branding Klaus Fog m.fl.: Storytelling. Branding i praksis (s. 48-95) Claus Bangsholm: Kommunikation (s. 117-26) To artikler om markedsføring af kaffe og kaffekander: Kaffepigen og Det smukkeste ord |
Torsdag den 11.11. |
Informationsbrochurer Simon B. Heilesen og Niels Erik Wille: Det farligste dyr i skoven? Bjørn Laursen og Kim Sandholdt: Den (ud)foldede vikingetid |
Torsdag, den 18.11. |
Påvirkning af
offentligheden Mie Femø: Habermas og den borgerlige offentlighed i Under lup i offentligheden (s. 55-76) Jørgen Pedersen: Spindoktormanipulation (s. 177-194) Carsten Andersen: Undersøgelse, Politiken |
Torsdag, den 25.11. |
Informationskampagner Jesper Højbjerg Christensen: Virksomhedens branding og story telling processer. Problemstillinger i strategisk kommunikation over for medarbejdere, kunder og øvrige stakeholdere i Jørn Helder og Bodil Krag: Når virksomheden åbner sit vindue |
Torsdag, den 2.12. |
Informationskampagner Jens Otto Kjær Hansen: Mere
end smarte ord – Ledelse og strategi Chandra Benjamin Mostov m.fl.
En kampagne. Historien om en kommunikationskampagne fra teori
til praksis |
Torsdag, den 9.12. |
Afslutning af 1.
semester |
Torsdag den 3.2. |
Introduktion til
forårssemestret Semesterplan, litteraturliste Eksamensbestemmelser, eksempler på opgaver |
Torsdag den 10.2. |
Politisk
kommunikation og troværdighed Christian Koch: Troværdighed
– hvad taler vi om? (Fra Nete Nørgaard Kristensen: Agendasetting – tradition og funktion Oplæg om en eller flere politikeres troværdighedsstrategier op til valget |
Torsdag den 17.2. |
Besøg på Dansk
Tipstjeneste Kl. 10.00 Oplæg ved informationschef,
cand. mag. Thomas Rørsig |
Torsdag den 24.2. |
Krisekommunikation Jens Otto Kjær Hansen: Når det hele går galt, 2004 Gruppearbejde om en case Aflevering af en
kritisk analyse af en politikers troværdighedsstrategi |
Torsdag den 3.3. |
Formidling på
Internettet 1 Ulf Joel Jensen: www.skrivgodt.dk Niels Erik Wille: Skriften på skærmen – computermedieret
tekst og læselighed Simon B. Heilesen: Tolv år med web-design Jens Hofman Hansen: Fokusgrupper som usabilityevaluering? www.webdezign.dk Mogens Vindbjerg: Internetgenrer (www.macalister.com) Oplæg om en hjemmesides struktur Aflevering af
artikel om Dansk Tipstjenestes
informationsstrategi |
Torsdag den 10.3. |
Formidling på
Internettet 2 Frank Esmann: Nyhedskriterier (s. 211-224) Gitte Gravengaard: Spindoktorer
i den gode sags tjeneste (om dialekt.dk) Bo Fibiger: Streaming video – tv eller
computermedieret kommunikation? Oplæg om hjemmesider Oplæg med analyser og
kritik af to forskellige hjemmesider |
Torsdag den 17.3. |
Aflyst |
Torsdag den 24.3. |
Påskeferie |
Torsdag den 31.3. |
Brevet
som kommunikationsform Virksomhedsbreve, intern og ekstern kommunikation Sproglig ekskurs: deiksis, anaforisk og kataforisk reference Diskussion: Forskellen mellem e-mail og brev Aflevering af et diagram over en hjemmeside med metakommentar |
Torsdag den 7.4. |
Mundtlige oplæg med
teknik Pernille Steensbech Lemee og Lotte Rienecker og Peter Stray Jørgensen: Formidlingskompetencer, 2004 Oplæg: Et populærvidenskabeligt foredrag – gerne med hjælpemidler (power point, transparenter, stikordsmanuskript) Aflevering af et
pilotprojekt til eksamensopgaven |
Torsdag den 14.4. |
Mundtlige oplæg med
teknik Pernille Steensbech: På ministerens vegne Merete Onsbjerg: En mand er en mand Birthe Berger og Jesper Troels Jensen: Sproget Oplæg: En informerende tale med brug af power point |
Torsdag den 21.4. |
Interview 1 Mogens Meilby: Journalistikkens grundtrin (197-229) Jan Krag Jacobsen: Spørgsmålstyper i interviewet i Interview (s. 111-140) Mie Femø: Replik til journalistikken (s. 29-54) Jytte Hilden: En tale Et interview med Tabish Khair Gruppeøvelse med interviewteknik |
Torsdag den 28.4. |
Radiointerview i montage Ib Poulsen: Radiomontagen og dens radiofoniske rødder, 2001 Oplæg: et eksempel
på en nonlineær radiomontage |
Torsdag den 5.5. |
Kristi Himmelfartsdag |
Torsdag den 12.5. |
Afslutning,
evaluering Sidste opgaver tilbage |
Der bliver udarbejdet et kompendium med samtlige tekster til kurset. Kompendiet præsenteres på kursets 1. mødegang.
