Formidling |
holdets
intranet à |
|
||
|
[senest opdateret d. 2/2 2006]
Lærer Lise Bostrup
Tid og sted: To 9-12, 22.0.49
Link til kursusbeskrivelsen i lektionskataloget: http://www.sis.ku.dk/lp/VisKursus.asp?Knr=65823&Sprog=DK&InFrame=0
Semesterplan, efterårssemestret
2005, 1. semester af 2 Semesterplan, forårssemestret 2006 |
Torsdag kl. 9.15-12.00 i lokale 22.0.49.
Intern hjemmeside med semesterplaner, oplæg, nyheder og debat: uvp.hum.ku.dk/formidling.
Torsdag, den 8.9. |
Introduktion til
faget Formidling Semesterplan, litteraturliste Eksamensbestemmelser Introduktion til nyhedskriterier og vinkling Genren pressemeddelelse |
Torsdag, den 15.9. |
Pressemeddelelse og
genvridning Mogens Meilby: Journalistikkens
grundtrin (s. 14-20, 53-72) Frank Esmann: Nyhedskriterier (s. 7-22+104-119) |
Torsdag, den 22.9. |
Aflyst |
Senest lørdag den 24.9. |
Opgave 1 afleveres:
En pressemeddelelse, udarbejdet
efter nyhedstrekanten Pressemeddelelsen
sendes pr. mail, med posten eller afleveres i min boks på instituttet |
Torsdag, den 29.9. |
Introduktion til målgruppeanalysen Henrik Dahl: Nogle erfaringer med at operationalisere
Bourdieu Henrik Dahl: Hvis din nabo var en bil (s. 13-23, 55-82) Claus Bangsholm: Kommunikation (s. 45-58) Gallups kompas og
Minervas segmenter (www.acNielsen/AIM.dk og www.gallup.dk) Opgave 1 tilbage |
Torsdag, den 6.10. |
Målrettet
kommunikation Preben Sepstrup: Tilrettelæggelse af information (s. 26-43+84-94+122-129) Claus Bangsholm: Kommunikation (s. 82-88) Kresten Schultz Jørgensen:
Drømmen om en Sesamformel i Magt og Mirakler – om
massekommunikationens umuligheder |
Torsdag, den 13.10. |
Besøg på Dansk
Tipstjeneste ved informationschef Thomas Rørsig Korsdalsvej 135, Brøndby |
Torsdag, den 20.10. |
Efterårsferie |
Torsdag den 27.10. |
Aflyst |
Torsdag den 3.11. |
Formidlingskompasset Leif Becker Jensen: Sprog og formidling – en tur rundt i formidlingskompasset (s. 103-109) Martin
Nystrands kriterier fra An Analysis of
Errors In Written Communication Henrik G. Jacobsen m.fl. Læsbarhedsindex i Dansk sprog (s. 29-36) Opgave 2 afleveres: Målgruppeanalyse
og strategivalg i relation til lanceringen af f.eks. en politisk idé, et
medie eller et produkt, 2-3 sider. |
Torsdag, den 10.11. |
Faglig formidling, brainstorm,
mindmapping Birthe Berger og Jesper Leif Becker Jensen: Formidlerens faglige selvforståelse og Formidlingens genrer fra Den sproglige dåseåbner (s. 203-238) Opgave 2 tilbage |
Torsdag, den 17.11. |
Formidling af
videnskab Lars Henrik
Aagaard: |
Torsdag den 24.11. |
Informationsbrochurer Simon B. Heilesen og Niels Erik Wille: Det farligste dyr i skoven? Bjørn Laursen og Kim Sandholdt: Den (ud)foldede vikingetid Opgave 3 afleveres: Videnskabsformidling.
En konkret faglig analyse formidles i et populært medie – gerne med
illustrationer, 3 sider + 1 side metakommentar |
Torsdag, den 1.12. |
Story telling og
branding Klaus Fog m.fl.: Storytelling. Branding i praksis (s. 48-95) Claus Bangsholm: Kommunikation (s. 117-26) To artikler om markedsføring af kaffe og kaffekander: Kaffepigen og Det smukkeste ord Opgave 3 tilbage |
Torsdag, den 8.12. |
Informationskampagner Jesper Højbjerg Christensen: Virksomhedens branding og story telling processer. Problemstillinger
i strategisk kommunikation over for medarbejdere, kunder og øvrige
stakeholdere i Jørn Helder og Bodil Krag: Når
virksomheden åbner sit vindue. Opgave 4 afleveres: En
informationsbrochure – gerne med brug af storytelling – samt metakommentar. |
Torsdag, den 15.12. |
Informationskampagner Jens Otto Kjær Hansen: Mere
end smarte ord – Ledelse og strategi Chandra Benjamin Mostov m.fl.
