Formidling
06-07 |
holdets intranet à |
|
||
|
|
Sproglig rådgivning: FormidlingKursusplan 2006-7 + litteraturlisteLærer: Lise Bostrup
Tid og stedSIS - Viskursus - Det Humanistiske Fakultet: http://www.sis.ku.dk/lp/VisKursus.asp?Knr=79579&Sprog=DK&AutoLink=38540&InFrame=0 Kontakt
Semesterplan, efterår 2006
Semesterplan, forår 2007Tid og stedHver torsdag kl. 9.15-12.00 i 24.1.26 KontaktIntern hjemmeside med semesterplaner, oplæg, nyheder og debat: https://uvp.hum.ku.dk/
Litteraturliste 2007MålgrupperBennike, Sigurd: Avis- og ugebladslæsning i 1980'erne, Grafisk Litteratur, 1994 Dahl; Henrik: Hvis din nabo var en bil, Akademisk forlag, 1997 Friedberg, Torben: Fra eliteforbrug til masseforbrug. Interessen for kultur, Socialforsknings-instituttet, 1997 AC Nielsen AIM: Minerva, www.ACNielsen.AIM.dk/produkter/livsstil/minerva Gallup: www.gallup.dk Målrettet kommunikation, pr-virksomhedBangsholm, Claus: Kommunikation – medier, journalistik og reklame, Erhvervsskolernes Forlag, 2001 Blach, Thomas og Jesper Højbjerg: PR – håndbog i information og public relations, Borgen 1989, 1992 Femø Nielsen, Mie: Under lup i offentligheden - introduktion til public relations, Samfunds-litteratur, 2001 Femø Nielsen, Mie: Profil og offentlighed – public relations på Internettet, Samfundslitteratur, 2001 Femø Nielsen, Mie: Spin, selvfremstilling og samfund – public relations som reflekterende praksis, Samfundslitteratur, 2004 Helder, Jørn: Virksomhedens informationsplanlægning og formidling, Samfundslitteratur, 1999 Helder, Jørn: Når virksomheden åbner sit vindue, kommunikation og formidling – et corporate perspektiv, Samfundslitteratur, 2003 Holme, Helle og Janina Graae: Klar besked – håndbog for informationsmedarbejdere, Samfunds-litteratur, 1999 Højlund, Holger og Morten Knudsen (red.): Organiseret kommunikation – systemteoretiske analyser, Samfundslitteratur, 2003 Jersild, H, og H.P. Olsen: Virksomhedens kommunikationshåndbog, Børsen, 1978 Jørgensen, Kresten Schultz Jørgensen: Magt og mirakler – om massekommunikationens umuligheder, Høst & Søn, 2004 Kjøller, Klaus: Image. Effektive råd til virksomheden om sprog og kommunikation, Akademisk forlag, 1997 Kjøller, Klaus: Manipulation – en håndbog, Borgen, 1991 Kjøller, Klaus: Ud mæ’ sproget! Myter og virkelighed i sprog, medier og organisationer, Munks-gaard 1993 Lund, Anne Katrine og Helle Petersen: Det sku’ vær’ så godt. Organisationskommunikation – cases og konsekvenser, Samfundslitteratur 2001 Lund, Anne Katrine: Den kommunikerende virksomhed, Samfundslitteratur, 2004 Sepstrup, Preben: Tilrettelæggelse af information, Systime, 1991 StorytellingFlarup, Jane: Da manden ville lære dem at fortælle historier. Hvordan storytelling forandrer organisationer, Børsens forlag, 2004 Fog, Klaus m.fl.: Storytelling, Branding i praksis. Samfundslitteratur, 2002 Gabriel, Yiannis: Storytelling in Organizations.