Bennike, Sigurd: Avis- og ugebladslæsning i 1980'erne, Grafisk Litteratur, 1994
Dahl; Henrik: Hvis din nabo var en bil, Akademisk forlag, 1997
Friedberg, Torben: Fra eliteforbrug til masseforbrug. Interessen for kultur, Socialforsknings-instituttet, 1997
AC Nielsen AIM: Minerva, www.ACNielsen.AIM.dk/produkter/livsstil/minerva
Gallup: www.gallup.dk
Bangsholm, Claus: Kommunikation – medier, journalistik og reklame, Erhvervsskolernes Forlag, 2001
Blach, Thomas og Jesper Højbjerg: PR – håndbog i information og public relations, Borgen 1989, 1992
Femø Nielsen, Mie: Under lup i offentligheden - introduktion til public relations, Samfunds-litteratur, 2001
Femø Nielsen, Mie: Profil og offentlighed – public relations på Internettet, Samfundslitteratur, 2001
Hansen, Jens Otto Kjær: I andres brød. Håndbog om informationsjournalistik, virksomheds-kommunikation og public relations, Forlaget ajour, 2004
Helder, Jørn: Virksomhedens informationsplanlægning og formidling, Samfundslitteratur, 1999
Helder, Jørn: Når virksomheden åbner sit vindue, kommunkation og formidling – et corporate perspektiv, Samfundslitteratur, 2003
Holme, Helle og Janina Graae: Klar besked – håndbog for informationsmedarbejdere, Samfunds-litteratur, 1999
Højlund, Holger og Morten Knudsen (red.): Organiseret kommunikation – systemteoretiske analyser, Samfundslitteratur, 2003
Jersild, H, og H.P. Olsen: Virksomhedens kommunikationshåndbog, Børsen, 1978
Jørgensen, Kresten Schultz Jørgensen: Magt og mirakler – om massekommunikationens umuligheder, Høst & Søn, 2004
Kjøller, Klaus: Image. Effektive råd til virksomheden om sprog og kommunikation, Akademisk forlag, 1997
Kjøller, Klaus: Manipulation – en håndbog, Borgen, 1991
Kjøller, Klaus: Ud mæ’ sproget! Myter og virkelighed i sprog, medier og organisationer, Munks-gaard 1993
Lund, Anne Katrine og
Lund, Anne Katrine: Den kommunikerende virksomhed, Samfundslitteratur, 2004
Sepstrup, Preben: Tilrettelæggelse af information, Systime, 1991
Flarup, Jane: Da manden ville lære dem at fortælle historier. Hvordan storytelling forandrer organisationer, Børsens forlag, 2004
Fog, Klaus m.fl.: Storytelling, Branding i praksis. Samfundslitteratur, 2002
Hvid, Mikkel: Fascinerende fortælling. Den journalistiske feature, CFJE, 2002
Klit, Jesper: Journalistik og fiktion, en bog om fænomenet New Journalism, Levende Billeder, 1983
Larsen, P. Harms: Faktion som udtryksmiddel, Amanda, 1992
Schein, Edgar H.: Organisationskultur og ledelse, Valmuen 1994
Bak Åndahl, Ellen og Susanne Nonboe: Skriv og bliv læst, Børsens forlag, 2000
Brink Lund, Anker (red.): Først med det sidste - en nyhedsuge i Danmark, Forlaget Ajour 2000
Esman, Frank: Nyhedskriterier i det 21. århundrede, DR Multimedie, 2002
Hjarvard, Stig: Nyheder i konkurrence, Samfundslitteratur, 1999
Kabel, Lars: Nye nyheder, om nyhedsjournalistik og nyhedsdækning i dagblade, radio, tv og on-line, Forlaget Ajour 1999