En kampagne. Historien om en kommunikationskampagne fra teori
til praksis Opgave 4 tilbage Afslutning af 1.
semester |
Torsdag, den 8.9. |
Introduktion til
faget Formidling Semesterplan, litteraturliste Eksamensbestemmelser Introduktion til nyhedskriterier og vinkling Genren pressemeddelelse |
Torsdag, den 15.9. |
Pressemeddelelse og
genvridning Mogens Meilby: Journalistikkens
grundtrin (s. 14-20, 53-72) Frank Esmann: Nyhedskriterier (s. 7-22+104-119) |
Torsdag, den 22.9. |
Aflyst |
Senest lørdag den 24.9. |
Opgave 1 afleveres:
En pressemeddelelse, udarbejdet
efter nyhedstrekanten Pressemeddelelsen
sendes pr. mail, med posten eller afleveres i min boks på instituttet |
Torsdag, den 29.9. |
Introduktion til målgruppeanalysen Henrik Dahl: Nogle erfaringer med at operationalisere Bourdieu Henrik Dahl: Hvis din nabo var en bil (s. 13-23, 55-82) Claus Bangsholm: Kommunikation (s. 45-58) Gallups kompas og Minervas segmenter (www.acNielsen/AIM.dk og www.gallup.dk) Opgave 1 tilbage |
Torsdag, den 6.10. |
Målrettet
kommunikation Preben Sepstrup: Tilrettelæggelse af information (s. 26-43+84-94+122-129) Claus Bangsholm: Kommunikation (s. 82-88) Kresten Schultz
Jørgensen: Drømmen om en Sesamformel
i Magt og Mirakler – om
massekommunikationens umuligheder |
Torsdag, den 13.10. |
Besøg på Dansk
Tipstjeneste ved informationschef Thomas Rørsig Korsdalsvej 135, Brøndby |
Torsdag, den 20.10. |
Efterårsferie |
Torsdag den 27.10. |
Aflyst |
Torsdag den 3.11. |
Formidlingskompasset Leif Becker Jensen: Sprog og formidling – en tur rundt i formidlingskompasset (s. 103-109) Martin
Nystrands kriterier fra An Analysis of Errors
In Written Communication Henrik G. Jacobsen m.fl. Læsbarhedsindex i Dansk sprog (s. 29-36) Opgave 2 afleveres: Målgruppeanalyse
og strategivalg i relation til lanceringen af f.eks. en politisk idé, et
medie eller et produkt, 2-3 sider. |
Torsdag, den 10.11. |
Faglig formidling,
brainstorm, mindmapping Birthe Berger og Jesper Leif Becker Jensen: Formidlerens faglige selvforståelse og Formidlingens genrer fra Den sproglige dåseåbner (s. 203-238) Opgave 2 tilbage |
Torsdag, den 17.11. |
Formidling af
videnskab Lars Henrik
Aagaard: |
Torsdag den 24.11. |
Informationsbrochurer Simon B. Heilesen og Niels Erik Wille: Det farligste dyr i skoven? Bjørn Laursen og Kim Sandholdt: Den (ud)foldede vikingetid Opgave 3 afleveres: Videnskabsformidling.
En konkret faglig analyse formidles i et populært medie – gerne med
illustrationer, 3 sider + 1 side metakommentar |
Torsdag, den 1.12. |
Story telling og
branding Klaus Fog m.fl.: Storytelling. Branding i praksis (s. 48-95) Claus Bangsholm: Kommunikation (s. 117-26) To artikler om markedsføring af kaffe og kaffekander: Kaffepigen og Det smukkeste ord Opgave 3 tilbage |
Torsdag, den 8.12. |
Informationskampagner Jesper Højbjerg Christensen: Virksomhedens branding og story telling processer. Problemstillinger
i strategisk kommunikation over for medarbejdere, kunder og øvrige
stakeholdere i Jørn Helder og Bodil Krag: Når
virksomheden åbner sit vindue. Opgave 4 afleveres: En
informationsbrochure – gerne med brug af storytelling – samt metakommentar. |
Torsdag, den 15.12. |
Informationskampagner Jens Otto Kjær Hansen: Mere
end smarte ord – Ledelse og strategi Chandra Benjamin Mostov m.fl.