Facts, Fictions, and Fantasies, Hasholt, Lars: En fantastisk udsigt … - om at skrive rejseartikler, Frydenlund, 2003 Kjærbeck, Susanne: Historiefortælling i praktisk kommunikation, Roskilde Universitetsforlag, 2004 Hvid, Mikkel: Fascinerende fortælling. Den journalistiske feature, CFJE, 2002 Klit, Jesper: Journalistik og fiktion, en bog om fænomenet New Journalism, Levende Billeder, 1983 Larsen, P. Harms: Faktion som udtryksmiddel, Amanda, 1992 Nymark, Søren: Organizational Storytelling:
Creating Enduring Values in a High-tech Company by Storytelling, Ankerhus 2000 Virksomhedskultur og ledelseskommunikationHatch, Mary Jo: Organization Theory. Modern, Symbolic, and Postmodern Perspectives, Kirkeby, Ole Fogh: Loyalitet – udfordring til ledere og medarbejdere, Samfundslitteratur, 2002 Schein, Edgar H.: Organisationskultur og ledelse, Valmuen 1994 Pressemeddelelser, nyhedskriterier, nyhedsjournalistik og noterBak Åndahl, Ellen og Susanne Nonboe: Skriv og bliv læst, Børsens forlag, 2000 Brink Lund, Anker (red.): Først med det sidste - en nyhedsuge i Danmark, Forlaget Ajour 2000 Esman, Frank: Nyhedskriterier i det 21. århundrede, DR Multimedie, 2002 Hjarvard, Stig: Nyheder i konkurrence, Samfundslitteratur, 1999 Kabel, Lars: Nye nyheder, om nyhedsjournalistik og nyhedsdækning i dagblade, radio, tv og on-line, Forlaget Ajour 1999 Kinch-Jensen, Anders: Forankring fryder. Journalistisk fortælleteknik, DR-medier/Ajour, 2001 Meilby, Mogens: Journalistikkens grundtrin, fra idé til artikel, Forlaget Ajour, 1996, 2001 Mogensen, Kirsten: Arven: Journalistikkens traditioner, normer og begreber, Roskilde Univer-sitetsforlag, 2000 Nørgaard Kristensen, Nete: Journalister og kilder – slinger i valsen, Ajour 2004 Olsson, Henning og Henrik Poulsen: Ryd forsiden - om nyhedsformidling!, Dansklærerforenin-gen, 1995 Petersen, Helle: Strategisk kommunikation, 2002 Skyum-Nielsen, Peder: Stærkere journalistik, Odense Universitetsforlag, 2002 Søgaard, Søren: Dagdriveren og detektiven - en bog om journalistik for amatører, Avisen i undervisningen, 1998 Formidling af videnskab og andet kompliceret stofBecker Jensen, Leif: Ud af elfensbenstårnet, Samfundslitteratur, 1994 Becker Jensen, Leif: Kancellistil eller Anders And-sprog? En undersøgelse af forvaltnings-sproget og dets institutionelle betingelser, Roskilde Universitetsforlag, 1998 Becker Jensen, Leif: Den sproglige dåseåbner – om at formidle faglig viden forståeligt, Roskilde Universitetsforlag 2001 Bostrup: Lise: Maren og Myrerne, Aktuel Naturvidenskab 2004 Carlsen, Merete: På skriftens vinger - om at formidle til svære, Akademisk forlag 1997 Flemming, Leslie og Bruno Ingemann (red.): Faglig formidling – praksis og konsekvenser, Roskilde Universitetsforlag, 2003 Koch, Christian og Lotte Rienecker: Formidling – fra universitetsopgave til artikel, Formidlings-centret, 1996 InternetkommunikationAppel, Dorte Bajda og Bjørn Borup: God webkommunikation. En praktisk guide til webarbejdet, Ingeniøren Bøger, 2001 Green, Thomas m.fl.: hjemme.sider, Web-design til at begynde med, Grafisk Litteratur 2001 Heilesen, Simon: Det digitale nærvær. Viden og design i nye medier, Roskilde Universitetsforlag, 2004 Hoff-Clausen, Elisabeth: Set gennem nettet – organisationers troværdighed på hjemmesider, Samfundslitteratur 2002. Joel Jensen, Ulf m.fl.: skrivgodt.dk, Frydenlund, Grandjean kommunikation, 2001 Kjøller, Klaus: Din fede tekst, Kompendieudsalget, 2001 Molich, Ralf: Brugervenligt webdesign, Ingeniøren Bøger 2003 Mourier, Eric: Typografi og layout på skærmen, Teknisk forlag, 1989 Mulvad, Nils og Flemming Tait Svith: Vagthundens nye bolig, Håndbog i computerstyret journalistik 1-2, Forlaget Ajour, 1998 Munk, Timme Bisgaard og Kristian Mørk: Brugervenlighed på Internettet – en introduktion, Samfundslitteratur, 2002 Myrthu, Bjarke: Den digitale fortæller. Multimedie som oplevelse. Forlaget Ajour 2004 Mørk, Kristian: Brugervenlighed på Internettet. En introduktion, Samfundslitteratur, 2002 Nielsen, Jacob: Godt webdesign, IDG Danmark a/s 2001 Rosenmeier, Lene: Kommunikation og strategier på Internettet. En grundbog i arbejdet med virksomheders hjemmesider, Akademisk, 2002 Witfelt, Claus: It som projektværktøj – en introduktion for projektgrupper og opgaveskrivere, Samfundslitteratur, 2002 Politisk virksomhedKjøller, Klaus: Netværk på godt og ondt. Magtmisbrug for begyndere, Borgen 2004 Kjøller, Klaus: Spindoktor, Aschehoug 2001 Kjøller, Klaus: Den tv-skabte virkelighed. Tv-avisernes 12 historier, Borgen 1992 Kjøller, Klaus: Vælgeren og partiprogrammerne, Borgen 1973 Kromane, Helle-Marie: Som de dog ka’ sige det! – politisk retorik under lup, Systime, 2001 Kurz, H.: Spin Cycle.