Meilby, Mogens: Journalistikkens grundtrin, fra idé til artikel, Forlaget Ajour, 1996, 2001
Mogensen, Kirsten: Arven: Journalistikkens traditioner, normer og begreber, Roskilde Univer-sitetsforlag, 2000
Olsson, Henning og Henrik Poulsen: Ryd forsiden - om nyhedsformidling!, Dansklærerforenin-gen, 1995
Skyum-Nielsen, Peder: Stærkere journalistik, Odense Universitetsforlag, 2002
Søgaard, Søren: Dagdriveren og detektiven - en bog om journalistik for amatører, Avisen i undervisningen, 1998
Becker Jensen, Leif: Ud af elfensbenstårnet, Samfundslitteratur, 1994
Becker Jensen, Leif: Kancellistil eller Anders And-sprog? En undersøgelse af forvaltnings-sproget og dets institutionelle betingelser, Roskilde Universitetsforlag, 1998
Becker Jensen, Leif: Den sproglige dåseåbner – om at formidle faglig viden forståeligt, Roskilde Universitetsforlag 2001
Bostrup: Lise: Maren og Myrerne, Aktuel Naturvidenskab 2004
Carlsen, Merete: På skriftens vinger - om at formidle til svære, Akademisk forlag 1997
Flemming, Leslie og Bruno Ingemann (red.): Faglig formidling – praksis og konsekvenser, Roskilde Universitetsforlag, 2003
Koch, Christian og Lotte Rienecker: Formidling – fra universitetsopgave til artikel, Formidlings-centret, 1996
Appel, Dorte Bajda og Bjørn Borup: God webkommunikation. En praktisk guide til webarbejdet, Ingeniøren Bøger, 2001
Green, Thomas m.fl.: hjemme.sider, Web-design til at begynde med, Grafisk Litteratur 2001
Heilesen, Simon: Det digitale nærvær. Viden og design i nye medier, Roskilde Universitetsforlag, 2004
Hoff-Clausen, Elisabeth: Set gennem nettet – organisationers troværdighed på hjemmesider, Samfundslitteratur 2002.
Joel Jensen, Ulf m.fl.: skrivgodt.dk, Frydenlund, Grandjean kommunikation, 2001
Kjøller, Klaus: Din fede tekst, Kompendieudsalget, 2001
Molich, Ralf: Brugervenligt webdesign, Ingeniøren Bøger 2003
Mourier, Eric: Typografi og layout på skærmen, Teknisk forlag, 1989
Mulvad, Nils og Flemming Tait Svith: Vagthundens nye bolig, Håndbog i computerstyret journalistik 1-2, Forlaget Ajour, 1998
Munk, Timme Bisgaard og Kristian Mørk, Brugervenlighed på internettet – en introduktion, Samfundslitteratur, 2002
Myrthu, Bjarke: Den digitale fortæller. Multimedie som oplevelse. Forlaget Ajour 2004
Nielsen, Jacob: Godt webdesign, IDG Danmark a/s 2001
Rosenmeier, Lene: Kommunikation og strategier på internettet. En grundbog i arbejdet med virksomheders hjemmesider, Akademisk, 2002
Kjøller, Klaus: Netværk på godt og ondt. Magtmisbrug for begyndere, Borgen 2004
Kjøller, Klaus: Spindoktor, Aschehoug 2001
Kjøller, Klaus: Den tv-skabte virkelighed. Tv-avisernes 12 historier, Borgen 1992
Kjøller, Klaus: Vælgeren og partiprogrammerne, Borgen 1973
Kromane, Helle-Marie: Som de dog ka’ sige det! – politisk retorik under lup, Systime, 2001
Kurz, H.: Spin Cycle.