En kampagne. Historien om en kommunikationskampagne fra teori
til praksis Opgave 4 tilbage Afslutning af 1.
semester |
Torsdag den 2.2. |
Introduktion til
forårssemestret Semesterplan, aktiv undervisningsdeltagelse,
eksamensformer, eksempler på opgaver |
Torsdag den 9.2. |
Aflyst |
Torsdag den 16.2. |
Litteraturformidling Elisabeth Rygaard viser sin film om Henrik Nordbrandt,
fortæller om sine formidlingsmæssige overvejelser og svarer på spørgsmål |
Torsdag den 23.2. |
Formidling på Internettet
1 Niels Erik Wille: Skriften på skærmen – computermedieret
tekst og læselighed Studer vores instituts hjemmeside som fælles
referenceramme Christines oplæg: Simon
B. Heilesen: Tolv år med web-design Julies oplæg: Gennemgang
af en hjemmeside Aflevering af et en
anmeldelse af Elisabeth Rygaards Nordbrandt-film set som et
formidlingsprojekt |
Torsdag den 2.3. |
Formidling på
Internettet 2 Jacob Thomsen: Babel og intranet Helle Frederiksen: Faglig formidling og netfællesskaber Brian Trench: At
håndtere usikkerhed Louise og Rosas
oplæg: præsentation og kritik af en hjemmeside |
Torsdag den 9.3. |
Besøg på Carlsberg Aflevering af en kritisk gennemgang af en hjemmeside med forslag til
forbedringer |
Torsdag den 16.3. |
Brevet
som kommunikationsform Tine og Louises
oplæg: Anne Katrine Lund: At gøre breve bedre Aflevering af en
artikel om Carlsbergs pr- og kommunikationsstrategi |
Torsdag den 23.3. |
Mundtlige oplæg med
teknik Lotte Rienecker
og Peter Stray Jørgensen:
Formidlingskompetence Pernille Steensbech Lemee og Katrines oplæg: Karolines oplæg: Et formidlende
foredrag – gerne med brug af power point) Aflevering af en
skriftlig opgave med kritik af virksomhedsbreve med forslag til forbedringer |
Fredag den 30.3. |
Politisk
kommunikation og troværdighed Christian Koch: Troværdighed
– hvad taler vi om? (Fra Nete Nørgaard Kristensen: Agendasetting – tradition og funktion Pernille Steensbech: På
ministerens vegne Merete Onsbjerg: En
mand er en mand Jytte Hilden: En
tale Maries oplæg: Dorthes oplæg: Nete
Nørgaard Kristensen: Agendasetting. |
Torsdag den 13.4. |
Påskeferie |
Torsdag den 20.4. |
Brug af historier i
praktisk kommunikation Gitte Rosholm og Jesper Højberg: Historier, der overbeviser Anne-Marie Søderberg: Konstruktion
af identitet og mening i en organisatorisk forandringsproces Karen og Louises oplæg:
Anne-Marie Søderberg: Konstruktion af identitet Aflevering af et
talemanuskript |
Torsdag den 27.4. |
Interview Mogens Meilby: Som
man spørger fra Journalistikkens
grundtrin Jan Krag Jacobsen: Spørgsmålstyper
i interviewet i Interview Mie Femø: Introduktion
til interviews fra Replik til
journalistikken Gruppeøvelse med
interviewteknik Aflevering af et
pilotprojekt (3-4 sider) |
Torsdag den 4.5. |
Aflyst |
Torsdag den 11.5. |
Spørgeskemaundersøgelser Kasper Vilstrup: Ja,
nej, ved ikke – om design, gennemførelse, rapportering og brug af
repræsentative undersøgelser Fie og Helles oplæg:
