SR forside --> |
Sprog og norm |
|
|
|
|
[opdateret d. 31/3 2003]
Kursusplan for Sprog og norm 2002-3
Underviser: Jon Milner
Fredag kl. 10-13, lokale 27.1.49 (i efteråret var lokalet 4.1.15).
Ekstern lektor Jon Milner. Privat: Caroline Amalievej 77, 2800 Lyngby. Telefon 45 88 11 25 Arbejde: Lokale 22.3.57, Institut for Nordisk Filologi, Københavns Universitet, Njalsgade 120, 2300 København S. Telefon 35 32 83 35 Arbejde: Lokale B319,
Institut for Pædagogisk Antropologi, Danmarks Pædagogiske Universitet,
Emdrupvej 101, 2400 København NV. Telefon 88 88 90 00 lok. 9594. Mail:
jomi@dpu.dk. |
Fredage klokken 10-13, lokale 27.1.49
6. september Introduktion
13. september Sproghistorie
Detlef, Claus og Jørn Lund (1986): Stavning, kapitlet: Det historisk/sociologiske perspektiv. København: Dansklærerforeningen.
Hansen, Erik (1989): ”Count down”. I: Erik Hansen: Da lo hun så hjerteligt. København: Fremad.
20. september Normativitet og deskriptivitet.
Diderichsen, Paul (1968): Sprogsyn og sproglig opdragelse, kapitel 4: ”Sprogrigtighed – sprogvurdering – sprogregulering.” København: Nyt Nordisk Forlag Arnold Busk.
27.
september Rigssprogsnormen (RSN)
Hansen, Erik (1979): ”Den danske rigssprogsnorm”. In: Erik Hansen og Peder Skyum-Nielsen: Nydanske Studier & Almen kommunikationsteori (NyS) 12.
4. oktober Hvem bestemmer eller hvem skal bestemme?
Hansen, Erik (1975): ”Den skjulte præmis”. In: Klaus Kjøller (red.): Analyser af sprogbrug. Argumentation. København: Borgen.
Henriksen, Lars (1979): ”Om rigtighed i sproget”. In: Meddelelser fra Dansklærerforeningen 1979 nr. 1.
Schleimann, Jørgen (1990):
”Intet kan lignes ved ordet”. In: Sprog
og kvalitet. Modersmål-Selskabets Årbog 1990.
11. oktober Aflyst pga. konferencedeltagelse
18. oktober Efterårsferie
25. oktober
Nyere synspunkter i
debatten
Kristiansen, Tore (2000): Normering og holdninger. In: Anne Holmen og J. N. Jørgensen (red.): Sprogs status i Danmark år 2011. Københavnerstudier i tosprogethed bind 32. København: Danmarks Pædagogiske Universitet. S. 21-58.
Phillipson, Robert (2000): En sprogpolitik for Danmark. In: Anne Holmen og J. N. Jørgensen (red.): Sprogs status i Danmark år 2011. Københavnerstudier i tosprogethed bind 32. København: Danmarks Pædagogiske Universitet. S. 153-161.
1. november Lingvistik(ken)
Saussure, Ferdinand de (1983): Course in General Linguistics. London
: Duckworth. Siderne 65-78 og 110-120
Gregersen, Frans (1995): Strukturalisme. I: Finn Collin og Simo Køppe: Humanistisk Videnskabsteori. København: Danmarks Radio Forlaget.
8. november Nyere grammatikker
Materiale udleveres
15. november Aflyst pga. undervisning i Nepal
22. november Aflyst pga. undervisning i Nepal
29. november Nyere grammatikker
Materiale
udleveres
6. december Nation, sprog og identitet.
Anderson, Benedict (1991): Imagined Communities.
13. december Nation, sprog og identitet.
Anderson, Benedict (1991): Imagined Communities.
20.
december Sprog og identitet
Billig, Michael (1995): Banal Nationalism, kapitel 5: ”Flagging
the Homeland Daily.”
7. februar Magt, sandhed og viden
Foucault, Michel (1980): Power/Knowledge, kapitel 6: Truth and Power.
Danaher, Geoff, Tony Schirato og Jen Webb
(2000): Understanding Foucault,
kapitel 3: Discourses and institutions.
14. februar Den sproglige rådgiver
Fairclough,
Togeby, Ole (1976): Kong Gulerod og vatnisserne. In: Mål og Mæle, 3. årg. Nr. 4, 1976.
21. februar Konsensus om normer
Habermas, Jürgen (1981): Hvad er universalpragmatik? In: Jürgen Habermas: Teorier om samfund og sprog. København: Gyldendals Sprogbibliotek.
Andersen, John E. (1980): ”Hvad hedder egentlig berufsverbot på russisk?” In: Peter Harder og Arne Poulsen (red.): Hvad går vi ud fra? Om forudsætninger i sprog og handling. København: Gyldendals sprogbibliotek.