Inside the
Pedersen, Jørgen: Spindoktor-manipulation, en selvbiografisk debatbog af en af Danmarks førende kommunikationsrådgivere, Børsen, 2003
Pedersen, Ove K. m.fl.: Politisk journalistik, Forlaget Ajour, 2000
Saietz, Dorte og Michael Mogensen: Indflydelse og kommunikation, Amanda, 1991
Lund, Anne Katrine: Den forsømte kommunikation. Brevet i organisationen. Samfundslitteratur, 2004
Rask, Kirsten: Brevbogen, Grafisk litteratur, 1992
Asmuss, Birte og Jakob Steensig (red.): Samtalen på arbejde – konversionsanalyse og kompetenceudvikling, Samfundslitteratur, 2003
Bjerg, Lars: Som man spørger. Det journalistiske interview, RUC, 2002
Femø Nielsen, Mie: Replik til journalistikken - en mikroanalyse af medieinterviewet, Akademisk
forlag, 2001
Krag Jacobsen, Jan: Interview. Kunsten at lytte og spørge, Hans Reitzel, 1993
Krag Jacobsen, Jan: 25 spørgsmål, Roskilde Universitetsforlag, 1997
Kvale, Steinar: Interview. En introduktion til det kvalitative forskningsinterview, Hans Reitzel, 1994
Strand, Kurt: Spørg bedre. Interview og interviewteknik i radio og tv. DR multimedie, 1998
Berger, Birthe og Jesper Troels Jensen: Talerteknik – en håndbog i retorik, Rhetor, 2003
Kjøller, Klaus: Aschehougs store bog om at holde tale, Aschehoug, 2002
Rosenberg, Marshall B.: Ikkevoldelig kommunikation: Girafsprog, Borgen
Weirsøe, Bodil: Girafsprog, Gyldendal 2002
Elsass, Peter m.fl.: Kommunikation og forståelse: kvalitative studier af formidling og fortolkning i sundhedssektoren, 1997
Haslebo, Gitte og Kit Sanne Nielsen: Konsultation i organisationer
Jensen, Torben Bechmann: Fra viden til handlingsændring. En undersøgelse af unge, tobak og sundhedsoplysning. Institut for Psykologi, Københavns Universitet, 2000
Petersen, Helle: Forandringskommunikation,
Samfundslitteratur, 2000
Mostov, Chandra Benjamin m.fl.: En kampagne. Historien om en kommunikationskampagne fra teori til praksis, Roskilde Universitetsforlag, 2001
Asmussen, Kaj og Henrik Birkvig: Set og læst - sådan redigerer og layouter du dit blad og din brochure så de får en chance for at blive set og læst, Grafisk litteratur 1994
Heie, Niels: At tale til øjet - en bog om grafisk retorik, Grafisk litteratur 2000
Ribergård, Maj og Ole Munk: Sæt billeder på, Grafisk litteratur 1999
Ribergård, Maj: Forsider der virker, Grafisk litteratur 1999
Sørensen, Flemming: Kunsten at lave blade, Forlaget Ajour 2000
Theill, Lene: Introduktion til layout, Teknisk forlag 1997
Kramhøft, Peter: Journalistik med omtanke, Arbejdsmetoder i udredende og analytisk journa-listik, Forlaget Ajour 2000
Meilby, Mogens: Idé og research - journalistik, Ajour, 1989
Meilby, Mogens og Kim Minke: Når sandheden skal frem - Metoder til grundig journalistisk research, Borgen 1983
Sepstrup, Preben: En undersøgelse viser. Om at klare sig en kvantitativ verden og ikke snyde sig selv eller andre, Systime, 2004
Vilstrup, Kasper: Ja, nej, ved ikke – om design, gennemførelse, rapportering og brug af repræ-sentative undersøgelser, Samfundslitteratur, 2001