Kritisk gennemgang af en spørgeskemaundersøgelse Aflevering af et
interview med metakommentar |
Torsdag den 18.5. |
Afslutning,
evaluering, eksamensplanlægning, opgaveplanlægning Sidste opgaver
tilbage |
- en anmeldelse af Elisabeth Rygaards Nordbrandt-film som formidlingsprojekt
- en kritisk gennemgang af en hjemmeside med forslag til forbedringer
- en artikel om Carlsbergs pr- og
kommunikationsstrategi
- en skriftlig
opgave med kritik af virksomhedsbreve med forslag til forbedringer
- et talemanuskript
- et interview med metakommentar
- et pilotprojekt
Bennike, Sigurd: Avis- og ugebladslæsning i 1980'erne, Grafisk Litteratur, 1994
Dahl; Henrik: Hvis din nabo var en bil, Akademisk forlag, 1997
Friedberg, Torben: Fra eliteforbrug til masseforbrug. Interessen for kultur, Socialforsknings-instituttet, 1997
AC Nielsen AIM: Minerva, www.ACNielsen.AIM.dk/produkter/livsstil/minerva
Gallup: www.gallup.dk
Bangsholm, Claus: Kommunikation – medier, journalistik og reklame, Erhvervsskolernes Forlag, 2001
Blach, Thomas og Jesper Højbjerg: PR – håndbog i information og public relations, Borgen 1989, 1992
Femø Nielsen, Mie: Under lup i offentligheden - introduktion til public relations, Samfunds-litteratur, 2001
Femø Nielsen, Mie: Profil og offentlighed – public relations på Internettet, Samfundslitteratur, 2001
Femø Nielsen, Mie: Spin, selvfremstilling og samfund – public relations som reflekterende praksis, Samfundslitteratur, 2004
Hansen, Jens Otto Kjær: I andres brød. Håndbog om informationsjournalistik, virksomheds-kommunikation og public relations, Forlaget ajour, 2004
Helder, Jørn: Virksomhedens informationsplanlægning og formidling, Samfundslitteratur, 1999
Helder, Jørn: Når virksomheden åbner sit vindue, kommunikation og formidling – et corporate perspektiv, Samfundslitteratur, 2003
Holme, Helle og Janina Graae: Klar besked – håndbog for informationsmedarbejdere, Samfunds-litteratur, 1999
Højlund, Holger og Morten Knudsen (red.): Organiseret kommunikation – systemteoretiske analyser, Samfundslitteratur, 2003
Jersild, H, og H.P. Olsen: Virksomhedens kommunikationshåndbog, Børsen, 1978
Jørgensen, Kresten Schultz Jørgensen: Magt og mirakler – om massekommunikationens umuligheder, Høst & Søn, 2004
Kjøller, Klaus: Image. Effektive råd til virksomheden om sprog og kommunikation, Akademisk forlag, 1997
Kjøller, Klaus: Manipulation – en håndbog, Borgen, 1991
Kjøller, Klaus: Ud mæ’ sproget! Myter og virkelighed i sprog, medier og organisationer, Munks-gaard 1993
Lund, Anne Katrine og
Lund, Anne Katrine: Den kommunikerende virksomhed, Samfundslitteratur, 2004
Sepstrup, Preben: Tilrettelæggelse af information, Systime, 1991
Flarup, Jane: Da manden ville lære dem at fortælle historier. Hvordan storytelling forandrer organisationer, Børsens forlag, 2004
Fog, Klaus m.fl.: Storytelling, Branding i praksis. Samfundslitteratur, 2002
Gabriel, Yiannis: Storytelling in Organizations.
