Casting i ledelse og politik
Det hold spindoktorer som er først med den
rigtigste fortolkning af mediestrømmen, kan også bedst erobre næste
scene og dreje fortællingen i en retning som er gunstig for deres
politiker. I et demokrati vokser magten ud af den bedste
tekstfortolkning.
Af Klaus Kjøller
Når man holder for rødt ved H.C.
Andersens Boulevard i København og betragter et tilfældigt kuld
meddanskere lunte over fodgængerovergangen, indser man hvor vigtig
casting er. Ethvert reality-tv-program som bare indfangede disse
tilfældige fodgængere til udsendelse, ville blive en forretningsmæssig
fiasko. Eller hvad med en arbejdsplads-soap fra et
universitetsinstitut? Håbløst. Der er masser af plot til årevis af
ugentlige udsendelser, men nul casting egnet for forudsætningsløse
seere.
For alle der har brug for at stå
offentligt frem, er det af stor betydning at vide hvilke følelser og
fantasier man automatisk fremkalder hos andre ved sit udseende, sin
påklædning, sit kropssprog og måden at tale på. Lederens personlige
fremtræden er ifølge Børsens Nyhedsmagasins Guldnummer i maj én af de
mest imagepåvirkende faktorer for den organisation han troner over. Det
internationale konsulentfirma Burson-Marsteller har sat tal på i 1999
ved en undersøgelse blandt amerikanske ledere, finansanalytikere,
journalister, headhuntere og regeringsembedsmænd. Den viste at den
administrerende direktør tegner sig for 45% af virksomhedens image, en
stigning på 14% i forhold til en lignende undersøgelse to år før.
Det er en nærliggende hypotese at de
audiovisuelle medier vil få en stadig mere dominerende plads i vores
hverdag i de kommende år, og at det vil medføre at lederens rette
casting bliver af stadig større betydning for organisationens image, og
hermed for aktiekurser, samarbejdsrelationer og medarbejdertilfredshed.
Pudsigt nok er det stadig, efter min og mange andres vurdering, en
dominerende norm i erhvervslivet at den der lever skjult, lever godt.
Man hyrer hellere en dygtig journalist med star quality som pressechef
end står frem selv.
Sådan er det ikke i politik. I et
demokrati er casting indbygget som en væsentlig faktor i en politikers
karriere. Alle vælgere er klædt på til at vurdere om det er Rasmussen
eller Rasmussen der ligner en lovende statsminister mest – og give ham
rollen.
Og ingen figur uden historie. Det
bliver stadig mere vigtigt for politikere at styre den daglige
fortælling om Big Brother-huset Christiansborg. Det er én af grundene
til at partiernes sekretariater stadig vokser i disse år, bl.a. med
magistre.
Én af de ting magistre kan, er at
analysere fortællinger. Og en særlig livsvigtig fortælling for os alle
sammen er føljetonen om vores land således som den hver dag fortælles i
aviser, i radio og især i tv. Det hold spindoktorer som er først med
den rigtigste fortolkning af mediestrømmen, kan også bedst erobre næste
scene og dreje fortællingen i en retning som er gunstig for deres
politiker. I et demokrati vokser magten ud af den bedste
tekstfortolkning.
Så magistre: Vend og drej bladene nøje
rundt om på læsesale og i filologiske laboratorier: I selv den sirligst
spundne kærlighedslyrik kan ligge kim til kommende valgslogans.
© Klaus
Kjøller, klaus@kjoeller.dk , d. 14/5
2001.
Øverst
i dokumentet
|