SR forside --> |
Sprogbeskrivelse |
|
|
|
|
Plan for kurset 2001-2002
[senest
opdateret d. 24/4 2002]
Tid og sted: efterår 2001 (Tine Basse Christensen), forår 2002 (Klaus Kjøller); mandag 13.15-16 i lokale 16.1.14; ca. midtvejs holder vi en pause på ca. 30 minutter.
Generelt: |
Kursets forløb: 1. semester: Sprogstil: hvad, hvorfor og hvordan? Informationsanalyse:
tekstrevision: fra tekst til netværk til tekst tekstproduktion:
fra situation til netværk til tekst
|
2. semester: Aflevering
af beskrivelser af rådgivningsopgave |
Formålet fremgår af rammebeskrivelsen i studieordningen: Kurset skal give deltagerne viden og færdigheder så de kan
Denne rammebeskrivelse er fokuseret på intern tekstanalyse. I forhold til den vil vi på dette kursus især fokusere på analysebegreber som er velegnet når man skal producere en tekst. Kun ca. halvdelen af en sproglig rådgivers arbejde består i analyse; den anden halvdel består i produktion -- af vejledning, eller af tekster i ikke-akademiske genrer. Og analyse som ikke samtidig på én eller anden måde skal udmønte sig i en ændret praksis, forekommer ikke. Det er derfor meget vigtigt at enhver træning i analyse kobles tæt med træning i produktion. Kun et analyseapparat som er brugbart til tekstproduktion, er til hjælp i praksis.
Dette ændrede formål medfører en hel del omprioriteringer i forhold til den akademiske tradition som er meget koncentreret omkring syntaksanalyse og periodeskemaer.
Rammebeskrivelsen har også en bestemt rådgivningssituation i fokus: Der ligger en tekst på bordet som ikke er helt god; nu skal så rådgiveren forklare forfatteren hvori det mindre gode består og så vidt muligt sørge for at det bliver bedre i fremtiden.
Men i mange rådgivningssituationer foreligger der ingen tekst, men en situation, hvori rådgiveren skal producere en tekst, enten selv eller få andre til det -- eller begge dele, som fx når der skal skrives en tale som skal holdes af chefen.
Men disse fokustilpasninger af rammebeskrivelsen ændrer ikke ved at vi så vidt muligt på dette kursus vil koncentrere os om tekstinterne forhold. Vi vil gå i dybden med ofte ganske små tekster -- også langt dybere end der bare tilnærmelsesvis er tid til når man arbejder som sproglig rådgiver. Men det er jo også meningen med et universitetskursus at man skal gøre det. Men når vi så har været i dybden, går vi i højden: Det detaljerede arbejde med at få modtageren til fortsætte med at læse, lytte eller se forudsætter at vi også må træne i at arbejde med meta-argumentation og med at finde historien i og omkring det der skal formidles. Kurset trækker altså også klart på elementer fra danskstudiets medieanalytiske og litterære områder.
Timerne vil først og fremmest bestå i fremlæggelse og diskussion af deltageropgaver. Opgavernes indhold vil i første semester være forholdsvis præcist defineret af kursusholderen, ligesom rammerne for besvarelserne vil være meget målrettet mod lige netop den pågældende fase i kurset.
I andet semester er det deltagerne der sætter dagsordenen ved deres individuelle valg af opgaver inden for kursets ramme.
Behøver jeg fremhæve at planen for forløbet til stadighed vil være udsat for diverse tilpasninger? Denne plan er fra den dato som står øverst på denne side, hvoraf det fremgår hvornår jeg senest har revideret denne side.
Underviser efteråret
2001: Tine Basse Christensen
10.
september
Introduktion
til faget, vores arbejdsmetoder, litteratur og hele semestrets forløb.
Udlevering
af ledsætnings- og periodeskemaøvelser.