Facts, Fictions, and Fantasies,
Hasholt, Lars: En fantastisk udsigt … - om at skrive rejseartikler, Frydenlund, 2003
Kjærbeck, Susanne: Historiefortælling i praktisk kommunikation, Roskilde Universitetsforlag, 2004
Hvid, Mikkel: Fascinerende fortælling. Den journalistiske feature, CFJE, 2002
Klit, Jesper: Journalistik og fiktion, en bog om fænomenet New Journalism, Levende Billeder, 1983
Larsen, P. Harms: Faktion som udtryksmiddel, Amanda, 1992
Nymark, Søren: Organizational Storytelling:
Creating Enduring Values in a High-tech Company by Storytelling, Ankerhus 2000
Hatch, Mary Jo: Organization Theory. Modern, Symbolic, and Postmodern Perspectives,
Kirkeby, Ole Fogh: Loyalitet – udfordring til ledere og medarbejdere, Samfundslitteratur, 2002
Schein, Edgar H.: Organisationskultur og ledelse, Valmuen 1994
Bak Åndahl, Ellen og Susanne Nonboe: Skriv og bliv læst, Børsens forlag, 2000
Brink Lund, Anker (red.): Først med det sidste - en nyhedsuge i Danmark, Forlaget Ajour 2000
Esman, Frank: Nyhedskriterier i det 21. århundrede, DR Multimedie, 2002
Hjarvard, Stig: Nyheder i konkurrence, Samfundslitteratur, 1999
Kabel, Lars: Nye nyheder, om nyhedsjournalistik og nyhedsdækning i dagblade, radio, tv og on-line, Forlaget Ajour 1999
Kinch-Jensen, Anders: Forankring fryder. Journalistisk fortælleteknik, DR-medier/Ajour, 2001
Meilby, Mogens: Journalistikkens grundtrin, fra idé til artikel, Forlaget Ajour, 1996, 2001
Mogensen, Kirsten: Arven: Journalistikkens traditioner, normer og begreber, Roskilde Univer-sitetsforlag, 2000
Nørgaard Kristensen, Nete: Journalister og kilder – slinger i valsen, Ajour 2004
Olsson, Henning og Henrik Poulsen: Ryd forsiden - om nyhedsformidling!, Dansklærerforenin-gen, 1995
Petersen, Helle: Strategisk kommunikation, 2002
Skyum-Nielsen, Peder: Stærkere journalistik, Odense Universitetsforlag, 2002
Søgaard, Søren: Dagdriveren og detektiven - en bog om journalistik for amatører, Avisen i undervisningen, 1998
Becker Jensen, Leif: Ud af elfensbenstårnet, Samfundslitteratur, 1994
Becker Jensen, Leif: Kancellistil eller Anders And-sprog? En undersøgelse af forvaltnings-sproget og dets institutionelle betingelser, Roskilde Universitetsforlag, 1998
Becker Jensen, Leif: Den sproglige dåseåbner – om at formidle faglig viden forståeligt, Roskilde Universitetsforlag 2001
Bostrup: Lise: Maren og Myrerne, Aktuel Naturvidenskab 2004
Carlsen, Merete: På skriftens vinger - om at formidle til svære, Akademisk forlag 1997
Flemming, Leslie og Bruno Ingemann (red.): Faglig formidling – praksis og konsekvenser, Roskilde Universitetsforlag, 2003
Koch, Christian og
Appel, Dorte Bajda og Bjørn Borup: God webkommunikation. En praktisk guide til webarbejdet, Ingeniøren Bøger, 2001
Green, Thomas m.fl.: hjemme.sider, Web-design til at begynde med, Grafisk Litteratur 2001
Heilesen, Simon: Det digitale nærvær. Viden og design i nye medier, Roskilde Universitetsforlag, 2004
Hoff-Clausen, Elisabeth: Set gennem nettet – organisationers troværdighed på hjemmesider, Samfundslitteratur 2002.
Joel Jensen, Ulf m.fl.: skrivgodt.dk, Frydenlund, Grandjean kommunikation, 2001
Kjøller, Klaus: Din fede tekst, Kompendieudsalget, 2001
Molich, Ralf: Brugervenligt webdesign, Ingeniøren Bøger 2003
Mourier, Eric: Typografi og layout på skærmen, Teknisk forlag, 1989
Mulvad, Nils og Flemming Tait Svith: Vagthundens nye bolig, Håndbog i computerstyret journalistik 1-2, Forlaget Ajour, 1998
Munk, Timme Bisgaard og Kristian Mørk: Brugervenlighed på Internettet – en introduktion, Samfundslitteratur, 2002
Myrthu, Bjarke: Den digitale fortæller. Multimedie som oplevelse. Forlaget Ajour 2004
Mørk, Kristian: Brugervenlighed på Internettet. En introduktion, Samfundslitteratur, 2002
Nielsen, Jacob: Godt webdesign, IDG Danmark a/s 2001
Rosenmeier, Lene: Kommunikation og strategier på Internettet. En grundbog i arbejdet med virksomheders hjemmesider, Akademisk, 2002
Kjøller, Klaus: Netværk på godt og ondt. Magtmisbrug for begyndere, Borgen 2004
Kjøller, Klaus: Spindoktor, Aschehoug 2001
Kjøller, Klaus: Den tv-skabte virkelighed. Tv-avisernes 12 historier, Borgen 1992
Kjøller, Klaus: Vælgeren og partiprogrammerne, Borgen 1973
Kromane, Helle-Marie: Som de dog ka’ sige det! – politisk retorik under lup, Systime, 2001
Kurz, H.: Spin Cycle.
