Sprogbeskrivelse |
holdets intranet à |
Gruppenavn:
Sprogbeskrivelse02-03 |
||
|
Emnebeskrivelse:
Sprogbeskrivelse
2002-2003:
Sprog à Tekst
[senest opdateret d.
30/4 2003]
Kursus på 1/4 stå som indgår i studiemønstret Sproglig rådgivning. Kurset er placeret som et tværhumanistisk BA-tilvalg, dvs. det kan vælges af alle studerende på fakultetets bachelorstudier, herunder danskstuderende. Det udbydes fra og med efteråret 2001 én gang om året med begyndelse hvert efterår.
Kurset kan også tages af studerende på dansk kandidatstudium (overbygningen). Der skal ikke søges om dispensation til dette.
Titlen er i forhold til kursets udvikling de senere omgange det har kørt, lidt misvisende. Der arbejdes med sprogbeskrivelse, men aldrig i isolation og ikke først og fremmest. Kursets fokus er produktion af tekster. Der arbejdes mere med informationsstruktur end med sprogbeskrivelse, og sigtet er hele tiden at producere tekster og at forklare hvorfor de kommer til at se ud som de gør, bedst muligt. Der fokuseres på de aspekter af tekstproduktion som er uafhængig af genre og organisatorisk ramme. Genre og genrers samspil i kampagner er i fokus på et andet af mønstrets kurser, Formidling. Den organisatoriske ramme og rådgiverrollen på kurset Kommunikationsanalyse og -vejledning. Begge disse kurser findes på Danskstudiets overbygning. De udgør tilsammen Sproglig rådgivning 2.
Sprogbeskrivelseskursets slogans:
Links: Planer, deltagerlister m.m. for kørende kursus: se menuen øverst på siden. Arkiv over Sproglig rådgivnings nærmeste fortid. De officielle bestemmelser for kurset "Studieelement D55": ramme og eksamensformer. |
Emnebeskrivelse med eksamensfordringer og -bestemmelser (= de officielle bestemmelser for "Studieelement nr. D55" fra Studieordningen for Sproglig rådgivning I)
Den aktuelle udfyldning af rammebestemmelserne nedenfor finder du i det formål som er i kursusplanen.
Sprogbeskrivelse
(1/4 årsværk)
- BA-niveau
Færdighed i sprogbeskrivelse trænes i
studiets tidlige del som grundlag for arbejdet med de øvrige emner, Træningen
består bl.a. i at øve beherskelsen af beskrivelseskategorierne fra
grunduddannelsens sproglige og tekstanalytiske dele. Men især arbejdes der med
at beskrive teksten som helhed, som sammenhæng og forløb - som handling.
Emnerne kan være:
Ved prøven skal eksaminanden kunne
Der opgives 1200 ns., hvoraf 50-60 ns.
skal være tekstprøver som eksemplificerer de problemer emnet har behandlet.
Der opereres ikke med en grundbog på
kurset, men følgende kan anføres som eksempler på litteratur som kan indgå:
Becker Jensen, L. Kancellistil eller
Anders And-sprog?, RUC, 1994.
Statens Informationskontor - Og uden
omsvøb, tak Kbh, (uden årstal)
Hansen, E. Ping- og pampersprog
Kbh: Hans Reitzel 1971.
Kjøller, K. Sprogets vej til sindets
fred Kbh: Hekla 1982.
Kjøller, K. Få din vilje! Tal og skriv
effektivt Kbh: Akademisk 1996.
von Eyben AJuridisk stil og sprogbrug@ i Kap. VI af Juridisk Grundbog 1968.
Prøveform: Den studerende vælger mellem prøveformerne A og
B
A. Fri, mundtlig prøve med materiale.
B: Fri, skriftlig hjemmeopgave.
Censur: Prøven er med ekstern censur.
Bedømmelsesform: Prøven bedømmes efter 13-skalaen.
A. Fri,
mundtlig prøve med materiale:
Prøven har form som en mundtlig
sagsfremstilling på ca. 10 minutter ved eksaminanden efterfulgt af dialog mellem
eksaminator og eksaminand.
Ved eksaminationens begyndelse skal der
foreligge en disposition for sagsfremstillingen i 2 eksemplarer.
Gruppebestemmelser: Prøven kan aflægges som individuel prøve eller
som gruppeprøve.
Omfang: Prøven varer 30 min. inkl. votering. Ved
gruppeprøve se studieordningens bestemmelser.
Hjælpemidler: Nødvendige hjælpemidler – primært opgivne
tekster – kan medbringes.
B: Fri, skriftlig hjemmeopgave.
Ved fri prøve fastlægges
opgaveformuleringen af eksaminator og eksaminand i fællesskab.
Gruppeprøvebestemmelser: Prøven kan aflægges som individuel prøve eller
som gruppeprøve.
Omfang: Hjemmeopgaven skal være af et omfang på 15 - 20
normalsider. Ved gruppeprøve se generelle eksamensbestemmelser 3.6.
Hjælpemidler: Alle hjælpemidler er tilladt.
Særlige bestemmelser: Der skal i hjemmeopgaven indgå en redegørelse
for valg af stof og metode.
Forudsætningen for at kunne benytte
denne prøveform er at man har deltaget aktivt i undervisningen (med aktivt
forstås deltagelse i mindst 75% af undervisningen,
eventuelt med oplæg). Hvis dette ikke er tilfældet, skal der sammen med
hjemmeopgaven afleveres en studierapport.
[Fra og med efterårssemestret 2003 gælder
endvidere følgende:]
I aktiv undervisningsdeltagelse indgår a)
tilfredsstillende skriftlig besvarelse af 50% af de kollektivt
stillede opgaver og b) fremlæggelse på holdet af en større selvvalgt opgave i
kursets sidste fase.