Litteratur til 1. semester:
Tekster
i kompendium:
Tekst 1: Henrik Jørgensen: Indføring i
Dansk Syntaks. Århus Universitet 2000, p.19-35 + 51-62. Intet ISBN. (i alt 29
sider af 116)
Tekst 2: Henrik Galberg Jacobsen og
Peter Stray Jørgensen: af: Håndbog i Nudansk, 1990, Politikens Forlag,
København, s. 38-46, 156-158, 251-257, 469-472
(i
alt 23 s. ud af 527 sider)
Tekst 3: Henning Olsen:
Surveymetodens skrøbelige retorik, i: Retorikmagasinet,
nr. 28, årg. 8, maj 1998 (3 sider)
Tekst 4: Ole Togeby: Skribentens 10
bud. Oles hjemmeside: www.hum.au.dk/nordisk/norot/10bud.htg/10bud.htm
Tekst 5: Erik Hansen: Den hemmelige
præmis. I: K. Kjøller: Analyser af sprogbrug og argumentation. Borgen. 1975. p.
88-101
Tekst 6: Klaus Kjøller: af: Image,
1997, Akademisk Forlag, København, p. 89-100 + 113-126. ISBN: 87-500-3502-9
Tekst 7: Klaus Kjøller: af: Gode
Grunde? Introduktion til argumentationsanalyse, 1980, Gjellerup, København, p.
72-95 ISBN: 87-13-02788-3 (i alt 23
sider af 96 sider)
Øvrige
tekster:
Henrik
Galberg Jacobsen og Peder Skyum-Nielsen: Dansk Sprog, en grundbog.1996,
Schønberg, København. p. 69-139
Anne
Marie Heltoft mfl.: Perleporten, Introduktion til grammatik.1999, Gads Forlag,
København.
Erik
Hansen: Dæmonernes Port, 1977, Hans Reitzels Forlag, København, p. 43-83
Klaus
Kjøller: Nudansk Fremstilling, p. 246-273 + 309-312.
Litteratur: Dansk
sprog, p., 69-139
Perleporten
Dæmonernes Port: p.43-83
Indføring i Dansk Syntaks:
p.19-35 + 51-62
2. gang
17.
september
Grammatisk
analyse
Ledsætninger,
periodeskema og sætningsafløsere
Aflever
højest 1 A-4 ark med sagprosa som du selv har produceret. Skal bruges til at give
mig en idé om jeres sprog og sprogstil. Udlevering af funktionsøvelser til
næste gang + øvelse 1 (afleveres)
Tekster:
Dansk
Sprog:128-135
Dæmonernes
Port: 78-80
Indføring
i Dansk Syntaks: 51-62
3. gang
24.
september
Grammatisk
analyse
Ledsætninger
fortsat og funktionsanalyse. Udlevering af sætningsskemaøvelse
Tekster:
Perleporten
Dansk
Sprog: 74-79
4. gang
1.
oktober
Grammatisk
analyse
Funktionsanalyse
og sætningsskema med nominalhelheder. Udlevering af helhedsøvelse + øvelse 2
(afleveres)
Tekster:
Dansk
sprog: 80-121
5. gang
8.
oktober
Grammatisk
analyse
Opsamling
med helhedsøvelser.
Vi
diskuterer den afleverede øvelse. Udlevering af øvelse 3
Tekster:
Som
gang 2-4
6. gang:
sprogstil: hvad, hvorfor og hvordan?
Litteratur:
Dansk sprog, p. 124-140
Henning Olsen: Surveymetodens skrøbelige retorik
Håndbog i Nudansk: p. 156-158- Fremstillingsformer,
251-257 - Kommunikation,
469-472 -Teksttyper.
6. gang
22.
oktober
Sprogstil
og kommunikation der lykkes
Hvem
er modtageren, hvorfor er han/hun vigtig? Og hvordan når man ham/hende?
7-14. gang:
Informationsanalyse: tekstrevision: fra tekst til
netværk til tekst
tekstproduktion: fra situation til netværk til tekst
Litteratur: Klaus Kjøller: Nudansk Fremstilling: p. 246-312
--------do-----: Gode Grunde: p. 71-95
-------do------:
Image p.89-100
+ 113-126
7. gang
29.
oktober
Informationsnetværk
og tekstkomposition
Tekstproduktion
og tekstrevision. Udlevering af øvelse 4
Tekster:
Nudansk
Fremstilling: p. 246-273
8. gang
5.
november
Informationsnetværk
og tekstkomposition
Tekstproduktion
og tekstrevision.