Inside the
Pedersen, Jørgen: Spindoktor-manipulation, en selvbiografisk debatbog af en af Danmarks førende kommunikationsrådgivere, Børsen, 2003
Pedersen, Ove K. m.fl.: Politisk journalistik, Forlaget Ajour, 2000
Saietz, Dorte og Michael Mogensen: Indflydelse og kommunikation, Amanda, 1991
Lund, Anne Katrine: Den forsømte kommunikation. Brevet i organisationen. Samfundslitteratur, 2004
Rask, Kirsten: Brevbogen, Grafisk litteratur, 1992
Asmuss, Birte og Jakob Steensig (red.): Samtalen på arbejde – konversionsanalyse og kompetenceudvikling, Samfundslitteratur, 2003
Bjerg, Lars: Som man spørger. Det journalistiske interview, RUC, 2002
Femø Nielsen, Mie: Replik til journalistikken - en mikroanalyse af medieinterviewet, Akademisk
forlag, 2001
Krag Jacobsen, Jan: Interview. Kunsten at lytte og spørge, Hans Reitzel, 1993
Krag Jacobsen, Jan: 25 spørgsmål, Roskilde Universitetsforlag, 1997
Kvale, Steinar: Interview. En introduktion til det kvalitative forskningsinterview, Hans Reitzel, 1994
Strand, Kurt: Spørg bedre. Interview og interviewteknik i radio og tv. DR multimedie, 1998
Berger, Birthe og Jesper
Kjøller, Klaus: Aschehougs store bog om at holde tale, Aschehoug, 2002
Rosenberg, Marshall B.: Ikkevoldelig kommunikation: Girafsprog, Borgen
Weirsøe, Bodil: Girafsprog, Gyldendal 2002
Elsass, Peter m.fl.: Kommunikation og forståelse: kvalitative studier af formidling og fortolkning i sundhedssektoren, 1997
Haslebo, Gitte og Kit Sanne Nielsen: Konsultation i organisationer
Jensen, Torben Bechmann: Fra viden til handlingsændring. En undersøgelse af unge, tobak og sundhedsoplysning. Institut for Psykologi, Københavns Universitet, 2000
Petersen, Helle:
Forandringskommunikation, Samfundslitteratur, 2000
Mostov, Chandra Benjamin m.fl.: En kampagne. Historien om en kommunikationskampagne fra teori til praksis, Roskilde Universitetsforlag, 2001
Asmussen, Kaj og Henrik Birkvig: Set og læst - sådan redigerer og layouter du dit blad og din brochure så de får en chance for at blive set og læst, Grafisk litteratur 1994
Heie, Niels: At tale til øjet - en bog om grafisk retorik, Grafisk litteratur 2000
Ribergård, Maj og Ole Munk: Sæt billeder på, Grafisk litteratur 1999
Ribergård, Maj: Forsider der virker, Grafisk litteratur 1999
Sørensen, Flemming: Kunsten at lave blade, Forlaget Ajour 2000
Theill, Lene: Introduktion til layout, Teknisk forlag 1997
Kramhøft, Peter: Journalistik med omtanke, Arbejdsmetoder i udredende og analytisk journa-listik, Forlaget Ajour 2000
Meilby, Mogens: Idé og research - journalistik, Ajour, 1989
Meilby, Mogens og Kim Minke: Når sandheden skal frem - Metoder til grundig journalistisk research, Borgen 1983
Sepstrup, Preben: En undersøgelse viser. Om at klare sig en kvantitativ verden og ikke snyde sig selv eller andre, Systime, 2004
Vilstrup, Kasper: Ja, nej, ved ikke – om design, gennemførelse, rapportering og brug af repræ-sentative undersøgelser, Samfundslitteratur, 2001
