Hvordan undgår ledelsen at blive
kvalt af sin egen lyrik?
Rolige formandsvalg
og fredsvalg – som ofte til universitetets ledelsesposter – betyder som
regel, at den hule retorik og idyllisering regerer. Men det kan da også
bare være tegn på at alt er i den bedste orden. Eller at ingen rigtig
gider tage konflikterne.
Af Klaus Kjøller
At omgås sandheden pragmatisk, er så
nødvendigt for menneskeligt samkvem at der findes en positiv betegnelse
for det: loyalitet. Mere ydmygt kan det også kaldes høflighed. Selv om
vi ved at vores sandheder ville kunne gøre os verdensberømte i op til
flere minutter, så holder vi tæt.
Alligevel sker det at der slipper
noget ud. Noget af alt det som ikke normalt står i personalebladet,
selv om alle snakker om det. På universiteterne kan det ske i
forbindelse med stillingsbesættelser at en institutleder eller nogle
lærere går i medierne fordi de oprøres over det der er sket. I
miljøstyrelsen kan det være en medarbejder som vurderer at
offentligheden har krav på andre informationer i en sag end dem der
officielt udsendes.
I politik er det en væsentlig del af
professionen af vurdere om noget bør slippes ud og hvordan: Man bruger
mange timer i den indre offentlighed bag lukkede døre på at vurdere
hvor let eller svært det vil være at argumentere offentligt for et
politisk udspil: Kan man få folk til at forstå det? Vil de acceptere
det? Hvordan vil modstanderne angribe det? Det parti der her vurderer
mest realistisk og tænker flest træk frem, vinder også kampen om den
offentlige sandhed. Og det er jo på grundlag af den at bevillingerne
bl.a. fordeles.
Der er ofte i organisationer meget
stor afstand mellem ledelsens officielle sandhed og så de uofficielle
sandheder som afdelinger og individer
i organisationen handler efter. Afstanden
viser sig bl.a. ved at ingen ansatte egentlig tror på ledelsens peptalk
og lækre pjecer med mål og visioner -- nogle ansatte er måske
hjerteløse nok til at gøre grin med “ledelseslyrikken”, samtidig med at
de officielt lader som om de tager den dybt alvorligt. Det mest
gribende eksempel på hvad denne afstand kan føre til, er det tidligere
DDR, hvor arkiverne klart viser at selv de partifunktionærer som skulle
indoktrinere folket ikke selv troede på det de sagde, men det sagde de
selvfølgelig ikke -- man er vel loyal og solidarisk. Den dag folk ikke
mere var bange for ledelsen, brasede systemet omgående sammen, trods
langvarig ideologisk påvirkning gennem uddannelsessystem og medier.
Alle havde i årtier uofficielt vidst at ingen troede på det man
officielt skulle sige: Systemet var en helt tom retorisk konstruktion.
Det gælder selvfølgelig om at sikre
størst mulig overensstemmelse mellem den officielle og de uofficielle
sandheder. En god metode er på god demokratisk vis at holde en hård
valgkamp mellem to eller flere lederkandidater. Herved er der størst
sandsynlighed for at eventuelle opsparede fortielser og fordrejninger
trækkes ind i den officielle debat fordi mindst én af kandidaterne kan
se sin fordel i at punktere den “politiske korrekthed”.
Rolige formandsvalg og fredsvalg --
som ofte til universitetets ledelsesposter -- behøver dog ikke være
symptom på at man har et voksende problem med hul retorik. Det kan også
være tegn på at alt er i den bedste orden. Foruden, selvfølgelig, at
folk har travlt med alt muligt andet.
© Klaus
Kjøller, klaus@kjoeller.dk , d. 24/10
2000.
Øverst
i dokumentet
|