Inside the Pedersen, Jørgen: Spindoktor-manipulation, en selvbiografisk debatbog af en af Danmarks førende kommunikationsrådgivere, Børsen, 2003 Pedersen, Ove K. m.fl.: Politisk journalistik, Forlaget Ajour, 2000 Saietz, Dorte og Michael Mogensen: Indflydelse og kommunikation, Amanda, 1991 ForretningsbreveLund, Anne Katrine: Den forsømte kommunikation. Brevet i organisationen. Samfundslitteratur, 2004 Rask, Kirsten: Brevbogen, Grafisk litteratur, 1992 InterviewAsmuss, Birte og Jakob Steensig (red.): Samtalen på arbejde – konversionsanalyse og kompetenceudvikling, Samfundslitteratur, 2003 Bjerg, Lars: Som man spørger. Det journalistiske interview, RUC, 2002 Femø Nielsen, Mie: Replik til journalistikken - en mikroanalyse af medieinterviewet, Akademisk forlag, 2001 Krag Jacobsen, Jan: Interview. Kunsten at lytte og spørge, Hans Reitzel, 1993 Krag Jacobsen, Jan: 25 spørgsmål, Roskilde Universitetsforlag, 1997 Kvale, Steinar: Interview. En introduktion til det kvalitative forskningsinterview, Hans Reitzel, 1994 Strand, Kurt: Spørg bedre. Interview og interviewteknik i radio og tv. DR multimedie, 1998 Mundtlig præsentationBerger, Birthe og Jesper Troels Jensen: Talerteknik – en håndbog i retorik, Rhetor, 2003 Kjøller, Klaus: Aschehougs store bog om at holde tale, Aschehoug, 2002 Rosenberg, Marshall B.: Ikkevoldelig kommunikation: Girafsprog, Borgen Sigmund, Peter: Om foredrag – om at holde et videnskabeligt foredrag, Teknisk Forlag, 1996 Weirsøe, Bodil: Girafsprog, Gyldendal 2002 KampagnerElsass, Peter m.fl.: Kommunikation og forståelse: kvalitative studier af formidling og fortolkning i sundhedssektoren, 1997 Haslebo, Gitte og Kit Sanne Nielsen: Konsultation i organisationer Jensen, Torben Bechmann: Fra viden til handlingsændring. En undersøgelse af unge, tobak og sundhedsoplysning. Institut for Psykologi, Københavns Universitet, 2000 Petersen, Helle:
Forandringskommunikation, Samfundslitteratur, 2000 Mostov, Chandra Benjamin m.fl.: En kampagne. Historien om en kommunikationskampagne fra teori til praksis, Roskilde Universitetsforlag, 2001 Layout og typografiAsmussen, Kaj og Henrik Birkvig: Set og læst - sådan redigerer og layouter du dit blad og din brochure så de får en chance for at blive set og læst, Grafisk litteratur 1994 Heie, Niels: At tale til øjet - en bog om grafisk retorik, Grafisk litteratur 2000 Ribergård, Maj og Ole Munk: Sæt billeder på, Grafisk litteratur 1999 Ribergård, Maj: Forsider der virker, Grafisk litteratur 1999 Sørensen, Flemming: Kunsten at lave blade, Forlaget Ajour 2000 Theill, Lene: Introduktion til layout, Teknisk forlag 1997 ResearchKramhøft, Peter: Journalistik med omtanke, Arbejdsmetoder i udredende og analytisk journa-listik, Forlaget Ajour 2000 Meilby, Mogens: Idé og research - journalistik, Ajour, 1989 Meilby, Mogens og Kim Minke: Når sandheden skal frem - Metoder til grundig journalistisk research, Borgen 1983 Neergaard, Helle: Udvælgelse af cases i kvalitative undersøgelser, Samfundslitteratur 2003 Sepstrup, Preben: En undersøgelse viser. Om at klare sig en kvantitativ verden og ikke snyde sig selv eller andre, Systime, 2004 Vilstrup, Kasper: Ja, nej, ved ikke – om design, gennemførelse, rapportering og brug af repræ-sentative undersøgelser, Samfundslitteratur, 2001 