Jul
Helten er den
forhærdede gnier med stenhjertet og trampestøvlerne som fornægter
julen, men som alligevel til sidst må overgive sig til det glade
julevanvid som besætter alle og ligesom dem begejstret kaste sig ud i
at lade pengene fosse, i at synge, danse, æde, drikke og bytte gaver.
Af Klaus Kjøller
Det skal op. Det skal ned. Det er
komplet overflødigt og besværligt. Sprællemænd, kravlenisser,
englespil, klokker og guirlander. Kort sagt: julepynt. Objektivt set en
komplet tåbelig foreteelse uden påviseligt udbytte.
Mens jeg i et anfald af akut lykke og
solidaritet for lidt siden pyntede op i min forhave med stjernehimmel i
form af et par discountlyskæder, trådte jeg i en hundehørmer, en
lysebrun smatter. Den slags skaber bitterhed. Man løsner et øjeblik på
pansret, lader sig rive med af pyntesygen og glæden. Og straffen
udebliver ikke. Man gør sig sårbar med himmelvendte øjne for at bidrage
til årstidens politisk korrekte eufori, og får straks buksebenet svinet
til.
Julen er lumsk. Den kan forudsiges
årtusinder frem i tiden, men kommer alligevel bag på en.
Som universitetsuddannet magister på
højeste videnskabelige niveau ligger det dybt i én at dyrke orden,
fornuft og klarhed. Det er vel det der er kernen i vores skoling. Vi
kan skære igennem flitterstadset og gå til essensen i en sag. Men hvad
er julepynt andet end udvendighed og tilfældighed: Støj, skrammel og
kaos?
Hertil kommer at det er farligt. Alle
disse tidsindstillede juledekorationer med udtørret gran og lange røde
lunter bundet dekorativt i sløjfer venter kun på at det levende lys i
midten skal smelte ned og udløse en brandbombe. Engang måtte min hustru
smide en flammende adventskrans ud i haven mens jeg sad lammet af
overvejelser over hvad vi skulle gøre. Og mange små børn bliver skræmte
når de første gang oplever voksne slæbe et grantræ ind i stuen, hænge
mærkelige ting på det, tænde lys på det og gå rundt om det med hinanden
i hænderne mens de synger.
Men børnene kommer sig jo snart over
skrækken og lærer at skrive lange ordresedler.
Det er klart at valget mellem det
strengt rationelle og så alt pjattet og det unyttige går ved den første
kravlenisse. Hvis først du i et anfald af blødhed lukker et enkelt
julehjerte ind i din verden, så følger alt det andet snart efter. Også
her kommer magisterskolingen ind: Det ville være inkonsekvent at sige
ja til en enkelt julekrybbe og så afvise resten af juletabernaklet.
Derfor holder jeg så meget af den sure
stodder der findes i enhver ordentlig julehistorie. Den forhærdede
gnier med stenhjertet og trampestøvlerne som fornægter julen, men som
alligevel til sidst må overgive sig til det glade julevanvid som
besætter alle og ligesom dem begejstret kaste sig ud i at lade pengene
fosse, i at synge, danse, æde, drikke og bytte gaver. Når selv en
benhård economic man som ham må overgive sig, så synes jeg også godt at
jeg kan.
Så han er blevet min rollemodel. Og
glem ikke at det jo faktisk er ham der skaber julen for alle de andre
ved at lade sig omvende. Derfor: Når det lille barn kommer og lægger
sin varme hånd i min, ja ja, så tager jeg da imod den og mærker med
glæde og taknemmelighed at julen uhjælpeligt breder sig overalt. Snart
hopper jeg rundt med vatskæg og rød tophue og er ikke til at stoppe.
© Klaus
Kjøller, klaus@kjoeller.dk , d. 11/12
2001.
Øverst
i dokumentet
|