28. februar Værdier og normer
Milner, Jon (2000): Etik hos Habermas og Foucault – i forhold til ideologibegrebet i kritisk diskursanalyse. Arbejdspapir nr. 36, Skolefag, Læring og Dannelse. Danmarks Pædagogiske Universitet. (Udleveres)
4. marts: |
Fællestime med det andet kursus som indgår i Sproglig rådgivning 1: Sprogbeskrivelse (v. K.Kjøller), tirsdag d. 4. marts kl. 13-16 i lokale 27.0.49. Der er hertil lavet et sæt opgaver. |
7. marts Eksamensvejledning – Opgaven er at hver af jer skriver
cirka en halv side om jeres eksamensprojekt, som I sender til mig senest to dage før pr. mail eller brev, og over denne tekst forbereder to minutters oplæg som fx kan være en beskrivelse af projektet eller en bestemt problemstilling i projektet, som kræver nærmere overvejelser. Derefter diskuterer vi så i plenum. Derudover er der generel eksamenssnak.
14. marts Værdibaseret ledelse -
baggrund, opbygning og implementering i praksis
Project Director Thomas Munk Plum fra Staffs & Quality Mangagement, Novo Nordisk A/S, kommer og (af)holder foredrag og work shop.
21. marts Dansk sprognævn
Jacobsen, Henrik Galberg mfl. (1979): ”Principperne for Dansk Sprognævns rådgivning.” In: Sprog i Norden 1979. København: Gyldendal. S. 34-65.
Hansen, Erik (2000): Normering og Sprognævn. In: Anne Holmen og J. N. Jørgensen (red.): Sprogs status i Danmark år 2011. Københavnerstudier i tosprogethed bind 32. København: Danmarks Pædagogiske Universitet. S. 7-20.
28. marts Opsamling på værdier og normer
Bauman, Zygmunt (1993): Postmodern Ethics.
4. april Besøg
på Dansk Sprognævn
Selve besøget er klokken 11, men vi mødes som normalt.
Sprognævnets adresse er Njalsgade 136.
Genlæs eventuelt:
Kristiansen, Tore (2000): Normering og holdninger. In: Anne Holmen og J. N. Jørgensen (red.): Sprogs status i Danmark år 2011. Københavnerstudier i tosprogethed bind 32. København: Danmarks Pædagogiske Universitet. S. 21-58.
Phillipson, Robert (2000): En sprogpolitik for Danmark. In: Anne Holmen og J. N. Jørgensen (red.): Sprogs status i Danmark år 2011. Københavnerstudier i tosprogethed bind 32. København: Danmarks Pædagogiske Universitet. S. 153-161.
11. april Hvordan kunne
forestillingen om sproglig standardisering opstå og blive en ”naturlig”
forudsætning?
Forårsforedrag - ingen litteratur, men gode miner til slet spil.
18. april Påske
25. april Sprog og
fællesskaber på Internettet
Stud.mag. Kristine Munksgaard Pedersen holder foredrag. Nedenfor følger hendes forslag til litteratur:
Gode ideer til
læsning til Sprog og norm-undervisning d. 25. april 2003.
Hougaard, Tina Thode: ”Interaktionelle særtræk i chat”. I: Widell, Peter og Kunøe, Mette (red.) 8. Møde om Udforskningen af Dansk Sprog. Århus, 2001.
- En kort artikel om en undersøgelse af sprogbrug og interaktion i en chatgruppe.
Rathje, Marianne og Ravnholt, Ole: ”R tjat å sms 1 trusl mod
skriftsprågd?” I: Nyt fra Sprognævnet.
2002 nr. 2.
Fællesskaber og
normering:
Anderson, Benedict: Forestillede
fællesskaber. Refleksioner over nationalismens oprindelse og udbredelse.
Baym,
Nancy: “The Emergence of Online Community”. I: Jones (red.) Cypersociety 2.0. s. 35-68. Sage,
- En introduktion til online-fællesskaber generelt og til hvilke faktorer, der har indflydelse på deres tilblivelse og beståen.
Crystal,
David: Language and the Internet.
- Kapitel 1, 2 og 3 er mest relevante.
- Handler om sproget på nettet, det såkaldte ’Netspeak’, som det bliver brugt i forskellige kommunikationssituationer på nettet og om normering.
Gotved, Stine: Cypersociologi – det samme på en anden måde. Ph.d.-afhandling. Sociologisk Institut, København, 2000.
- Kapitel 5
- En undersøgelse af en nyhedsgruppe, som er god til at få et indtryk af hvordan fællesskabet i en nyhedsgruppe kommer til udtryk gennem sprog og sociale normer.
Netikette:
”Netikette for Chat på opasia”: http://chat.opasia.dk/regler.php3
, 17.12.2002
”Simple chatregler”: 1Klik.dk – SuperChat: http://www.1klik.dk/chat/chatregler.asp ,
17.12.2002
2. maj (Kritisk) sproglig viden og bevidsthed.
Gregersen, Frans: ”Det nationale kompromis?” I: Karen Risager, Anne Holmen og Anne Trosberg (red.): Sproglig mangfoldighed – om sproglig viden og bevidsthed. Roskilde Universitetscenter: ADLA (Foreningen for anvendt sprogvidenskab i Danmark/Association Danoise Linguistique Appliqée).
Genlæs også litteraturen fra d. 14. februar 2003.
3. maj Akademisk skrivning – universitetsopgaven som et argument.
Dagseminar fra 10-16. NB: lørdag!!
Materiale udleveres på dagen.
Lokale oplyses snarest muligt.
9. maj Afslutning
Opfølgning på dagseminaret, eksamensvejledning, praktiske spørgsmål, vejen frem m.v.