Tekster:
Nudansk
Fremstilling: p. 246-283
9. gang
12.
november
Informationskomposition
- punkt/totalfremstilling
Udlevering
af øvelse 6
Tekster:
Nudansk
Fremstilling: p. 283-308
10.
gang
19.
november
Informations
og acceptkomposition
Udlevering
af øvelse 7
Tekster:
Nudansk
Fremstilling: p. 309-312
Image: det hele
11.
gang
26.
november
acceptkomposition
og argumentation
Udlevering
af øvelse 8
Tekster:
Nudansk
Fremstilling: p. 309-312
Gode
Grunde: p. 71-95
12.
gang
3.
december
acceptkomposition
og argumentation
Grupperne
afleverer kopier af deres oplæg til næste gang
Tekster:
Som
sidst
13.
gang
10.
december
Fremlæggelse
af rådgivningssituation
14. gang,
17.
december
Fremlæggelse
af rådgivningssituation
Underviser foråret 2002: Klaus Kjøller.
2. semester:
815 (4/2). Tilbageskuen, fremadskuen, planlægning.
Deltagerliste
***
Kursets bolde i spil,
Arbejdsproces
8816 - 18. (11/2, 18/2, 25/2) Vi tager 3 realistiske opgaver hvor vi spiller på hele klaviaturet i kurset. Besvarelser afleveres i dueslaget på instituttet senest torsdag kl. 12, eller vedhæftet pr. e-mail til kkj@hum.ku.dk senest torsdag aften.
Vi sætter også fokus på arbejdsprocessen, specielt ved lidt større skriftlige arbejder.
Yderligere litteratur til arbejdsproces:
Kjøller Skriv bedre opgaver Kbh 1995
Formidlingscentrets instruktioner om dette.
816 (11/2) Opgave 31: Pjece fra offentlig myndighed til borger. [Om hjemmepleje, se i hængemappen i Palmehaven hvis du mangler den]. De uddelte papirer om skabelonerne for brugerfiksering og orgacentri er uddrag fra den reviderede introduktion til informationshierarki på nettet.
817 (18/2) Opgave 32: Borgmesterforord. Opgave 32-33 findes her. De findes i word-format på vores intranet, www.groupcare.dk, gruppen Sprogbeskrivelse01-02. Du skal selv tilmelde dig denne gruppe, hvorefter jeg godkender, hvis du er deltager på kurset af samme navn.
818 (25/2) Opgave 33: Ministerindlæg i pressen.
Aflevering af beskrivelser af
rådgivningsopgave; placer oplægget på www.groupcare.dk,
gruppen Sprogbeskrivelse01-02, mappen ’Opgaveoplæg’ – eller medbring den til timen
i det fornødne antal og uddel den.
Det arbejde der -- gruppevis eller individuelt -- skal udføres i forbindelse med denne opgave, kan opgøres som nedenfor i punkterne a - n. Det er kun punkt a-c som udføres denne gang; resten kommer senere.
Aflevering af opgaven som fri skriftlig hjemmeopgave (eksamensopgave). Opgaven kan også bruges som materiale i forbindelse med eksamensformen fri mundtlig eksamen med materiale.
***
Fællestimer med kurset Sprog
og norm
819. (d. 4/3 2001) Fællestime med BA- sproglig rådgivningskurset Sprog og norm (v. J. Milner). Der er hertil lavet et sæt opgaver. Mundtlig forberedelse.
***
8820 - 23. (11/3, 18/3, 8/4, 15/4) Vejledning. Der er ingen undervisning mandagene 25/3 og 1/4.
Inden vejledning bør man sende mig nogle sider med udkast til dele af opgaven. Det giver det bedste grundlag for en vejledningssamtale at vejlederen har noget konkret at forholde sig til.
Generelt: Deltagerne vælger mange forskellige genrer. Læs om muligt om jeres genre i Jacobsen, H.G. & Jørgensen, P.S. Håndbog i Nudansk, København: Politikens Forlag 1997. En del vælger at skrive inden for en offentlig forvaltningsramme. Her giver Jensen, L.B. Kancellistil eller Anders And-sprog? Papirer om faglig formidling 24/90, Kommunikationsuddannelsen, RUC, 1994, en god perspektivering som kan bruges fx i indledning og/eller afslutning.
820 (11/3)
13.15 - 13.50: Louise Christensen.
13.50 - 14.25:
14.45 - 15.20: Betina Kjerulf-Jensen
15.20 - 15.55: Mette Hvistendahl
821 (18/3)
13.15 -13.50: Kristine M. Pedersen
13.50 - 14.25: Camilla Farlov
14.45 - 15.20: Lise Schleemann
15.20 - 15.55: Sara Aabolt.
