Hvad kan forfattere lære af
finansloven?
At være genial i ensomhed er ikke en nær så stor
præstation som at være genial og samtidig kunne administrere og lede,
således at mest muligt af det geniale man udtænker, bliver virkelighed.
Af Klaus Kjøller
Som forfatter kan man godt misunde
Mogens Lykketoft. Når han fremlægger finansloven i august hænger
journalisterne ved hans læber. Og ikke noget med at fedte for dem. Når
de har fået bogen, finanslovsudkastet, nogle dage forinden, er det ikke
for at tigge om omtale og give tid til forfatterinterview og den slags
gøgl. Næh, det er for at give dem mulighed for at stille spørgsmål som
er bare lidt mere intelligente end dem de ellers ville stille. Og hvis
nogen af dem skriver om bogen så meget som et sekund før forfatteren
har afsluttet det pressemøde hvor den officielt offentliggøres, så
stopper den service. Men hvem tør også det inden at have spurgt
forfatteren om den rette udlægning af teksten, således som det sker på
pressemødet?
Og dagen efter kan han regne med flot
omtale, gerne over flere sider med indgående forklaringer og
fortolkninger af værket.
Selvfølgelig lyder der da også
kritiske røster, men de kommer fra konkurrerende forfattere. Ren og
skær misundelse og brødnid, nødtørftigt skjult bag saglige og politiske
argumenter. Forfatter Lykketoft og hans værk in progress vil være i
mediernes søgelys gennem hele efterårssæsonen.
Men mange, måske også en del magistre,
ser vist lidt ned på den form for forfatterskab som der her er tale om.
Rigtig fine forfattere arbejder alene og tumler med store
eksistentielle spørgsmål. Myten om en forfatter som én der er i særlig
kontakt med dybere lag i mennesket er så stærk at der skal mere en en
enkelt Mogens Lykketoft til at ændre den.
Denne fokusering på den skabende
ensomhed er måske ikke så mærkelig ved skønlitterære bøger, fordi det
jo netop typisk er en ensom proces at skrive fx en roman eller en
digtsamling. Mere bemærkelsesværdig er fokuseringen på den store éner
inden for kunstarter hvor holdarbejde er en betingelse, fx film. Her
kræves hos “forfatteren” udstrakt evne til samarbejde, forhandling og
ledelse for at der skal komme en film ud af en lang proces. Herved
kommer fx Lars von Trier og Steven Spielberg til i høj grad at dele
evner med Mogens Lykketoft; og i langt højere grad end fx Klaus
Rifbjerg i sin énmands forfatterbutik.
Uden den store ener bliver det hele
ikke til noget; men at være genial i ensomhed er ikke en nær så stor
præstation som at være genial og samtidig kunne administrere og lede,
således at mest muligt af det geniale man udtænker bliver virkelighed.
Det er mit indtryk at vi magistre heldigvis er ved at erobre dette
traditionelle djøfområde. Der er en tendens til at selve det at lede
ses som en slags kunst. Men hvorfor stoppe her? Tænk på hvor langt
danske skønlitterære forfattere ville kunne komme hvis de som Lykketoft
hver for sig havde hundredvis af folk under sig til at skrive deres
værker. Ét kontor for replikker, ét for beskrivelse af solopgange og
andre naturindtryk, ét kontor for forelskelse, ét for livets mening og
ét kontor som sørger for at samfundsproblemerne bliver sat under debat.
Sådan et værk gad jeg nok se. Skeptikere vil påstå at det kommer til at
ligne finansloven. Lad det komme an på en prøve!
© Klaus
Kjøller, klaus@kjoeller.dk , d. 4/9
2000.
Øverst
i dokumentet
|