Lektor på landevejene
At holde en forsamling af det danske folk fangen
med en tale eller et foredrag stiller helt andre krav end at undervise
et universitetshold. Ikke nødvendigvis større krav, men helt anderledes
krav.
Af Klaus Kjøller
Én af de største forskelle mellem at
gå på et universitet og at have et job bagefter, er at jobbet stiller
langt større krav til effektiv mundtlig kommunikation end universitetet
gør. På jobbet repræsenterer man med hele sin person sit fag over for
andre faggrupper. Man går fra en universitær skriftkultur til en
mundtlig kultur der kræver talerens person med hud og hår.
Vi må blive bedre til at træne det
mundtlige, som mange steder helt mangler. Meget tyder også på at den
indirekte mundtlige træning som trods alt foregår på universitetet i
øjeblikket, kan trænge til justering.
Da jeg efter næsten 20 år som
universitetslærer havde den lykke for ca. 10 år siden at skrive et par
bøger som interesserede en lidt mere end forsvindende del af det danske
folk, drog jeg også ud for at tale med læserne. Hvorfor skulle jeg ikke
gøre det, når de kaldte? Og jeg havde jo erfaringen med det mundtlige
fra alle mine år som velfungerende underviser og vejleder.
Ja, godmorgen. At holde en forsamling
af det danske folk fangen med en tale eller et foredrag stiller helt
andre krav end at undervise et universitetshold. Ikke nødvendigvis
større krav, men helt anderledes krav. Marathonløbere taler om ”muren”.
Min første periode som foredragsholder på landevejene var også mit møde
med muren. Og jeg fik først hul igennem den, efter at være blevet slået
groggy mange gange. Hver gang var det som en brutal jobsamtale med
negativt resultat.
Kort kan man sige at folk kræver smæk
for skillingen. De kræver krop, drama og nytte. De afskyr oplæsning,
messeri og doceren. De finder sig ikke i at blive hørt i lektien, og
frygter ikke eksamen.
Hvis man har svært ved at trænge
igennem, kan man forsøge at forsvare sig med at det skyldes at
tilhørerne ikke er helt så kloge som man selv er. Det hedder sig at man
formidler, dvs. delagtiggør relativt
uvidende masser i højere indsigter, hvis perspektiver de desværre ikke
altid kan fatte, trods ens heroiske indsats.
Men den forklaring holder langt fra
altid. Mange af de forsamlinger man taler i, består af folk som hver
dag praktisk beskæftiger sig med det man kommer og fortæller dem
teorier om. Det er jo netop derfor at de sender bud efter én og gider
høre på hvad man har at berette. I hvert fald de første to minutter. I
mit tilfælde kan det være politikere, journalister,
informationsmedarbejdere, ledere eller sekretærer. Sandheden er snarere
at hvis man ikke kan ”sælge varen” til dem, så er det fordi de ved mere
om kendsgerningerne end
man selv gør, og derfor siger skråt op til teorier de ikke kan se
passer.
Eller fordi man bare er for dårlig til
at tale til og med dem.
Vejen frem mod bedre undervisning og
træning i mundtlig fremstilling på universitetet er næppe at sende alle
lærere på overlevelseskursus i forsamlingshuse og virksomhedskantiner.
Men ingen der prøver det, vil nogensinde mere kunne opfatte det
mundtlige som sekundært.
© Klaus
Kjøller, klaus@kjoeller.dk , d. 19/3
2002.
Øverst
i dokumentet
|