822 (8/4)
13.15 - 13.50: Anna Henneberg
13.50 - 14.25:
14.45 - 15.20: Maj Dahl-Rasmussen
15.20 - 15.55: Louise Christiansen
15.55 – 16.30: Mette V. Kristensen
8Torsdag d. 11/4 kl. 12.25 – 13.00: Caroline Bjerkan.
823 (15/4)
13.15 - 13.50: Jacob Pindstrup
13.50 - 14.25: Morten Nielsen
14.35 - 15.10: Tina Foldberg
15.10 - 15.45: Anders Eiberg
15.50 – 16.25: Lisbeth Volf
8Torsdag d. 25/4 kl. 16.00 – 16.35: Anne Straarup Jensen
***
8824.- 28. (22/4 - 27/5) Fremlæggelse og kritik. Vi regner med 3 i ilden pr. gang; med 15 deltagere giver det 5 gange.
Dagsordenen for forelæggelse og kritik af de forskellige opgaver bliver således:
1. Mundtlig forelæggelse.
Opgaven er studeret af deltagerne i forvejen, men den skal alligevel forelægges mundtligt af forfatteren (-erne). For det første for at give lejlighed til at komme med uddybninger, pointeunderstregninger, rettelser osv. til det skriftlige materiale; for det andet for at give mulighed for at præsentere elektroniske bilag (radio, tv, internet); for det tredje for at give lejlighed til at træne mundtlig fremstilling. Det skriftlige oplæg kan bestå af 1) den fri skriftlige hj.opgave, så langt som den nu er kommet, 2) det materiale som man påtænker at benytte til fri mundtlig med materiale.
Varighed: normalt 15 min.
Sørg for at deltagerne kan hente dit skriftlige materiale til fremlæggelsen på Groupcare i mappen ’Fremlæggelser’ senest torsdag formiddag før den mandag hvor du fremlægger. [vi dispenserer fra denne regel den første gang, hvor kravet er at det skriftlige materiale ligger klar til deltagerne senest torsdag midnat.]
2. Deltagernes konstruktive
kritik (= bedømmelse) af opgaven.
Denne foregår kun mundtligt. For at sikre at der virkelig bliver fremført konstruktiv deltagerkritik, er der til hver undersøgelse udpeget mindst to deltagere som skal fremføre en kritik. Hver kritiker får normalt op til 5 minutter. Det kan være en fordel at de to kritikere lige taler sammen inden seancen, således at kritiker b ikke planlægger at sige det samme som kritiker a.
Herudover vil enhver deltager naturligvis kunne bidrage med kritik.
3. Min konstruktive kritik, dels af opgaven og fremlæggelsen, dels af
diskussionen omkring opgaven (jvf. punkt 1 og 2).
Jeg har i sinde kun at fungere som ordstyrer under de to første punkter, og altså ikke blande mig (alt for meget) i diskussionen.
**
gang |
dato |
fremlægger |
kritiker a |
kritiker b |
24 |
22/4 |
Morten |
Louise Christensen |
Maj |
|
|
Mette V.K. |
Jacob |
Lisbeth |
|
|
Anders Eiberg |
Tina |
Hilde |
25 |
29/4 |
Lise |
Sara |
Mette Hvistendahl |
|
|
Kristine |
Anna |
Louise Christiansen |
|
|
Camilla [udgår] |
Anne |
Betina K. |
|
|
Louise Christensen |
Maj |
Caroline |
26 |
6/5 |
Jacob |
Mette Hvistendahl |
Morten |
|
|
Tina |
Hilde |
Mette V.K. |
|
|
Sara |
Lisbeth |
Anders Eiberg |
|
|
Anna |
Louise Christiansen |
Lise |
13/5 |
Anne |
Betina K. |
Kristine |
|
|
|
Maj |
Caroline |
Camilla [udgår] |
|
|
Mette Hvistendahl |
Morten |
Louise Christensen |
|
|
Hilde |
Mette V.K. |
Jacob |
28 |
27/5 |
Lisbeth |
Anders Eiberg |
Tina |
|
|
Louise Christiansen |
Lise |
Sara |
|
|
Betina K. |
Kristine |
Anna |
|
|
Caroline |
Camilla [udgår] |
Anne |