Sørensen, Flemming: Kunsten at redigere, Forlaget Ajour 2002
Ellerbæk, Thorkild: Radio - sådan!, Forlaget Ajour 2000
Farmann, Erik og Peter Kramhøft: Radio, Forlaget Ajour, 1989
Poulsen, Ib: Radio som public service medie, Statsministeriets medieudvalg, 1995
Poulsen, Ib: Radiomontagen og dens radiofoniske rødder, MedieKultur 2001
Søndergaard, Henrik: DR i tv-konkurrencens tidsalder, 1994
Bondebjerg, Ib: Elektroniske Fiktioner - tv som fortællende medie, 1993
Bruhn Jensen, Klaus m.fl.: Når danskerne ser tv - en undersøgelse af danske seeres brug og op-levelse af tv som flow, 1993
Bruun, Hanne: Talkshowet. Portræt af en tv-genre, Borgen, 1999
Højbjerg, Lennard: Fortælleteori – audiovisuel formidling, Akademisk forlag, 1996
Højbjerg, Lennard: Fortælleteori 2 – Musikvideo og reklamefilm, Akademisk forlag, 2000
Sepstrup, Preben: Tv i kulturhistorisk perspektiv 1954-1994, Klim 1994
Søndergaard, Henrik: Public service i dansk fjernsyn - begreber, status og scenarier, Medie-udvalget, 1995
Thorsen, Michael, Hans-Georg Møller: TV-journalistik, Forlaget Ajour, 1992
Duelund, Peter og Thomas Maagaard Dyekjær: Spillet om ophavsretten, Nordisk Kulturinstitut, 1996
Frøbert, Knud Aage: Retten til tekst, lyd og billede, Akademisk forlag, 1986, 1996
Jørgensen, Oluf: Medier - love og regler, Forlaget Ajour, 2000
Foght Mikkelsen, Jan: Formidlingsetik, RUC, 2002
Nissen Kruuse, Helle: Etik i journalistik, Ajour 1991
Kjøller, Klaus: Få din vilje! – tal og skriv effektivt, Akademisk forlag, 1996
Kjøller, Klaus: Politisk argumentation, En teori om offentlig politisk argumentation i et velfærdsdemokrati, Borgen, 1991
Lemee, P.S. m. fl.: Troværdighed. Tal godt for dig!, Frydenlund, 1999
Moberg, Yoon: Retorisk opslagsbog, Hans Reitzels Forlag, 1996
Albech, Ulla: Dansk stilistik, Gyldendal, 1939 (1963)
Carlsen, Merete: På skriftens vinger - om at formidle det svære, Akademisk forlag, 1997
Frost, Pernille J: En strid om ord. Det politisk korrekte sprog, Fremad, 1997
Galberg Jacobsen, Henrik og
Garbers, Lis og Sten Høgel: Retorik. Levende tale eller tom snak?, Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, 1996
Grundwald, Ebbe, Gert Smistrup, Hans Veirup: Journalistens sprog, Ajour, 1992, Fisker & Schou, 1999
Hansen, Erik: Ping og pampersprog, Borgen, 1977
Petersen, Teddy: Skriv så det fænger, Frydenlund, 1992
Møller, Bent: - og uden omsvøb tak! Statens Informationstjeneste, 19?
Rask, Kirsten: Det gule sprog, Grafisk Litteratur, 1993
Rask, Kirsten: Skriv professionelt - den moderne og kompetente tone i virksomhedens sprog, Grafisk litteratur, 2001
Rask, Kirsten: Sproglig tjekliste for redaktører, grafikere og skribenter, Grafisk litteratur 1999
Smistrup, Gert: At skrive godt, få øje på dit eget sprog - og andres sprog, Gyldendal, 1998
Togeby, Ole: Sprog og læseproces, Gjellerup, 1971
Veirup, Hans: Rigtigt og forkert - korrekt dansk, Ajour
Veirup, Hans: Klart og enkelt – kort og godt. Sproglige råd til den fagmand, der skriver til gud og hvermand, Systime 1990