Værdien af eksamensangst
Ethvert nok så nytænkende pædagogisk eksperiment
kan kun lykkes hvis det lykkes at få indarbejdet eksamensskrækken på en
opbyggelig måde. Eleverne synes simpelt hen at et undervisningsforløb
som ikke afsluttes med en form for angstmættet initiering, mangler
noget.
Af Klaus Kjøller
Eksamen er så forhadt at det må undre
at den ikke forlængst er afskaffet. Her må være stimer af stemmer at
hente for et politisk parti.
Lad os se det i øjnene: Eksamen kan
ikke afskaffes fordi den mere handler om den menneskelige natur end om
ministerielle bekendtgørelser.
I alle samfund har man
initieringsritualer som man må gennemføre med succes for at blive
anerkendt i gruppen. I vores stærkt bureaukratiske samfund må disse
ritualer selvfølgelig være belagt med bekendtgørelser i sindrige
systemer. Men det ændrer ikke ved at en magister kun er magister i
kraft af at have gennemgået et langt initieringsritual som har krævet
hårdførhed, snilde og et vist held. Jo nærmere man har været ved at
give op, jo større tilfredshed giver det at gennemføre. Jo større
stolthed og selvbevidsthed giver det at tilhøre gruppen.
Når vi mødes elsker vi at fortælle
hinanden om de labyrinter vi måtte finde ud af og de drager som vi
måtte bekæmpe for at blive værdige til et medlemsskab af vor forening.
Hertil kommer at bag alle politisk
korrekte meldinger om at eksamen er et onde og plager os alle, så må
alle lærere indrømme at eksamen og skrækken for den er den stærkeste
motivationsfaktor for indlæringen når det kommer til stykket. Ethvert
nok så nytænkende pædagogisk eksperiment kan kun lykkes hvis det lykkes
at få indarbejdet eksamensskrækken på en opbyggelig måde. Eleverne
synes simpelt hen at et undervisningsforløb som ikke afsluttes med en
form for angstmættet initiering, mangler noget. Fag som ikke vækker
eksamensangst, har ingen prestige.
Og så kommer man heller ikke uden om
at eksamen giver nogle faste normer at orientere sig efter. Jeg har
igennem nogle år censoreret ca. 200 studentereksamensstile. I år
handler flere emner om udviklingen og hvad den gør ved normer og
værdier. Det er tydeligt at næsten alle disse 3. g’ere er bekymrede
over udviklingen med mobiltelefon, pc’er, internet og piercing.
I gamle dage var der klarere normer og
værdier, men nu er der næsten ingen tilbage. Og gamle dage er tiden
omkring 1968 eller dengang hvor Emma Gads “Takt og Tone” udkom i 1918.
Bekymringerne går på at når samfundet ikke mere klart kræver
kirkebryllup uden ring i næsen, så må den enkelte selv vælge det for at
sætte grænser som giver individet en fornemmelse af at eksistere.
Bare rolig: Vi har jo stadig eksamen.
Dens normer og værdier kan heldigvis stadig bruges til at give
individet en fornemmelse af at mærke samfundets grænser og dermed sin
egen eksistens.
Men er eksamen god nok til dette? Det
er mit indtryk at stadig flere 3. g’ere finder studentereksamen helt
utilstrækkelig som initiering til livet efter skolen. Straks efter
eksamen kaster de sig derfor ud i en kaotisk verden: rejser rundt med
rygsæk helt ubeskyttet af andet end deres ungdom og tillid til andre
mennesker. Hvad de måtte have haft af eksamensangst, er det rene vand i
sammenligning med den angst og spænding de nu føler. Men de tager vel
mobiltelefonen med.
© Klaus
Kjøller, klaus@kjoeller.dk , d. 15/5
2000.
Øverst
i dokumentet
|