Sørensen, Flemming: Kunsten at redigere, Forlaget Ajour 2002
Ellerbæk, Thorkild: Radio - sådan!, Forlaget Ajour 2000
Farmann, Erik og Peter Kramhøft: Radio, Forlaget Ajour, 1989
Poulsen, Ib: Radio som public service medie, Statsministeriets medieudvalg, 1995
Søndergaard, Henrik: DR i tv-konkurrencens tidsalder, 1994
Bondebjerg, Ib: Elektroniske Fiktioner - tv som fortællende medie, 1993
Bruhn Jensen, Klaus m.fl.: Når danskerne ser tv - en undersøgelse af danske seeres brug og op-levelse af tv som flow, 1993
Bruun, Hanne: Talkshowet. Portræt af en tv-genre, Borgen, 1999
Højbjerg, Lennard: Fortælleteori – audiovisuel formidling, Akademisk forlag, 1996
Højbjerg, Lennard: Fortælleteori 2 – Musikvideo og reklamefilm, Akademisk forlag, 2000
Sepstrup, Preben: Tv i kulturhistorisk perspektiv 1954-1994, Klim 1994
Søndergaard, Henrik: Public service i dansk fjernsyn - begreber, status og scenarier, Medie-udvalget, 1995
Thorsen, Michael, Hans-Georg Møller: TV-journalistik, Forlaget Ajour, 1992
Duelund, Peter og Thomas Maagaard Dyekjær: Spillet om ophavsretten, Nordisk Kulturinstitut, 1996
Frøbert, Knud Aage: Retten til tekst, lyd og billede, Akademisk forlag, 1986, 1996
Jørgensen, Oluf: Medier - love og regler, Forlaget Ajour, 2000
Etik
Foght Mikkelsen, Jan: Formidlingsetik, RUC, 2002
Nissen Kruuse, Helle: Etik i journalistik, Ajour 1991
Kjøller, Klaus: Få din vilje! – tal og skriv effektivt, Akademisk forlag, 1996
Kjøller, Klaus: Politisk argumentation, En teori om offentlig politisk argumentation i et velfærdsdemokrati, Borgen, 1991
Lemee, P.S. m. fl.: Troværdighed. Tal godt for dig!, Frydenlund, 1999
Moberg, Yoon: Retorisk opslagsbog, Hans Reitzels Forlag, 1996
Albech, Ulla: Dansk stilistik, Gyldendal, 1939 (1963)
Carlsen, Merete: På skriftens vinger - om at formidle det svære, Akademisk forlag, 1997
Frost, Pernille J: En strid om ord. Det politisk korrekte sprog, Fremad, 1997
Galberg Jacobsen, Henrik og Peter Stray Jørgensen: Håndbog i nudansk, Politikens forlag, 1991
Garbers, Lis og Sten Høgel: Retorik. Levende tale eller tom snak?, Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, 1996
Grundwald, Ebbe, Gert Smistrup, Hans Veirup: Journalistens sprog, Ajour, 1992, Fisker & Schou, 1999
Hansen, Erik: Ping og pampersprog, Borgen, 1977
Petersen, Teddy: Skriv så det fænger, Frydenlund, 1992
Møller, Bent: - og uden omsvøb tak! Statens Informationstjeneste, 19?
Rask, Kirsten: Det gule sprog, Grafisk Litteratur, 1993
Rask, Kirsten: Skriv professionelt - den moderne og kompetente tone i virksomhedens sprog, Grafisk litteratur, 2001
Rask, Kirsten: Sproglig tjekliste for redaktører, grafikere og skribenter, Grafisk litteratur 1999
Smistrup, Gert: At skrive godt, få øje på dit eget sprog - og andres sprog, Gyldendal, 1998
Togeby, Ole: Sprog og læseproces, Gjellerup, 1971
Veirup, Hans: Rigtigt og forkert - korrekt dansk, Ajour
Veirup, Hans: Klart og enkelt – kort og godt. Sproglige råd til den fagmand, der skriver til gud og hvermand, Systime 1990