RedaktionSørensen, Flemming: Kunsten at redigere, Forlaget Ajour 2002 RadiojournalistikEllerbæk, Thorkild: Radio - sådan!, Forlaget Ajour 2000 Farmann, Erik og Peter Kramhøft: Radio, Forlaget Ajour, 1989 Poulsen, Ib: Radio som public service medie, Statsministeriets medieudvalg, 1995 Poulsen, Ib: Radiomontagen og dens radiofoniske rødder, MedieKultur 2001 Søndergaard, Henrik: DR i tv-konkurrencens tidsalder, 1994 Tv-journalistikBondebjerg, Ib: Elektroniske Fiktioner - tv som fortællende medie, 1993 Bruhn Jensen, Klaus m.fl.: Når danskerne ser tv - en undersøgelse af danske seeres brug og op-levelse af tv som flow, 1993 Bruun, Hanne: Talkshowet. Portræt af en tv-genre, Borgen, 1999 Højbjerg, Lennard: Fortælleteori – audiovisuel formidling, Akademisk forlag, 1996 Højbjerg, Lennard: Fortælleteori 2 – Musikvideo og reklamefilm, Akademisk forlag, 2000 Sepstrup, Preben: Tv i kulturhistorisk perspektiv 1954-1994, Klim 1994 Søndergaard, Henrik: Public service i dansk fjernsyn - begreber, status og scenarier, Medie-udvalget, 1995 Thorsen, Michael, Hans-Georg Møller: TV-journalistik, Forlaget Ajour, 1992 OphavsretDuelund, Peter og Thomas Maagaard Dyekjær: Spillet om ophavsretten, Nordisk Kulturinstitut, 1996 Frøbert, Knud Aage: Retten til tekst, lyd og billede, Akademisk forlag, 1986, 1996 Jørgensen, Oluf: Medier - love og regler, Forlaget Ajour, 2000 EtikFoght Mikkelsen, Jan: Formidlingsetik, RUC, 2002 Nissen Kruuse, Helle: Etik i journalistik, Ajour 1991 ArgumentationHegelund, Signe: Akademisk argumentation – skriv overbevisende opgaver på de videregående uddannelser, Samfundslitteratur 2000, 2005 Kjøller, Klaus: Få din vilje! – tal og skriv effektivt, Akademisk forlag, 1996 Kjøller, Klaus: Politisk argumentation, En teori om offentlig politisk argumentation i et velfærdsdemokrati, Borgen, 1991 Lemee, P.S. m. fl.: Troværdighed. Tal godt for dig!, Frydenlund, 1999 Moberg, Yoon: Retorisk opslagsbog, Hans Reitzels Forlag, 1996 Sprog og stilAlbech, Ulla: Dansk stilistik, Gyldendal, 1939 (1963) Carlsen, Merete: På skriftens vinger - om at formidle det svære, Akademisk forlag, 1997 Frost, Pernille J: En strid om ord. Det politisk korrekte sprog, Fremad, 1997 Galberg Jacobsen, Henrik og Peter Stray Jørgensen: Håndbog i nudansk, Politikens forlag, 1991 Garbers, Lis og Sten Høgel: Retorik. Levende tale eller tom snak?, Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, 1996 Grundwald, Ebbe, Gert Smistrup, Hans Veirup: Journalistens sprog, Ajour, 1992, Fisker & Schou, 1999 Petersen, Teddy: Skriv så det fænger, Frydenlund, 1992 Møller, Bent: - og uden omsvøb tak! Statens Informationstjeneste, 19? Rask, Kirsten: Det gule sprog, Grafisk Litteratur, 1993 Rask, Kirsten: Skriv professionelt - den moderne og kompetente tone i virksomhedens sprog, Grafisk litteratur, 2001 Rask, Kirsten: Sproglig tjekliste for redaktører, grafikere og skribenter, Grafisk litteratur 1999 Smistrup, Gert: At skrive godt, få øje på dit eget sprog - og andres sprog, Gyldendal, 1998 Togeby, Ole: Sprog og læseproces, Gjellerup, 1971 Veirup, Hans: Rigtigt og forkert - korrekt dansk, Ajour Veirup, Hans: Klart og enkelt – kort og godt. Sproglige råd til den fagmand, der skriver til gud og hvermand, Systime 1990 [senest opdateret d. 31/1 2007] |
|